![]() |
| | #31 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Door vakantie en andere bezigheden is dit draadje een beetje in het slop geraakt.... maar de Nova is inmiddels wel vliegklaar, bespannen en van electronica voorzien: ![]() Best mooi toch? Jammergenoeg kan ik niet naar de Vintage meeting (maar de sticker zit er wél op hoor). Hopelijk kan-ie binnenkort op de club op de Hückepack, dat lijkt me de meest relaxte manier voor de maiden. Ik ben voor de vakantie nog bezig geweest met het maken van een balsa cockpit om daar een aandrijving in te huisvesten... ik ben matig tevreden met het resultaat, en denk dat ik dit even laat liggen tot ik niks anders te doen heb. De motor die ik ervoor in gedachten had zit inmiddels toch ook ergens anders in. Ik kreeg langzamerhand wel weer zin om een ander model onder handen te nemen, dat al een tijdje in een hoek ligt met gebubbelde bespanning...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 20 juni 2006 Locatie: Zutphen Leeftijd: 37
|
Bart een schitterend resultaat! Eigenlijk is dit een van die modellen waarbij een motortje toch wel wat afbreuk doet aan de fraaie lijnen... Gewoon elastieken of huckepacken is toch ook leuk? Hij doet me trouwens denken aan de Robbe Rofly die ik vroeger had (was ietsje kleiner). ps. misschien gaat het heel hard regenen volgende week en wordt de meeting een weekje uitgesteld??
__________________ Simprop Daedalus - Carrera Favorit - Igra Air Fiesta - Tamiya Ford Bronco - Syma s026 |
| | |
| | #33 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Dankjewel... Citaat:
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 3 mei 2005
|
[QUOTE=bdoets;1295641]Dat zal niet gaan... in de eerste plaats waren dit schuimvleugels met abachi indekking... en in de tweede plaats zijn ze inmiddels ook bespannen. Hij zal het ermee moeten doen; gewoon een kwestie van niet te langzaam door de bocht. op de tekening staat als ik het me goed herriner dat je van de eindlijst de laatste 10 cm of zo een driehoek af moet snijden en die onder een hoek er weer aan moet lijmen . je kunt dit alsnog doen , hij is heel overtrekgevoellig zo . |
| | |
| | #36 (permalink) | |
| Citaat:
Ik zal de tekening van de ribbenvleugel nog eens bekijken, ik geloof niet dat daar sprake is van washout... maar zelfs dan, zie jij me het toestel in dit stadium weer uit mekaar snijden?
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Nou, de Nova heeft zijn maiden gehad; niet zonder moeilijkheden, maar uiteindelijk toch voor mekaar. Er zou gehückepäckt worden op de G&E club, wat mij betreft de ideale mogelijkheid voor een maiden. Op het veld eerst nog even een handstartje - beetje wiebelig maar okee. Toen op de Hückepäck, en een flink eind omhoog. Dat viel tegen! Ik kreeg hem nauwelijks behoorlijk onder controle, en twee keer viel-ie weg in een vrille. Ik dacht nog... zou-ie toch wash out nodig hebben? Ik was blij toen-ie op de grond stond, al kwam er wel een helft van de V-staart los uit het deel waarmee die op de staartboom gelijmd zitten. Gelukkig had er iemand CA lijm bij zich dus dat was op te lossen. Meteen wat extra lood voorin en nog een handstartje. Hee, dat scheelt... niks wiebelig meer. Dus daarna nog een aantal hückepäck starts (wat is dat toch een takkewoord, zeker als je het driemaal moet typen) en dat ging prima. Niks geen vrilles meer. Het toestel vliegt redelijk snel, maar reageert wel degelijk vlot op die smalle roertjes. Ik kreeg nog thermiek ook... terwijl er eigenlijk geen zon was. Ik kreeg moeite om 'm te zien dus ben een eind naar beneden gedoken. Uitkijken nog want dit toestel gaat heel efficiënt met die oversnelheid om (volgende keer dus tóch een vrille...) daarna natuurlijk geen thermiek meer gevonden. Grappig is dat de Nova, waarschijnlijk door z'n hoge trimsnelheid, heel anders landt dan mijn andere zwevers; hij blijft langer rechtop door het gras glijden, met beide vleugeltippen vrij, terwijl ik gewend ben dat er zogauw je iets afvangt een tip in het gras haakt en het toestel met zijn laatste snelheid een zwaai maakt. Met de beide andere meegenomen zwevers (Riser en Atlantis) had ik een beetje panne, maar de Nova maakte het allemaal goed! Ik zal vandaag of morgen het nieuwe zwaartepunt opmeten en hier vermelden, is wel nuttig voor andere Nova bouwers...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was Laatst gewijzigd door bdoets; 6 september 2009 om 21:24 |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Mooi werk Bart, Dat wieltje in de romp heeft dus nog wel een functie en is er niet alleen maar voor de sier. Neem je hem mee naar de volgende VGG-bijeenkomst?
__________________ Simprop Daedalus - Carrera Favorit - Igra Air Fiesta - Tamiya Ford Bronco - Syma s026 |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Nou ik heb het wiel er dus niet in zitten hè... en er zijn natuurlijk wel meer snelle zwevers zonder wiel... Een volgende keer neem ik 'm zeker mee, maar komende week kan ik dus niet.
| | |
| | #40 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 juni 2009 Locatie: Haarlemmermeer Leeftijd: 39
| Citaat: Tenminste, ik heb nog niet alles gecontroleerd, maar als ik de vorige eigenaar mag geloven heeft hij alleen de doos open gehad. Wanneer de Rofly in productie isgegaan weet ik niet, maar ik ken hem wel van heel lang geleden! Minimaal 20 jaar zeker! Ik heb hem toen samen met een vriend, die hem toendertijd heeft gekocht, gebouwd. En wat ik er nog van weet.. Hij vloog erg lekker. Wel ietwat zwaar qua gewicht. Voor mij dus pure nostalgie! Weet iemand wanneer deze kist in productie is gegaan? | |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Hoi, De Rofly was ook mijn eerste rc zwever. Ik vond het wel een prettig ding. Wel een paar zwakke puntjes, oa de bevestiging van het stabilo en de stevigheid van het neusje als ik mij niet vergis. Volgens mij was hij trouwens niet echt zwaar... Toch best wel veel plezier van gehad. Op aanraden van Quartel kocht ik er later een 1,76cc OS max bij (jammer dat ik toen geluisterd heb, had ik beter kunnen investeren in elastiek). Ik kocht hem meen ik in 1987. Hij staat nog niet in de catalogus van 1985 dus ik gok introductie in 1986. De Finikofi had styro/abachi vleugels en een andere kleur cockpitkap maar was verder identiek en bestond al een aantal jaren eerder.
| | |
| | #43 (permalink) |
|
Dat lijkt me iets voor de beproefde fles-in-de-oven methode: Maak een model van je cockpitkap van balsa; Vind een plastic fles die groot genoeg is dat je model er in kan; Stop het zootje in de oven. Hey presto... cokpitkapje! Ik heb het zelf nog nooit gedaan hoor, maar je kan de truc op allerlei plekken op het Forum vinden...
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 44
|
Ik zie dit draadje nu pas.....wat een leuk kistje Bart! In het voorjaar hoop ik hem een keer in het echt te zien.
__________________ Groet, Arjan. Mijn vloot __Fotoalbum VGG leden Dé database Vintage Glider Group website |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
Ja, hij vliegt ook echt lekker, heeft al verschillende thermiekvluchten gemaakt. Mijn andere zwever-zonder-ailerons, de Riser, is echt een floater, brede vleugels en weinig snelheid. Maar dit ding loopt vlot, heeft snelheid nodig, en is ook heel precies te sturen, ondanks die kleine roertjes aan de V-staart. 't Is dat op mijn club speciaal de Riser cup wordt gevlogen, anders kon de Riser in de verkoop... de Nova is veel meer vliegtuig.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |