Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 30 december 2009, 14:11   #31 (permalink)

GiBi's schermafbeelding

Leeftijd: 20
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JVDO Bekijk bericht
Ik ging van HaroFlyStyle uit
Ik vloog met mijn yak 14min met 1l. Dus inderdaad 20min is echt het minimum.
ja want op 15min gebeurde er iets anders
Oud 31 december 2009, 01:25   #32 (permalink)

Charlie..'s schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JVDO Bekijk bericht
Denk je dat er op deze manier genoeg koeling is voor de dempers of ga je nog iets openmaken?
Onderaan aan de achterkant van de tunnel zitten 2 gaten (diameter 60mm of 65mm), ik hoop dat dit voldoende zal zijn. Ik zal er nog wel eens een duidelijke foto van trekken, dan mogen jullie nog eens oordelen. Goed advies heb je nooit te weinig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 3w_flyer Bekijk bericht
met een piper ?? Jens, daar hou je het wel een half uur mee vol.

tenzij ..... Haroflystyle .... 10 minuten
De 50% Piper houdt het toch ook minstens 20 a 25 minuten vol (standaard vliegbeeld zoals jullie het kennen) met de 3W-170cc en slechts een 1500cc tank.
De 3W-275cc in de Edge houdt het ook 12 a 13 min uit met 1500cc benzine. Misschien zijn 3W's gewoon heel zuinige motoren?

Als je gaat slepen gaat het er wel wat vlugger door.

De kunst is eigelijk 'throttle-management' en rustig vliegen. Als je constant vol gas vliegt gaat het er vlug door, maar dat doe je amper met een overpowerd toestel.
Oud 31 december 2009, 20:00   #33 (permalink)
Marktmeester

Alexzzz's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie.. Bekijk bericht
De 3W-275cc in de Edge houdt het ook 12 a 13 min uit met 1500cc benzine. Misschien zijn 3W's gewoon heel zuinige motoren?
Goed om dat te horen, heb in de 3.3m Yak ook een 1500cc tank, dus dat moet dan zeker genoeg zijn voor de 3W200

http://modelvliegclub-emcr.nl/
Alexzzz is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2010, 02:25   #34 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 42
Standaard de mijne....

Hoi Charlie..

Leuk verslag......

Ik heb gisteren toevallig de maiden gehad van dezelfde configuratie, alleen met originele potjes op de DLE111 en rook.

Niet veel veranderd aan de kit, alleen de vleugelbevestiging met bouten van binnenuit ipv het WM systeem en de montage van een smokeolietank.

Ik moet zeggen dat hij erg goed vliegt en verbazingwekkend goede acrobatics aankan.

Het enige wat ik graag wil veranderen is het staartwiel want dat is echt pet. Tijdens het taxien en opstijgen gaat de kist echt iedere kant op.

Vermogen is echt indrukwekkend, hooveren met 1/3 gas en kom bijna nooit boven 1/2 gas uit

Hier wat fotootjes:

Click the image to open in full size.

Een nadeeltje is wel dat de stabilo niet gemonteerd kan worden. Daardoor neemt de kist wel heel veel plek in. Het was behoorlijk vol in de auto.

Tijdens een van de vluchten hebben we een goedkoop cameraatje aan de wingstruts gehangen. Het beeld is niet echt duidelijk want we hadden geen goed schuimrubber. De eigenaar van de camera vloog zelf, vertrouwde mij blijkbaar niet

http://www.tudou.com/programs/view/niVDLXc9NOM/

Ik ben ervan overtuigd dat je hier veel plezier aan gaat beleven.......

Groetjes

Roald

Laatst gewijzigd door brabo in China; 2 januari 2010 om 02:28
brabo in China is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2010, 13:03   #35 (permalink)

Gaaaz's schermafbeelding

Standaard

Als ik de filmpjes zo bekijk, bv.

http://www.youtube.com/watch?v=n6giOTJgfmg

lijkt mij dit zeker een toestel waar je veel plezier aan gaat beleven!

Alleen die originele wielen misstaan een beetje... Charlie... heeft 1/3 scale Cub wheels van Dubro. Véél beter

Prachtig vliegveld daar in China!

Gr Wim
Oud 2 januari 2010, 13:34   #36 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard

EEehhhhh power? een beetje maar
EEehhhhh weet die gast wel wat schaal vliegen is?

niet normaal wat hij met die piper doet en dat dat ding heel blijft

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gaaaz Bekijk bericht
Als ik de filmpjes zo bekijk, bv.

YouTube - Lake Havasu Float Fly 2008 - Dave Sullivan World Models 100cc 1/3 Clipped Wing Cub

lijkt mij dit zeker een toestel waar je veel plezier aan gaat beleven!

Alleen die originele wielen misstaan een beetje... Charlie... heeft 1/3 scale Cub wheels van Dubro. Véél beter

Prachtig vliegveld daar in China!

Gr Wim
Oud 2 januari 2010, 20:21   #37 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brabo in China Bekijk bericht
Ik heb gisteren toevallig de maiden gehad van dezelfde configuratie, alleen met originele potjes op de DLE111 en rook.

Niet veel veranderd aan de kit, alleen de vleugelbevestiging met bouten van binnenuit ipv het WM systeem en de montage van een smokeolietank.
Mooi velde voor de maiden. Veel plezier met de Piper!
Hoe valt het lawaai van de DL mee met die standaard potjes? Geluidsoverlast zal je daar precies wel niet vlug maken.
Die vleugelbevestiging heb ik ook al aangepast, de standaard methode vond ik ook maar niets. Ik heb hier nog wel geen foto's van genomen.

Citaat:
Het enige wat ik graag wil veranderen is het staartwiel want dat is echt pet. Tijdens het taxien en opstijgen gaat de kist echt iedere kant op.
Wat is hier het probleem mee? Heb je het aangestuurd of hangt het gewoon los? Iedereen die het wiel ziet is onder de indruk van het veersysteem enzo, ziet er toch goed uit.
In Schaffen vliegen we op een graspiste, dat is misschien ook beter voor het taxien dan zo'n mooie gladde baan.

Citaat:
Een nadeeltje is wel dat de stabilo niet gemonteerd kan worden. Daardoor neemt de kist wel heel veel plek in. Het was behoorlijk vol in de auto.
Idd, een nadeel. Daarstraks even gemeten: ongeveer 95 cm breed maar dat moet in de auto passen.
Bij de nieuwe kits is TWM wel aan het overstappen op een afneembaar stabilo. Dit is al zo bij de Super Cub (denk ik), dus voor de Clipped wing komt die update misschien ook nog.

Mooie foto's. Alleen die wieltjes lijken zo klein, zijn dit de wieltjes die bij de kit zaten? De wielen die er bij mij bijzitten lijken toch wat groter.
Welke maat van prop heb je op de DL zitten? Ik twijfel nog tussen een Menz 28x10 of 28x12 of 29x10.
Oud 4 januari 2010, 06:29   #38 (permalink)

Standaard

nog een paar om het af te leren:

Het is niet echt goed te zien, maar nu doet de rook het ook. Het was erg heiig gisteren, zoals hier gebruikelijk in de winter.

Ik gebruik de originele brandstoftank (1500cc) voor de rookolie en heb een iets kleinere voor de benzine.

De DL111 heeft ziek vermogen. Ik heb voorheen met een Aeroworks Extra gevlogen met DL100 en resopijpen van KS en ik maak me sterk dat de 111 met potjes toch dicht in de buurt komt.

Het geluid van de standaard potjes is echter niet te harden. Wat een kabaal ! Vooral op de grond als het geluid uit de pijpjes door het asfalt weerkaatst wordt. In de lucht valt het wel wat mee, maar toch. Je kan wel zien op de foto's dat er niemand is die zich hier aan zal storen....

Het staartwieltje is aangestuurd met twee veertjes. Dat werkt niet echt lekker zonder er erg veel spanning op te zetten. Sowieso is het natuurlijk een ontzettend zwaar ding. Ik ga nu eens proberen om de aansturing wat directer te maken.

Door de grote propellor heb je nogal wat last van koppelreacties tijdens het starten. Dus net nadat de staart opgetild wordt en voordat het wat kleine richtingsroer effectief wordt heb je niet veel controle. Dus opstijgen moet of heeeel rustigaan gebeuren, of juist wat bruut....

Wieltjes zijn inderdaad te klein. De meegeleverde wielen kreeg ik niet goed opgepompt. Dus uit nood maar wat 50cc wieltjes gebruikt die ergens rond lagen te slingeren. Ik heb Dubro Cub wielen besteld maar die liggen nog bij de douane.

Propellor die ik nu gebruik is een 27x10 JXF maar dat is alleen maar voor het inlopen van de nieuwe motor. Daarna weet ik het nog niet. Ik ben bang dat de 28x10 wel erg groot gaat worden in diameter en dat grondspeling een probleem wordt. 27x12 heeft volgens mij te veel spoed, nu al moet ik de motor uitzetten tijdens de landing omdat die stationair tokkelend gewoon doorvliegt en niet naar beneden wil komen. Drieblads zou kunnen, maar ziet er zo raar uit op een Cub.....mmmm. We zullen wel zien tegen de tijd dat de motor los is.

Groetjes

Roald
Oud 4 januari 2010, 19:55   #39 (permalink)

Standaard

Mooie foto's, echt wel een luxe zo'n piste.

Citaat:
Het staartwieltje is aangestuurd met twee veertjes. Dat werkt niet echt lekker zonder er erg veel spanning op te zetten. Sowieso is het natuurlijk een ontzettend zwaar ding. Ik ga nu eens proberen om de aansturing wat directer te maken.
De veertjes heb ik nog niet aangesloten, als ik ze erop zet zal ik eens zien of het vlot kan bewegen of niet. Anders misschien gewoon los laten.

Citaat:
Door de grote propellor heb je nogal wat last van koppelreacties tijdens het starten. Dus net nadat de staart opgetild wordt en voordat het wat kleine richtingsroer effectief wordt heb je niet veel controle. Dus opstijgen moet of heeeel rustigaan gebeuren, of juist wat bruut....
Dat is wel typisch voor een Piper Cub dat die wil wegtrekken. Rustig vertrekken of gewoon ineens weg.

Voor de prop zal ik dus eerst maar eens zien wat erop past kwa grondspeling. Een 3-blads past niet echt op een Cub, dus ik hoop dat met de grotere wielen een 28" er wel op past.
Oud 20 januari 2010, 18:30   #40 (permalink)

Standaard

Het is weer even geleden dus nogmaals een update. De Piper is zo goed als af, ik zit nog te wachten op de kill-switch om de ontstekingslipo en schakelaar te kunnen inbouwen.

Staart gemonteerd. De aansturingen voor de hoogteroeren zijn ge-upgraded. De stangen vond ik wat lang dus ik heb hier een messing buisje rond gelijmd om het knikken / plooien tegen te gaan. Ik had liever carbon genomen maar vond dit niet in de juiste diameter; enkel te klein of te groot.

De ge-upgrade hoogteroer aansturing:

Lipo's ook alvast ingebouwd, ik hoop dat het zwaartepunt ineens goed ligt . Als ik anderen bezie met dezelfde setup zouden de lipo's al redelijk juist moeten liggen.

Powerbox en ontvanger aangesloten, alsook 2 satellietjes voor de AR9000.

Overzicht van de status:

nog te doen: raampjes inlijmen + deurtje terugplaatsen, wielen monteren, motorkap erop (is al op maat gemaakt) en vooral de kill-switch monteren.
Wachten dus
Oud 20 januari 2010, 23:02   #41 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlie.. Bekijk bericht
Weer wat verder gedaan. De ontsteking is gemonteerd:

En verder de uitlaten ingebouwd. Eerst nog wat blokjes moeten maken om de comfort mounts op te plaatsen, dan de uitlaten installeren. Het paste allemaal wel, maar om alles op de juiste plaats te krijgen was toch niet zo makkelijk. Vooral de klemmen op de teflon plaatsen was niet zo evident; weinig plaats om met de tang aan te kunnen. Na wat prullenwerk is het toch gelukt.
Extra gaten in de romp voor de koeling zijn er ook al, nu nog een plaat plaatsen om de uitlaten en de rest van de romp te scheiden.

Hoi Charlie,
Schitterende kist. Waar ik erg benieuwd naar ben is of de uitlaten wel goed gekoeld worden. Ik zie erg weinig luchtinlaten en ook zie ik niet waar de warme lucht er weer uit kan. Of valt het wel mee, voldoen die twee gaten aan de voorkant? Ik ben zelf bezig met een Piper van 2.80 met een reso in een tunnel in de romp met volgens mij genoeg doorstroom. Heb de motor nog niet getest maar dat komt snel. Was benieuwd naar ook jouw ervaring. Grt Michiel
MichielNED676 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2010, 18:38   #42 (permalink)

Standaard

Niet meer veel gedaan, enkel wat extra gaatjes gemaakt voor een betere koeling.
Gaten achteraan de tunnel zater er reeds om de lucht eruit te krijgen:

Extra gaten aangebracht in de firewall (voor/na):

Oud 13 februari 2010, 14:00   #43 (permalink)

Standaard wat updates aan de mijne

Hoi !

Er waren nog wat dingetjes die ik wilde doen om dan het project "klaar" te noemen.

- de motorkap moest er nog op, dat was niet gemakkelijk vanwege de grootte van de motor. Ik heb ervoor gekozen om hem horizontaal deelbaar te maken.

- de DL111 is vervangen voor een DL100. Ik had de 100 nog over van een verkoop van een kist. De DL111 kan nu goed ingelopen op een andere kist

- montage van Dubro wielen. Ziet er een stuk beter uit, maar wegen wel een ton, zeg !

- Nicd's vervangen voor lipo's, zowel voor ontvanger als ontsteking. Kan nu bijna een hele dag vliegen zonder te laden

Groet

Roald
Oud 23 maart 2010, 18:30   #44 (permalink)

Standaard

Lang geleden sinds een update. Door het slechte weer niet veel meer gedaan aan de Piper, en meer bezig geweest met een Corsair.

Ik wou een kill-switch inbouwen en had hiervoor één van 42% Products. Deze veiligheid wil ik zodat ik de ontsteking kan afzetten vanop de zender. Als het signaal van de zender wegvalt zet deze kill-switch de ontsteking ook uit. Deze extra veiligheid heb je niet als je een sevo op de choke zet.

Ik had de kill-switch ingebouwd met extra schakelaar (ook af te zetten vanop het toestel) en voltage regulator om een lipo te kunnen gebruiken. Toen kwam ik tot de conclusie dat ik niet echt een goed plekje vond voor de ontstekingsaccu, dus ik heb alles er weer uit gehaald om over te stappen op een nieuw product van 42% Products: hun 'Zeus'. Dit product neemt de spanning van de Powerbox of ontvanger voor de ontsteking en zet die om naar het gewenst voltage, 5V in mijn geval. Tevens zit er ook een kill-switch ingebouwd. Door deze 'Zeus' te gebruiken heb ik dus geen extra ontstekingsaccu nodig (heeft voor en nadelen). Ze hebben er voor gezorgd dat er geen storingen van de ontsteking doorgegeven kunnen worden en er zit een ledje bij om te laten zien dat de ontsteking actief is.

En ingebouwd:

Heavy duty schakelaar om de ontsteking ook op het toestel te kunnen uitzetten:

Ondertussen ook nog 2 piloten aangekregen, deze waren niet zo makkelijk te vinden in schaal 1/3. Het zijn gewoon witte popjes dus die moeten (of is ondertussen reeds gebeurd) nog een kleurtje krijgen. 1 van de 2 piloten twijfelt nog tussen een Corsair of de Piper.

Verder heb ik nog een 28x10 prop erop gezet, hiermee heb ik nog 9 cm grondspelilng. Voldoende dus.

Als laatste moet ik nu nog de voorruit inlijmen, dan is de Piper klaar. Om hem helemaal af te maken moeten de 2 piloten er achteraf nog in.
Oud 25 maart 2010, 18:28   #45 (permalink)

Standaard

De Piper is af, enkel het deurtje terug vast schroeven.

Hierbij nog enkele foto's van mijn 1/3 scale Clipped Wing Cub naast een 1/2 scale Clipped Wing Cub. Ik heb een kleine schattige vlieger

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten