![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #2806 (permalink) |
| Lid sinds: 5 mei 2006 Locatie: Brummen Leeftijd: 19
|
Zo veel zou het ook niet uit moeten maken... veel succes met watervliegen!
__________________ Watervliegen in Zeumeren 2008: Flycamone2 op Minimag! |
| | |
| | #2807 (permalink) |
| Lid sinds: 14 juli 2005 Locatie: Odijk
|
Hallo, Eindelijk weer eens een berichtje van mij.... Afgelopen weekeinde eindelijk weer eens m'n mothjes (rol-moth en "gewone" moth) ontstoft en gevlogen (zoals de meesten onder ons denk ik met het mooie windstille weer). Wat vliegt die gewone moth langzaam zeg! Daar moest ik helemaal aan wennen na de eerdere vluchten met m'n rolmoth. Ik heb nu eens een 3s 1000mAh lipo in m'n rolmoth gezet. Wat een power! Recht omhoog met rols erbij! Wat vliegt dat kreng snel zeg! Moet ook wel gezien het gewicht in z'n neus. Ik snap trouwens niet waarom sommigen onder ons zo'n last hebben van afbrekende vleugels. Als je ziet wat ik met m'n rolmoth allemaal uithaal, zonder dat m'n vleugels afbreken (ik heb geen spandraden oid).... Ok, toegegeven m'n vleugels braken af zaterdag, maar dat kwam door een niet zl te zachte aanvaring met de grond. Maar het viel weer goed te lijmen! Nog een tip voor Bart, vooral niet te voorzichtig (lees langzaam) starten. Half gas erop en snel hoogte winnen (liefst met veel ruimte om je heen) en dan vliegen. Succes en veel plezier met je moth! Eefjan |
| | |
| | #2808 (permalink) |
|
Ha die Eefjan, jij volgt het draadje ook nog steeds Grappig, veel Moth bouwers blijven lang de posts in dit topic volgen. Ik herken dat wel wat je zegt, ik heb ook nog geen afbrekende vleugels gehad, terwijl ik toch al heel wat vlieguurtjes met beide Moth's achter de rug heb. Gebruiken de mensen die er wel last van hebben soms een andere lijm, zodat het Depron broos wordt of zo ? Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 16 april 2009 om 19:03 | |
| | |
| | #2809 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 juli 2007 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 38
| Citaat:
http://www.jimsp.rchomepage.com/Floats%2024.zip
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. Laatst gewijzigd door Bramman; 16 april 2009 om 18:52 | |
| | |
| | #2810 (permalink) |
| Lid sinds: 5 mei 2006 Locatie: Brummen Leeftijd: 19
|
Er zijn trouwens ook mooie floats op de site van fmt: http://www.vth.de/fileadmin/user/Zei...-Schwimmer.pdf Een pm met je mail adres, dan stuur ik de bouwbeschrijving want die heb ik gescand uit de fmt
__________________ Watervliegen in Zeumeren 2008: Flycamone2 op Minimag! |
| | |
| | #2811 (permalink) |
|
Hoi Menno, Dit blijft nu eenmaal een erg leuk draadje! Tja dat blijft gissen waarom sommige mensen last hebben van (af)brekende vleugels. Wat ik wel zie is dat er verschillen zijn in Depron. Heb zelf twee soorten. Zwart 3 mm en wit 3 mm (ook nog 6 mm). Alles gekocht bij vloerenzaken in de buurt. Het zwarte spul is veel minder makkelijk te buigen (kon ook geen nerf onderscheiden) zonder dat het scheurt welke richting dan ook. Vandaar dat ik m'n nanomoth (zie foto) indertijd met een witte romp had gebouwd (deze zit trouwens nog steeds in de lappenmand..). Overigens heeft m'n broer (Burnet) met z'n Stearman (Die ik afgelopen zondag tegen de grond vloog Groeten, Eefjan |
| | |
| | #2812 (permalink) |
|
Hoi Eefjan, heeft die Nano Moth nog steeds geen maiden gehad ? Die van Dirk wel hoor, die heb ik zien vliegen Dirk is een keer komen gastvliegen bij ons in de sporthal. Dus mocht je een goede plek zoeken, waar het warm is en windstil ... dan moet je geduld hebben tot oktober Wel mooi dat zwarte depron, jammer dat het zo snel scheurt / breekt. Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | |
| | |
| | #2813 (permalink) |
| Lid sinds: 28 februari 2004 Locatie: Tiel Leeftijd: 31
|
Je moet bij depron/polypron de glanzende laag altijd boven houden. De kans dat je vleugel dan breekt is stukken kleiner dan met de matte kant boven. Probeer maar eens uit. Ene kant buigt andere kant breekt.
__________________ De vraag is niet of het vliegt, maar hoelang het in de lucht blijft Eigen modelbouw site |
| | |
| | #2814 (permalink) |
|
Hoi Menno, Jawel hoor, de nanomoth heeft al lang geleden z'n maiden gehad. Echter op vakantie vorig jaar brandde de ESC door, en ik moet nog steeds een nieuwe bestellen. (zal eens een foto plaatsen hoe hij er nu uit ziet...) Groeten, Eefjan ps @Dirk, Zeer waarschijnlijk zijn we (m'n broer en ik + wat vliegende mothjes) rond Hemelvaart weer in Zeewolde te vinden (op de RCN). Wellicht (als de wind mee speelt) kunnen we dan wat afspreken? Laatst gewijzigd door Bro!; 18 april 2009 om 11:19 |
| | |
| | #2815 (permalink) | |||||
| Lid sinds: 3 augustus 2003 Locatie: Zeewolde Leeftijd: 54
|
Hallo, Ik heet Dirk en ik ben ook met een mothje bezig . Een nieuwe welteverstaan, want ik wil de komende zomervakantie in Frankrijk wel iets vliegbaars en ook toonbaars bij de hand hebben Ik heb de "rompsnede" ook gedaan zoals Willem en ik moet zeggen dat dat het wel makkelijker en mooier maakt! Foto's volgen (misschien)....... Citaat:
Citaat:
Wellicht, maar we hebben een nieuw vakantievehikel gekocht dat we misschien willen gaan uitproberen rond die tijd (en dan natuurlijk niet op de RCN Citaat: Dat je maar veel plezier met je Mini-mag hebben Citaat:
Citaat:
Willem, Bedankt voor je uitgebreide verslag. Als ik het zo lees lijkt een ingedekte vleugel dus weinig voordelen te hebben bij dit model. Tenminste als het je om een echte "slowflyer" te doen is. Vind jij zo'n Easystar nou ook niet veel lastiger vliegen dan een moth ? Keep us posted Grtz, Dirk | |||||
| | |
| | #2816 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 oktober 2007 Locatie: Alphen a/d Rijn Leeftijd: 51
|
Hallo Dirk Ik heb al meer dan een week niet met de mothes gevlogen, vrij druk en er staat veel wind (ook 's avonds). Rond het park waar ik vlieg staan bomen van ca 10 meter hoog, bij wind is er dan turbulentie tot 20 meter hoog! Wel een paar keer met de easystar gevlogen. Door de grotere spanwijdte is hij makkelijker te zien als je hoger vliegt. Ook is de easystar minder kwetsbaar, sterker schuim en prop op veilige plaats. Ook is de easystar wat sneller en heeft dus minder last van de wind. Ik moet nog een keer met weinig wind met alle 3 op 1 avond vliegen om echt het verschil te zien. Maar er zijn inderdaad weinig voordelen van de ingedekte vleugel (wel veel moeilijker te maken en bij schade lastig te repareren) Overgens heb ik net op marktplaats een TigerMoth bouwdoos van GWS gekocht, de grote 400 versie met rolroeren, niet de mini park flyer. (prijs was erg gunstig) Ik heb nu van plan: 1) De easystar als leskist te gebruiken tot hij kapot is. (helaas is de regelaar die hier inzit niet geschikt voor Lipo's) 2) Verder te trainen met de 2 eigenbouw mothes, tot er ook 1 kapot is. Dan kan (het grootste deel van) deze setup in de GWS tiger moth. Ik heb naast de ontvanger ook de ESC nodig. In de EZ* zit dus een regelaar zonder liposafe. Net op dit forum van Bram een setup geruild uit een Protech piper. Lipo was kapot, was 3S bleek bij nader onderzoek dat de ESC de motor pas uit schakelde bij 5 volt!!! Dan gaat je lipo niet lang mee! Dese ESC isdus niet geschikt voor de GWS De GWS heeft een 400 motor met vertraging. Ik wil wel eens een testbank maken met vergelijking tussen deze motor en een brusless direct drive. Wil er een Brusless met 3S inzetten, dan hebben die motortjes wat meer pit. (heb een paar gebruikte 3S lipo's gekocht op dit forum) De GWS wordt dan dus mijn 4e kist en de eerste met rolroeren. Maar ik moet voor 17 mei ook nog een duikboot varend hebben! Groeten Willem
__________________ Op stapel: Nautilus (Jules Verne) sub. Hangar: TigerMoth, MPX Gemini, Clouds Fly, Demoiselle, Lazy Ace, Stampe SV4C-G Laatst gewijzigd door willemvdm; 23 april 2009 om 00:49 |
| | |
| | #2817 (permalink) |
| Lid sinds: 3 augustus 2003 Locatie: Zeewolde Leeftijd: 54
|
haha, Je bent lekker druk met de hobby zo te zien Ik heb destijds de GWS picomoth versie gekocht en ben toen op zoek gegaan naar een plan om zoiets zelf te kunnen bouwen, zodat ik niet iedere keer (relatief) dure onderdelen zou hoeven moeten te bestellen. Zo kwam ik op het plan van deze moth terecht..... Die GWS moth is trouwens na 5 jaar nog steeds helemaal intact, maar ik vlieg er ook nauwelijks mee want het is toch leuker om met een echt eigengemaakt toestelletje te vliegen. De voordelen van de Easystar die je noemt zijn allemaal waar, maar het vliegen ermee viel mij toch knap tegen in vergelijking met de moth. Je moet echt de vaart er in houden, anders wordt 'ie slecht bestuurbaar en dus heb je ook behoorlijk wat ruimte nodig.... Succes met al je plannen! Dirk |
| | |
| | #2818 (permalink) | |
| Citaat:
Heb nu een klein jaartje de easystar en er is een belangrijk voordeel tov de moth's. Je kunt hem eindeloos plakken Maar je hebt gelijk door dat hij een zwevert is, is zijn snelheid relatief hoog. Met de prop is vrijwel niet te spelen, dus dat houdt niet over. Heb nu 2 uurtjes gevlogen met de Birdpuppie (mijn minimag) en daar kun je ook lekker langzaam meevliegen. Uiteraard ook door te spelen met de prop. Ga er nu floats onder fabrieken (probeer toch die FMT floats, zien er net ff beter uit) wat daar begon het allemaal mee... Een filmpje van een moth op floats b
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. | |
| | |
| | #2819 (permalink) | |
|
Dirk ik kaap even je draadje om dat ik nieuwe depron floats gevonden heb. Boek tipte me toen ik opzoek was: Citaat:
Afijn ze worden voor een Minimag (ik noem hem BirdPuppie, zie sig.) dus ze zijn wat groter dan gemiddeld voor een Depronmothje. Heb de tekening gekopieerd naar A3, zodat ze ongeveer 60 cm worden. Heb een paar wijzigingen door gevoerd. De tekening gaat uit van twee plaatjes van 3mm balsa, ik heb er drie gedaan. Voordeel is dan namelijk dat ik geen gleufjes voor het carbonstaafje hoef te vijlen. De middelste laag 3mm balsa heeft bij mij een uitsparing voor de staafjes. Verder appeltje eitje, veel epoxy en nog steeds veel schuren (en dat is niet leuk met depron ![]() In het midden de drie plaatjes balsa 3mm. ![]() En een close up voor de uitsparingen. Overigens moest ik ook een extra plaatje 3 mm depron toevoegen om dat 3x3 nu eenmaal 9 is en 3+6 gelukkig ook ![]() Ook hier is het extra plaatje te zien. En ook de hoeveelheid schuurwerk... ![]() Tevens twee extra schotjes bijgevoegd. Bij deze grootte onmisbaar, maar ook bij kleinere uitvoeringen nodig denk ik. Depron blijft nu mooi recht. De twee losse plaatjes balsa rechts en links zijn puur gebruikt voor het richten van de balsaplaatjes en de depronplaatjes. Ik heb namelijk eerst een stukje balsa met epoxy op het depron geplakt (3mm) en vervolgens het stuk balsa en de strook depron op de kop goed in gesmeerd met epoxy. Deze delen langs een lineaal gelegd, zodat ze mooi recht zijn. Vervolgens met CA een extra plankje er opgeplakt. Dit zit onmiddelijk vast (en dus recht) en de epoxy kan rustig drogen. Moet immers wel waterdicht Afijn totzover de eerste float, als er meer is dan verschijnen die hier. Grtz b
__________________ In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star. | |
| | |
| | #2820 (permalink) | |
| Lid sinds: 28 februari 2004 Locatie: Tiel Leeftijd: 31
| Citaat:
Mijn fout. Maar houdt toch de glanzende kant boven bij flatouts omdat ze zo sterker zijn. Maar knakt dan wel
__________________ De vraag is niet of het vliegt, maar hoelang het in de lucht blijft Eigen modelbouw site | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| depron, tiger-moth |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |