![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 18 juni 2004 Locatie: apeldoorn Leeftijd: 24
|
Bouwverslagje van mijn SUltimate Ik bouw hem met de bedoeling er indoor mijn AM mee te kunnen vliegen, moet dus licht zijn maar voldoende stevig en redelijk wat vermogen hebben. Setup is nog niet zeker, maar waarschijnlijk 4 hxt500 servo's op 2s met een diode ertussen, assan witte 6kan ontvanger, 2s 400, TGY 3020 1800kv, 10A reg en 8X6 of 8X4,3 gws. Ontwerpfase Dit is het geworden, lekker simpel en met 2 van de bands die ik ook in mijn am heb, Onderkant eraan gelijmd met bizon constructielijm, Zal vanavond er mee verder gaan. Edit: Hier alle foto's Foto Album
__________________ - Laatst gewijzigd door nando; 11 december 2009 om 19:12 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2007 Locatie: Delft Leeftijd: 19
|
Ziet er goed uit Nando, ook zeker een vliegtuig dat bij jou past Die TGY motor heb ik afgelopen zaterdag aardig kunnen testen, en ik zou dr een 8x4,3 op zetten. Meesteal vliegt een 8x6 lekkerder, maar dr zit echt flink vermogen in (mits je een goede accu hebt) Die 1jaar oude flightpowers van mij zijn echt op nu, maar de 2s 350 20C zippy heb ik een vliegtijd van ruim 5 minuten raggen. Ampere heb ik niet gemeten, maar de 10A regelaar blijft cool. grt Ron |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 29 augustus 2005 Locatie: Ieper,west vlaanderen Leeftijd: 26
|
nando leuk dat je eraan begonnen bent. de mijne is ondertussen vliegklaar (vrijdag es binnen testen mss) ik heb nog geen bouwverslag hier maar wel op volgende link. gewicht is 136gram.Indoor Sultimate (NoPaniC3)
__________________ hold your stick or loose your balls |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Eerst de vleugelversteviging gelijmd, een kruis en niet een v omdat dat in het verleden werkte en het aangeraden werd door bert van der vecht, of dat nog zo is weet ik niet. Ze gebruiken nu geloof ik een v en kruis samen maar vanwege het shot dat in de SUltimate vleugel zit leek me dit handiger. Alle staven koolstof zijn met bizon constructielijm aan het depron gelijmd. Op het kruis een stokje naar de vleugel met een beetje garen en sec lijm erom Een stukje verdriedubbeld om uitscheuren tegen te gaan en ook hier weer iets garen om koolstof tegen koolstof te verstevigen. vleugelversteviging met 1,5mm eerste 3 1mm, dan 1x 0,7 en dan 4x 0,5mm dit laatste is wat vreemd maar leek de enige optie om tot het puntje te kunnen verstvigen met nog de volle uitslag. (en ze zijn niet zo krom, dat lijkt maar zo) Motor op de regelaar gesoldeerd, alles nog met de bec gevoed Aileronaansturing, ik wou het eerst helemaal zelf maken, andere roerhoorntjes en servohevels. Toch maar de standaard shockyset aangepast, ik vind hem standaard wat te dicht op het het scharnier. Hevel is gewoon 2 hevels op elkaar gelijmd met een koolstof roofing erom. Allemaal omdat ik er zo snel mogelijk mee wil vliegen. Op hoogteroer hetzelfde gedaan, met een beetje koolstof eronder om buigen tegen te gaan. Stuurstangen ondersteund met een stukje van een dun rietje, Servo's een beetje alternatief gemonteerd, nog niet eerder zo gedaan. Meestal 90 graden gedraaid met ze op elkaar of achter elkaar. Ze moesten ver naar achter en in had geen ruimte voor de lange hevels, dit ging net. ik wou ze op de vleugel houden, niet de staart maar vanwege de zware motor moet alles een beetje naar achter. Nu nog met stekkers en standaard kabels, ik heb de indoor 6kan assan ontvanger nog niet dus tijdelijk is hij wat zwaarder. De bovenkant is aan het drogen, dan het rudder en de motor erop en hij is klaar, vanavond ff vliegen
__________________ - Laatst gewijzigd door nando; 5 oktober 2009 om 23:58 |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Zow, hij heeft gevlogen! Nog net voor het donker werd tussen de huizen in bij de auto's, 1e indruk was goed! (wat was anders te verwachten... )Meskant iig veel lekkerder dan de bruckman yak55 van Robin, maar ik moet er zeker nog aan wennen, het is geen ikarus 54 die zo vertrouwd aanvoelt. Maar hij kan in meskant super langzaam tot zeer snel, haakse bochten en met vol rudder en een stoot gas vlopt hij zo de andere kant uit. Hoogteroer geageerd erg goed, ik overstuur alle hoeken in een vierkante loop, das wel prettig maar ff wennen. Na veel met de parkmaster te hebben gevlogen vielen de tipspins me tegen, hij heeft geen massa, die parkmaster kon ik echt keihard en vlak laten tollen, lukte me met de SUltimate niet (is binnen ook niet van toepassing, een indoor ke spin doet ie prima denk ik). Ik had net geen 60 graden, zoon 50-55 op rol en hoogte, wel max op rudder. Dat ga ik nog aanpassen, zal helpen met dingen zoals die tipspin, kan er makkelijker meer gas op. Motor doet het zeer goed, veel power. Ik vloog met 8X4,3 en dat ding ging met toch hard naar de wolken toe, ben benieuwd of ik volgas zal gebruiken indoor... Zelfs met mijn accu's die al een dik jaar oud zijn. 2 vluchten gedaan, 1x met 2s 400 zippy (losse cellen) en 1x met 2s 460 hxt, niet meer te koop en bijna 1,5 jaar oud. Alleen is het wel lastig het zwaartepunt goed te krijgen met die paar gram extra voorop zeker als je dan ook nog 0,5mm koolstof achterop gebruik, 1mm zal al schelen. En de servo's 'moeten' echt sneller. 4 punts rollen waren 'traag' ligt puur aan de servo's want rollen deed hij wel, vraag me af op ik er zo m'n am mee kan vliegen. Zo ff een diodetje pakken.. Er komen nog wat foto's van het totaal. Hij weegt nu 158,3g met 2s 460 hxt accu Zal rond de 150 zitten met de lichtere ontvanger en lakdraad. To do list: Zorgen voor 60 graden uitslag overal. Kabels solderen. (moet de ontvanger eerst binnenkomen) Wieltjes monteren. Led verlichting. Edit: accu monteren Tipjes lijmen
__________________ - Laatst gewijzigd door nando; 18 september 2009 om 00:39 |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Zow, wat foto's zoals hij heeft gevlogen, zo was het zwaartepunt nog een mss een tikkie voorlijk. Hij zat ook voor de 95mm waar donatas hem heeft.
__________________ - Laatst gewijzigd door nando; 5 oktober 2009 om 23:59 |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Ik denk het wel, aangezien het al een klein verstevigd oppervlak is. en waarom zou je hem niet doen?? wordt ie alleen minder sterk van, en dit soort kistjes kunnen beter 150 gram wegen dan 115! @ nando, Ik zei het toch over die motor grt |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
240 is wat licht voor een sultimate, al mogen ze geloof ik 25C hebben (25x240=6000mA) dus het zou wel kunnen, maar het is krap. De 450's zijn prima ervoor, al vraag ik me af of de levensduur nogsteeds 3 maal langer is dan concurrerende merken (zegt Hyperion) als je ze met 5C laad. En in principe zijn de zippy's ook met 5C te laden als je haast hebt |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 september 2002 Locatie: veldhoven,nl Leeftijd: 50
|
hihi zippy ook met 5c als je haast hebt? Ik laad de g3 met 5c en ze worden niet warm of niks, de huidige f3a trekt 7,4 amp en ze geven geen krimp.. ik heb rhino 360 en die zijn heet na de vlucht en laden met 2c maakt ze nog heter.. |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
Dan zal hij het ook prima doen zonder. Het leuke is juist dat je volgas in 1sec aan de andere kant van de zaal bent en in 10cm stil staat door een keiharde snap, dan is zoon liggertje wel prettig. Het is vooral het volgas vooruit dat zonder voorlijst nog wel eens flutter over de hele vleugel wil geven. Heel leuk trouwens, geinig geluid De achterligger geeft een net iets stijver geheel, die kun je makkelijker weglaten. Maar het extra gewicht is niet echt nadelig idd, 140-160 schijnt hij te moeten wegen voor lekkere snaps enzo Ik heb nu 3X0,5 voor (omdat ik niet genoeg had anders) en 3X0,13 achter, en op alle andere plekken ook 0,13. Het weegt erg weinig, en met 'uhu por' (ik gebruik cre-ation van de action) kost het lijmen ook niet zoveel gewicht. niet helemaal intapen, dat is haast nog zwaarder dan het koolstof, enkel op de uiteinde. Waarom ze in de manual 3X0,5 zetten snap ik niet, voeg niks extra's toe tov 3X0,13 behalve gewicht. Ik zou alle platte stukken met 3X0,13 ipv 3X0,5. En naar de staart hebben ze het ook niet in de manual, ik wel en Donatas ook, maakt de gehele staart stijver en als je crasht is de schade minder. Ik zou dit echt doen, mocht je het gewicht laag willen houden kun je 0,7 of 0,5 rond gebruiken voor de kruisversteviging ipv 1mm, die heeft weinig invloed. 0,5mm rond met 3X0,13 langs de zijkanten is stijver dan enkel 1mm. Die 450 hyperion accu lijkt mij ideaal. Maar dat ze net zo duur zijn als de zippy's.... die kosten ongeveer de helft inc verzendkosten als je er een paar koopt. En dat is dan maar 5/6€ verschil, maar toch 50% Ik gebruik gewoon wat ik heb, als ik nu zou kopen zouden het misschien ook de hyperion's zijn. En ik laad de zippy 400mAh met 1A, snel zat. Heb nu 9 accu's voor de SUltimate. En ze doen het na meer dan een jaar nog prima.
__________________ - Laatst gewijzigd door nando; 18 september 2009 om 02:06 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |