![]() |
| | #106 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Bisontix... dat gaat niet meevallen... Er zijn makkelijker toestellen om mee te leren vliegen dan de Nova. Hij zweeft mooi, maar redelijk snel (de ribbenversie misschien iets langzamer want zal wel lichter zijn). als je wilt leren vliegen is het misschien een goed idee om, terwijl je de Nova restaureert, met een of ander schuimtoestel te leren vliegen. Het meest praktisch is, bij een club... (scheelt toch veel kraken).
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #107 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B: Modelvliegen op Airtoi - RC model Airplanes in Amsterdam -> clubs (NL & B) KNVvL Modelvliegsport -> algemeen -> clubs (NL www.flytovml.com -> clubs (B)
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| | #108 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
Hallo Bart, Ben de Nova aan het prepareren voor het a.s. Vintagetreffen in Roden. De Mechanische mixer werkte... maar... behoorlijk stroef, ondanks smeren. Vintage of niet... ik heb de loopkat vast gezet met twee busjes (niet gesloopt), geborgd dus. Ik ga elektronisch mixen. De twee R200 servo's (oude stekkertype) heb ik vervangen door gelijkwaardige S148 met UNI stekkers. En die aan de Jeti RX ontvanger geprikt. De stuurstangen opgeschuurd, de buisjes schoon geblazen. Dat werkt nu naar behoren, keurig gemixed en geen gejutter en gekreun meer. Nu heb ik een vraag. Wat zijn de uitslagen van de roeren volgens het Robbe boekje? Eerder schreef je dat de Nova vliegt als een grote zwever. Behoorlijk snel (kan vast geen Hotliner zijn...) met effectieve roeren. Dan zijn die uitslagen wellicht redelijk kritisch? Gr Bas |
| | |
| | #109 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Inmiddels heeft mijn Nova dus ook gevlogen met ailerons, vanaf de club-Huckepack. Aan de ene kant is hij iets lastiger geworden, wil tamelijk makkelijk in een tipstall wegvallen, maar aan de andere kant is het storende staartkwispelen weg (ondanks dat ik nog maar heel weinig V-stelling heb overgelaten). Ik vind het wel interessanter geworden om ermee te vliegen.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #110 (permalink) |
|
Hallo Bart, dank! Wel op de Hotliners zijn de uitslagen niet echt groot. Alzo, dus 5 mm up en 5 mm down. Prima! Rates? Zal ik bijprogrammeren. Wel zo verstandig. Een roerende staart... daar was ik al een beetje bang voor... Staart verlenging? Carbon vishengelbuis? Dan wordt het bijna een DLG... een anachronisme... Hoeveel graden V-dyhedraal heb je ingebouwd? Ennnn... hoe groot heb je de rolroeren gemaakt? afstand tot aan de tips. (ivb met spoilerons). Want het is een conversie die ik ook in m'n hoofd heb. Helaas is de pen in 1 vleugel verlijmd. Vast met de sterkste epoxy ooit. Heet stoken kan risco op beschadigen betekenen... Had zelf een v stelling als een gemiddelde ARF-rolroertrainer in gedachte...? Ik hoop dat er naast lieren op Roden, ook een Huckpack voorziening rond huppelt... namelijk nog geen sleepoog, wel de originele elastiek/lierhaakjes. Gr Bas |
| | |
| | #111 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 3 oktober 2004 Locatie: Maarssen
|
Hallo bouwers, Ik vond hier nog een bouwtekening, met boekje en overzichtstekening van de Nova, Tekening is een stukje uitgeknipt door vorige eigenaar ( langs de staartbuis) weet niet wat daar te zien was. Ook zelfde setje van de Robbe Roja. Ahhhh. Vroegϋh!!! Liefhebbers?? Tegen portokosten. Liggen hier te vergaan Greoeten, Arie
__________________ Als modelbouw je hobby is heb je altijd werk!! X-UFO met X3D, X-Frame, MX12 zender, |
| | |
| | #113 (permalink) |
|
Hallo Arie, heb de 'Novatijd' binnen. Prachtig... Ik ben happy Kan ik nog net even mooi de puntjes op de 'i' zetten voor het treffen morgen in Roden. Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 5 mei 2012 om 20:48 |
| | |
| | #114 (permalink) |
|
Dan... Heb de kist op de CG gezet. Volgens tekening met de schuifmaat 59 mm. Moet rond de 130 gram extra in de neus. Echt zeker hang hij niet. Stop er 135 gram in en een beetje soldeerdraad om de staart getakeld om het iets exacter te sturen Totaalgewicht zit ik op 1300 gram aan de vishaak. Op een span van 2.124 m De houtbouwversie zou op 950 gram moeten uitkomen. De Siros PU-schuimvleugels, ook op stabilo indedekt schuim maken de kist behoorlijk zwaarder. Hoop dat het me lukt snel een sleephaakje in te bouwen... |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |