![]() |
| | #91 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
Wit? Dan is het styreenschuim. Tikkend tegen de vleugel klinkt dat hoog. Plinkt het een beetje bij het tikken. Bij een PU klinkt het dof. Het schuim is geel en iets sponzig. Verder zou je vleugelhelft dan lichter moeten zijn dan mijn 220 gram? Vleugelbevestiging. Yep! Boutjes lijk me ook stukken fraaier. |
| | |
| | #92 (permalink) |
| Lid sinds: 20 juni 2006 Locatie: Zutphen Leeftijd: 37
|
Schitterende kist Bas (toch?). Volgens mij heb ik nog een catalogus van 1978. Eens kijken of hij bij de 'Neuheiten' staat.
__________________ Simprop Daedalus - Carrera Favorit - Igra Air Fiesta - Tamiya Ford Bronco - Syma s026 |
| | |
| | #94 (permalink) |
| Lid sinds: 7 december 2008 Locatie: Delden OV
|
Ik heb nog een stel oude Nova vleugels op zolder liggen. Het is de ribbenvariant (volledig ingedekt natuurlijk), mét (nogal veel) "wash-out". De tipverdraaiing begint bij de knik en bedraagt aan de tip ongeveer 10 mm. Ze zijn in redelijke staat, nog ongeschilderd maar wel met papier bespannen. De achterlijst lijkt me flink aan de maat. Misschien vergeten om te schuren? Als iemand interesse heeft hoor ik het graag. Groet, Joost |
| | |
| | #96 (permalink) |
|
Hallo Joost en JT, Leuk dat te lezen. Was er nog niet aan toe gekommen de cat te fotograferen... komt nog wel... Oud bakkie dus! Stoer! Tipverdraaiing... kan die niet staven, daar ik geen tekening heb. Maar 10 mm is dat niet veel? Bij die van mij zal het hoogstens 3 tot 5 mm zijn. Had beide vleugelhelften even op elkar gelegd. Zal vast wel iemand blij mee te maken zijn. Marktplaatsen? Geen tekeningen? Gr Bas Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 15 september 2010 om 01:07 |
| | |
| | #97 (permalink) |
| Lid sinds: 7 december 2008 Locatie: Delden OV
|
Dag Bas, Ja, 10 mm is echt te veel. Maar omdat het alleen aan de tip is (tot de knik is de vleugel vlak) zal het de prestaties niet al te zeer beïnvloeden denk ik. Ik heb het wel eens gesimuleerd in XFLR5 maar kan me het resultaat niet zo goed meer herinneren. Nee, ik heb geen tekeningen. Ik heb de vleugel indertijd (ook rond 1979) wel zelf gebouwd, maar dat was voor een vriend. Ikzelf had een Graupner Mosquito gekocht. De Mosquito heeft gevlogen, de Nova nooit. Ik dacht indertijd dat de Mosquito de betere laaglandvlieger zou zijn, maar vond de Nova wel een mooie kist. Wel heeft een andere kameraad als het goed is nog een gebouwde maar ongevlogen Nova op zolder liggen. (Hij kocht de goedkope 27 MHz zender erbij en durfde daar vervolgens niet mee te vliegen...) Misschien heeft hij ook nog wel een tekening. Ik zal eens vragen. Groet, Joost |
| | |
| | #98 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Een Nova heeft geen knik in de vleugel (behalve in het midden). Ik ben niet 100% zeker, maar ik denk dat de vleugel van mijn Nova (schuim ingedekt) geen washout heeft. De ribben-Nova die ik bouwde in 1978 had een puur rechte vleugel. edit - je bedoelt de knik in de achterlijst?
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #99 (permalink) |
|
Zal vast de knik op de achterlijst bedoelen? Tenzij er expres aanvullende dihedraal-knikken zijn ingebouwd...custom... deden er wel meer. @Joost... kijk eens wat je allemaal boven water kunt krijgen? Altijd weer leuk om hier te vernemen. Wat ik altijd begrepen heb, waren Mosquito en ook de Hi-Fly (Electro-Fly) goede vliegers. Fractie lichter dan de Nova. En... ik had begrepen dat de Nova wel eens in een nare fatale spin kon komen? Mosquito en Hi-Fly zijn bij velen op het netvlies blijven hangen... de Nova wat minder... @bdoets...Die washout? Kan natuurlijk bij mij ingestoomd door de bouwer zijn geweest? Jij hebt een originele bouwdoos vleugel kunnen inzetten. Dan bemerk je zoiets meteen. |
| | |
| | #101 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Mijn ribbenbouw-Nova uit 1978 had geen (geplande) washout. Mijn schuim-Nova ook niet (zojuist gecheckt). Citaat:
Overigens is een spin in principe niet onomkeerbaar - zolang je maar weet wat je moet doen. Niet optrekken dus, maar eerst snelheid bijprikken. Een spin is een overtrokken situatie, vandaar.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #102 (permalink) |
|
Mijn Nova kwam al tijden alleen uit de kast voor de Huckepack-wedstrijdjes op mijn club, en voor de Vintage Glider dagen. Da's niet zo vaak dus. Bij de laatste clubwedstrijd besloot ik om hem eens een beetje op te leuken, zodat-ie weer wat vaker mee komt. Om te beginnen ailerons gemaakt. Viel mee qua werk - beetje pielen om een aluminium buis door het schuim te prutten, tandjes aan één uiteinde gemaakt met de zaag, maar na een tijdje prutsen de hele buis maar in de boormachine gezet en gewoon door die schuimvleugel heen geboord... eerst ging ik nog voorbij de servobay. Maar uiteindelijk gelukt. Hopelijk heb ik het schuim niet te veel verzwakt. Vervolgens maar de elastiekbevestiging van de vleugel opgedoekt. Zit nu vast met twee pennetjes in het cockpitschot, en twee boutjes achter. En ten slotte, omdat ik laatst op de club wat hoorde verluiden over sleepmogelijkheden, meteen maar een sleepkoppeling gemaakt! Waarmee mijn Nova mijn eerste zwever met sleepkoppeling is. Waarschijnlijk omdat de Nova een relatief korte romp heeft, had hij de neiging om nogal te kwispelen als je 'm na een bocht weer recht legde. Ik ben benieuwd of dat nu, met ailerons, nog steeds zo is... O ja, ik heb de V-stelling verminderd naar bijna niks. Balsa ribben tegen de rootribben gelijmd, en deze bijgeschuurd zodat ze, bij de nieuwe V-stelling, redelijk aansloten. (Is lastig trouwens; schuren - passen - schuren - passen...)
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was Laatst gewijzigd door bdoets; 4 oktober 2011 om 22:32 |
| | |
| | #103 (permalink) |
| Lid sinds: 16 november 2011 Leeftijd: 36
|
beste nova eigenaren... van mijn schoonvader heb ik een ( verziekte ) nova gekregen, die uit een ontruiming vandaan kwam. 'erfenisje' dus. ik ben van plan deze op te knappen en in oude glorie te herstellen. wel ben ik een absolute beginner, hulp is dus welkom .... wat ik wél bieden kan : de originele bouwtekening zit er nog bij, ook alles wat hier wordt gevraagd, die kan ik dus eventueel kopieren voor wie dat zoekt. groeten van maart. |
| | |
| | #104 (permalink) |
|
Hoi maartster, Welkom op het forum! En welkom op dit draadje... Heeft jouw Nova een ribben- of een schuimvleugel? En wat is er zoal mis mee?
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #105 (permalink) |
| Lid sinds: 16 november 2011 Leeftijd: 36
|
dank je bdoets ! mijn nova heeft ribben-vleugels. door de vorige eigenaar is geprobeerd er iets van te maken, alle onderdelen zijn met bison tix gelijmd, nogal scheutig. ook zijn er door de tand des tijds flink wat beschadigingen opgelopen, en zit niet alles recht. ik zal hem met beleid helemaal moeten demonteren denk ik. nogmaals, dit zijn mijn allereerste schreden op het model vlieg gebied. ooit had ik een vliegtuig van polystyreen, welke ik tijdens de maiden al volledig in de vernieling gevlogen heb. álle tips zijn dus welkom. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |