![]() |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 november 2007 Locatie: Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173) Leeftijd: 46
|
Zoals beloofd hier een verslagje van de bouw en foto's van de Calmato bouw. Als je de Calmato koopt zit er natuurlijk een duidelijke handleiding bij en die heb je als beginner wel nodig. En natuurlijk beginnen we achterin! Het is tenslotte Japans. ![]() Oke, ehhh ... dus eerst een cursus Japans aanschaffen bij de LOI maar. Gelukkig is er ook nog een duidelijk overzicht van hoe de boel in elkaar steekt: Kijk, hier kunt je tenminste iets mee als beginner ... ze snappen het! Dan kan je eindelijk beginnen nadat je de doos besnuffeld hebt. Een vreemde tik als ik nieuwe dingen koop en open maak. Het ruikt heerlijk vers in de doos. En alle dozen ruiken anders ... oef, als ze dat maar niet verkeerd opvatten op het forum. En nu serieus. Het vliegtuig kan ik niet vergelijken met andere modellen, wan thet is mijn eerste model, maar het ziet er allemaal best degelijk en netjes uit. Dit ben ik gewend van Jappen. Rijdt al jaren met plezier. Zou vliegen ook zo'n feest zijn met een Jap? Keurig in de doos met stickervel en een handleiding die er ook in het Engels is. Gelukkig maar! Eerst controleren of alle sin de doos zit en of ik de extra zaken ook heb. Zo zit er wel een motor bij, maar geen regelaar. Geen spinner en al die zaken moet je er dus wel bij kopen. Voor de gevorderde gebruiker allemaal logische zaken, maar voor een beginner niet. Ik heb me dan ook eerst een maand suf georienteerd zoals jullie hebben kunnen lezen. 2 servo's erbij, want eentje zat bij de zender die ik kocht. Ja, wat is 'ie mooi he? Ruikt ook al zo lekker! Maar goed ... dat komt later. Nog een regelaar, lipo's, ee, lader, balancer en natuurlijk stekkers. We beginnen volgens de handleiding met de vleugels. Die mogen aan elkaar worden gezet zonder lijm, maar iedereen adviseert het wel te lijmen, dus dat doen we dan maar. Ik heb 30 minuten epoxy gekocht. Vast! Niet zo simpel als het lijkt trouwens .... je kunt ze nog altijd op 2 manier vast maken. Het is niet foolproef .... Ja en dan spreekt met over tape dat je over die vleugelranden moet plakken. Geen idee wat ze bedoelen, maar volgens de verkoper is dat het folie dat ook op de vleugels zit. Geloof er niks van. Dat verstevigt niks toch? Maar het zit al vast met expoy, dus ik geloof het wel. Toen brak met houten blokje af waarop de servo moet komen. Dat heb je als je het te grof in elkaar schuif Olaf. Ahum ... dus weer ff lijmen en verstevigen. Vast. Het onderstel. Ja, da's niet zo moeilijk en ik had geen uur hoeven zoeken naar bevestigingspunten als ik eerst de handleiding beter had gelezen. RTFM zeggen ze dan in de IT. Dan nog even de motor erin en je komt erachter dat er geen stekkers aan zitten die je er wel op wilt zetten, dus ... soldeer je die eraan! Klopt, maar dan kan je soldeerboput het niet aan want die is alleen gewend om kleine printplaatjes te solderen. Dus even naar pa en daarna was het snel gedaan. Stekkers aan de regelaar, de motor en de lipo, dus dan kan het erin., Gelukkig heb ik geen dikke vingers ... anders is dit een ramp. Is 'ie mooi of is 'ie mooi? Graag geen deskundigen commentaar. Hij is dus mooi, want het is mijn eerste vliegtuig. Niet? Herinner je dan maar eens je eerste gerimpelde kleibint. Ja, je zoon of dochter in de wieg. Die vond je mooi! Een goede tip van de club: geen prop erop anders kost het je vingertjes en dus doen we dat ff niet. Veiligheid voor alles. De Calmato in de startkist die ook nog niet helemaal af is trouwens ... ![]() En dan de regelaar eens vast gaan zetten. Helaas nog geen bandjes en ook geen klitteband voor de lipo, dus dat ga ik morgen even kopen. Servo's zitten er ook nog niet in, dus ik ben nog even bezig. Tot zover even dit korte verslagje. Nu weet ik waarom Robert de blogs heeft uitgevonden ... misschien moet ik de lezers hier niet mee vermoeien, maar dit op het blog doen? Wordt vervolgd! Olaf |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 28 juli 2005 Locatie: Gierle, Belgium Leeftijd: 29
|
Mooi verslag Olaf! Ik vind het ook een mooie kist. Zie ik in de vleugel (boven de servo-opening) nu een deukje staan of is dit bedrieglijke lichtinval? Voor bouwverslagen is er een speciaal subforum, anders even vragen aan een moderator om dit draadje te verplaatsen.
__________________ Misquotation is, in fact, the pride and privilege of the learned. A widely- read man never quotes accurately, for the rather obvious reason that he has read too widely.Seaslugs |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 november 2007 Locatie: Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173) Leeftijd: 46
|
Ja, de Calmato langer dan 4 uur haal ik zeker wel. Ik ga er weken over doen, maar ik doe het wel graag goed Enne .. ik ben direct naar boven gehold toen ik die foto zag en gewezen werd op het deukje. Gelukkig was het lichtval. Niks aan de hand. Mijn Japje is netjes glad! hihihih p.s. Moderator: verplaatst dit gerust als het niet goed staat hier. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 13 oktober 2006 Locatie: Leusden Leeftijd: 66
|
Hallo Olaf, Ziet er goed uit, al verschillende berichten met veel plezier van je gelezen. Ben mijn eerste vlieglessen ook met Calmato begonnen, uitgerust met de GX40 motor. Tijdens het lessen diverse kleine ongelukjes gehad, maar na het behalen van mijn brevet was de Calmato aan vervanging toe. Vlieg nu met oa een Calmato sport. Olaf wens je veel succes en plezier met deze leuke hobby . Rido
__________________ Club: Gooi & Eemland |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Guest
|
Hoi Olaf, prima hoor om een bouwverslag te plaatsen van je eerste kist, dat is altijd weer leuk en leerzaam voor meerdere partijen Citaat:
Veel succes met de bouw, waarschijnlijk loop je tegen nog meer verassingen aan | |
|
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 26 maart 2006 Locatie: emmen Leeftijd: 20
|
ga zo door olaf, ziet er goed uit!! kom maar op met meer foto's
__________________ doe mee aan DLG!! www.f3k.nl |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 september 2002 Locatie: eindhoven, El diablo. Leeftijd: 36
|
discussie verplaatst naar bouwverslagen-vliegen succes met het verslag verder !
__________________ "The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 4 mei 2003 Locatie: Emmeloord vlieg bij lvc emmeloord Leeftijd: 23
| ik zou om de randen van het houd zeker schum doen, je krijgt allemaal krassen op de folie.
__________________ www.lvc-emmeloord.nl Bigjim 2.7m DLE 111 Zoder sukhoi 31 2.3m 3W 70 Cap 232 2m zenoah 62 |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Guest
|
Ik vermoed dat Raymon bedoelt dat hij je startbox van een schuimrand zou voorzien daar waar het toestel er op leent. Bij de bouwmarkt koop je van die schuim buizen die bedoelt zijn om waterleidingen etc. te isoleren. Die snijdt je aan 1 kant open en doe je om de rand van je startbox heen.. dan beschadigt je toestel niet.. |
|
| | #11 (permalink) |
|
Jazeker. Hij heeft gelijk en die heb ik er ook bij gekregen. De startkist moet echter eerst even gegrond en geverft worden voordat die randen eraan komen. Zoals je ziet staat 'ie namelijk oo nog niet in de verf. Gaandeweg de rit kom ik er ook steeds meer achter welke dingen ik verder nog nodig heb voor deze hobby, dus schaf ik nu aan wat ik nodig heb. Olaf Laatst gewijzigd door olaf; 11 december 2007 om 15:03 Reden: taalfoutje |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 4 mei 2003 Locatie: Emmeloord vlieg bij lvc emmeloord Leeftijd: 23
|
inderdaat henry heeft gelijk. als je van die isolatie buis neemt, dat kan er er nog weer afhalen, dus dan kan je het er nu ook al opschuiven. Anders heb je snel allerlij deuken en krassen.
__________________ www.lvc-emmeloord.nl Bigjim 2.7m DLE 111 Zoder sukhoi 31 2.3m 3W 70 Cap 232 2m zenoah 62 |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 20 oktober 2007 Locatie: Alphen aan den Rijn Leeftijd: 28
|
Zozo mr. boezelijn dat ziet er GOED uit!!! ben benieuwd hoe ze vliegt! Succes en ik heb een abb genomen! Gr
__________________ www.mvc-otto.nl www.F3J-sport.nl/ www.f3k.nl "Achtung!!Nur Zur Information, da kommen die Holländer wieder !!! |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Ja ik ben ook benieuwd en weet je waar ik ook benieuwd naar ben? Of een vliegtuig nu vrouwelijk is of mannelijk ![]() En nu maar hopen dat dit geen apart topic moet worden |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Lid sinds: 20 oktober 2007 Locatie: Alphen aan den Rijn Leeftijd: 28
| Citaat:
Gr
__________________ www.mvc-otto.nl www.F3J-sport.nl/ www.f3k.nl "Achtung!!Nur Zur Information, da kommen die Holländer wieder !!! | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |