Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 mei 2009, 20:48   #16 (permalink) Remove this Post
basgoossen
Guest

Standaard

Weer even een update:

De vleugels zijn nu bijna af, daar moet alleen nog de 1mm balsa sheeting omheen die voor de torsie stijfheid moet gaan zorgen.
Daarnaast heb ik inmiddels ook de stabilo afgebouwd, dit bouwproces heeft mijn vertrouwen in de uiteindelijke torsiestijfheid van de vleugels flink vergroot! Ondanks de zeer lichte bouw van deze stabilo (18gram) is hij enorm sterk geworden.

En nu de foto's:

Click the image to open in full size.
De versteviging op de ribben voor de wing joiner (10mm,8mm CF) opgebouwd uit een laag 2mm balsa met daarop een laag gemaakt van een harde lichte bruine vezelplaat (de naam hiervan is me ontschoten) uit een modelbouwwinkel?

De wing joiner kruist in dit vleugelmodel de D-box, deze overgang sluit exact aan op de joiner zodat er zo min mogelijk stijfheid uit de D-box word gehaald.

De wing joiner schuift gemakkelijk door de opening die hiervoor gemaakt is, door de exacte pasvorm schuift hij moeiteloos door alle gaten.

De 2 vleugelhelften tegen elkaar aan, gewicht van een helft: 57gram

De basis opbouw van de stabilo uit 1.5mm balsa, hoogte zonder sheeting 7mm. De latjes zijn gemaakt uit een plaat balsa 1.5mm met een balsa stripper.

De complete stabilo (zonder bespanning) met 1mm sheeting weegt 18gram. En is enorm stijf. De breedte van de stabilo is 51cm (schaalgetrouw aan de EDGE 540).

Tot zover de voortgang vandaag .
  Met citaat reageren
Oud 13 mei 2009, 21:06   #17 (permalink) Remove this Post

jitze's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

Als je er flink mee wilt racen zou 1,5mm indekking voor de vleugel ook niet verkeerd zijn volgens mij.
Oud 13 mei 2009, 21:16   #18 (permalink) Remove this Post
basgoossen
Guest

Standaard

Racen zou ik het niet willen noemen met een 14-4 prop zal de snelheid niet spectaculair zijn. De bouw is veel te licht voor een race kist dan zou hij best wel 3kg mogen wegen. Echter door het extreem lichte gewicht + het grote vleugeloppervlak van deze kist zullen aanzienlijk lage snelheden mogelijk zijn zonder overtrekken.
Snel hoeft hij niet te zijn, wendbaar echter wel dus er moet wel degelijk een flinke stijfheid in de vleugel gehaald worden zodat een flinke rolsnelheid gehaald kan worden. Voor de ailerons zal ik daarom gebruik maken van wat zwaarder 1mm balsa sheeting. (19gram per plaat van 10x100mm)
  Met citaat reageren
Oud 18 mei 2009, 23:02   #19 (permalink) Remove this Post
basgoossen
Guest

Standaard

Zo weer een paar daagjes verder en daarin heb ik ook weer een paar uurtjes kunnen vinden om verder te tekenen en te bouwen.

Het begin van de romp, opgebouwd uit 3mm x 10mm latten met aan de voorkant (eerste 20cm) 2mm balsa gelijmd tegen 1mm berken triplex (voor extra versterking op het punt waar alle krachten samen komen. De rechthoekige stukken zijn gemaakt van 10mm breed balsa in verschillende dikte's, van voor naar achteren (3mm,3mm,2mm,1.5mm,1.5mm). Op deze foto staat de romp klaar voor verlijming.

De versteviging voor de vleugel joiner (zelfde materiaal als in de vleugels).

Balsa koker waar de CF wingjoiner doorheen komt te lopen.

Na het verlijmen en in elkaar zetten bleek de romp een klein beetje getordeerd te zijn. Hier een mislukte poging om dat weg te werken door de spalken onder spanning nat te maken (dit werkt dus niet). Vervolgens heb ik de romp op zijn kop (de bovenkant is 100% vlak) gelegd, de romp vlak gedrukt met 6kg aan lood. Toen de romp niet getordeerd en vlak op het bureau lag heb ik alle schoren losgesneden en vervangen door sterkere op de nieuwe lengtes ontstaan door de druk van het lood.

Resultaat: Een niet getordeerde stijve romp (is nu ook met de hand niet meer te torderen) .

Aan de achterkant zijn de schoren gemaakt van balkjes (6mm x 6mm de voorste, 3x3mm de achterste).

Doorkijkje door de romp.

Alle onderdelen tot nu toe bij elkaar! Begint al op een vliegtuig te lijken!! mijn eerste doel komt in zicht.

bij de bouw heb ik mij 5 doelen gesteld:
1. De uitkomst lijkt op een vliegtuig.
2. De uitkomst lijkt op een EDGE 540.
3. De uitkomst kan de roeren correct bewegen.
4. De uitkomst vliegt.
5. Goede 3D vlieg eigenschappen.
Elke behaalde stap is er één! dus altijd een positief resultaat .
  Met citaat reageren
Oud 26 mei 2009, 22:59   #20 (permalink) Remove this Post
basgoossen
Guest

Standaard

Weer even een laatste update:

De rudder en verticale stabilo, zelfde opbouw als de horizontale stabilo. 7mm brede balsa latjes van 1,5mm dik.

De stabilo met elevator ingedekt en wel. de elevators wegen 8gram per stuk.

De rudder (half ingedekt) van de EDGE is HUGE!

De nat gemaakte sheet van 1mm dik balsa is om de ribben heen gespannen en vast gezet, nu wachten totdat hij droog is. Pas daarnaa wordt de sheet vastgelijmd met sneldrogende houtlijm.

Het 2e deel indekken is makkelijker dit hoeft niet nat gemaakt en kan meteen worden verlijmd.

En zo ziet de vleugel er dan uit nadat de D-Box dicht is. Wat meteen opvalt is dat de vleugel niet meer te torderen is.

Alle onderdelen tot nu toe bij elkaar!

Het lijkt al heel wat! .
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen
Reageren

Labels
edge 450, elektro, houtbouw, lichtbouw

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten