Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 21 juli 2011, 12:33   #256 (permalink)

Standaard

Zeer netjes. Duurt effe, maar dan heb je ook wat.

Was laatst bang dat die van mij na 12 jaar noeste arbeid (goed, 2 jaar effectief) naar de eeuwige modelbouwvelden kon. Kist reageerde nergens meer op en spiralde (langzaam gelukkig) oncontroleerbaar een veld in. Ik verwachtte een hoopje aan te treffen, maar enkel de prop was gebroken! Die Charters lijken onverwoestbaar... Oorzaak was overigens een gebroken soldeerpunt op de ontvangerakku.

Had die van jou nou ook ailerons?
sjaakslinger is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2011, 12:43   #257 (permalink)

Gerard VLC's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freekt Bekijk bericht
- Neuswiel vastzetten. De romp staat nu nog wat achterover, denk dat ik het toch maar zo laat.
mooi zo laten, dan komt je charter wat makkelijker los als het gras wat hoog is, als je de romp op een harde ondergrond vlak staat en je rijdt door het gras om op te stijgen dan zal je neuspoot iets inveren waardoor de neus naar beneden duikt en het opstijgen vrijwel onmogelijk wordt (heb ik gisteravond maar weer eens ondervonden).

kist ziet er prachtig uit, goed werk!

Gerard.
Oud 21 juli 2011, 14:48   #258 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

freekt's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Heren,

Bedankt voor de reacties!

@ stephan1986 & sjaakslinger: idd, duurt even maar dan heb je ook wat . Ik heb wel eens last van motivatie schommelingen, maar meestal komt toch wel af wat ik begin.

@ Lindert: ik heb hier geen tooltje voor gebruikt. Het is weer even nadenken hoe ik dat ook al weer had gedaan. Als je folie koopt heeft het natuurlijk al aan 2 kanten rechte zijden. Die moet je gebruiken bij het folien. Dus een kwestie van het folie netjes recht op de vleugel leggen en strijken maar. Ik heb volgens mij ook eerst de geblokte onderkant gefolied, en daarna de bovenkant. Dus het oranje folie overlapt het geblokte folie een heel klein beetje aan de voorkant. Aan de achterkant van de vleugel zit niet zo'n mooie overgang, omdat dat daar de "verknipte" kant van de folie zit. maar dat is ook niet erg want de overlap zit aan de onderkant of achterkant vd vleugel, daar zie je niets van. Ik weet niet of het duidelijk is wat ik hier vertel, anders gil je nog maar een keer.

@ Gerard VLC: thanks! Dan laat ik het zo.

Freek

Laatst gewijzigd door freekt; 21 juli 2011 om 16:04
freekt is nu online   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2011, 15:36   #259 (permalink)

R2D2's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerard VLC Bekijk bericht
mooi zo laten, dan komt je charter wat makkelijker los als het gras wat hoog is, als je de romp op een harde ondergrond vlak staat en je rijdt door het gras om op te stijgen dan zal je neuspoot iets inveren waardoor de neus naar beneden duikt en het opstijgen vrijwel onmogelijk wordt (heb ik gisteravond maar weer eens ondervonden).

kist ziet er prachtig uit, goed werk!

Gerard.
maar niet te hard tegen je richtingsroer duwen
Oud 21 juli 2011, 20:02   #260 (permalink)

Lindert's schermafbeelding

Standaard

@ Freekt

Nee, ik begrijp je 100%. Maar ik gebruik alleen folie van Hobbyking, dat is per 5meter verpakt. Er bestaat ook een tooltje voor een 'Smartcutter' volgens mij.

Grt,

Lindert
Oud 22 juli 2011, 09:58   #261 (permalink)

Standaard

@ sjaakslinger: je vraag had ik over het hoofd gezien, maar hij heeft idd rolroeren. Goed om te weten dat ze degelijk zijn .

Freek
Oud 10 augustus 2011, 13:47   #262 (permalink)

Standaard

Heb vandaag een eerste poging gedaan de motor in te laten lopen. Heb behoorlijk wat breaking in draadjes gelezen, uiteindelijk besloten de handleiding van OS gewoon maar te volgen.

Poging 1:
Er zat helemaal maar dan ook helemaal geen muziek in .

Brandstof heb ik overigens gehaald bij Hobby-in, daar kan het lijkt me niet aan liggen. Ben nog maar eens de handleiding gaan doorlezen en ook wat draadjes. In eerste instantie dacht ik dat ie verzopen was, dus weer drooggedraaid +- 200 slagen ha ha: geen resultaat.

Daarna was de gloeiplug aan de beurt. Deze is keurig nieuw, alleen ligt de voeding om hem te laten gloeien al 1,5 jaar in de kast. Gemeten wat eruit komt, toch wel de bedoelde 1,2 volt. Nu geeft de handleiding aan dat ik 1,5-2 volt nodig heb voor de gloeiplug, dus daar zou het ook aan kunnen liggen. Ook zou het kunnen zijn dat ie geen goed contact maakt met de plug, die is namelijk wat vet van de olie, door het controleren of de plug goed vast zit.

Om te controleren of de plug goed werkt heb ik de plug eruit gehaald en op het apparaatje gezet: draadje gaat niet gloeien. Ik weet niet of ik hier op de juiste manier test, maar ga eerst maar de voeding van de plug opladen.

Hierna nog een keer kijken of het draadje van de gloeiplug rood/oranje wordt. In case erin zetten en nog een keer proberen te starten. In case not terug met het spul (gloeiplug & voeding) naar de winkel.

Wordt vervolgd .

EDIT: na de gloeiplug voeding opgeladen te hebben begon de gloeiplug gelukkig licht oranje te gloeien. De motor begon na montage van de plug in het begin een beetje aan te slaan. Dat was echter van korte duur. Voeding getest op een andere plug: weer niets. Al snel weer leeg dus. Een nachtje opladen en dan nog eens proberen, en anders een nieuwe voeding kopen, met evt. ook meer volt.

Freek

Laatst gewijzigd door freekt; 10 augustus 2011 om 19:15
Oud 10 augustus 2011, 20:07   #263 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freekt Bekijk bericht
... alleen ligt de voeding om hem te laten gloeien al 1,5 jaar in de kast. Gemeten wat eruit komt, toch wel de bedoelde 1,2 volt ...
= NiCd/NiMH cel. Een onbelaste meting geeft geen informatie over laad-toestand en kwaliteit. Desondanks denk ik dat deze cel(len) hun beste tijd hebben gehad. Komt er een kwak brandstof op de gloeispiraal dan neemt weerstand af en stroom toe.

Kersrood gloeien is al voldoende Freek. Je kunt ook een 2V lood-cel gebruiken maar dan moet er een meter draad tussen om de stroom binnen de perken te houden. Ik zou als ik jou was ιιn van de club-guru's inschakelen om motor aan de praat te krijgen, vσσrdat je een tennisarm krijgt.
• zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills •

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 10 augustus 2011 om 20:11
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2011, 23:16   #264 (permalink)

Standaard

Hallo Ron,

Bedankt voor de info. Aan een clubguru over laten is natuurlijk het meest verstandig. Ik wil het iig nog een keer met een goed gloeiende gloeiplug zelf proberen. Van al dat vallen en opstaan leer ik het meest en heb ik als het uiteindelijk lukt (meestal, niet altijd) toch het meeste voldoening en lol gehad. Als er dan iets stuk gaat is ingecalculeerd leergeld.

Ik kan me nog wel herinneren dat ik ooit eens wilde programmeren (computer) en dit niet direct lukte. Ik vroeg het een vriend die het vervolgens voor me ging bouwen. Goed bedoeld natuurlijk, maar ik had nog niets geleerd, vond het eigenlijk best irritant ha ha. Anyway...

EDIT: ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord hier, ben namelijk wel hardstikke blij met alle hulp.

Freek

Laatst gewijzigd door freekt; 12 augustus 2011 om 20:07
Oud 10 september 2011, 22:49   #265 (permalink)

supagloo's schermafbeelding

Standaard

Hoi Freek,

Is het al gelukt om je motor te laten lopen? Ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd waarom ie het niet wil(de) doen.

Enne..... het probleem met veel clubguru's is dat je er vaak een heleboel hebt die input leveren en weinig die output leveren......

Groeten,
Danny
Oud 11 september 2011, 00:17   #266 (permalink)

Standaard

Dan zijn bij jouw club de eisen voor de titel clubguru wel erg laag Danny.

Oud 11 september 2011, 21:24   #267 (permalink)

supagloo's schermafbeelding

Standaard

@Ron: ik hoop niet dat je je aangavallen voelt. Je aanbeveling aan Freek snijdt zeker hout.

Voor zover mij bekend wordt deze titel bij ons niet officieel gevoerd. Ik zal de statuten er eens op nakijken. Mocht de titel alsnog ingevoerd worden, dan zal er eens goed over de eisen nagedacht moeten worden.
Oud 11 september 2011, 22:13   #268 (permalink)

Standaard

Ik voel me niet aangevallen, ben zeker geen clubguru

Oud 26 maart 2012, 10:54   #269 (permalink)

Standaard

Hey Danny en Ron,

Hij heeft nog steeds niet gelopen. Na een paar pogingen waarbij de gloeiplug problemen leek te geven heb ik het maar over een volledige andere boeg gegooid.

De OS is eruit gesloopt en ik heb er een elektromotor in gezet!!! Was het geklooi met de motor een beetje zat, en vreesde ook de geluidsproductie. Tja... Een clubguru sollicitatieprocedure is dus even niet nodig .

Ik heb na wat geklets met forumgenoten de volgende setup gekocht:
Motor: HobbyKing R/C Hobby Store : KD 36-12XL Brushless Outrunner 770Kv EQ: 2826/12
Regelaar:HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
Accu:HobbyKing R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 3000mAh 4S1P 20C
Prop: HobbyKing R/C Hobby Store : TGS Sport 11x7E Precision propeller

Het geheel is al ingebouwd, ik blijf gebruik maken van een losse ontvangeraccu, de BEC van de regelaar is uitgeschakeld.

EEA ziet er nu zo uit:
Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Ziet er wel een beetje slordig uit nu de OS eruit is gesloopt . Tzt ga ik waarschijnlijk nog de ruimte boven de motor netjes afwerken. het enige dat nog moet gebeuren is het netjes inbouwen van de accu, en dan kan de maiden beginnen. Hopelijk as woensdag. SPANNEND .

Freek
Oud 26 maart 2012, 11:09   #270 (permalink)

Lindert's schermafbeelding

Standaard

Je het er een goede motor inzitten, heb deze op aan stuntvlieger van 1.4m 4s 4000 mah op een 13x6.5 vlieg meestal volgas en echt mee stunten en kan nog makkelijk 8-9min vliegen.

Als deze crasht neem ik me een MX2 van GB models, daar past deze motor perfect op
Veel succes met vliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten