Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > bouwverslagen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 6 maart 2010, 20:08   #1 (permalink)

Post Tarot 500 Build (Trex 500 clone…)

Na eindeloos lezen & zoeken heb ik eindelijk een Tarot-500 CF bij Century-rc besteld. De Tarot 500 is een kloon van de beroemde Align Trex 500, (sommigen zeggen dat Tarot eigendom is van Align maar dat is een andere discussie).

Om anderen juist wel of niet over de streep te trekken even een bouwverslagje.

Omdat het mijn eerst zelf gebouwde heli is, had ik alle Finless build video's van de Trex 500 bij de hand. Onnodig te zeggen dat ze een enorme hulp waren.

Grappig was dat alle punten, die aandacht nodig hadden op de Align Trex, zowat identiek zijn op de Tarot. Bv. de inbusbouten waar een standaard inbus schroevendraaier niet perfect past, maar de Align versie wel..., yep, hetzelfde op de Tarot schroeven.

Dus, wat zit er in de doos en wat kwam er uiteindelijk uit ...
Click the image to open in full size.

Alles was netjes verpakt, niets te kort. De doos & handleiding lijken bijna een exacte kopie van de Align versie met alleen alle namen veranderd.

Nou ja, bijna alle namen dan ...

Motor & ESC zaten in de kit, ik kocht 3 (tweedehands) HT 5245MG servo's voor de SWASH & 1 tweedehands Spartan DS 760. Tail servo is een Futaba S9257.
Alle bedrading is beschermd met wire braiding (merk TECHFLEX, gekocht op Ebay)

De kop monteerde probleemloos, een aantal van de “ball links” waren echter een beetje krap en moesten worden geruimd. Ik weet niet of dit ook het geval is met Align linken maar wellicht wel.

De ESC is aan de linkerkant op een zelfgemaakte beugel gemonteerd.

Ik vond “Rdlohr's gyro mount” een mooie oplossing maar kon er het geld niet aan besteden. Dus maakte ik er zelf één uit een stukje Plexiglas. De metalen plaat die oorspronkelijk wordt geleverd met de Spartan DS760 heb ik er niet bij gekregen dus dit verdient nog de aandacht.

De batterij (Turnigy 3000mAh 6S 30C Lipo Pack) past net onder de canopy, samen met de gyro mount is de heli netjes in evenwicht.

Ok, de canopy is niet de mooiste die ik ooit heb gezien, maar hij is helder geel en de lak ziet er ok uit.

De staart is volledig plastic, waarschijnlijk zal ik die nog upgraden naar een metalen tail box, ook om de statische opbouw binnen de perken te houden.

De ontvanger is gemonteerd op de bodemplaat, alle bedrading past makkelijk tussen de 2 frame delen.

De servo's zijn gemonteerd met spacers, maar ik denk dat langere balkoppen op de servo armen beter zouden zijn om de linkjes rechter onder de SWASH te krijgen. De servo armen pasten echter perfect op 90 graden zonder subtrim.

Nog enkele foto's van de heli.

Een training gear heb ik gemaakt van enkele stukken plexiglas, 2m carbon buis (diameter 8mm 9Euro/m) en 4 pingpong ballen.

Detail montagestuk; de schroeven zijn nog niet helemaal op de juiste lengte...

Tot dusver het bouwen, de eerste vlucht zal nog even moeten wachten omdat ik mijn arm brak en in tegenstelling tot deze kerel niet kan vliegen met één hand.

Eventuele opmerkingen of reacties zijn natuurlijk altijd welkom!!

Groeten
Berkely

Laatst gewijzigd door berkely; 9 maart 2010 om 15:09 Reden: Foto's training gear bijgevoegd
berkely is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 20:21   #2 (permalink)

Greyman's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Thumbs up

Hallo berkely,
proper gebouwd,suc6 met de eerste vluchten,spoedig herstel met de arm!!
Gr Dimitri
Oud 20 maart 2010, 03:37   #3 (permalink)

Helihabit's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Ziet er goed uit berkely. Erg mooi gemaakt trainingskruis. een stuk zwaarder dan een paar tye raps maar dan heb je ook wat!
Denk nog even, als je dat al niet gedaan hebt, aan ESD.
Zo te zien stuur je met een spektrum zender.. Heeft de maiden flight reeds plaatsgevonden?

Citaat:
De kop monteerde probleemloos, een aantal van de “ball links” waren echter een beetje krap en moesten worden geruimd. Ik weet niet of dit ook het geval is met Align linken maar wellicht wel.
wat dat betreft is het klonen ook erg goed gelukt dus. Nee hoor, dat is bij alle nieuwe balllinks van elke RCheli mogelijk
Een 'ruimer' behoort ook tot de persoonlijke standaard uitrusting.
Reageren

Labels
tarot 500, trex 500 clone

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten