Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 26 juli 2007, 17:30   #31 (permalink)

RCEFlyer's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Weblogartikelen: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bramman
ok. Ik schatte het meer richting de 200, door het gewicht. Als het me allemaal bevalt (de moth en de pitts of fokker met rolroeren), dan zal ik deze serieus gaan overwegen...
Nee, dat valt wel mee, en zo'n accu en regelaar kan je natuurlijk in meerdere modellen van je vloot gebruiken Ik denk overigens dat de Pitts wel een leuk vliegtuig is om te bouwen, maar dat het vliegen wel even wat anders is dan een Tiger Moth ... Vergis je niet in de vliegeigenschappen van sommige toestellen, daar heb je best wel ervaring voor nodig ...

Citaat:
Pff geen receiver nodig, grappenmaker
B
Die doet het toch weer ? En je had geloof ik ook al een extra besteld ? Dus dan heb je er toch twee ? Die dingen zet je met klittenband vast in je toestel, waardoor je ze in meerdere toestellen kan gebruiken !

Succes, eennne zaterdag ga je weg geloof ik ? Fijne vakantie !
RCEFlyer is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2007, 17:33   #32 (permalink)

Bramman's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RCEFlyer
C2830B HiModel 1460KV Outrunner Brushless Motor W/Mount & Adaptor C2830B 1 26.25 26.25
even voor mijn leercurve, ik zag dat je een 1460KV motortje hebt. Voor de Moth gebruiken we een 1560KV, terwijl deze de helft lichter is.
Nu had ik begrepen dat dat getal stond voor het aantal omwentelingen per volt. Dan zou ik denken dat de 1560KV een betere keus is, omdat hij lichter is en meer omwentelingen per volt heeft.

Uiteraard mis ik een detail wat verklaart waarom je een duurdere motor neemt, maar welk detail is dat?

dank,

B
In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star.
Bramman is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2007, 17:43   #33 (permalink)

Standaard

Dat klopt, maar er spelen nog een aantal zaken.

De kracht die een motor kan leveren komt voort uit het aantal wikkelingen en de grootte van de motor. Die toeren kunnen wel nagenoeg hetzelfde lijken, maar je moet voldoende vermogen (trekkracht/watts) hebben om het vliegtuig voort te trekken. Ik geloof dat ze dat thrust noemen in de luchtvaartwereld. Dan bepaalt de propellor ook nog eens een deel van die trekkracht.

Dat heeft weer met de grootte en de spoed van de propellor te maken. Verder moet de accu dan ook het benodigde amperage kunnen leveren om de motor voldoende te kunnen laten presteren. Die omwentelingen (toeren) worden per Volt aangegeven, dat betekent dus ook dat een andere accu ook een ander toerental met zich meebrengt. Kijk maar, een 1540 KV motor op een 2S Lipo = 1540 x 7,4 Volt = 11.396 toeren (onbelast) terwijl dezelfde motor op 3SLipo (1540 x 11,1 Volt) 17094 toeren levert !

ik zal het niet helemaal juist verwoord hebben, want ik ben ook geen expert, maar in grote lijnen komt het hierop neer.

Het motortje van de Tiger Moth is mooi licht van gewicht, maar te licht om dit vliegtuig met een 9x4 prop te kunnen vliegen.
Oud 26 juli 2007, 18:09   #34 (permalink)

Standaard

Citaat:
Ik denk overigens dat de Pitts wel een leuk vliegtuig is om te bouwen, maar dat het vliegen wel even wat anders is dan een Tiger Moth ... Vergis je niet in de vliegeigenschappen van sommige toestellen, daar heb je best wel ervaring voor nodig ...
Hmmm. Zou je denken? Ik ben de leek, dus ik neem het van je aan. Neem voor de zekerheid de tekeningen van de Fokker mee. Als ik dan toch de Pitts bouw, dan calculeer ik gewoon in dat ie stuk gaat , valt het altijd mee. Hij is zo mooi

Citaat:
Die doet het toch weer ? En je had geloof ik ook al een extra besteld ? Dus dan heb je er toch twee ? Die dingen zet je met klittenband vast in je toestel, waardoor je ze in meerdere toestellen kan gebruiken !
Precies wat ik bedoel... Ik heb daar wel een trauma op gelopen hoor! Maar inderdaad, reserve is altijd leuk...

Citaat:
Succes, eennne zaterdag ga je weg geloof ik ? Fijne vakantie !
Volgende week zaterdag. Heb nog niet alles binnen, vandaar...

Dank voor verhaal over motortje. Voorlopig genoeg info, en heb gelijk voldoende google-termen om de details te vinden...
In air: E-trainer; Minimag; Waiting to air:Wave; In progress:Bucker Bu180 Student; In queue: Beaufighter MkX; Cessna BirdDog; YAK 23 (all RBC). Retired:Depron Tiger Moth; BirdPuppie; Aero400; EZ-star.
Oud 26 juli 2007, 21:05   #35 (permalink)

Standaard

Hallo,

vanavond nog een kleinigheid gedaan aan m'n projectje.

De linker-aileron in aanbouw ...
Click the image to open in full size.

De rechter-aileron ook maar even bouwen en dan heb je er twee ...

Zo dat is wel weer genoeg, morgen hopenlijk beginnen aan de vleugel.
Verder wil ik even uitproberen hoe de motor precies tegen het motorschot moet komen.

Vraag Zou de motor domping nodig hebben en zo ja hoeveel
Wie kan er iets zinnigs over zeggen ? Enneeehhh, moet ie dan ook nog een stukje naar rechts worden gericht ?

Tot morgen.
Oud 1 augustus 2007, 12:40   #36 (permalink)

Standaard

Hoi Menno,

Weer ziek? Is even stil
Vraagje wat voor servo's ga je in deze machine doen?

Mijn bestelling bij Bidproduct staat nu op 14 dagen en ik begin hem te knijpen (stuck in custums, denk ik). Denk dat ik maar even twee servo's (laatste wat ik echt nodig heb) haal RCtechnics, dan gaat het net. Maar gebruik je hier dezelfde als bij de Moth of zwaardere? Dan gebruik ik het overschot wellicht als ik deze kist bouw

B
Oud 1 augustus 2007, 14:30   #37 (permalink)

Standaard

Hoi Bramman,

ja was idd ziek, je zal wel denken ...
Ik ben al een jaar thuis omdat ik herstellende ben van leukemie (vroeger heette dat bloedkanker), ik had de afgelopen drie weken even wat tegenslag. Bijna de gehele tijd op bed gelegen. Nu voel ik me weer een stuk beter, dus kan er weer wat gedaan worden.

Wat jouw vraag betreft, nee de setup van de Tiger Moth is niet bruikbaar. Ik heb de volgende setup bij Himodel vandaan:

Prop, klik hier Ik heb 2 stuks besteld (1 x reserve)

Motor, klik hier Heel mooi motortje, met een compleet setje bevestigingsmateriaal en een mooi alu spinnertje ! Stond niet op de foto maar werd wel bijgeleverd !

Regelaar, klik hier Prima ding voor redelijke prijs.

Lipo accu, klik hier De Himodel lipo's schijnen goed te werken, ik vind ze zeer redelijk geprijsd in vergelijk met andere merken.

Compleet ziet dat er zo uit:

Voor de servo's heb je iets zwaardere nodig. Ik ga Hextronic 9 grams servo's van UH gebruiken. Klik hier om ze te bekijken. Die v/d Tiger Moth zijn wat te licht, deze moeten het volgens mij wel aankunnen. Overigens had ik mijn bestelling gisteren binnen, terwijl die de 27e pas was verstuurd. Dat is een record ! Wel enkele artikelen laten vervallen ivm backorder. Heb je al in je klantenscherm gekeken ?

Als je aan dit kistje begint, moet je gewoon mijn draadje en het andere draadje (wat ik in het begin heb vermeld) gewoon eens goed doornemen. Ik schat dat er zo'n 10 mensen zijn die hem gebouwd hebben. Ik zal zoveel mogelijk foto's plaatsen, verder kan je veel vinden in de foto's van ene 'zwevende Peter' die in het draadje te vinden zijn.

Mocht je er dan nog niet uikomen, dan ben ik altijd bereid je te helpen. Neem maar kontakt op als je ergens mee zit.

Succes !
Oud 1 augustus 2007, 15:44   #38 (permalink)

Standaard

Citaat:
ja was idd ziek, je zal wel denken ...
Ik ben al een jaar thuis omdat ik herstellende ben van leukemie (vroeger heette dat bloedkanker), ik had de afgelopen drie weken even wat tegenslag. Bijna de gehele tijd op bed gelegen. Nu voel ik me weer een stuk beter, dus kan er weer wat gedaan worden.
He bah. Maar herstellende klinkt in ieder geval positief. Je hebt in ieder geval voldoende omhanden en actief ben je (Forumgroupie in tweemaanden )

Citaat:
Wat jouw vraag betreft, nee de setup van de Tiger Moth is niet bruikbaar.
Zover was ik al, mede door mijn vraag over de motor eerder in deze draad. Ja ja ik leer snel

Citaat:
Voor de servo's heb je iets zwaardere nodig. Ik ga Hextronic 9 grams servo's van UH gebruiken.
Die Hextronic servo trekt 1.6 kg-cm, dan zou deze aardig in de buurt komen denk ik, trekt namelijk 1.3 kg/cm. Ik ben even veroordeeld tot RCTechnics, omdat ik ze uiterlijk zaterdag (en ja het wordt mooi weer ) moet hebben... Als ik deze dan bestel en ze zijn bruikbaar, dan kan ik ze later (veeeel later, na de vakantie toch geen tijd) weer voor dit beestje gebruiken...

Citaat:
Overigens had ik mijn bestelling gisteren binnen, terwijl die de 27e pas was verstuurd. Dat is een record !
Wel enkele artikelen laten vervallen ivm backorder. Heb je al in je klantenscherm gekeken ?
Tja dit was mijn enige bestelling bij bidproduct, de andere bij himodel ging prima. Bidproduct is me net iets te amateuristisch. Las overigens op het forum, dat er een kerel meer dan een maand op Bidproduct moest wachten, dit kwam mede door de douane (kostte hem een 10tje)

Citaat:
Als je aan dit kistje begint, moet je gewoon mijn draadje en het andere draadje (wat ik in het begin heb vermeld) gewoon eens goed doornemen. Ik schat dat er zo'n 10 mensen zijn die hem gebouwd hebben. Ik zal zoveel mogelijk foto's plaatsen, verder kan je veel vinden in de foto's van ene 'zwevende Peter' die in het draadje te vinden zijn. Mocht je er dan nog niet uikomen, dan ben ik altijd bereid je te helpen. Neem maar kontakt op als je ergens mee zit.
Het aanbod was al duidelijk en wordt uiteraard zeer gewaardeerd. Was voor mij ook de reden een abo te nemen op je draadje.
Nu eerst de Moth...
Oud 1 augustus 2007, 16:15   #39 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bramman
Die Hextronic servo trekt 1.6 kg-cm, dan zou deze aardig in de buurt komen denk ik, trekt namelijk 1.3 kg/cm. Ik ben even veroordeeld tot RCTechnics, omdat ik ze uiterlijk zaterdag (en ja het wordt mooi weer ) moet hebben... Als ik deze dan bestel en ze zijn bruikbaar, dan kan ik ze later (veeeel later, na de vakantie toch geen tijd) weer voor dit beestje gebruiken...
Ja, die zijn ook wel bruikbaar, echter wel 2 x zo duur.
Nu moet je het hele vliegtuig nog bouwen, NA de Tiger Moth ! Ik denk dat je die dingen makkelijk in China kan bestellen, als je zover bent dat je kan gaan folieen, zijn de servo's waarschijnlijk al lang binnen !

Kijk gelijk even naar control horns en wieltjes e.d. op UH, kost werkelijk niets daar !

De setup heb ik zoals reeds vermeld bij Himodel besteld, ik vindt de Lipo accu's net wat mooier dan die van UH.
Vergeet niet om wat (goud)stekkertjes en wat krimpkous mee te bestellen voor je accu e.d. Kijk hier en kijk hier maar even dan weet je wat ik bedoel.
Voor de wat zwaardere Lipo's zoals die 1700 Mah (en eventueel) groter is dat beter dan JST stekkers.
Oud 1 augustus 2007, 21:10   #40 (permalink)

Standaard

Citaat:
Ja, die zijn ook wel bruikbaar, echter wel 2 x zo duur.
Nu moet je het hele vliegtuig nog bouwen, NA de Tiger Moth ! Ik denk dat je die dingen makkelijk in China kan bestellen, als je zover bent dat je kan gaan folieen, zijn de servo's waarschijnlijk al lang binnen !
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg .
Ik ga de Moth op mijn vakantie bouwen, dat weet je. Ik heb daarvoor een order bij himodel (fietsbel, lipo, lader, etc) geplaatst. Dit spul is allemaal netjes op tijd binnen. Ik heb echter een tweede order bij bidproduct geplaatst en daar zaten naast dingen waar ik nog even zonder kan (lipotester enzo) ook mijn servo's. Ik had gelezen dat als het zo lang duurt dat het dan aan de douane ligt.

Het wordt allemaal erg nijpend, omdat ik zaterdag weg ga . Immers geen servo's geen bediening . Daarom wil ik servo'tjes bij RCTechnics bestellen, zodat ze op tijd zijn. Als ik ze dan toch moet bestellen, dan liever iets zwaardere zodat ik die in deze kist zou kunnen gebruiken...

Anyways, heb nu zojuist binnen zes dagen mijn reserve ontvanger binnen (himodel uiteraard)...
Grtz

b
Oud 1 augustus 2007, 23:07   #41 (permalink)

Standaard

OK dan, reserve ontvanger is nooit weg

Wat de servo's betreft, elk grammetje wat bespaard zou kunnen worden moet je pakken.
De kunst van modelvliegtuigen bouwen is licht construeren en lichte materialen gebruiken. Die servo's die geschikt zijn voor dat balsa sportkistje, zijn per stuk zo'n 4-5 gram zwaarder, dus dat is 15 gram op het totaal.

Ik zou de lichte versie kiezen voor de Tiger Moth.

Heel veel plezier op vakantie en ik hoop dat je de maiden van je Tiger Moth met succes kunt vliegen !
Tot na de vakantie !
Oud 1 augustus 2007, 23:48   #42 (permalink)

Standaard

Citaat:
Ik zou de lichte versie kiezen voor de Tiger Moth.

Heel veel plezier op vakantie en ik hoop dat je de maiden van je Tiger Moth met succes kunt vliegen !
Tot na de vakantie !
Wie weet komt morgen alles nog netjes binnen

Jij succes met bouwen en je ziet uiteraard de foto's vanzelf.

grtz

B
Oud 2 augustus 2007, 21:52   #43 (permalink)

Standaard

Het heeft even stilgelegen, maar vanavond heb ik de draad weer opgepakt en een kleinigheid gedaan.

De voorlijsten van de roervlakken van het stabilo rondgeschuurd . Ik heb een fotootje genomen op de macrostand, ben benieuwd of het een beetje te zien is op het plaatje, deze dus:

Hetzelfde met de ailerons maar gelijk gedaan. Fotootje:

Nog even een vraag aan mijn mede-modelbouwers

Ik heb een massief 3 mm firewall, zoals op onderstaande foto te zien is. Zou het nu verstandig zijn om er een paar gaten in te boren, zodat de regelaar via de cowl nog een beetje lucht (koeling) krijgt Of tast dat de stijfheid van het motorschot teveel aan

Hier maak ik graag even gebruik van de onschatbare kennis van dit forum Reageren maar
Oud 3 augustus 2007, 01:04   #44 (permalink)

the_raven_EAP's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Hallo,
ik ben sinds een week ook terug wat verder aan het werken aan dit vliegertje
mijn firewall is 2mm triplex... Sterkte genoeg, dus ik het een groot luchtgat gemaakt.
is 3mm balsa wel stevig genoeg? Als je een luchtgat maakt, zou ik het op de één of andere manier wel verstevigen.
Mss ben je er iets mee
Ik heb zelf ook nog een vraagje: hoe maak je ailerons met oracover vast aan de vleugel? Na het bespannen van zowel vleugel en ailerons ze met een strookje oracover aan elkaar zetten? Of de ailerons en vleugel meteen uit één deel oracover aaneen plakken?
Ik heb namelijk ook problemen gehad met het hoogteroer ... Het kan bijna niet meer naar beneden doordat de oracover zo fel gekrompen is . Ik denk dat ik ze van elkaar ga scheiden en ze daarna met een aparte strook oracover terug aan alkaar ga zetten. Anders zal ik nooit de volle mogelijkheden van dit vliegertje kunnen gebruiken, en dat zou zonde zijn denk ik
Grtz
Oud 3 augustus 2007, 12:15   #45 (permalink)

Standaard

Hoi,

mijn firewall is van 3 mm hobby triplex (berken), dus niet van BALSA Dus de stevigheid zal niet het probleem zijn, mijn vraag betrof de stevigheid maar ook de koeling van de ESC Zou dit nu wel of niet nodig zijn

Wat betreft jouw roeren, het is niet de bedoeling dat je ze aan elkaar bevestigt met folie, maar met hinges / scharnieren. Dit kunnen echte kunststof scharnieren zijn of van speciaal papier (CA hinges). Zie bijgaande foto's.

Bij voorbeeld deze kunststof ...
Deze zijn nog best groot, wellicht kan je nog wat kleinere vinden.

... of deze:

Leuk dat je ook aan het bouwen bent, welke setup gebruik je ervoor ?

Succes verder !
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten