![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
|
Hallo, Een jaartje geleden zocht ik een leuk electro-kistje wat ik bij gelegenheid even lekker op kon gooien in het weiland naast ons huis. Ik heb toen dit kistje eens mee laten komen met een bestelling uit de USA. GP Electrifly Piper Cub. Het is een electrisch aangedreven parkflyer met een spanwijdte van 41" ofwel 104,1 cm. Het toestel kostte me toen $79 maar ik had daags er voor een email met een kortingscoupon van $25 ontvangen. Uiteindelijk dus $54 (destijds zo'n 36 euro Enige tijd geleden was ik er al aan begonnen, maar het afbouwen is er steeds niet van gekomen. Toch maar weer de draad opgepakt en dat moet natuurlijk wel op mbf worden gezet Eerste indruk van het pakketje, de doos met inhoud; ![]() Alle onderdelen zijn keurig verpakt, niets beschadigd aangekomen. De inhoud even uitgestald ... Alle delen zijn mooi strak gefolied, het lijkt ook een mooie kwaliteit folie te zijn ![]() De wingjoiner bestaat uit twee kleine stukjes vliegtuig-triplex (lite-ply),erruuggg klein maar het heeft natuurlijk ook bijzonder weinig te houden met een geschat vliegklaar gewicht van 450 gram zal de vleugelbelasting wel meevallen. ![]() Na het verlijmen (en drogen natuurlijk ![]() Dan de zijkanten van de vleugel en de wingjoiner insmeren met 30 min epoxy en strak tegen elkaar plaatsen en onder de juiste hoek late drogen. Dan is dit het resultaat, een vleugeltje van 104,1 cm ! ![]() Het onderstel is gemaakt van zwart gepoederd (denk ik) verenstaal. Er zitten lichtgewicht wieltjes bij en de retainers zijn van plastic ... ![]() Het onderstelletje wordt in een sleuf (even wat folie wegsnijden) tussen twee plaatjes lite-ply opgesloten en geborgd met een soort keg. ![]() Eenmaal verlijmd is het uiteindelijk best een stevig geheel. Fotootje ... ![]() De batterijruimte in de romp is afgedekt met een mooi klepje. ![]() Om wat airflow voor koeling van ESC & batterij te verkrijgen heb ik maar wat gaatjes gemaakt... ![]() Toen het vleugeltje eenmaal was gedroogd kon ik verder met het stabilo. Eerst de vleugel er op om het stabilo vierkant uit te meten. Lijmen, beetje gewicht erop en drogen maar ... ![]() Na het drogen wasde staartvin aan de beurt. Uitmeten, haaks zetten, lijmen en laten drogen. ![]() Cockpitkapje op maat knippen en frezen. Hiervoor gebruik ik speciale canopy lijm om het mat worden (zoals bij CA gebeurd) te voorkomen ![]() En zo ziet dat er dan uit. ![]() Inmiddels vond ik die motorsteun een beetje iel (6 x 6 grenen/vuren latje) en op internet had ik op een forum gelezen dat de speed280 motor niet overhield. Tevens waren er meldingen van afgebroken motorsteunen na nose-vers en nose-landings ![]() Ik wil de piper dus voorzien van een brushless setup. Ik heb nog wat in huis dus dat komt goed uit ![]() Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 11 februari 2010 om 23:15 | |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2008 Locatie: Drenthe Leeftijd: 17
|
hey super mooi kistje man als ik kan vliegen weet ik het wel
__________________ MX-16S: Elektro Kadett, Riser 78'/100', Easy-Star, Cirrus-75, De Wite, Hegi ASW-15, Cirrus, Cirrus-75, LS-6, Mosquito, DG-100, Mini Nimbus, Racek-3 Möwe |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Hey Rick & Eclipse, leuk kistje ja, vond ik ook Dat zaagje is een kapzaagje, inderdaad onderdeel van een setje waarin twee hobbymessen, dit zaagje een verstekbakje en een priem. Super handig voor modelbouw. Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
wat voor een setup denk je er in te gaan zetten.En wat was mee geleverd?
__________________ MX-16S: Elektro Kadett, Riser 78'/100', Easy-Star, Cirrus-75, De Wite, Hegi ASW-15, Cirrus, Cirrus-75, LS-6, Mosquito, DG-100, Mini Nimbus, Racek-3 Möwe |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Citaat: Doorgaans wordt het volgende aangehouden Als richtlijn voor het vemogen voor een bepaalde kist: Watt's per kilo: Trainer 150W Warbird, Sport Aerobat 200W Racer, 3D 300W EDF jet400W Als ik dit vertaal naar dit kistje, valt de Piper onder de categorie trainer. Berekening gewicht: Gewicht Vliegklaar Romp 150gr Motor 47gr ESC 15gr Vleugel 88gr Servo's 22gr Receiver 6gr Batterij 67gr Div. bev. Mat., lijm, etc. 23gr TOTAAL AUW 418gr Dat zou neerkomen op het volgende benodigd vermogen: Berekening benodigd vermogen: (418/1000)*150 Gewicht: 418gr Hoev. In kilo's: 0,418k Vermogen per kilo 150W Benodigd vermogen 62,7W Klopt dit een beetje of worden hier grove wetten geschonden en gigantische denkfouten gemaakt Nu heb ik een mooi Himodel 47 grams / 1000 Kv outrunnertje liggen, klik hier voor de specs. Hier staat bij vermeld max eff current 4-10A (ruim begrip P= U x I = Vermogen (in W) = Spanning (in V) x Stroom (in A) Watts = 11,1 V x 10A = 110 Watt vermogen Er wordt ook wel beweerd dat het vermogen v/d motor een indicatie kan geven van statische trekkracht (thrust); Statische trekkracht: Brushless Outrunner 4gr per Watt EDF 2gr per Watt Brushless inrunner 2gr per Watt Brushl. Inr. Met gearbox 5gr per Watt Dit zou neerkomen op: Berekening Statische trekkracht: Thrust = Vermogen x 4 gram = 188 x 4 = 753 gram Thrust Het toerental zou dan zijn: Toerental (Rpm = (Kv x V )*3/4: Motor Kv1000 Batterij V 11,1 Rpm = (Kv x Spanning) x 3/4 = (1000 x 11,1) x 3/4 = 8325 RPM8325 Ik denk in eerste instantie een APC electro propje van 9 x 4,7 te gerbuiken, maar heb ook een 10 x 4,7 liggen om te proberen. Zou dit voldoende zijn bij dit toerental ? Voor de batterij zou ik kiezen voor een Lipo 3S / 850 mAh, die zou kunnen leveren: Berekening vermogen batt / motor: Stroom 10A Batt. Spanning: 11,1V Vermogen:111W VRAAG: kan iemand eens kritisch naar dit verhaal kijken of ik nu de juiste berekeningen heb gemaakt. Ik heb getracht in de materie te verdiepen, maar mijn opzet is aan de hand van dit concrete voorbeeld er wat van op te steken Bij voorbaat dank. Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 10 oktober 2009 om 19:06 | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 juni 2005 Locatie: Voorburg, The Netherlands Leeftijd: 53
|
Met je setup kan ik je (nog) niet helpen. Maar het lijkt mij te kloppen. Het verslag is fraai. Heb dit kistje al vaker zien staan als bouwdoosje. Ik ben heel benieuwd. Heb nog steeds een zwak voor de piper. Dus een abo genomen Ruud
__________________ Modelvliegen is pas leuk als je het samen doet Eigen site in de maak: www.hunter58.nl |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Hoi, vanmiddag volgt er meer, de vorderingen van de bouw met foto's worden dan bijgewerkt. Niemand die even mee kan rekenen / commentaar kan geven ??? Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 27 september 2004 Locatie: Beemster (Noord Holland) Leeftijd: 34
|
Menno, Ik denk dat een 10x4.7 veels te groot is. Ik gebruik hier altijd de pagina badcock.net voor om dit uit te rekenen. zie hier. SRCMC - model power calculations Een 10x4.7 op 9000 omwenteling produceert 1560.5 g trust en daar is 257.6 W voor nodig een 9x 4.7 op 10000 omwentelingen produceert 1080.4 g trust en daar is 143.4 Ww voor nodig. Dit komt al beter in de buurt. Experimenteer zelf misschien nog even verder met de juiste keuze. Suc6 Alex
__________________ www.aeroclubkennemerland.nl |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Hallo Alex, mooi tooltje Uitgaande van 11000 toeren levert deze combi op 11,1V een thrust van 896 gram ... Interpreteer ik dat dan goed ? Als ik uitga van 7-10A dan is het vermogen 77-110 Watt, hetgeen aardig aansluit bij de accu. Kan ik ergens terugvinden wat de legenda inhoudt ? In het overzicht blijven de Torque, Power & Efficiency op 0 staan. Tevens ben ik nieuwsgierig wat de termen Tfact, Pfact, Tpower & Ppower inhouden. Is er voor Thrust ook een soort vuistregel ? Je ziet er blijven nog genoeg vragen over. Grtz, Menno
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 11 januari 2006 Locatie: (LVC) Emmeloord Leeftijd: 19
|
Bij elektro is er geloof ik een vuistregel dat je motor ongeveer 10% van het vlieggewicht moet zijn.En je accu ongeveer 20 % van het vlieggewicht.Volgens mij zit je dus ongeveer wel goed. |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Hoi Peter Jan, de vuistregels die je noemt ken ik. Ik vind ze echter nogal ruim en dacht door me wat meer te verdiepen een betere onderbouwing voor een setup keuze te bereiken Ik hoop dat er nog een paar mensen willen reageren, anders komt het toch op een praktijktest neer Grtz, Menno
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ MX-16S: Elektro Kadett, Riser 78'/100', Easy-Star, Cirrus-75, De Wite, Hegi ASW-15, Cirrus, Cirrus-75, LS-6, Mosquito, DG-100, Mini Nimbus, Racek-3 Möwe | |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Hoi Rick, zelf in excel wat zitten rekenen Rick, kijk ook even naar mijn blog, staan voor jou wel leuke tips denk ik Goed, zoals beloofd de vorderingen, ik ga toch maar eens verder met de conversie naar een brushless motortje. Ik heb het idee dat ik wel aardiog goed zit met dat Himodel 47 grams / 1000 Kv motortje. Mochten er nog reacties komen op de berekeningen kan ik altijd nog zaken aanpassen ![]() Op de voorgrond het brushless motortje, zoals je ziet moet er aan de firewall wel wat verbouwd worden voordat ie er op kan. Nu gaapt er een groot gat op de plaats waar de (zelf-gefabriekte) motorsteun moet komen ... ![]() ... en dichtgebouwd als een kraakhuis ![]() De motor op de geimproviseerde motorsteun ... ![]() En als je dan het motorkapje past blijkt dat de motor met de juiste domping en right-thrust precies met het asje midden in het gat valt ![]() Dit zijn de servo-tray en de Fuatab mini-servo's (S3107) die er in gaan. Die monteer ik al wel, maar de servo-tray lijm ik pas later op z'n definitieve plaats. Eerst maar eens kijken wat er met het zwaartepunt gebeurd met deze nieuwe motor ![]() Servo's gebroederlijk naast elkaar, gemonteerd met de rubbertjes en afstandbusjes. Nee, ik had geen borrel op, de foto is niet scherp ![]() Voorbereidingen treffen om de control-horns te monteren. Verlijmd met epoxy en vastgezet met twee minescule parkertjes. ![]() De piper op de werkbank, alle control-horns zijn verlijmd, drogen nu en inmiddels zit de electronica er ook in. ![]() Prop er op, accu er in en op de CG-machine ... ![]() Dit zijn de maximale (mechanisch gezien dan ![]() Tot zover het verhaal van mijn Piper Cub. Straks nog even verder hoop ik. Wat valt er te verwachten ? To do: - Prop kiezen & balanceren. - Prop met spinner monteren. - Ontvanger plekje geven & monteren - Electronica aansluiten - Pushrods monteren en op servo's afstellen - Decals aanbrengen - Accu's laden - mechanisch afstellen - zender instellen (heb ik nog geheugenplaatsen ?) - Vleugeltje er op en ... - maidentime EDIT: tjonge jonge, imageshack was niet vooruit te branden. Ben maar weer eens met photobucket aan de slag gegaan Grtz, Menno
__________________ My Hangar: Last Down XL V3, Ucellino, Toni Clark Piper PA18, DH82a Tiger Moth, Cessna L19 Birddog, Big Lift, Piper J3 EP, & Honeybee FP V2 Laatst gewijzigd door RCEFlyer; 4 augustus 2009 om 19:32 | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 11 januari 2006 Locatie: (LVC) Emmeloord Leeftijd: 19
|
Ziet er goed uit. En om die reden gebruik ik altijd TinyPic. ( TinyPic - Free Image Hosting, Photo Sharing & Video Hosting ) |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |