![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 3 augustus 2003 Locatie: Zeewolde Leeftijd: 54
|
Voordat de bovenvleugel wordt afgemaakt eerst het staartdeel in elkaar zetten. Eigenlijk allemaal rechttoe rechtaan ![]() Bij het lijmen van het verticale deel op het horizontale gebruik ik magneetjes om het goed haaks te zetten en het gewicht erop te houden ![]() Houtstripje voor het verbinden van de beide hoogteroerdelen. Eigenlijk een beetje aan de brede kant, want het betekent nogal grote uitsparingen aan boven en onderzijde. Voorheen gebruikte ik meestal een stukje staaldraad in V-vorm, maar dat is weer zwaarder ![]() Bij de scharnieren één van beide delen onder 45 graden afgeschuind met de nagelvijl ![]() Voor de scharnieren gebruik ik leukoflex, sinds ik op het forum die tip tegenkwam. Niet helemaal transparant, maar verder beter en degelijker dan welke ander tape ik ook geprobeerd heb. Kleeft zeer goed, is een beetje elastisch en ook vochtvast ![]() En dit is dan de huidige stand. Nu eerst weer een stukje bouwen..... Trouwens: tips en ook kritiek van harte welkom! Dirk Laatst gewijzigd door dirk57; 29 september 2010 om 23:30 |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 29 april 2003 Locatie: Vasse Leeftijd: 25
|
Zeer mooi, ik vind de cockpit bij zo'n model altijd vet misschien een idee; piloot of een paar simpele meters in de cockpit
__________________ De zwarte doos in een vliegtuig is onverwoestbaar, waarom wordt het hele vliegtuig dan niet van hetzelfde materiaal gemaakt? |
| | |
| | #18 (permalink) | |
| Citaat:
Ik ben weer wat gevorderd: ![]() De schuine binnenstruts moesten nog. Dit moment gebruiken om de boven en ondervleugel recht ten opzichte van elkaar te zetten. ![]() Genoeg stevigheid in het centrum ![]() De 'tank' van 6mm depron, een beetje afgeschuind aan de voor- en achterkant en daarna in de acrylverf. Maskeert gelijk de lelijke afgenipte struts. ![]() Knijpertjes voor het lijmen onder spanning. ![]() Het draagvlak voor het staartdeel zodanig schuren dat het staartdeel recht staat, vooral ten opzichte van de voorvleugels, dus niet zozeer naar de romp kijken. Uitsparinkje snijden voor het hoogteroer-verbindingsstripje. en afschuren scharnierdeel voor onderste gedeelte van het richtingsroer ![]() Recht t.o.v. voorvleugel is belangrijk ![]() Beetje gewicht gebruiken om de zaak te fixeren tijdens het lijmen. Wat is zo'n snijmat met ruitjespatroon handig om de symmetrie van het hele vliegtuig in de gaten te houden. ![]() Het begint te lijken op een vliegtuig. ![]() De firewall F1 moest nog gemaakt. 2 mm triplex met 6mm depron daarachter gelijmd. voor een goeie lijmverbinding aan de romp. ![]() Even passen, maar nog niet lijmen Tot zover.... Laatst gewijzigd door dirk57; 29 september 2010 om 23:37 | |
| | |
| | #20 (permalink) |
|
Rooie acrylverf van de Action Setup: ![]() Ontvanger: GWS Pico 4ch - 5 gram Regelaar: de 'bekende' 10A brushless - 10 gram Servos: 2* xpower á 6 gram/stuk motor: de bekende 2406-12 - 1150 kV - 33 gram prop: 8043 denk ik Of toch deze motor? ![]() GWS 2205 / 15T - 2050kV - 27 gram Met een 7035 prop ofzo? Ze hebben in ieder geval dezelfde motorsteun, dus gemakkelijk verwisselbaar. Dirk Laatst gewijzigd door dirk57; 29 september 2010 om 23:38 |
| | |
| | #22 (permalink) | |
| Citaat:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...hlight=#582428 Als je daarin iets niet snapt, leg ik het graag uit. Eerst gewoon eens oefenen met een plaatje depron. Let op onder/boven en de buigrichting. De romp houdt zijn vorm door het inlijmen van de schotjes. Suc6, Dirk | |
| | |
| | #23 (permalink) |
| ![]() Firewall ook maar rood. Ingelijmd met hoek naar beneden van ca 5 graden. Motorhoek later evt. aan te passen met stelringetjes ![]() Regelaartje met goudstekkertjes 2mm aangesloten. Is de motor later heel makkelijk te vervangen ![]() Regelaartje op zijn plaats. Twee dwarshoutjes ingelijmd voor evt. landingsgestel. Ik maak echter (nog) geen landingsgestel op deze, want op mijn vlieglocatie heb ik geen geschikte ondergrond. Wel veel water, dus floats zijn een betere keuze, maar dat komt later, eerst vliegen. ![]() Roerhoorntjes gemaakt van diagonaal doorgesneden overtollig servo-armpje ![]() ![]() Servootjes intapen en met epoxy tegen de zijwand lijmen ![]() ![]() Staaldraadjes gewoon van achter naar voren door het schuim prikken. Komt ie niet helemaal goed uit bij de servo, dan iets terughalen en opnieuw prikken ![]() Handige quicklinkjes van de Conrad ![]() En eigenlijk is ie al vliegklaar. Maar eerst nog de bodem afmaken en dan wachten op een beetje windstil weer. ![]() Tot zover Dirk Laatst gewijzigd door dirk57; 29 september 2010 om 23:42 |
| | |
| | #24 (permalink) |
| ![]() Bodemdelen op maat gesneden en ingelijmd. Nog extra houtje gemaakt aan de achterkant van de vleugel voor toekomstige bevestiging van de floats ![]() Schuifluikje voor accu. ![]() Begin echter te vliegen met accu aan klittenband onder het toestel om zwaartepunt makkelijk te kunnen bepalen. ![]() Radio met klitteband op de ondervleugel ![]() ![]() ![]() Hij is helemaal vliegklaar, misschien morgenavond proefvluchtje. Als ie fijn vliegt dan komen er floats onder en verlichting op de wingtips Totaalgewicht inclusief accu van 40 gram (800 mAh): 185 gram Vleugelbelasting 185/13: ca. 14 gram/dm2 Vliegverslag volgt. Dirk Laatst gewijzigd door dirk57; 29 september 2010 om 23:45 |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Dankjewel Maiden, tja, ik ben ook zo'n held. Is het vanavond om 20.00 uur mooi windstil, denk ik: daar gaan we dan, zegt een stemmetje in mij: "je hebt al een paar weken niet gevlogen, niet gelijk met die nieuwe gaan". Dus ben ik wezen vliegen met één van m'n oude toestelletjes Maar goed, heb het nu weer in de vingers, dus misschien morgenavond, ik vind het ook wel leuk als ik iemand heb om de maiden te filmen, dus ik kijk even of dat lukt. Dirk |
| | |
| | #27 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
erg mooi
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Turbine Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #28 (permalink) | |
| Citaat:
Dirk | |
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Nou, zojuist dan de maiden. Ze vliegt als de spreekwoordelijke droom. Korte achtjes, loopinkjes, stijl omhoog, of heel langzame flyby's, ze doet het allemaal. Helemaal blij dus. Heb twee accuutjes geprobeerd, 600mAh en 800mAh. Beide nog niet leeg, en ruim een uur gevlogen. Merk weinig verschil tussen die twee. Twee propellors geprobeerd, 8043SF en 7060SF. Waarom vind ik die 7060 veel prettiger? Ik kan geeneens het verschil uitleggen, maar die 7060 heeft duidelijk mijn voorkeur, ik denk alleen dat ie minder rendement geeft. Een puntje waar ik wat aan moet doen is een resonantie ergens in de staart. Gewoon een vervelend trillertje. Niet door onbalans van de motor/prop, maar gewoon door de luchtstroom denk ik. Ik verdenk die quicklinkjes, dus Tadango: kom gauw met die tip Nu dus verder met verlichting en floats, maar dat kan even gaan duren Happy flying, Happy Dirk |
| | |
| | #30 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 30 januari 2006 Locatie: Zaandam Leeftijd: 44
|
Ik ben geen vlieger (en dus zeker geen bouwer) maar dit soort verslagjes wekken altijd mijn interesse. Knap gemaakt en dat uit "niets". Het verbaast mij hoe dat depron zich laat verlijmen, gaat dat met gewone superlijn of is dat iets speciaals? Heb je er al meer mee gevlogen? Wat waren nu de totale kosten van het hele vliegtuigje?
__________________ Groeten, Martin Herstel bootje, Afbouw Spitfire |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| depron, tiger-moth |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |