![]() |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 12 november 2009 Locatie: België
|
Wel een raar vleugeltje die parabola, google levert niet veel resultaat. Ik hoop dat je nog een project hebt deze winter, want op dit tempo kan hij zijn maiden begaan zonder sneeuw @ ton, Wel een bouwverslagje aanmaken hé
__________________ Sebart Sukhoi 50E-Hai2-Rainbow A-388-Sebart Angel S50E-ASK-18 |
| | |
| | #32 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 55
| Citaat:
Ik snap niet wat je bedoelt met die 'turbulatorlijsten'. Plaats eens een detailfoto? Verder wordt hij prachtig. Dirk. | |
| | |
| | #33 (permalink) | ||
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
![]() Er wordt verder in de manual geen uitleg aan gegeven, behalve de volgende suggestie: Citaat:
Uit het verleden ken ik het gebruik van turbulator-ribbels op de neus van een profiel om de grenslaag enigzins turbulent te maken en daarmee de aanhechting van de stroming te verbeteren. Een jaar of 50 geleden placht men ook wel een dun elastiek te spannen op zo'n twee centimeter vóór de vleugelneus van A2 modellen. Denk ook aan de strips die enkele jaren geleden schaatsers op hun pakken plachten te plakken.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | ||
| | |
| | #34 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Niks geen schuitje hoor, het afgebeelde kapje komt er midden op, daaronder de hele electronica. De manual suggereert dat de ontvanger net opzij van de center sectie (dus aan de buitenkant van de eerste rib) geplaatst kan worden, dat ga ik nog wel zien als ontvanger en lipo arriveren uit HongKong.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 maart 2005 Locatie: Lelystad Leeftijd: 63
|
Nog mooier alleen de vleugel is te zien. Ik ben benieuwd naar de afwerking half doorzichtig zou ook mooi wezen. Je hebt het wel goed gepland Bart het is toch prut weer. Ton |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Ik vind het ook vreemd dat deze 'turbulatorlijsten' onder de bespanning zitten. Ze geven een vreemde knik straks in de bespanning, maar geen mooie turbulator. Voor een turbulator is een dunnere strook met 'harde kanten' op de bespanning volgens mij meer geschikt.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #37 (permalink) | |
| Citaat:
Bovendien... ik ben niet zo'n strakke bouwer als sommige mensen op dit forum...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #38 (permalink) | ||
| Citaat:
Citaat:
Ik ga er van uit dat die turbulator-holme tot vlak bij de tippen doorlopen, in ieder geval niet voor het begin van het rolroer stoppen. Dus zijn ook de rolroeren van een turbulator voorzien. Mocht je ooit nog willen experimenteren met een extra turbulator ter hoogte van de rolroeren (elevons eigenlijk) dan kun je een smalle strook schilderstape (± 5-6 mm) ongeveer halverwege de koorde plakken. Boven en onder! Merk je dat het werkt, dan neem je een beter soort tape (ipv. ruw wat dikker), en vervang je de schilderstape daarmee. Dirk. | ||
| | |
| | #39 (permalink) | |
| Citaat:
Klopt, ze lopen helemaal door van root tot tip, aan de bovenzijde twee, aan de onderzijde één op de binnenste helft van de vleugel, daarbuiten ook twee.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 29 november 2002 Locatie: Eibergen Leeftijd: 41
|
die turbulator-lijsten zijn een bekende de Yoda heeft hem ook om het profiel te behouden. Heeft hij trouwens ook die grote spleet aan de bovenkant. Het is nog wel een Nuri die op mijn lijstje staat alleen al wegens de mooie vorm. Maar goed ik heb er nog 4 bovenstaan op het lijstje
__________________ WWW.F5J.NL <<<>>> F5J nu ook op Facebook |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Hier een beeld van hoe de cardanische elevon-aansturing er uit gaat zien: ![]() De servo wordt daar vastgezet met hotglue. In de as van de servo zit een stukje M2 draad, gelockt met een contramoertje. De cardanas zit hierop vast met een onderdeel van een kroonsteentje! (lekker makkelijk om de roeren af te stellen, zolang ik tenminste een openingetje in de folie laat om er bij te kunnen... dat wordt een luikje van tape). Aan de onderzijde van de ribben (de vleugel ligt hier op z'n kop) is een stukje weggesneden uit alle ribben waar de carbon staaf passeert (15 stuks). Alle ribben waarin gesneden is zijn voorzien van een balsa doubler zodat ze niet te zwak worden. Bij het foliën zal ik goed uit moeten kijken dat ik niet per ongeluk de folie aan die carbon staaf plak... ![]() Het andere uiteinde van de carbon staaf is tegen de (inmiddels losgesneden) elevon gelijmd. Hiervoor heb ik de ribjes van het elevon een beetje hol uitgesneden; de epoxy ligt hier te drogen. Het elevonscharnier wordt dus tape aan de onderkant, hier ook onderzijde. De cardanas zit dan plm. 3mm uit de as van het scharnier. Ik ga ervan uit dat het carbon buigzaam genoeg is (en mijn ribuitsparingen ruim genoeg) dat dit geen belemmering is voor een soepele besturing.... (een alternatief zou zijn om van de 5mm brede lat waar de scharniertape op wordt gelijmd, een strook weg te snijden en de carbon staaf daar te plakken. Ik bedenk dat nu pas... maar ik krijg die staaf nooit meer los van waar-ie nu ligt te drogen...) Van een strookje aluminium van 3 cm breed heb ik een motormount gemaakt. (Een soortgelijke motormount zit al tijden in mijn SportWing). De mount zit vast met twee boutjes door de bodem van de accu bay (0,6 mm triplex). De propeller is zó bewerkt dat de bladen niet te ver open kunnen (want dat kost me de achterlijst) en ook niet te ver dicht (want dan klapt de prop niet open). (Op mijn SportWing heb ik een Graupner duw-klappropje zitten dat deze begrenzingen van zichzelf al heeft, maar voorlopig heb ik het nu even zelf geknutseld.) ![]() De zilverkleurige Oracover was net op bij 2BrothersRC... dus maar besteld. Voorlopig is er toch geen thermiek. Kapje ligt te drogen met de eerste laag (zilveren) spuitverf. Eigenlijk zo goed als klaar, op het bespannen na. edit - kapje is niet erg mooi geworden, ik ga geloof ik een nieuwe maken maar nu weer op de buitenkant van het origineel, dat geeft toch beter resultaat (vannwege alle reparaties aan de binnenkant van het origineel).
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was Laatst gewijzigd door bdoets; 13 december 2011 om 17:45 |
| | |
| | #42 (permalink) |
|
Hoi Bart, Heb je die cardanische koppelingg zelf verzonnen? Op de originele Parabola zie ik ide niet terug. Daar is gewoon sprake van een servo die veel verder richting tip geplaatst is, icm. een gewone ruderhorn. Ik ben bang dat deze aansturing extreem fluttergevoelig is. Ik stuur de remkleppen van mijn Möwe op dezelfde wijze aan met een carbon-buis. Die is 2x zo dik als wat jij hier gebruikt, maar die klep kan ik zonder probleem weer 1 cm terug drukken met mijn vingers. Een remklep is echter niet gevoelig voor flutter ... Jouw elevon wel. Dirk. |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: ede Leeftijd: 40
|
Oplossing is dus de staaf of buis over de gehele lengte te laten lopen van het roer.En als je een buis hebt en je hebt de ruimte zet er dan een kruis van balsa in over de gehele lengte .En fixeer deze met dunne cyano .
|
| | |
| | #45 (permalink) |
|
De oorspronkelijke Parabola 2 had de servo's ook ergens bij het midden zitten, de elevons werden aangestuurd via bowdenkabels. In het forumdraadje daarover op RC Network (en in de Bauanleitung) staat daarover te lezen dat deze aansturing niet voldeed, met name de neutraalafstelling liet te wensen over en het liep ook te stroef. Aangeraden wordt om de servo's klassiek te plaatsen (met pushrods dus). Maar bij een toestel van deze configuratie betekent dat, dat je veel extra gewicht nodig gaat hebben in de neus. Ik heb dus zitten denken over mogelijkheden om minder ballast in de neus te hoeven stoppen. Ik ken 1 schuimzwever die op deze manier de ailerons aanstuurt (de ASW28 EPO van Hobby King) en hoewel het daar niet zo mooi is uitgevoerd werkt dat prima. Ook schijnt, ik geloof, Graupner een speciale servoset te verkopen voor zo'n aansturing. Kan best dat er onverwachte effecten komen, dat risico neem ik (op RC Network werd gesuggereerd: wat gebeurt er wanneer de vleugels doorbuigen?). In feite ziet het ernaar uit dat de aansturing zoals ik het nu aan het maken ben, minder speling heeft dan veel toestellen die via pushrods sturen. Dirk, dat je een roer terug kan duwen zegt me niet zo veel - mijn ene vinger is nog altijd sterker dan de meeste servo's.... Ik ben me er ook van bewust dat de resolutie van de servo niet optimaal gebruikt wordt; ik zal op de zender de uitslagen flink moeten beperken. We gaan het allemaal wel meemaken. Ik vind het een aantrekkelijk expiriment. In de beginpost van dit draadje had ik dit trouwens ook al verteld!
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was Laatst gewijzigd door bdoets; 13 december 2011 om 20:57 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |