![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten // Cumulus, Winssen (Nijmegen) Leeftijd: 50
|
Hee? Kun je iets meer daarover vertellen Dirk? Reden(en)?
__________________ Vriendelijke groeten • diy motor tips • Drive Calculator • • diy motor group • Cumulus MFC • |
| | |
| | #18 (permalink) | |
| Lid sinds: 27 september 2006 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 48
| Citaat:
Cheers Bart
__________________ No guts no glory SIRIUSn beide gecrashed | |
| | |
| | #19 (permalink) | |
| Guest
|
Je bedoelt dat jouw mening is dat de vleugel sterker wordt. Dit is alleen niet zo (en dat is mijn mening Citaat:
| |
|
| | #20 (permalink) |
|
Hezik, Het is niet mijn mening maar eenvoudige mechanica...FMT weet idd over het algemeen wel waar ze het over hebben echter in dit geval niet. Cheers Bart
__________________ No guts no glory SIRIUSn beide gecrashed |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Guest
|
Leg het eens mechanisch uit dan. Pakken we twee vuren latten en zetten daar balsa strips tussen, met de nerf verticaal. Leg nu maar mechanisch uit hoe dat versterkt. Bedenk je dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel, en dat bij een belasting zoals waar wij het over hebben, de breuk-kracht over de nerf op het balsa komt te staan, oftewel dat balsa knapt er zo tussenuit. De vuren latten hebben in verhouding tot het balsa amper sterkte, dat is verwaarloosbaar. Let op, dat we het over breukbelastingen hebben. Niet over doorbuigen. Wil je versterken op breuk, dan zou je de shearwebs met de nerf horizontaal moeten zetten, echter dan versterk je niet op doorbuigen en blijft de toegevoegde sterkte marginaal. |
|
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
|
De sheerwebs voegen wel degelijk sterkte toe aan de vleugel . En stijver ook als de voorkant ingedekt is. Een orginal Fourstar word er niet stijver van. En als je 2 dezelfde vleugels hebt waar van er 1 geen sheerwebs heeft kan je die niet zoveel belasten als een met sheerwebs . Dat is dus technisch niet mogelijk . Mvg Johan
__________________ |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Guest
|
Tsja.. het lijkt erop dat zowel ik als de mensen van de FMT, het niet met jullie eens zijn. Ik zal vanavond de boeken erbij pakken, heb 2 jaar werktuigbouwkunde gestudeerd aan de UT voordat ik voor mijn gewenste studie ingeloot werd. Dit soort dingen zijn destijds tot in den treure behandeld, volgens mij staat het voorbeeld zelfs letterlijk in het 'Mechanical Engineering' boek.. kom er vanavond nog even op terug.. Het meest eenvoudige voorbeeld wat ik kan verzinnen, waarmee gelijk duidelijk wordt waarom zo'n vleugel niet sterker is, is het volgende. Pak 1 vuren lat. Lijm daar een strip balsa op, zodanig dat de nerf 90 graden op de lat staat. Probeer nu die lat te breken. Je zult dan zien dat het balsa niets aan sterkte toevoegt, omdat de breuk recht over de nerf van het balsa gaat. Ga je nu een lat toevoegen, veranderd dat niets aan de situatie, de constructie is dan nog steeds maximaal belastbaar met de breukbelasting van de twee vuren latten. Laatst gewijzigd door hezik; 14 september 2009 om 20:24 |
|
| | #24 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2007 Locatie: Delft Leeftijd: 19
|
De sheerwebs voegen wel iéts aan stevigheid toe, maar vooral stijfheid. Je maakt een constructie die door trek en duwsterkte van het materiaal extra stevigheid geeft. Lijkt mij een simpel natuurkundig vraagje. Een vleugel zonder webs onder belasting doet het ook goed, maar ik denk niet dat de torsie en buiging het goed doen bij de bedekte voorlijst, folie en rolroeren. Maar bij een charter lijkt mij dit verre van noodzakelijk. De Futaba 6EX is een prima zender voor een Beginner, hier kan je zelfs nog wel een paar jaartjes mee vooruit. Pas als je meer dan 6 vliegtuigen gaat vliegen, die meer als 6 kanalen behoeven of met meerdere hoogteroer servo's hebben wordt het tijd om een nieuwe aan te schaffen. grt Ron |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
Hezik, Het leuke van de balsa schotjes met een vertikale nerf tussen twee vuren houten lijsten is dat deze schotjes er voor zorgen dat de vuren lijsten niet naar elkaar toe kunnen gaan (onder een vertikale belasting). De uiterste vezelafstand blijft dus gelijk waardoor een dergelijke ligger een grotere vertikale kracht kan hebben dan een ligger zonder schotjes, ergo een ligger van 2 vuren lijsten met balsa schotjes er tussen met vertikale nerf is dus sterker....in feite maak je er een soort I-balk van... Cheers Bart PS: Ik heb WTB aan de UT afgemaakt....het sterkteleer diktaat of het boek van Timosenko geeft vast wel een betere uitleg dan de mijne...
__________________ No guts no glory SIRIUSn beide gecrashed Laatst gewijzigd door de materiaalverzamelaar; 14 september 2009 om 20:28 |
| | |
| | #26 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
Mvg Johan
__________________ | |
| | |
| | #27 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
@Hezik en @Bart de materiaalverzamelaar ... Aan mechanica uit de WTB heb je niet zoveel voor de vliegtuigbouw ... de krachten die in een vleugel ontstaan zijn tamelijk complex ...
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #28 (permalink) | |
| Citaat:
Je hebt volkomen gelijk..... ![]() Cheers Bart
__________________ No guts no glory SIRIUSn beide gecrashed | |
| | |
| | #29 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
De stevigheid die door de liggers en spanten gevormd wordt, is de stevigheid van de vleugel. De webs voegen daar niets aan toe, tenzij je ze dus verkeerd inbouwd. Het enige wat die doen, is meer stijfheid toevoegen. Maar goed, weer zo'n discussie waar we niet uit gaan komen. Heb wel even de boeken doorgeneust, alsmede het genoemde dictaat, echter daar staan niet zo 1 2 3 echt goede voorbeelden in. Zuiver de naam zegt het overigens al: shearwebs. Shear is afschuiving. Het gaat dus om een afschuivings-belasting. | |
|
| | #30 (permalink) |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
|
Goh, vertel mij dan maar eens waarom diverse grote vliegtuig bouwers doosliggers toe passen als het alleen maar gewicht toevoegd en verder geen sterkte............................
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |