![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 15 oktober 2010 Locatie: veldhoven, noord-brabant Leeftijd: 15
|
Ik doe nu al 2 jaar aan modelbouw. Ik heb altijd piepschuimen en depron vliegtuigen gevlogen. Een tijdje geleden heb ik een jamara pitts s2b kit aangeschaft. Dit is een balsa kit. en dit beviel me erg, behalve dat de kwaliteit van het hout niet erg goed is. Nu ben ik van plan om een katana van 1 meter spanwijdte te maken. Hiervoor heb ik geen erg goede tekeningen kunnen vinden, en dus heb ik een tekening van 3D foamy gedownload die bedoeld is voor depron. Hieruit probeer ik een goed vliegend (3D) toestel van te maken. Dit project heeft een lage prioriteit want ik heb school en nog een paar andere projecten. Tips zijn altijd welkom Laatst gewijzigd door pimiboj; 3 oktober 2011 om 17:36 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2005 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 52
|
Leuk dat je begint met het zelf bouwen
__________________ The older the boy the more expensive his toy |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Ja misschien is het wel een beetje dik, het zou op 8mm totaal uitkomen. Over die scharnieren denk ik dat ik een driehoek latje aan beide zijdes ga maken en dan van die floppie disc scharnieren? Misschien ook eens een keer van die kleine robart hinges proberen. Handig draadje, zal ik eens grondig doorneuzen. De bouwwijze van dat vliegtuig zal ongeveer hetzelfde zijn als die van mij. Alleen ga ik wel het meeste bekleden met balsa
Laatst gewijzigd door pimiboj; 10 oktober 2011 om 15:23 |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Je kunt beter het gewicht zo laag mogelijk proberen te houden. Dit is beter voor de vliegeigenschappen en bij een wat hardere landing heb je minder kans op schade. Bij bewust sterker bouwen wordt hij zwaarder en daardoor gaat hij juist eerder kapot, klinkt misschien onlogisch maar is wel waar Kan je evengoed aanraden om de tekening van dat andere toestel te downloaden en uit te printen, gewoon om de van de bouwwijze te kunnen spieken.
__________________ The older the boy the more expensive his toy Laatst gewijzigd door Huibert; 10 oktober 2011 om 16:32 |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Ja misschien zal ik hem even uit printen. Zou het echt nodig zijn om het richtingsroer en het hoogteroer opnieuw te maken, als het nodig is doe ik het wel maar liever niet natuurlijk. Welk van de twee scharnier opties zou ik gebruiken? Geen idee wat de voor en nadelen zijn.
|
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Als scharnieren raad ik je de CA scharnieren aan, lekker simpel goedkoop en voor zo'n toestel zeer geschikt. Je kunt proberen je richting en hoogteroer in een v vorm te schuren tot ze aan het eind nog ongeveer 4mm dik zijn, is dit gelukt dan lijm je aan de voorkant van het kielvlak en stabilo een balkje zodat je deze rond kunt schuren, hierna dan de driehoek latjes zoals je al aangaf voor de scharnieren en dan is het best wel bruikbaar.
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
De nerf van de versteviging in de hoeken loopt niet altijd goed. Die nerf moet schuin lopen: van de ene lat naar de andere lat. Aangezien je in Veldhoven woont: www.mvcb.nl
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 10 oktober 2011 om 17:17 |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
![]() zou een 3mm carbonstaaf sterk genoeg zijn om de hoogtroeren met elkaar te verbinden? Laatst gewijzigd door pimiboj; 10 oktober 2011 om 18:16 | |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Ja deze versteviging is goed. 3mm carbonstaf is goed maar een stukje verenstaal van 2mm voldoet hie ook uitstekend. Voor de scharnieren bedoel ik eigenlijk deze, die lijm je met dunne sec.lijm.
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
Zo moeten de verbindingen zijn. Snelle leerling
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • | |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
hier is het tweede hoogteroer. het lijkt wel acupunctuur. HAHA. ![]() dit is het totaal tot nu toe. ![]() ik heb nog een paar verstevigingen toegevoegd. slecht te zien op de foto's. edit: dit is het hoogteroer nu, hij is 100% recht en hij zit goed stevig vast, missie geslaagd ![]() iemand nog tips over het zelf tekenen van spanten voor de romp? Laatst gewijzigd door pimiboj; 11 oktober 2011 om 19:04 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| balsa, electisch, katana, pimiboj, zelfbouw |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |