| | | | ||||
![]() |
| | |||||||
| Registreer | ShowCase | FAQ | Vrienden Foto Upload | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 3 augustus 2003 Locatie: Zeewolde Leeftijd: 52
|
Ik heb er al meerdere gebouwd, maar ben nu weer met een nieuwe begonnen en tussendoor aardig wat foto's gemaakt. Dus dacht ik om ook maar eens een bouw-draadje te starten, als er tenminste geen ernstige bezwaren zijn. Het wordt een toestelletje gelijk aan onderstaande foto's, maar dan met een wingspan van 70 cm. Onderstaande heeft wingspan 60 cm. ![]() ![]() Ik ben gek op dit ontwerp omdat het zo gemakkelijk en relaxed vliegt dat zelfs een talentloze vlieger als ik ermee overweg kan Ik ben dus van plan de komende tijd heel wat fotootjes te uploaden hier, heb ik in ieder geval gelijk een backup Dirk Aanvulling 23/12/2007 en 08/09/2008: Mooie PDF-tekeningen in drie formaten, met dank aan Eefjan (Bro!): 70 cm versie op A4 80 cm versie op A3 90 cm versie op A3 90 cm versie op A4 100 cm versie op A4 En van Beginners Luck (Mark): 80 cm versie op A4 90 cm versie op A4 Aanvulling 24/08/2008: Samenvatting bouwtips en enkele setups.... in een Word document, wederom met dank aan Eefjan (Bro!): Bouwtips in Word Laatst gewijzigd door dirk57; 8 september 2008 om 22:07 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 3 augustus 2003 Locatie: Zeewolde Leeftijd: 52
|
Ik heb het idee en het bouwplan gestolen uit dit draadje: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=159608 Oorspronkelijk bouwplan is dus voor een balsa model van 30 cm wingspan en de auteur heeft het plan gebruikt om een 60 cm depron model te maken. Ik wijk hier en daar iets af van het bouwplan, voornamelijk om het mezelf makkelijker te maken. ![]() Stap 1. Romp en vleugeldelen uitsnijden uit het depron. Ik heb de rompdelen -op papier- al aan elkaar geplakt, dan hoef je later niet meer het achterste deel te lijmen. Ribbetjes ook uitgesneden uit 3mm balsa. Let op de nerf: in de lengterichting. Ribbetjes zijn niet echt noodzakelijk, het depron is redelijk vormvast na het buigen, maar mét ribbetjes is het nog net wat mooier. Let op met depron: het wil maar in één richting lekker buigen en dan moet je boven en onder ook nog goed hebben. De wat doffere kant van het depron moet aan de buitenzijde van de buiging zitten, de richting kun je bepalen door even te proberen, of, als je goed kijkt langs de plaat zie je aan de glimmende kant van het depron de 'nerven' lopen, zodat je de richting weet. ![]() Ik ben niet zo creatief met decoreren, dus maar weer een standaard schema. Acrylverf met een rollertje opgebracht. Afplakken met schilderstape, eerst laagje wit, daarna de eindkleur (tegen druipers) Dirk |
| | |
| | #5 (permalink) |
| ![]() Rompschotjes uitgesneden uit 6mm depron. Een stukje korter dan op de tekening, zodat de bodem er later nog in past. De romp over een bezemsteel oid masseren, zodat ie makkelijk kan buigen. Niet de bezemsteel als een deegroller gebruiken op een harde ondergrond. Ik leg de bezemsteel op het werkblad en rol het depron daar met de vlakke handen over heen en weer ![]() Nu het voorste deel van de romp aan elkaar lijmen. Ik gebruik voor al het lijmwerk 5 min. epoxy. Ondergrond bakpapier. Voldoende gewicht om de spanning op de delen te houden. Daarna ook het middelste stukje op dezelfde manier. De romp trekt zichzelf al een beetje in vorm EDIT: Ik was vergeten hier te melden dat ik gelijk daarna nog een dun stripje hout heb gelijmd op de naad, voor meer stevigheid bij het buigen. Is verderop te zien bij het lijmen van de ondervleugel ![]() Rompschotjes inlijmen in de rubber bankschroef of hoe heet dat (helaas geen foto van) met wat stripjes 6mm depron tussen de klemmen om deukjes aan de buitenkant te voorkomen. Let op dat de romp mooi symmetrisch is bij het lijmen. Ik heb nog een extra schotje (gewoon rechthoekig) geplaatst halverwege het achterste deel omdat het anders teveel bol bleef staan. ![]() ![]() En klaar is het rompje |
| | |
| | #6 (permalink) |
| ![]() Vleugels ook vormen met de bezemsteel en daarna ribbetjes lijmen. Ik lijm extra ribbetjes ter plekke van de struts, dan kun je later de struts lekker stevig vastzetten. Aan de andere zijde van de lijmklemmen even een stripje depron ertussen, anders krijg je van die lelijke deukjes ![]() ![]() Vleugeldelen in V-stelling neerleggen (ca. 5 cm. hoogte bij de wingtips) en dan met een nagelvijltje beide delen verticaal licht schuren, zodat ze mooi aansluiten. ![]() Dan lijmen. Romp ligt tussen depron plaatjes ingeklemd in de rubberen bankschroef. ![]() En dan de onderveugel lijmen in de romp met wat gewicht erop zodat ie overal mooi tegen de uitsparing in de romp aanligt. Je ziet op deze foto trouwens het eerder genoemde stripje hout tegen de naad van het voorste rompdeel. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| ![]() Een laagdekker.. ![]() Met vier antennes voor een goeie ontvangst.... De binnenstruts dus, gemaakt van satéprikkers die van tevoren rood gemaakt zijn met een permanent marker. De schuine binnenstruts komen later. ![]() Hooooogdekker ![]() Nu een dubbeldekker met vleugels zo'n beetje op de goede afstand van elkaar. En dan als buitenstruts satéprikkers door de ondervleugel, langs die extra ribben, naar boven prikken. ![]() Eerst de buitenstruts aan de bovenvleugel lijmen tegen die extra ribben. Dan nauwkeurig de afstand tussen de vleugels overal gelijk maken. de vleugelafstand heb ik bij dit model (70cm WS) op 12,5 cm gezet, gemeten langs de buitenstruts. Buitenstruts fixeren met klemmetjes en dan vastlijmen aan de ribben van de ondervleugel. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Guest
|
Driemaal wauw! Vind het echt te gek dat je even ook een bouwverslag neerzet, Ben nu helaas bezig met een ander vliegtuig (opvoeren) Was een mooi stukje schroot van mijn neefje(2kanaals) Als dit niet lukt ga ik 100% jouw model bouwen proberen wel 2 kanaals te maken(hopen dat het lukt) Vind het nog steeds prachtig Grtz mitch P.S kunt u bouwtekeningen sturen? |
|
| | #9 (permalink) | ||
| Citaat:
Citaat:
mooi project, hou ik ff in de gaten
__________________ De zwarte doos in een vliegtuig is onverwoestbaar, waarom wordt het hele vliegtuig dan niet van hetzelfde materiaal gemaakt? | |||
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Mitch, Een link naar de tekeningen staat in het eerste bericht van dit draadje: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=159608 Dat is een PDF document, waarvan je de tekeningen kunt kopieren en vergroten in je eigen tekenprogramma (ik gebruik PSP) en dan tiled-printen (ik gebruik MS-paint Ik zou hem niet twee-kanaals maken. Het zal wel vliegen, maar mooie korte bochtjes maken of even optrekken voor een nette landing is er niet bij. Dirk |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
Dirk | |
| | |
| | #14 (permalink) | ||
| Citaat:
Chris3D is een tovenaar! Citaat:
Dirk | ||
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| depron, tiger-moth |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |