![]() |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 juli 2009 Locatie: IJsselmuiden Leeftijd: 43
|
Na het lezen van het draadje Ximango (Zweefvliegen) heb ik de Ximango bestelt bij Robert Schweißgut in Oostenrijk en zal hier een bouwverslag maken met foto's. Dit is het 2e vliegtuig dat ik bouw. Het eerste vliegtuig was een Mimi dlg. Hierdoor ben ik zo enthousiast geworden van het bouwen dat ik deze X in elkaar ga zetten. Ik ben begonnen met de romp ![]() ![]() Daarna een begin gemaakt met het inlijmen van de versteviging van de vleugels. De vleugels zijn van massief balsa. De vleugels worden nog ca. 20 cm verlengd. ![]() Wordt vervolgd
__________________ Groeten Jan Jaap. Op de bouwplank: Nordpol 2.0 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Leuk; ik heb een abootje. Overigens heeft het wel voordelen als je wat kleinere foto's uploadt... 600 pixels breed is plenty en dat belast het forum wat minder... ze worden wel verkleind in de Forum-layout, maar pas nadat ze fullsize zijn opgehaald dus ergens staat een pc zich voor niks rot te werken...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 juli 2009 Locatie: IJsselmuiden Leeftijd: 43
|
De spanten zijn geplakt en de beide rompdelen zijn aan elkaar gezet. ![]() In de vleugel wordt tussen de versterkinglatten een messing bus met 5 minuten epoxy gelijmd. Voordat de messing bus wordt aangebracht moet deze eerst geschuurd worden. De beide vleugeldelen worden tegen elkaar aangelegd en onder de vleugeldelen wordt een blokje hout van 15 mm gelegd voor de juiste V stelling ![]() Ondertussen is het motorspant aangebracht en zijn de beide rompdelen aan de achterzijde met witte houtlijm aan elkaar gezet
| | |
| | #6 (permalink) |
|
De onderzijde van de romp loopt rond. Deze is tijdens het lijmen vastgezet met spelden ![]() Aan de rompzijde zijn 3 kant hoeklijsten geplakt voor het plakken van de onderzijde. Tussen de spanten en de hoeklijsten zat ruimte. Dit is opgevuld met 10x1mm plat vuren ![]() De voorzijde met motorspant ![]() Aan het uiteinde van de vleugels (1m) komt nog ca.25 cm extra. De lijmranden zijn alvast afgeplakt met tape tegen de lijmresten ![]() De vleugeldelen worden met tape aan de onderzijde tegen elkaar geplakt, uit elkaar gebogen en voorzien van een dikke dot lijm. Op voorhand zijn de kopse kanten al voorzien van lijm tegen het zuigen van het hout ![]() Bij het weer terug buigen puilt de lijm er aan alle kanten uit ten teken dat er overal lijmt zit (is nog wel gecontroleerd, ![]() Na het drogen van de onderzijde van de romp heb ik het restant van de bodem weggesneden en glad geschuurd. ![]() Romp voor zover klaar
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Had de vleugel eigenlijk niet in profiel geschuurd moeten worden voordat je de tippen erop lijmt? Het lijkt me dat je bij die knik nu slecht kan schuren. Ik ben zelf geen fan van witte houtlijm... dat is meer iets van mijn opa van 50 jaar geleden, vind ik. Maar ik weet dat er hier mensen zijn die erbij zweren. Geef mij maar epoxy, CA en PUR... En UHU Hart natuurlijk, die gebruikte ik zelf ook 50 jaar geleden al.
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Er zit niet een knik in de vleugel. De hele vleugel is recht en ca. 1,25m lang. Aan de voorzijde komt nog een neuslijst en aan de achterzijde komt de achterflap die zorgt voor het jedelsky profiel. Daarna komen de roerbladen. Het profiel wordt door RS al aangebracht. Mij is geleerd dat je hout moet lijmen met houtlijm (droogtijd is tegenwoordig ca. 5 minuten). CA gebruik ik alleen als het (snel) moet en dan vooral bij kunststof. Epoxy bij alle materialen als het sterk moet zijn. Met UHU ben ik niet bekend.
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Onee dat is ook zo, sorry! Die las zit er alleen omdat balsahout nooit langer is dan een meter Citaat:
Uhu Hart is al minstens 50 jaar de standaard Duitse modelbouwlijm. Niet heel goedkoop, maar best wel goed; nog steeds te koop in iedere modelbouwwinkel. Mij jeugdvriend en ik gaven mekaar vroeger altijd een tube voor elkaars verjaardag; was heel handig, we waren ook maar een paar dagen na elkaar jarig...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Hout lijmen met houtlijm is ook sterk. Ik wil maar aangeven dat indien verschillende materialen met elkaar moeten worden verlijmd dan lijkt me epoxy de meest geschikte. Als je hout wilt lijmen met UHU hart dan is deze verbinding waarschijnlijk net zo sterk. Stel dat je 2 delen hout stomp op elkaar wilt lijmen, zowel met UHU als houtlijm zal de verbinding het houden en als er zoveel krachten op komen dan breekt het ..... juist naast de lijmnaad!
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 15 juni 2008 Locatie: betuwe
| Citaat:
Weet je zeker dat je niet je eigen tube UH-hart terug gekregen hebt...............? Gr Harry | |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Hier wordt de achterzijde van de vleugel aangebracht zodat een Jedelsky profiel ontstaat ![]() De vleugels zijn afgeplakt met schilderstape zodat er zo min mogelijk lijm op de vleugels komt ![]() Hier is het Jedelsky profiel goed te zien ![]() Aan deze uiteinden moeten de rolroeren worden aangebracht. De hele vleugel is 1,25m. De rolroeren bestaan ook uit 2 stukken (eindlijsten), dwz 1m en 0,25m. Is het beter om deze aan elkaar te plakken zodat een rolroer ontstaat van 1,25m of zou ik de laatste 25cm gewoon stomp eraan vastplakken en dus niet mee beweegt
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Ik heb eens in dat andere Ximango draadje zitten kijken... http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ximango-2.html Als ik het goed zie is daar juist het binnenste stuk vast aan de trailing edge gelijmd en is het buitenste stuk beweegbaar. Is ook wel logisch, een rolroer wil je zo ver mogelijk naar buiten hebben. Maar hoe Schweissgut het heeft bedacht weet ik niet... dat zal toch wel in je bau-anleitung staan?
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 2 december 2005 Locatie: Voorburg Leeftijd: 68
|
Middenstuk en tipstuk van de rolroeren worden stomp aan elkaar gelijmd: het geheel is een groot doorlopend rolroer. Als je alleen de tippen als rolroer maakt; dan zijn ze te klein en omdat het tevens hoogte is, helemaal te klein. Schweissgut geeft nadrukkelijk het advies om hoogte en rol niet te splitsen! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |