![]() |
| | #31 (permalink) |
| Guest
|
Stijfheid, Berto. Sterkte is geen stijfheid. Een 10m vleugel is leuk, totdat de tips zover doorbuigen dat ze elkaar bovenin bekant raken. Overigens gaat die vergelijking totaal niet op, vanwege de materiaalkeuze. Tenzij jij aluminium of metaal kent, waar een nerf inzit De hele crux van deze discussie is de soort belasting. Als we het over breken hebt (dus niet doorbuigen) dan wordt het balsa wat voor die webs gebruikt wordt, exact over de nerf belast. Dat balsa op die manier nagenoeg geen sterkte heeft, staat denk ik niet ter discussie. |
|
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
|
Let wel Henri, een vleugel mag niet TE stijf zijn anders breek ie ![]() En doosliggers zijn sterker dan alleen liggers van hetzelfde formaat en daardoor kunnen doosliggers in verhouding kleiner en dunner worden uitgevoerd en dus ook lichter bij gelijk blijvende sterkte !!!!!!!
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| | #35 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
![]() Hij breek bij belasting dan zo door aan de romp. Shearwebs verhinderen deze scharnierwerking . De vleugel word dus sterker en breekt niet door . Mvg Johan
__________________ | |
| | |
| | #37 (permalink) | |||||
| Lid sinds: 27 september 2006 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 48
| Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Cheers Bart PS: Ik stop met deze discussie. De Charter is een prachtige kist en iedere beginner zal veel plezier aan het bouwen en vliegen beleven. Ik zou altijd schotjes tussen of tegen de boven- en onderlijst lijmen a) om een sterkere vleugel te krijgen en b) om de D-doos te sluiten en dus ook een stijvere vleugel te krijgen (maar dat is inmiddels waarschijnlijk wel duidelijk
__________________ No guts no glory SIRIUSn beide gecrashed | |||||
| | |
| | #38 (permalink) | ||
| Guest
| Citaat:
Citaat:
Voor de rest maakt het inderdaad niet zoveel uit. Iedereen moet hem bouwen zoals ie zelf wil, vliegen zal ie echt wel. WEl is het frappant dat zowel Robbe zelf, als het vakblad FMT, het met mij eens zijn. Robbe omdat ze de webs bij de laatste versie weglaten, FMT omdat ze ook zeggen dat het de vleugel niet sterker maakt. | ||
|
| | #39 (permalink) |
| Guest
|
Even voor de duidelijkheid, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. We hebben het over een vleugel uit 1 stuk. Dan is de belasting als volgt: ![]() Het rode zijn de liggers, het gele de webs, het zwarte 'standaarden' en de blauwe pijl de kracht die er op komt te staan. Je ziet nu, dat als dit BREEKT, dat dan de onderste ligger eerst zal knappen. Vervolgens is de belasting op de webben exact over de nerf, dus dat levert 0 extra sterkte op. Als laatste zal de bovenste ligger knakken. Als je dit plaatje bekijkt en begrijpt, is in 1 klap duidelijk waarom dit geen STERKTE toevoegt, maar STIJFHEID. Hier het 'gebroken voorbeeld', ik was lui, dus wat simpeler getekend. ![]() Hier geeft de blauwe lijn het breukvlak aan. Duidelijk is te zien dat onderaan de opening groter is. De breekbelasting op het balsa is dus in lengterichting van de vleugel, en laat het balsa in die richting geen enkele sterkte hebben.. |
|
| | #40 (permalink) | ||
| Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
Een gedeelde heeft vaak nog een vleugelbuis en dan breekt hij bij de buis af. Citaat:
Hier is wel de technische basis en 25 jaar bouw ervaring. Ik heb nog geen tekening of bouwdoos van Robbe gezien zonder de shearwebs , ook niet bij de charter. En het bericht van de FMT Extra wat hier aangegeven word is ook nergens te vinden . Of heb je die thuis liggen . Mvg Johan
__________________ | ||
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Hezik, Ik vraag me af wie er nu op de persoon speelt en wie er nu de materie niet beheerst. ... wat jij je volgens mij je niet realiseert is dat een vleugel eerder zal breken als er geen schotjes tussen zitten omdat de onder- en bovenlijst dan naar elkaar toe kunnen komen waardoor de uiterste vezelafstand kleiner wordt en dus de trek- en druk spanning in de onder- en bovenlijst groter worden en dus de lijsten op trek of druk zullen bezwijken.. maar vaak bezwijkt een ligger eerder op knik....schotjes helpen in beide belastingsgevallen en dus is een ligger met schotjes niet allen stijver maar ook sterker .....Cheers Bart
__________________ No guts no glory SIRIUSn beide gecrashed Laatst gewijzigd door de materiaalverzamelaar; 15 september 2009 om 00:03 Reden: betere formulering |
| | |
| | #42 (permalink) | |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
| Citaat:
Maar jah, dat is denk ik tegen dovemansoren gezegd Feit is gewoon dat een doosligger door zijn STIJFHEID verkregen door de sheerwebs STERKER wordt. Maar jah, ik zal het zelf wel niet snappen en blijkbaar vele echte grote vliegtuigconstructeurs met mij ook niet want die passen het blijkbaar allemaal toe voor de stijfheid en niet voor de sterkte. Diegene die zich geroepen voelt mag een nieuw draadje openen en 2 vleugels gaan bouwen 1 met en 1 zonder sheer webs, ik (en Johan ![]() Nu weer terug naar de Charter van Freek, die arme man weet niet wat hem overkomt hiero.
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir | |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Guest
|
@materiaalverzamelaar: Helaas, wat jij niet begrijpt is dat de afstand tussen de liggers alleen van belang is voor het doorbuigen. Voor het breken, maakt het geen moer uit. Je redeneert continu op valide manier waarom schotjes de vleugel stijver maken, niet waarom hij er sterker door zal worden. Maak je 2 vleugels identiek, een met en een zonder, zullen ze bijde bij ongeveer dezelfde hoeveelheid kracht breken, alleen zal de vleugel zonder de schotjes veel verder door kunnen buigen voordat ie breekt. |
|
| | #44 (permalink) | |
| Citaat:
De afstand tussen de liggers is zowel van belang voor het doorbuigen als voor de optredende trek- en drukspanningen in de onder- en bovenlijst en dus ook voor het bezwijken op trek of druk.... Net zoals de doorsnede van de onder- en bovenlijst van belang zijn.... omdat vuren minder kan hebben op druk dan op trek had ik vroeger in mijn A2s een bredere boven lijst dan onderlijst....maar ja volgens jou maakt het geen moer uit.... Ik stop ermee want dit heeft geen zin... Cheers Bart
__________________ No guts no glory SIRIUSn beide gecrashed | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |