![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Check! Dat is inderdaad maar een klein verschil. Grappig, zulke verschillende bouwwijzen en toch op hetzelfde gewicht uitkomen.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 februari 2006 Locatie: eindhoven Leeftijd: 31
|
Inmiddels weer wat kleine vorderingen gemaakt aan de ASK-18. Het stabilo is inmiddels aan beide zijden met 2mm balsa beplankt. Hierdoor ontstaat een enorm torsie stijf stabilo. Na het beplanken is de neus rond geschuurd, om een soort van profiel te simuleren. Aangezien het stabilo toch afneembaar word, maak ik hier misschien in de toekomst nog wel een stabilo met 'echt' profiel voor, maar voor nu houdt ik het lekker simpel. ![]() Uploaded with ImageShack.us In tegenstelling tot wat de tekening aangeeft, worden de beide hoogteroeren niet volbeplankt. Dit om hem toch ietsje meer schaal te maken. Ook bij de echte ASK-18 zijn de roeren namelijk een open constructie. Voor wat betreft de staartsectie, ga ik nog een ding anders doen dat wat op tekening staat. Op tekening staat namelijk een geleidelijke overgang van romp naar stabilo. Op onderstaande foto helemaal links op de tekening. ![]() Uploaded with ImageShack.us Dit is waarschijnlijk een verzinsel van de ontwerper, omdat ie dat mooier vind. Maar schaal is het niet : ![]() Uploaded with ImageShack.us Dus dat gaan we ook anders aanpakken. Zo word het eindresultaat ongeveer, met alle delen los in elkaar gezet (met knopspeldjes en tape haha) : ![]() Uploaded with ImageShack.us HIerbij opgemerkt dat er in het stabilo nog een uitsparing gemaakt word, waar het kielvlak netjes invalt. Nu steekt het kielvlak nog te hoog omdat die nu op het stabilo rust. Totaal plaatje tot nu toe : ![]() Uploaded with ImageShack.us
__________________ Extra 300s MVVS40 | hyperion YAK55sp EP | Tiger400 EP | TopModel Mirage EDF SuperDecathlon 2,26m EP | ASW27 Beineke | aanbouw : ASK18 4,50m |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 februari 2006 Locatie: eindhoven Leeftijd: 31
|
Dank voor alle lovende woorden Deze week nog wel wat kleine dingetjes kunnen doen aan de ASK18, maar niet zo heel veel meer. Ik ben volop bezig met vakantie voorbereidingen, vanaf 25dec ben ik een tijdje in het buitenland. Dan zal ook de bouw stil liggen. Ik zal eind deze week nog wat foto's uploaden van de laatste vorderingen. Inmiddels is Lindert ook begonnen met de bouw van deze ASK18, op orginele formaat (3,50m) http://www.modelbouwforum.nl/forums/...k-18-3-5m.html
__________________ Extra 300s MVVS40 | hyperion YAK55sp EP | Tiger400 EP | TopModel Mirage EDF SuperDecathlon 2,26m EP | ASW27 Beineke | aanbouw : ASK18 4,50m |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Zo, sinds afgelopen zondag weer terug in het koude en natte nederland, dus ook weer de bouw van de ASK18 opgevat. Begonnen met het afmaken van de staart, en de bevestiging voor het afneembare stabilo. Dit is gemaakt volgens tekening, met een kleine persoonlijke twist ![]() Uploaded with ImageShack.us Plaatje triplex zoals dat ook op tekening staat, met daarin 2 gaten waardoor 2 boutjes van M4 passen. Daartussen 2 gaatjes van 3mm, die als positioneer gaatjes dienen. ![]() Uploaded with ImageShack.us In het stabilo, waarbij het middelste gedeelte gemaakt is van relatief stevig balsa, zitten dan ook 2 pennetjes gelijmd. Deze pennetjes samen met de 2 gaatjes van 3mm, zorgen ervoor dat het stabilo altijd goed uitgelijnd zit tijdens het monteren op het veld. De 2 imbusachtige dingen die in het stabilo zitten, zijn metalen draadbussen. Deze hebben aan de buitenkant een heel grove schroefdraad, en aan de binnenkant M4. Deze zijn met epoxy in het stabilo verlijmd. ![]() Uploaded with ImageShack.us Het richtingsroer word straks (na het folieen) vast op zijn plaats gelijmd aan de romp. Nu zit deze tijdelijk met een tape op zijn plaats, om de uitsparing in het stabilo netjes op maat te kunnen maken. ![]() Uploaded with ImageShack.us Wanneer de boel samengebouwd is, en met 2 M4 boutjes via de onderkant vastgeschroefd is, geeft dat dit resultaat. Tenslotte nog wat gewerkt aan de cockpit. Mijn plannen zijn, om de cockpit semi-schaal te maken. Dus niet alles in detail nagebouwd, maar wel vanaf een afstandje een echt lijkende cockpit. Of er een piloot in gaat komen ben ik nog niet over uit. ![]() Uploaded with ImageShack.us Het instrumentenpaneel is gewoon een afdruk, welke ik op 3mm triplex gelijmd heb. Voorlopig blijft dit zo zitten, als ik een keer zin heb ga ik er misschien wel een 'echter' paneel van maken. De stoel is nu alleen nog een mal van karton, deze word nog uit triplex/balsa gemaakt.
| | |
| | #38 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 januari 2011 Locatie: Ermelo Leeftijd: 53
|
Hallo Paul, Ziet er erg mooi en netjes gebouwd uit. Mooi dat je weer terug bent kunnen we weer dit mooie draadje lezen succes met de verdere bouw groet Terence
__________________ http://sites.google.com/site/vintageglidergroup/ |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Het is alweer eventjes geleden dat ik de laatste post gedaan heb, er is inmiddeld ook niet heel erg veel gebeurd aan de ASK18. Beetje weinig tijd gehad om daadwerkelijk te bouwen. En de tijd die ik had, heb ik besteed aan een 'tussendoorprojectje' : ![]() Uploaded with ImageShack.us Uiteraard even van de maagdelijke sneeuw geprofiteerd. Moest snel nog wat ski's maken. Funcub on skies - YouTube On-topic, de ASK18 : Ondertussen ben ik bezig geweest met het tekenen/uitdenken van de vleugels. Enkel de profielkeuze en de vorm van de vleugel waren bekend, de constructie en vleugelverbinding worden eigen verzinsel. ![]() Uploaded with ImageShack.us Even heel simpel in Acad de vleugelbevestiging uitgetekend, om zo de positie van de gaten in de ribben te kunnen bepalen. Wat er wel aan de bouw gedaan is : ![]() Uploaded with ImageShack.us Ik heb toch maar besloten om de cockpit iets realistischer te maken dan wat ik eerst van plan was. De afbeeldingen van instrumenten heb ik op het www gevonden : A13 Instruments, general aviation | Aerocockpit.com Na deze uitgeprint te hebben, heb ik volgens een relatief makkelijke methode, uit een 'oude' RCM&E, een instrumentenpaneel gefabriceerd. In feite maak je hierbij 3x hetzelfde paneel, waarbij de achterste de instrumenten bevat, de middelste het 'glas', en de laatste de schroeven (M1 x 3 !!). Dit geeft een mooi 3 dimensionaal effect. ![]() Uploaded with ImageShack.us Plaatje uit RCM&E ter verduidelijking. Mocht er iemand interesse hebben in een uitgebreidere versie, laat het even weten. ![]() Uploaded with ImageShack.us De servo's voor het hoogteroer en richtingsroer hebben hun plekje al ingenomen. Deze vallen straks mooi achter de zetel voor de piloot, dus lekker uit het zicht en toch goed bereikbaar. ![]() Uploaded with ImageShack.us Tenslotte gisteravond een start gemaakt aan het opbouwen van de eerste vleugelhelft. Wat een lap vleugel zeg, past echt net in mijn bouwhokje! Ik heb mijn bouwtafel verbreedt met 2 MDF platen, tafel is maar 2mtr en de vleugelhelft 2.20mtr.
| | |
| | #42 (permalink) |
|
hallo medemodelbouwers, ondertussen weer het één en ander kunnen doen aan de ASK. Ik probeer er elke avond een tot twee uurtjes tijd in te steken. Veel langer gaat ook niet, want de indekking van de vleugel doe ik met gewone witte houtlijm. Dus het is vaak een kwestie van beplanking op maat maken, inlijmen, vastspelden en wachten tot de volgende dag. Wanneer de boel droog is, alles losmaken en hetzelfde opnieuw met een nieuw stuk beplanking. Houdt je lekker bezig moet ik zeggen haha. Magoed, uiteraard weer een paar fototje's gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de bouw van de vleugel minder 'spannend' vind dan de romp. Vandaar dat er ook wat minder foto's van gemaakt zijn. ![]() Uploaded with ImageShack.us De remklep ingebouwd, en links daarvan een triplex plaatje om de servo een plekje te geven. Elke remklep krijgt een eigen (12grams) servo, welke helemaal wegvalt na het folieen. Mocht de servo ooit kapot gaan, hoef ik alleen tussen de 2 ribben de folie weg te snijden aan de onderzijde van de vleugel. Ook heb ik een valse neuslijst van 2,5mm balsa geplaatst. Na het indekken komt hiertegen de echte neuslijst van 10mm balsa. ![]() Uploaded with ImageShack.us Hier kun je de webbings zien. Deze zijn t/m rib 8 van 3mm triplex gemaakt, en aan beide zijden van de liggers gelijmd. Van rib 9 t/m rib 21 zijn ze van hard balsa 2,5mm gemaakt, ook aan beide zijden van de liggers. Van rib 22 t/m rib 27 ook van hard balsa 2,5mm, maar nu alleen aan de achterzijde van de liggers. De gaten voor de wingtube zitten al in de eerste ribben. ![]() Uploaded with ImageShack.us Het aanbrengen van de achterste beplanking aan de bovenzijde. De aileron word als los stuk beplanking vastgelijmd aan de ribben. Op die manier kan ik op het laatst, als de vleugel helemaal klaar is, met een klein zaagje de aileron er makkelijk uithalen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ie netjes past. ![]() Uploaded with ImageShack.us ![]() Uploaded with ImageShack.us Het aanbrengen van de beplanking rondom de remklep. Ook op de klep zelf komt een strip balsa te zitten als afdekking. Deze kan dan mooi in vorm geschuurd worden met de rest van de vleugel, zodat wanneer de klep gesloten is, deze perfect aansluit. Ook zie je hier de speldjes zitten die de neus beplanking op zijn plaats houden. Tijdens dit hele proces is de vleugel niet van de bouwtafel los geweest, om ervoor te zorgen dat ie zeker recht blijft. ![]() Uploaded with ImageShack.us En het resultaat na het loshalen van de bouwtafel. Inmiddels is ook de onderste beplanking aangebracht. Mede dankzij de beplanking van 2,5mm balsa een heel sterk aanvoelende vleugelhelft. Gewicht met remklep momenteel 790gram. Komt nog een heel klein beetje beplanking bij, dus uiteindelijk ruwbouw zal die op 900gram uitkomen. Nu de bouwtafel even leeg is, ga ik de wingtubes maken. Dit doe ik volgens deze methode : RC-Network Modellbau Magazin - Eine Hlse fr das Steckungsrohr - aber wie macht man die? Ik heb inmiddels een staf hardbaar gereedschapsstaal (N401) met een diameter van 12mm op de kop weten te tikken. Deze is gehard en ontlaten op mijn werk, zodat het een sterke maar enigszins taaie as geworden is. Foto's volgen.
| | |
| | #43 (permalink) |
|
hallo medeforummers, inmiddels zijn we alweer een paar weken verder. De bouw van de ASK18 heeft niet stil gelegen, maar aangezien de vleugels toch wel vrij 'standaard' opgebouwd zijn, vond ik dat niet zo spannend. De buizen voor in de vleugel te lijmen, zijn inmiddels gemaakt. Dit was vrij eenvoudig te doen door de stalen vleugelverbinder in te vetten, te omwikkelen met bakpapier en bekleden met glas/epoxy. ![]() Daarna huishoudfolie erom, strak inwikkelen met tape, en 24uur laten drogen. ![]() Met dit als eindresultaat, na wat schuurwerk aan de buitenzijde om de boel enigsinds glad te krijgen ![]() En ingebouwd in de vleugel. ![]() De gaten in de ribben heb ik nog flink groter moeten schuren, omdat de beide voorlijsten van de vleugelhelften niet mooi in één lijn lagen. Dit is juist één van de uiterlijke kenmerken van de ASK-18 die ik enorm mooi vind! Nadat straks alles goed uitgericht is, worden de gaten opgevuld met epoxy + katoenvlokken. Verder nog alle ribcaps (zo heten die strookjes balsa op de ribben toch?) op hun plaats gelijmd. In het gebied van de vleugelbevestiging komt complete indekking, dit kan ik pas doen wanneer de buizen definitief op hun plek verlijmd zitten. ![]() En vanmiddag, met dit schitterende weer, ook nog even alle tot nu toe gebouwde onderdelen naar buiten gehaald. Uiteraard kon ik het niet laten om de boel even los-vast in elkaar te monteren en een paar foto's te nemen. Resultaat tot nu toe : ![]() ![]() Uiteraard heb ik zo'n half uur, zo trots als een pauw, hiernaar zitten kijken Nu is de ruwbouw zo goed als klaar, enkel nog ailerons losmaken, verkasten en servo's inbouwen. Nu word het wachten tot de Intermodellbau in Dortmund (18april) om folie in te slaan. Ondertussen ga ik me eens verdiepen in het vacuumtrekken van canopy's.
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2008 Locatie: Drenthe Leeftijd: 18
|
Echt helemaal super Paul! De tekeningen heb ik inmiddels ook digitaal gekregen, krijg d'r al helemaal zin aan. Succes!
__________________ Mx-16S: Elektro Kadett, Riser 78'/100', Easy-Star, Cirrus-75, De Wite, Hegi ASW-15, Cirrus, Cirrus-75, LS-6, Mosquito, DG-100, Mini Nimbus, Racek-3 Möwe, Ximango~ |
| | |
| | #45 (permalink) | |
| Citaat:
Maar zonder gekheid, ga je er ook eentje bouwen? Word nog een populair model
__________________ Extra 300s MVVS40 | hyperion YAK55sp EP | Tiger400 EP | TopModel Mirage EDF SuperDecathlon 2,26m EP | ASW27 Beineke | aanbouw : ASK18 4,50m | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |