Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 22 september 2006, 21:26   #31 (permalink)

dirk57's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burp
Ik ben geen vlieger (en dus zeker geen bouwer) maar dit soort verslagjes wekken altijd mijn interesse. Knap gemaakt en dat uit "niets". Het verbaast mij hoe dat depron zich laat verlijmen, gaat dat met gewone superlijn of is dat iets speciaals?

Heb je er al meer mee gevlogen? Wat waren nu de totale kosten van het hele vliegtuigje?
Ik heb inmiddels denk ik meer dan 10 vluchturen met het toestelletje erop zitten. Zie verslag van de eerste vlucht direct boven jouw berichtje.

Ik lijm bijna alles met 5 min. epoxy. Voor verbindingen waar geen kracht op komt te staan gebruik ik ook wel Hema Hobbylijm. Er is ook speciale secondenlijm voor depron, maar daar kan ik niet zo goed mee overweg.

Kosten (ik bestel bijna alles via Internet, dit zijn ongeveer de huidige kosten incl verzending)

Motor + prop: 20
Radio + kristal: 25
Regelaar: 16
2* servo: 16
lipo accu: 17
depron en klein spul: 5

Totaal net geen 100 Euro. Het is inderdaad net niets, zowel het vliegtuigje als de kosten, maar ik beleef er een hoop lol aan, zowel het bouwen als het vliegen.

Inmiddels heb ik verlichting gemonteerd, bedienbaar via de zender en ben ik bezig met drijvertjes, dus binnenkort weer wat fotootjes.

Dirk
dirk57 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 december 2006, 19:21   #32 (permalink)

Standaard

Vandaag dan voor het eerst dit toestel met floats gevlogen. Een paar starts en landingen vanaf/op het water gedaan en dat gaat fantastisch. Ook vliegt het heel mooi met die floats, nog veel stabieler. Ben een blij man.

De floats die ik nu gebouwd heb zijn super simpel om te maken, kan in één avondje. Ik zal binnenkort nog eens wat fotootjes plaatsen. Heb helaas nog geen foto's/video's van het vliegen zelf.

Dirk
Oud 20 december 2006, 22:34   #33 (permalink)

Standaard

Om het verslag af te maken hier dan nog wat laatste fotootjes van het inbouwen van de verlichting en het bouwen van de floats.

Click the image to open in full size.

Printplaatje met een microswitch gelijmd aan een servootje. Een fietsled-printje van de Action voor het aansturen van de leds in de verschillende standen

Polystyreen buisjes van de Conrad aan de voorkant van de vleugels gelijmd voor wat bescherming en als geleiding van de led-draden

Floats op basis van de bouwtekening hier , alleen dan veel simpeler uitgevoerd, onderkant en bovenkant even breed en overal rechte tussenschotjes en niet die uitsparingen/uitstulpingen gesneden. Alles gelijmd met dun epoxy, is gelijk helemaal waterdicht. Ik heb de 17-inch versie gebruikt voor dit vliegtuigje. Is iets overbemeten, maar het kan goed.

Het onderstel van stokjes, ook met epoxy. Lijmen gaat makkelijk op de snijmat met schaalverdeling waarop eerst transparante folie is gelegd.

Afstand onderstel uitlijnen met de houtjes in het vliegtuig

Zorgen dat de steps iets achter het zwaartepunt komen. Dat is ongeveer halverwege de ondervleugel. Onderkant voorzien van die gazen glastape (hoe heet dat) van de bouwmarkt en daarover een paar laagjes Glitza polyurethaan lak op waterbasis, voor een slijtvaste bodem.

En zo is ie af. Hij vliegt fantastisch met deze floats.

Als ik nog's iemand meekrijg om te filmen, zal ik hier nog een videootje plaatsen van het vliegen.

Groet, Dirk

Laatst gewijzigd door dirk57; 30 september 2010 om 00:00
Oud 20 december 2006, 23:18   #34 (permalink)

michiel b's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

erg mooi hoor
Oud 23 december 2006, 17:40   #35 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michiel b
erg mooi hoor
Van dichtbij inmiddels al iets minder mooi door gebruikssporen

Maar goed, gisteren was mijn buurman zo aardig wat opnamen te maken met de videocamera.

Heb een filmje hiervan gemaakt, kwaliteit na het plaatsen op youtube helaas niet geweldig. Tips welkom.

Op het filmje is te zien dat het toestelletje soms moeilijk los komt en een andere keer moeiteloos. Tips waar dat door kan komen ook welkom!

De soms vreemde manoeuvres die het toestel maakt liggen niet aan de vliegeigenschappen van het toestel, noch aan het camerawerk, maar geheel aan de kwaliteiten van de piloot

Hier het filmpje:

Laatst gewijzigd door dirk57; 11 december 2007 om 19:50 Reden: Filmpje weer zichtbaar maken ivm nieuw forumsoftware
Oud 23 december 2006, 17:51   #36 (permalink)

Mijnheer Rob's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Leuk Dirk, ziet er goed uit

Land je altijd met stilstaande motor?

Drijvers lijken een beetje aan het water te "plakken". Wellicht komt dit doordat de drijvers vlak zijn aan de onderkant, een wigvorm plakt wat minder (meer snelheid, komt uit water, weerstand neemt af, snelheid kan nog meer toenemen, nog hoger uit water, etc. etc...
Oud 23 december 2006, 22:15   #37 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mijnheer Rob
Leuk Dirk, ziet er goed uit

Land je altijd met stilstaande motor?
Dank u mijnheer Rob, ja ik land meestal met stilstaande motor, en dan houd ik ook nog meestal mijn adem in

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mijnheer Rob
Drijvers lijken een beetje aan het water te "plakken". Wellicht komt dit doordat de drijvers vlak zijn aan de onderkant, een wigvorm plakt wat minder (meer snelheid, komt uit water, weerstand neemt af, snelheid kan nog meer toenemen, nog hoger uit water, etc. etc...
Ja, ik denk idd ook dat dat soort drijvers dit probleem niet hebben. Ik heb alleen al eerder met dit model drijvers gevlogen met een vergelijkbaar vliegtuig, alleen een slagje groter, en die kwam al los als ik naar de gas-stick keek. Heb ook al ge-experimenteerd met een iets grotere invalshoek van de vleugel t.o.v. de floats, maar dat maakt geen verschil. Misschien het extreem 'gladde' water van de laatste dagen, of de steps moeten iets meer naar voren, dat kan en zal ik nog wel uittesten.

Dirk
Oud 23 december 2006, 22:36   #38 (permalink)

Standaard

zeer zeer mooi vliegbeeld en op het water ook trouwens. hij staat wel zeer snel stil als je land, waarschijnlijk ook door die platte floats. maar proficiat met je zeer geslaagt modelletje
vjete is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2006, 00:50   #39 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vjete
zeer zeer mooi vliegbeeld en op het water ook trouwens. hij staat wel zeer snel stil als je land, waarschijnlijk ook door die platte floats. maar proficiat met je zeer geslaagt modelletje
Bedankt Vjete,

Hij staat inderdaad snel stil, inderdaad vanwege de platte floats denk ik, maar ook omdat er totaal geen massa achter zit. Totaal 250 gram, als er een klein beetje wind staat komt ie tegen de wind in als een Harrier naar beneden

Ik heb inmiddels de floats ietsjes meer naar voren geplaatst zodat nu de steps direct achter het zwaartepunt liggen. Zodra ik de kans heb zal ik eens testen of ie nu gemakkelijker los komt.

Dirk

edit:typo
Oud 3 januari 2007, 22:23   #40 (permalink)

Guus's schermafbeelding

Standaard

Hallo

Ik heb wel meer filmpjes gezien waar het model ineens uit het waterkomt.
Ik vroeg me al af of dat aan de piloot lag ,maar dat schijn dus wel normaal te zijn.
Ik ben met een minimag bezig en wil ook op het water gaan vliegen .
en als ik die filmpjes zie is dat ook zodat ze ineens loskomen van het water.
Die dijvers zijn ook plat aan de onderkant.
Oud 3 januari 2007, 23:10   #41 (permalink)

Standaard

Bedankt voor de reactie Guus.

Ik vind het eigenlijk niet zo'n probleem als ie ineens loskomt, maar meer dat ie soms niet of heel moeilijk loskomt

Met een ander vliegtuigje met identieke floats heb ik daar totaal geen last van. En waarom de ene keer wel en de andere keer niet is me niet duidelijk. Ik heb nog niet opnieuw getest nu ik de floats wat meer naar voren heb gezet. Of het heeft toch aan het zeer kalme water gelegen (heb wel eens gelezen dat dat een plak-effect kan geven). Dus even afwachten tot er weer gelegenheid is. Ik laat het hier nog wel weten.

Dirk
Oud 3 januari 2007, 23:53   #42 (permalink)

winkje's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Hi,

Soms heb je van die draadjes waar je heel erg blij van wordt.... dit is er voor mij zeker er ook weer zo een. Chapeau voor dit model wat me vooral door zijn eenvoud en bijbehorende kosten erg aanspreekt. Petje af voor de bouwer die d'r zo'n leuk vliegtuigje van heeft gemaakt.

Ik ben zelf geen echte bouwer; ik assembleer kits. Als ik dit soort draadjes 'kriebelt' het gelijk... maar ik ken me te goed om aan dit soort projecten te beginnen.

Groet, vincent
Oud 3 januari 2007, 23:57   #43 (permalink)

Standaard

ik sluit mij volledig bij je aan. zou meteen ook aan willen beginnen maar ik wil net iets te veel de laatste tijd.
vjete is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2007, 00:27   #44 (permalink)

Standaard

Bedankt voor de leuke reacties.

Ik ben van nature echt niet zo heel handig, maar als je er lol in hebt en je blijft maar lang genoeg kl**ien met depron, dan ontwikkel je vanzelf wel enige handigheid. Kijk hoe ik begon met ditzelfde modelletje anderhalf jaar geleden, gewoon met een platte romp: klik

Dus niet te snel zeggen dat het niets voor je is, maar je moet er wel plezier in hebben en jezelf genoeg tijd gunnen.

Groet, Dirk
Oud 4 januari 2007, 00:49   #45 (permalink)

Leeftijd: 44
Standaard

Machtig mooi model Dirk, ga ik ook zeker bouwen als ik weer een wat meer vrije tijd heb.
Reageren

Labels
depron, tiger-moth

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten