Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 22 augustus 2007, 18:58   #46 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

arnold remkes's schermafbeelding

Leeftijd: 71
Standaard

In het zuiden van Nederland was het een druilerige dag. Niet vliegen maar bouwen dus.

Het buisje voor de aansturing van het gas gemonteerd en de tankruimte met PU-lak geverfd. Daar kan ik straks niet meer bij. De PU-lak zorgt voor
een brandstofbestendige ruimte waar de tank in komt te liggen. Een potje rood had ik nog!!
Click the image to open in full size.

Net vandaag kwam een bestellig van Conrad binnen met daarin o.a. een scharniersnijder.
Hiermee heb ik in een korte tijd de scharnieren perfect kunnen plaatsen. Altijd precies in het midden en op de goede diepte. Zulke gereedschapjes
zijn het geld echt waard (5,95 €).
Click the image to open in full size. Click the image to open in full size.

Nu dit karweitje klaar is kan ik de plaats voor de buisjes voor de aansturing van het hoogte en richtingsroer gaan bepalen.
Dat zal dringen worden want door het pull-pull systeem gaan er 6 buisjes naar achter te lopen.
Oud 24 augustus 2007, 17:07   #47 (permalink)

raymon's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

ik zal even aan pa vragen of hij er nog wat mee wil en anders kan ik hem jou kant op stuuren. het is wel een outje, maar een paar keer schuuren en wat glas binnen en de gaten dichten kom je eenn heen end.
Oud 24 augustus 2007, 21:25   #48 (permalink)

4stroke's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Kom ik daar ineens een bouwverslag van de HB1 tegen..........
Tjonge zeg...... en terwijl ik deze topic aan het lezen en bekijken was, kwamen allerlei herinneringen weer boven drijven. Aan deze kist bewaar ik n.l. hele leuke en zelfs min of meer emotionele herinneringen.

De HB1 was mijn eerste zelfbouwkist, van de vluchten, die ik gemaakt heb, heb ik verreweg de meeste gevlogen met de HB1. Omdat ik de tempexvleugel niet zelf kon maken en omdat ik dit niet zo'n sterke constructie vond heb ik maar een ribbenvleugel gebouwd. Hij vloog hiermee als een speer, deed zeker niet onder voor de tempex HB1 van een clubgenoot (ha Nico ).
Ik heb altijd gevlogen met een SAITO 80 13,2 cc viertakt erop.
Ik heb de kist niet meer, hij is verkocht, naar verluidt staat er nu een SUPER TIGRE 10 cc op.
Ik heb de originele tekening, ietwat vergeeld, compleet met lijmvlekken, scheurtjes, spijkergaatjes en speldeprikjes enz. nog en ook de originele bouwbeschrijving met materiaallijst.
Ik las, dat topicstarter Arnold de bouwbeschrijving graag wilde hebben.
Nou, Arnold, PB je adres maar even als je nog belangstelling hebt.

Een tijdje geleden kwam ik een HB1 tekening tegen in CAD voor een ZENOAH 38cc. Dit moet wel een grotere uitvoering zijn. Een andere clubgenoot, die de mogelijkheden heeft CAD tekeningen uit te printen zei, dat alleen de romptekening al 2 meter lang is.
Ik ben benieuwd......... en als het een beetje meezit binnen afzienbare tijd een grote HB1 in het Zeeuwse luchtruim. :P

Jan Hamminga.
4stroke is offline   Met citaat reageren
Oud 24 augustus 2007, 22:42   #49 (permalink)
Han

Han's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Weblogartikelen: 1
Standaard

Jaja oude tijden.

Maar is dit geen afleidsel van de lazy ase?????
Die dubbeldekker.
De romp lijkt er verdacht veel op.

Arnold succes verder met bouwen.

Han
Han is offline   Met citaat reageren
Oud 24 augustus 2007, 22:49   #50 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Han
Jaja oude tijden.

Maar is dit geen afleidsel van de lazy ase?????
Die dubbeldekker.
De romp lijkt er verdacht veel op.

Han
Klopt Han, de ontwerpers van dit toestel hebben het als basis gebruikt.
Oud 24 augustus 2007, 22:50   #51 (permalink)

Standaard

Hallo Jan,

Een leuke reactie van jouw. Ja dan komen de herinneringen weer boven dat kan ik mij voorstellen. Dat is een ook beetje de opzet
van mijn bouwverslag om wat van "vroeger" terug te brengen in deze tijd van ARF en Lasergesneden bouwkits.
Geweldig dat jij de materiaalijst en de bouwbeschrijving nog hebt. Misschien ook nog een tekening van de vleugel in houtbouw??
Ik wil ook een vleugel in houtbouw gaan maken want dan zie je de ribben zo mooi door de folie.
Het zou fijn zijn om een kopie van de materiaallijst en de bouwbeschrijving van je te mogen ontvangen.
Als je van de vleugel geen tekening hebt kun je dan nog eens graven in je geheugen hoe jij toen e.e.a. hebt aangepakt.

Alvast hartelijk bedankt.

Groeten, Arnold
Oud 25 augustus 2007, 11:27   #52 (permalink)

4stroke's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Hallo Arnold,
de bouwbeschrijving is naar je onderweg.
Ik heb geen foto's van de bouw en ook geen tekening, alleen wat schetsen op mijn originele tekening.
De bouwwijze is dezelfde als welke je tegenkomt in het gros van de bouwdozen.

De ribbenvleugel heb ik gemaakt door eerst op de orginele tekening in de omtrek van de vleugel de liggers en de ribben in te tekenen.
Met de tip en wortelrib komen er 11 ribben in.
Op het zwaartepunt trek je haaks op de wortelrib een lijn naar de tip toe. Op deze lijn komen de liggers van 5 x 8 grenen.
De ribben heb ik gemaakt van 3 mm balsa zoals beschreven in onderstaand topic:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...asc&highlight=

De vleugel heeft een V-stelling, de tip moet 4 cm omhoog. ( zie tekening) De wortelrib daarom onder een hoek verlijmen.
Uitsparingen voor de groeflat tbv het landingsgestel in de ribben 2, 3 en 4, gezien vanaf de wortel, maken. Deze versterken met 1 mm triplex aan weerszijden.
De voorkant van de vleugel indekken vanaf de neuslijst tot de liggers met 2 mm balsa, de achterkant ook. (ong 5 cm vanaf de achterkant) Ribben in tussenliggende niet ingedekte ruimte afdekken met capstrips.
Rolroeren pas na het indekken uitzagen. Ik heb massieve rolroeren gemaakt, je kunt natuurlijk ook het uitgezaagde deel gebruiken, zoals dit wel meer bij de bouwdozen toegepast wordt.
De rolroerservo's tussen de ribben 6 en 7, gezien vanaf de wortel, situeren.
Na het samenlijmen van de vleugelhelften het midden versterken met glasmat/epoxy, 5 cm breed.

Ik hoop, dat het nu een beetje duidelijk is.
Mocht het niet lukken, dan wil ik wel mijn schetsen overtrekken en naar je opsturen.
Ik hoor het wel.

Succes!!!!!!

Jan Hamminga.
4stroke is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2007, 19:10   #53 (permalink)

Standaard

Bedankt Jan,

Dat is voor mij en waarschijnlijk voor iedereen duidelijk. Ik ga t.z.t. de vleugel ook in hout bouwen en ook een tekening maken.

Groetjes,

Arnold
Oud 27 augustus 2007, 21:59   #54 (permalink)

Standaard

De Pull-Pull besturing binnen gekregen. 6 buisjes die van de servo's naar de staart lopen. Alles moet zo geplaats worden dat de lijnen zo rechtstreeks mogelijk naar de sevo's lopen om zo min mogelijk wrijving te krijgen.
Click the image to open in full size.Click the image to open in full size.

Het staart wiel is ook gemaakt.

Vandaag ook de eerste vleugelhelft ingedekt met 1,5 mm Balsa.
Eerst de plaat Balsa op maat maken door twee plankjes en een schuin stukje aan elkaar te lijmen.

Het inlijmen e.d. gaat niet zo makelijk omdat de PU lijm erg stroperig is. Ik heb de pot in warm water gezet en dat hielp wel wat.
Nog andere tips???

Van Jan Hamminga de bouwbeschrijving gekregen dus dat stukje is ook compleet. Bedankt Jan

Vanmiddag maar fijn gaan vliegen met de Piper, is ook leuk op zijn tijd.
Oud 28 augustus 2007, 20:01   #55 (permalink)

Standaard

Ook de onderkant van de vleugel moet ingedekt worden met 1,5 mm Balsa.

Eerst moet er een kokertje gemaakt worden om de servokabel door te kunnen voeren. Deze zit nu aan de onderkant van de vleugel. Omdat het een laagdekker is had ik dat kokertje beter op de rug van de vleugel kunnen maken. Het kabeltje moet nu van onder de vleugel door de middelste vleugrib naar boven komen te lopen.
OK, dat is dan voor de volgende vleugelset.
In de hobbywinkel vond ik een licht kunststof kokertje waar precies een stekkertje van Graupner door past. Nu hoef ik niet te
solderen maar kan ik een verlengkabeltje gebruiken. Dit is handiger als je later servo's wilt vervangen.

Een vleugelhelft is klaar om in gesmeerd te worden met PU lijm.
Ik heb een nieuwe pot gehaald en deze is al veel dunner en smeert gemakkelijk
uit.

Als de piepschuim kant is in gesmeerd komt er eerst een velletje folie in de mal te liggen om verkleven met de mal te voorkomen. En ook een velletje op de Balsa plank.
Alles nu secuur op elkaar leggen op een vlakke ondergrond, een vlakke plank er bovenop en er vele kilo's gewicht erop plaatsen.
Na enkele uren is de lijm uitgeschuimd en verhard.

Binnenkort gaat het schuurwerk beginnen en daarom alvast wat schuurlatjes gemaakt. Dubbelzijdig plakband erop en dan schuurpapier en je hebt prima schuurlatjes.
Oud 28 augustus 2007, 23:14   #56 (permalink)

nico v kooten's schermafbeelding

Leeftijd: 53
Standaard

[quote="arnold remkes"]Ook de onderkant van de vleugel moet ingedekt worden met 1,5 mm Balsa.

Als de piepschuim kant is in gesmeerd komt er eerst een velletje folie in de mal te liggen om verkleven met de mal te voorkomen. En ook een velletje op de Balsa plank.

Je kan beter het hout insmeren met lijm, en uitspreiden met eenn oude credit card.
Zo kan je een mooie dunne laag aanbrengen..Als je dan ook nog het schuim HEEL DUN "beneveld met water uit de plantenspuit, dan "bruist"de lijm ook nog beter.

Deze methode gebruik ik ook om zelf "liteply"te maken van twee "zware"plankjes 1.5 balsa, met een lichte van 1.5 of 2 in het midden.
Oud 29 augustus 2007, 11:40   #57 (permalink)

Hans Meij's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arnold remkes
Het inlijmen e.d. gaat niet zo makelijk omdat de PU lijm erg stroperig is. Ik heb de pot in warm water gezet en dat hielp wel wat.
Nog andere tips???
Met een kleine verfroller kan je ook een heel dunne laag PU opbrengen.
Hans Meij is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 14:41   #58 (permalink)

robert14's schermafbeelding

Leeftijd: 20
Standaard

ziet er erg mooi uit
Oud 30 augustus 2007, 21:37   #59 (permalink)

Standaard

Allereerst, Nico van Kooten en Hans Meij, bedankt voor de tips. Werkt prima, ook het licht benevelen van de PU lijm met water werkt goed. Je krijgt en een wat fijnere "bruis" door. Dus een verse pot PU lijm is al veel smeuiger dan een oude van en jaar oud die open is geweest!!!

Als straks het toestel klaar is welke kleur moet hij dan krijgen? Vanwege de nostalgische uitstraling heb ik gekozen voor Oratex aluminium look.

De vleugelhelften zijn zover klaar dat ik aan de V-stelling moet gaan denken. Volgens de tekening moeten de vleugeltips 4 cm omhoog staan. Er onstaat nu een wigvormige spleet die weggeschuurd moet worden. Je zou ook een passende wig kunnen zagen.

Vervolgens heb ik de vleugel aan de andere kant, (in het midden van de totale vleugel, bij de wortel), onder een hoek van 90 graden vlak bijgeschuurd. De vleugeltip ligt dan op een verhoging van 4 cm.
De wortelrib ga ik uit 10 mm Berken-multiplex maken, dan heb ik meteen wat houvast voor het houtenpennetje om de vleugel te centreren.

De neuslijst kan nu op voorkant van de vleugel gelijmd worden. Met elastieken fixeren om verschuiven te voorkomen.

Ik kies ervoor om de achterlijst en de rolroeren uit massief Balsa te maken en niet het piepschuim deel te gebruiken. Alles wordt misschien wel iets zwaarder maar met 10 cc moet dat geen bezwaar zijn.
De V-latten in de winkel zijn 15x50 mm. De tekening schrijft 17x50 mm voor. Ik heb de achterlijst daarom met twee plankjes Balsa op dikte gebracht.

Een dag niet gevlogen is een dag niet geleefd zeggen ze maar ik heb mij toch weer goed kunnen uitleven vandaag.
Oud 31 augustus 2007, 00:41   #60 (permalink)

nico v kooten's schermafbeelding

Leeftijd: 53
Standaard

Ik heb de rolroeren wat "dieper"gemaakt dan op de tekening staat, reageerd anders nogal traag vond ik.
Je kan de afgesneden delen uitstekend gebruiken als roer hoor, als je die goed verkast.

Maak de landingsgestelblokken groot genoeg, en fixeer ze goed in het schuim, anders komen ze gegarandeerd los bij een minder fraaie landing(spreek uit ervaring)

ziet er overgens prima uit, bouw vorderd lekker snel :P

gr, Nico
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten