Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 september 2009, 19:45   #16 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Hee? Kun je iets meer daarover vertellen Dirk? Reden(en)?
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2009, 19:48   #17 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

De sheerwebs voegen geen sterkte toe, maar stijfheid. De vleugel wordt er dus niet sterker van, maar stijver.
  Met citaat reageren
Oud 14 september 2009, 20:00   #18 (permalink)

de materiaalverzamelaar's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

Citaat:
De sheerwebs voegen geen sterkte toe, maar stijfheid. De vleugel wordt er dus niet sterker van, maar stijver
Het spijt me maar deze bewering is niet juist....de vleugel wordt zowel sterker als stijver...

Cheers

Bart
Oud 14 september 2009, 20:06   #19 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Je bedoelt dat jouw mening is dat de vleugel sterker wordt. Dit is alleen niet zo (en dat is mijn mening )

Citaat:
Als je de FMT-Extra "Bauwpraxis, ausgabe 2008" goed gelezen had, wist je ook dat een vleugel met en zonder "sheered webbing" precies even zwaar belast kunnen worden
FMT is over het algemeen een blad waar men het echt wel weet waar ze het over hebben.
  Met citaat reageren
Oud 14 september 2009, 20:08   #20 (permalink)

Standaard

Hezik,

Het is niet mijn mening maar eenvoudige mechanica...FMT weet idd over het algemeen wel waar ze het over hebben echter in dit geval niet.
Cheers

Bart
Oud 14 september 2009, 20:11   #21 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Leg het eens mechanisch uit dan.

Pakken we twee vuren latten en zetten daar balsa strips tussen, met de nerf verticaal.

Leg nu maar mechanisch uit hoe dat versterkt. Bedenk je dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel, en dat bij een belasting zoals waar wij het over hebben, de breuk-kracht over de nerf op het balsa komt te staan, oftewel dat balsa knapt er zo tussenuit.

De vuren latten hebben in verhouding tot het balsa amper sterkte, dat is verwaarloosbaar.

Let op, dat we het over breukbelastingen hebben. Niet over doorbuigen.

Wil je versterken op breuk, dan zou je de shearwebs met de nerf horizontaal moeten zetten, echter dan versterk je niet op doorbuigen en blijft de toegevoegde sterkte marginaal.
  Met citaat reageren
Oud 14 september 2009, 20:13   #22 (permalink)

plotterwelt's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

De sheerwebs voegen wel degelijk sterkte toe aan de vleugel .

En stijver ook als de voorkant ingedekt is.
Een orginal Fourstar word er niet stijver van.

En als je 2 dezelfde vleugels hebt waar van er 1 geen sheerwebs heeft kan je die niet zoveel belasten als een met sheerwebs .
Dat is dus technisch niet mogelijk .

Mvg Johan

www.plotterwelt.nl
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2009, 20:22   #23 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Tsja.. het lijkt erop dat zowel ik als de mensen van de FMT, het niet met jullie eens zijn.

Ik zal vanavond de boeken erbij pakken, heb 2 jaar werktuigbouwkunde gestudeerd aan de UT voordat ik voor mijn gewenste studie ingeloot werd. Dit soort dingen zijn destijds tot in den treure behandeld, volgens mij staat het voorbeeld zelfs letterlijk in het 'Mechanical Engineering' boek.. kom er vanavond nog even op terug..

Het meest eenvoudige voorbeeld wat ik kan verzinnen, waarmee gelijk duidelijk wordt waarom zo'n vleugel niet sterker is, is het volgende.

Pak 1 vuren lat. Lijm daar een strip balsa op, zodanig dat de nerf 90 graden op de lat staat.

Probeer nu die lat te breken. Je zult dan zien dat het balsa niets aan sterkte toevoegt, omdat de breuk recht over de nerf van het balsa gaat.

Ga je nu een lat toevoegen, veranderd dat niets aan de situatie, de constructie is dan nog steeds maximaal belastbaar met de breukbelasting van de twee vuren latten.

Laatst gewijzigd door hezik; 14 september 2009 om 20:24
  Met citaat reageren
Oud 14 september 2009, 20:24   #24 (permalink)

calmatosport's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard

De sheerwebs voegen wel iéts aan stevigheid toe, maar vooral stijfheid. Je maakt een constructie die door trek en duwsterkte van het materiaal extra stevigheid geeft.
Lijkt mij een simpel natuurkundig vraagje. Een vleugel zonder webs onder belasting doet het ook goed, maar ik denk niet dat de torsie en buiging het goed doen bij de bedekte voorlijst, folie en rolroeren.
Maar bij een charter lijkt mij dit verre van noodzakelijk.

De Futaba 6EX is een prima zender voor een Beginner, hier kan je zelfs nog wel een paar jaartjes mee vooruit. Pas als je meer dan 6 vliegtuigen gaat vliegen, die meer als 6 kanalen behoeven of met meerdere hoogteroer servo's hebben wordt het tijd om een nieuwe aan te schaffen.

grt Ron
calmatosport is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2009, 20:24   #25 (permalink)

Cool

Hezik,

Het leuke van de balsa schotjes met een vertikale nerf tussen twee vuren houten lijsten is dat deze schotjes er voor zorgen dat de vuren lijsten niet naar elkaar toe kunnen gaan (onder een vertikale belasting). De uiterste vezelafstand blijft dus gelijk waardoor een dergelijke ligger een grotere vertikale kracht kan hebben dan een ligger zonder schotjes, ergo een ligger van 2 vuren lijsten met balsa schotjes er tussen met vertikale nerf is dus sterker....in feite maak je er een soort I-balk van...
Cheers

Bart

PS: Ik heb WTB aan de UT afgemaakt....het sterkteleer diktaat of het boek van Timosenko geeft vast wel een betere uitleg dan de mijne...

Laatst gewijzigd door de materiaalverzamelaar; 14 september 2009 om 20:28
de materiaalverzamelaar is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2009, 20:28   #26 (permalink)

plotterwelt's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Bekijk bericht
Als je de FMT-Extra "Bauwpraxis, ausgabe 2008" goed gelezen had, wist je ook dat een vleugel met en zonder "sheered webbing" precies even zwaar belast kunnen worden ... ....
Scan dat eens in en plaats dat hier .

Mvg Johan

www.plotterwelt.nl
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2009, 21:07   #27 (permalink)

Dirk's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

@Hezik en @Bart de materiaalverzamelaar ...

Aan mechanica uit de WTB heb je niet zoveel voor de vliegtuigbouw ... de krachten die in een vleugel ontstaan zijn tamelijk complex ...
Oud 14 september 2009, 21:44   #28 (permalink)

Standaard

Citaat:
Aan mechanica uit de WTB heb je niet zoveel voor de vliegtuigbouw ... de krachten die in een vleugel ontstaan zijn tamelijk complex ...
Dirk,

Je hebt volkomen gelijk.....
Cheers

Bart
Oud 14 september 2009, 22:15   #29 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de materiaalverzamelaar Bekijk bericht
Hezik,

Het leuke van de balsa schotjes met een vertikale nerf tussen twee vuren houten lijsten is dat deze schotjes er voor zorgen dat de vuren lijsten niet naar elkaar toe kunnen gaan
Wat je nu vergeet, is dat dit al gebeurd in een vleugel. Het is niet zo dat er zonder shearwebs niets tussen de latten zit, normaal zitten daar al de spanten tussen. Op grotere schaal kunnen de latten dus al niet naar elkaar toe bewegen, het enige wat de shearwebs doen is de al minimale afstand tussen de spanten op hun plek houden.

De stevigheid die door de liggers en spanten gevormd wordt, is de stevigheid van de vleugel. De webs voegen daar niets aan toe, tenzij je ze dus verkeerd inbouwd. Het enige wat die doen, is meer stijfheid toevoegen.

Maar goed, weer zo'n discussie waar we niet uit gaan komen. Heb wel even de boeken doorgeneust, alsmede het genoemde dictaat, echter daar staan niet zo 1 2 3 echt goede voorbeelden in.

Zuiver de naam zegt het overigens al: shearwebs. Shear is afschuiving. Het gaat dus om een afschuivings-belasting.
  Met citaat reageren
Oud 14 september 2009, 22:16   #30 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Goh, vertel mij dan maar eens waarom diverse grote vliegtuig bouwers doosliggers toe passen als het alleen maar gewicht toevoegd en verder geen sterkte............................
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten