![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 12 februari 2005 Locatie: uden
|
ik heb vroeger ook de oude verzi gebouwd, en ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de vleugel aan de zware kant vind , en ik denk dat meerdere mensen die alle twee de verzies gebouwd hebben dat met mij eens zijn., wel zitten er nu elerons in dat is wel weer mooi .@crouze de servo,s in de vleugel zou ik zo laten ze zitten zo hartstikke mooi !!!ok je ziet ze zitten maar ik vind dat geen probleem mvgr johan snijders |
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Lid sinds: 26 januari 2010 Locatie: Best Leeftijd: 44
| Citaat:
Groeten, Marco | |
| | |
| | #18 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 december 2009 Locatie: Hoorn NH Leeftijd: 57
| Citaat:
Deze nieuwe vleugel is inderdaad onnodig zwaar. Heb zelf maar wat gaten in de ribben geboord. Ik snap niet dat ze geen uitsparingen hebben gesneden. De plaat ligt toch al op de machine. (moeten ze daarop nog bezuinigen?) ![]() Johannes | |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Yep, De vleugelribben verlichten door er wat gaten aan toe te voegen was ik ook al van plan, mits er niemand met een steekhoudend argument op de proppen komt om dit niet te doen? Groeten, Marco |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 december 2009 Locatie: Hoorn NH Leeftijd: 57
|
Hoi cajo, Ik ben het met je eens dat de besparing met de door mij aangebrachte gaten niet erg groot is. Uitgaande van, dat je weet uit welk materiaal de ribben zijn gemaakt kommen hier de cijfers. Één rib van mijn Charter woog gemiddeld 8,5 gram. Na het boren van de gaten woog één rib nog gemiddeld 6,2 gram. In totaal zijn 22 ribben bewerkt. Dus mijn besparing is 50,6 gram. Begrijp me goed, zonder deze wijziging vliegt de Charter ook prima. Vlieg je de Charter elektrisch, is elke gram minder, mooi meegenomen Dat je veel mer kan besparen door grotere uitsparingen aan te brengen mag duidelijk zijn. Als voorbeeld heb ik hier een foto van een andere rib. ![]() Johannes |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 september 2005 Locatie: Heerhugowaard Leeftijd: 42
|
Alsjeblieft geen gaten. Je verzwakt alleen je vleugel er mee. Op een kist van 2,5 kg maakt dat echt niets uit kwa gewicht. En vliegen doet ie evengoed wel. De krachten op een vleugel zijn groter dan je denkt. 4 a 5 G is geen uitzondering. Die vleugel moet dus gewoon 10 tot 12 kg kunnen houden. Groet Arthur. |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Lid sinds: 5 mei 2007 Locatie: Nistelrode Leeftijd: 31
|
Bij 5 G scheelt het dan dus toch 5*50=250 gram die op de vleugel komt ... en zonder gekheid: het lijkt mij dat de spanten (of eigenlijk alles wat van tip naar tip loopt) en vleugelaansluiting kritischer zijn voor het opvangen van deze krachten.
__________________ • MVC 'The Wings' Nistelrode • |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
Ton, G-krachten tijdens vliegen. De vleugel draagt zijn eigen gewicht en laten wij daarom buiten beschouwing. Maar de romp wordt volledig door de vleugel gedragen. Weegt de romp 2 kg, moet de vleugel bij 5 G, 10 kg kunnen tragen. De vleugel romp aansluiting is kritisch. Wie heeft ervaring met deze constructie? |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
Tsja, Mijn gedachte hierbij is: de constructie mét verlichtings-gaten is hoogstwaarschijnlijk nog steeds sterk genoeg om de tijdens de vlucht ontstane krachten te kunnen weerstaan, maar de geringe gewichtsbesparing weegt niet op tegen de moeite. En bovendien is de vleugel zónder de extra gaten misschien toch net iets crash-bestendiger (het is blijft natuurlijk een trainer...). Groeten, Marco |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Crash-bestendig? Om iets zinnigs daarover te zeggen is het belangrijk om eerst naar het gehele vliegtuig te kijken. Modelvliegers met veel vliegervaring zullen inmiddels de kwetsbare plekken van een toestel ontdekt hebben. Maar hoe kun je beoordelen of een toestel sterk of zwak gebouwd is? Als je van bepaalde onderdelen materiaal weghaalt, wil dat niet per definitie zeggen dat de constructie zwakker is geworden. Ieder moet voor zich zelf kunnen bepalen wat voor zijn situatie het beste is. Voor mij was bijvoorbeeld het aanbrengen van de gaten een kleine moeite. (ribben in pakket onder de kolomboormachine en klaar). Net zo graag dat ik materiaal wil weghalen, breng ik ook graag extra materiaal aan. Maar wel op de juiste plek. ![]() ![]() Johannes |
| | |
| | #27 (permalink) |
|
Prima tip! Helemaal crash bestendig wordt het natuurlijk nooit, of het apparaat weegt uiteindelijk 25 kilo en komt met geen mogelijkheid meer van de grond... Het gaat er inderdaad om de constructie zo licht mogelijk te maken zonder extra zwakke plekken te creëren, en tegelijkertijd de al bestaande zwakke plekken te verstevigen. En daarbij zijn alle tips meer dan van harte welkom! Groeten, Marco |
| | |
| | #28 (permalink) |
|
die schuine achterlijst hoekversterking is n goed idee ik vond dat ook al vrij n zwakke konstruktie nu weer even ik heb bij nader inzien besloten in mijn charter met of 2200 3sel en dan 2 paketten!! of 1- 4000 3 sel lipo te gaan vliegen., omdat het vliegewicht met n 5 cel veel te hoog was. ook moet ik toch naar n andere moter met zo,n 1100 kv dan kom ik mooi uit met mn prop 10/6 of 11/7 dus de oude moter gaat verhuizen naar mn spitfire van kyosho zoals ook mn 5 sel 5000 lipo., nu ns kijken of ik verder kan met de moterkap er zit 3mm lenkte verschil in de motoren., maar de bevestiginspunten zijn gelijk dus dat moet kunnen., hij word opgebouwd van balsa en 3mm triplex als vormrand., en ook word hij zo gemaakt dat ik altijd bij de moter kan dus afneembaar bouwfoto,s volgen mvgr johan snijders |
| | |
| | #29 (permalink) |
| Lid sinds: 5 mei 2007 Locatie: Nistelrode Leeftijd: 31
|
(Off Topic voor Charter) Klopt Johan, die motor + accu is veel te zwaar voor dit bakkie. Ik heb inmiddels meerdere mensen gevonden die juist wel deze setup gebruiken op de spit. Dat moet dus goed komen! (zo nu weer verder met klussen, ik kom af en toe nog wel eens een romp of vleugel tegen tussen de bouwmaterialen
__________________ • MVC 'The Wings' Nistelrode • |
| | |
| | #30 (permalink) |
|
zo vanavond de tankdeksel gemaakt nu ns kijken hoe ik de bevestiging ga maken ik dacht zelf eigenlijk aan n sluiting met magneetjes omdat ik er natuurlijk in moet kunnen om mn lipo te wisselen ![]() ![]() ![]() ![]() mvgr johan snijders Laatst gewijzigd door snijders; 13 februari 2010 om 02:25 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |