Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 28 oktober 2007, 13:57   #1306 (permalink)

Leeftijd: 54
Standaard

Nog gevlogen Max, maar nog steeds op zoek naar een passend muziekje

Ik ben er inmiddels wel achter wat hoogstwaarschijnlijk het probleem is met mijn dweil-moth: te weinig V-stelling. Hij had maar een graad of twee V-stelling, had ik min of meer express gedaan, vond ik wel mooi, ik dacht V-stelling is V-stelling, maar nu heb ik op RC-groups een aantal artikelen gelezen die precies dit vlieggedrag beschrijven als je vliegt met rudder-only en te weinig V-stelling. Optimaal zou 10 graden zijn voor een slowflyer Maar dat ziet er niet uit, dus ik heb 'm nu net als mijn andere mothjes op ca 6 graden gezet met spandraden. Ben benieuwd de volgende vlucht.....

Er was eerder iemand in dit draadje, dacht ik, die problemen had met bochten maken, misschien we hetzelfde probleem....

Dirk
dirk57 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2007, 14:12   #1307 (permalink)

Standaard

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.
Als je een bocht in stuurt en hij blijft bijna vlak liggen dan komt hij alleen schuin op de vliegrichting te liggen maar gaat bijna recht door.
Met veel romp oppervlakte van opzij gezien zou hij nog wel door de bocht sturen maar dat heeft een Tiger Moth nu juist niet.
Oud 28 oktober 2007, 16:10   #1308 (permalink)

RCEFlyer's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Weblogartikelen: 6
Standaard

En ik maar denken dat jij de Tiger Moth guru (of is het goeroe ?) van dit forum bent

Tocj wel leuk om te lezen dat jij ook zogenaamde "beginnersfoutjes" maakt Dirk !
Nog leuker om te lezen dat je de fout dan ook nog eens weet op te sporen natuurlijk, want dat maakt ons allen weer wat wijzer niet waar ...

Ik moet ook weer aan de slag met de Tiger Moth want ik heb geen vliegende versie meer in huis.
Er ligt nog wel een compleet afgebouwd stabilo, dus echt veel werk om er een te bouwen is het niet (rompje en vleugels).

Ik vind het nog steeds een leuk toestelletje om zo bij huis (in het weiland) even op te gooien. Niks geen gedoe met van alles inpakken en naar de vlieglocatie rijden, maar gewoon lol hebben als het even uitkomt.

Ik heb gezien dat XXL inmiddels ook flink is aangestoken, want die bouwt nu allerlei depron modellen waaronder zlefs een spitfire ! Klasse hoor !
Onvoorstelbaar dat er zoveel mensen worden aangestoken om te gaan bouwen / vliegen (en daarna weer bouwen), ik denk dat het 'm zit in de eenvoud waarmee je met dit materiaal kunt werken. Wat denk jij ?
RCEFlyer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2007, 17:01   #1309 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RCEFlyer
En ik maar denken dat jij de Tiger Moth guru (of is het goeroe ?) van dit forum bent
Heb ik dat gelijk nogmaals ontkracht.....

Tja dat depron, ik zit hier intussen allemaal leuke spinnertjes te maken van dat spul naar aanleiding van die mooie spinner op die spitfire. Jammer dat er op de echte Tigermoth geen grote spinner zit, maar ach, schaal was het toch al niet.....

Dirk
Oud 28 oktober 2007, 17:15   #1310 (permalink)

maxxie's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Nee Dirk nog niet gevlogen, in vond de wind wat aan de harde kant voor een tweede vlucht dus nog maar even wachten, heb ik wel meer tijd voor passende muziek.
Over je vlieg probleem lijkt helemaal te kloppen. Ik heb net even in de Phoenix sim de vleugelstelling van de tigermoth terug gebracht naar 2 graden en vervolgens is het ding erg slecht te besturen, reageert traag en als hij gaat krijg je hem moeilijk weer recht. Op 10 graden vliegt hij perfect gelukkig zie je de V stelling niet in beeld want het zal er vast niet uitzien.
maxxie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2007, 17:24   #1311 (permalink)
l:x
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RCEFlyer
Onvoorstelbaar dat er zoveel mensen worden aangestoken om te gaan bouwen / vliegen (en daarna weer bouwen), ik denk dat het 'm zit in de eenvoud waarmee je met dit materiaal kunt werken. Wat denk jij ?
Ik heb bijna mijn eerste moth af en ik kan alleen beamen dat de eenvoud (en ook een beetje de prijs) van het depronknutselen echt wel veel mensen aanspreekt. Ooit heb ik een balsavlieger gemaakt en dat is toch véél anders werken.

Als je bij Depron voorzichtig en zorgvuldig snijdt heb je het halve werk al gedaan!

Groeten,
Niels R.
  Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2007, 21:12   #1312 (permalink)

XXL66's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

ja indd, ik heb het Depron virus serieus te pakken (het ene is nog niet af, laat staan gevlogen en ik ben al aan het uitkijken naar iets anders) maar je moest eens weten hoeveel anonieme forumlezers er ook door het depron (en Duvel) virus bevangen zijn ! Ondertussen ben ik er wel achter gekomen dat ik meer knutselaar ben dan vlieger.

Trouwens Dirk57, hoewel er indd veel Belgische bieren zijn (met on top "West-Vleteren Trappist") wordt het toch een ander schema voor de Spit.

@l:x : wanneer zien we hier uw foto's van uw eerste Moth ?
XXL66 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2007, 22:03   #1313 (permalink)

Standaard

Bedankt CDROM-flyer en Max voor de hoopgevende woorden. Achteraf vreemd dat ik er zo laat aan dacht. Bij de maiden was dit dus ook al het probleem en niet het zwaartepunt. Is achteraf ook wel te zien in het filmpje als ik gas terugneem, dat het zwaartepunt niet te ver naar achteren zat....

Kan niet wachten voor de derde poging.....

XXL: ik heb niet zo veel belgische bieren geproeft, maar als de Leffe Triple in de aanbieding is in de super neem ik altijd wel een sixpackje mee.....

Dirk
Oud 29 oktober 2007, 09:01   #1314 (permalink)
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XXL66
@l:x : wanneer zien we hier uw foto's van uw eerste Moth ?
Ik weet dat ik je ze zaterdagavond had beloofd, maar het is er dus nog niet van gekomen. Dit weekend heb ik wat tussen de familiebijeenkomsten door moeten knutselen (tot de laatste minuut nog de eettafel inpalmen...) wat me nooit echt tijd gaf om op een deftige manier foto's te maken.

Deze avond is er nog een feestje, maar ik zal even de moeite doen om de huidige stand van de bouw op gevoelige plaat vast te leggen.

Nog enkele uren geduld, dus

Groeten,
Niels R.

PS: XXL66... tsja, jouw fotoservice is dan ook wel van extreme snelheid
  Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2007, 20:21   #1315 (permalink)
Guest

Standaard

Hey,

Hierbij één foto van mijn vooruitgang.

Click the image to open in full size.

Zoals je ziet is de romp niet helemaal perfect, maar van de vleugels en de staart ben ik wel zeer tevreden. Het achterste en voorste schot moeten nog in de romp. (Het achterste had ik eruit gesneden omdat deze een beetje scheef was geplakt.)

Donderdag is feestdag in België: trip naar Amsterdam gepland om een MX-16 op te halen en daarna hoop ik nog wat knutseltijd over te houden.

De ESC en de 2x 2S1P LiPo's zijn vandaag aangekomen, de motor verwacht ik eerstdaags... Servo's worden de bekende UH 9-grams.
  Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2007, 21:56   #1316 (permalink)

Standaard

Ziet er puik uit Niels

Ik zie zo niet wat er mis is met het rompje, maar heel ernstig kan het niet wezen lijkt me...

Nu nog alles aan elkaar lijmen, apparatuur erin en vliegen maar.......

Dirk
Oud 30 oktober 2007, 08:17   #1317 (permalink)
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk57
Ziet er puik uit Niels

Ik zie zo niet wat er mis is met het rompje, maar heel ernstig kan het niet wezen lijkt me...

Nu nog alles aan elkaar lijmen, apparatuur erin en vliegen maar.......

Dirk
Dank je, dank je *buiginkje*

Wel, je kan het inderdaad niet zo goed zien, maar de bolling van het achterstuk is nogal "puntig". Op zich is dit geen ramp, dus ga ik er niet veel tijd in steken om het proberen te corrigeren. De kans is groot dat ik dan meer stuk doe, dan dat ik repareer.

Verder is het vreemd dat het "staartvlak" in de romp nogal groot is. Als ik de staart erop leg, dan heb ik nog bijna een halve centimeter overschot. Nu, ik denk dat ik dat gewoon mag wegsnijden, maar het gaf mij het gevoel dat ik ergens iets verkeerd heb gedaan.

Voor de rest ziet alles er redelijk goed uit. Het is mijn eerste Depron-creatie en ik ben relatief bevredigd met het (tussen)resultaat.

Ivm de apparatuur: ik heb in een hobbywinkel staaldraad van een aantal diktes gekocht met de bedoeling om die te gebruiken als pushrods en voor de creatie van landingsgestellen. Welke dikte gebruik ik best voor de pushrods: 1.5 mm of 2 mm? Of gebruiken jullie de "troek-mit-de-satestoek" en binden jullie dus gewoon een kort eindje draad aan beide zijden van een satéstokje?

Zodra ik een aantal 6mm platen heb, ga ik toch ook de Blu-Baby vanop RCGroups maken. En daarna maak ik een grotere versie van de Moth, en daarna... (Ik heb nog een Fokker DR1, een SE5a, een Fokker DVII, een ... op mijn verlanglijstje staan)

Groeten,
Niels R.
  Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2007, 08:30   #1318 (permalink)

XXL66's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Ziet er zeer mooi uit, zeker voor een eerste creatie. Dat puntige is normaal op het smalle gedeelte, dat krijg je zelden goed, vandaar dat ik ook het systeem van een 'lapje' 6mm depron bij de Spitfire toepas.

Dat van dat staartvlak lijkt me raar, maar kan op zich geen groot probleem zijn.

Pushrods gebruik ik van 0.8mm, 1.5 is zeker veel te zwaar. Gewoon uit 2 delen maken met een rechte Z op de kop en dan verbinden met een halve lusterkroontje (vraag naar de kleinste uitvoering bij de Eleczaak.
XXL66 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2007, 08:46   #1319 (permalink)
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XXL66
Pushrods gebruik ik van 0.8mm, 1.5 is zeker veel te zwaar. Gewoon uit 2 delen maken met een rechte Z op de kop en dan verbinden met een halve lusterkroontje (vraag naar de kleinste uitvoering bij de Eleczaak.
Ok, dan gebruik ik de 1 mm die hier ligt

Ivm lusterkroontjes: ik gebruik van die E/Z connectors op mijn servo's. Ik maak dus alleen een Z aan de kant van het roerhoorntje. Maar toch bedankt voor de tip (denk dat ik het ook al op één van je foto's had gezien...).

Groeten,
Niels R.
  Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2007, 12:23   #1320 (permalink)
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door l:x
Verder is het vreemd dat het "staartvlak" in de romp nogal groot is. Als ik de staart erop leg, dan heb ik nog bijna een halve centimeter overschot. Nu, ik denk dat ik dat gewoon mag wegsnijden, maar het gaf mij het gevoel dat ik ergens iets verkeerd heb gedaan.
Nu ik volgende foto bekijk zie ik dat ik ben vergeten om die uitsparing voor het verbindingsstukje te snijden:

Click the image to open in full size.

Nu klopt het als een bus

Groeten,
Niels R.
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen
Reageren

Labels
depron, tiger-moth

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten