![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| |
#1 (permalink)
|
| Guest
|
Ik loop al enkele maanden rond met het idee om zelf een EDGE 540 te bouwen, op een gegeven moment had ik zoiets van laat ik maar gewoon beginnen. Ik heb geen ervaring met het bouwen van vliegtuigen, maar tegenwoordig kan je het meeste wel op internet vinden. Voor de bouw van de EDGE gebruik ik geen tekeningen, wel heb ik schaal afbeeldingen van het toestel en heb ik een symmetrisch vleugelprofiel uit een database gehaalt. De dikte hiervan heb ik een beetje afgeleid van een SEBART Katana 30E. Voor de rest is alles eigen ontwerp (benieuwd dus of het uberhaupt gaat vliegen!). Verklaar me nu maar alvast voor gek ik heb er in ieder geval lol in Even wat beoogde gegevens: Model: EDGE 540 Spanweidte: 150cm Aandrijving: electrisch Soort toestel: 3D vlucht Beoogd gewicht: 1.5kg (vliegklaar incl. accu's en motor) Onderstaand een impressie van de tot nu toe gemaakte progressie: Tja je moet ergens beginnen, de ribben maak ik van 1.5mm balsa, de binnenste rib maak ik van 2mm balsa. Even controleren of hij lijkt op de rib zoals ik hem heb uitgeprint. Al met al is het een heel gesnij Maar.. Wie lang snijdt die heeft wat! Begint er toch al leuk uit te zien. Versteviging van de spar en een hulpje om de ribben haaks op de spar te zetten (1.5mm x 10mm x 7.07mm Balsa). Begint al ergens op te lijken of niet dan? (vleugelribben en spars los nog niet gelijmd) Tot zover de voortgang tot nu toe. Nu kan ik nog wel wat tips gebruiken bij het exact goed verlijmen van de ribben, alle suggesties (simpele methoden) zijn van harte welkom. Laat even weten wat je van mijn poging tot nu toe vindt |
|
| |
#3 (permalink)
|
|
succes met de bouw Al denk ik niet dat je het beoogde gewicht gaat halen. Mijn lichte extra 330S van 1.35M spanweidte is namelijk vliegklaar al 2 kg. Misschien is electro wat lichter. De extreme flight extra 300 van 1.48M span weegt electro ook +-2.4kg dus zou het ontzettend knap vinden als jij er een kilo afkrijgt
__________________ EF Extra 300 48" EXP, Swift 2(verlicht) | |
| | |
| |
#4 (permalink)
|
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 augustus 2007 Locatie: Wijk bij Duurstede Leeftijd: 36
|
En let daarbij ook op de vliegbaarheid! Mijn Funtana (1,4m span) weegt 2,4kg. Mijn Telemaster (ook 1,4m span) woog 1,4kg, maar daar was nauwelijks mee te vliegen; bij het geringste zuchtje wind werd het een speelbal. Wel een gaaf project, ik blijf hem volgen! Hugo
__________________ Mijn succesvolle HK450GT heli set-up en info |
| | |
| |
#5 (permalink)
|
| Guest
|
Als richtlijn voor het gewicht neem ik de SebArt Katana 30E en de 1.40m Katana van G. Hanssmann die vliegklaar 1.1kg weegt. Kortom het is te doen. Wie weet, lukt het nog ook |
|
| |
#6 (permalink)
|
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 augustus 2007 Locatie: Wijk bij Duurstede Leeftijd: 36
|
De kantana is maar 1,25m span. Die van Gerhard kende ik nog niet, wel een gaaf project (linkje: Katana 140 cm - RC Groups) maar duidelijk voor weinig wind! Hugo
| | |
| |
#9 (permalink)
|
| Guest
|
Ik heb inmiddels de main spars van de vleugel beplakt met carbon staafjes van 0.5mm x 3mm x 650mm (foto's volgen). Het enige waar ik niet aan kon komen waren carbon plaatjes voor versteviging van de gaten voor de vleugel joiner. Heeft iemand een idee waar ik dit voor een redelijk bedrag kan krijgen, of heeft iemand voor dit doel een goed alternatief? Verder heb ik de eerste vleugel gelijmd, dit is naar mijn mening best aardig gelukt. Al zijn er een aantal dingen die ik in het vervolg weer anders zou doen, Ik heb nu met uitgesneden hoekjes gewerkt om alles in de goede posietie voor verlijming te zetten. Volgende keer zou ik ook lijntjes (snijpunten) op alle spars aangeven om nog nouwkeuriger te kunnen verlijmen. Nu heb ik hier en daar nog wel een milimeter of 1 tot 2 afwijking (voornamelijk in de lengterichting van de ribben, lijkt me niet echt problematisch verder). Ik heb ook één rib die ietsje torsie heeft 1a 1.5mm, ik hoop dat ik dit er nog uit kan krijgen met de verlijming van de latten aan de achterkant van de vleugel. Vanavond ga ik de 2e vleugel in elkaar lijmen (op dezelfde manier als de eerste om verschillen tot een minimum te beperken). |
|
| |
#10 (permalink)
|
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Leuk project maar ook in denk dat 2.5kg een reeeler gewicht is. Ook daarmee vliegt hij heerlijk en erg licht hoor. Wat voro setup heb je ingedachten?
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Turbine Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| |
#11 (permalink)
|
| Guest
|
De motor wordt een outrunner van ongeveer 500watt tot 850watt, met een kv van rond de 800 met een 4s1p 3300mAH lipo. Hiermee moet de kist goed kunnen hoveren dus veel meer dan 1.5kg mag hij niet wegen (anders haal je je trust verhouding van tussen de 1.5:1 en 2:1 niet). Wat ik wel wil toevoegen is dat het de bedoeling is dat de kist zeer langzaam zal vliegen, ook hiervoor is een laag gewicht nodig. Verder heb ik nog een brandstof vliegtuig een trainer met een spanweidte van 140cm die vliegklaar rond de kilo weegt (afhankelijk van de vulling van de brandstof tank). Deze vliegt prima tot windkracht 4, soms wat zenuwachtig tegen de wind in. Kortom mijn ervaring is steeds eigelijk hoe lichter hoe betere vlucht eigenschappen. Inmiddels heb ik het carbon voor de motor steun en de platen voor verseviging van de wing joiner gaten besteld. Mocht de kist tijdens het vliegen te licht zijn voeg ik liever accu's toe (bijv 4s2p) om een langere vlucht tijd te behalden dan dat ik zwaarder ga bouwen. Vleugel helften wegen nu ongeveer 30gram per stuk, dus heb er nogsteeds vertrouwen in de 1.5kg te gaan halen. Laatst gewijzigd door basgoossen; 6 mei 2009 om 15:59 |
|
| |
#12 (permalink)
|
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
500W en dan 3kg trekkracht? Welke prop heb je in gedachten? 16x6 oid?
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Turbine Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| |
#14 (permalink)
|
| Guest
|
Meer foto's van de voortgang: De verstevigingsbalken (spars) verstevigd met CarbonFibre strips (echt onvoorstelbaar hoe stijf ze hiervan worden). Alle materialen klaar voor verlijming. De complete vleugel gelijmd en wel. Spanwijdte 149cm (met beoogde dikte middenstuk). Ach als het niets wordt met het vliegtuig doen ze het in ieder geval goed als nieuw ontwerp voor een fancy bedrijfscomplex! Stukje bij beetje begint het toch echt op een vleugel te lijken. Mooi zicht op de CF versteviging strip. Aileron eind los van de 2e rib. Het totaal gewicht van de halve vleugel bedraagt momenteel 40gram! Kortom ik lig nog op schema. |
|
| |
#15 (permalink)
|
|
Super, hoor, en een leuk verslag. Als bouwert vind ik het leuk om ook andere echte bouwprojecten te zien, niet alleen de ARF afmaakverslagen. Dank je! En veel plezier / succes. Hugo
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| edge 450, elektro, houtbouw, lichtbouw |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |