![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 24 februari 2005 Locatie: Omg. Utrecht Leeftijd: 47
|
Een wens binnen mijn F3C avontuur is mijn modellen voorzien van een F3C romp. Een F3C romp is in mijn ogen een echte eye catcher tijdens de wedstrijden, vanaf het begin dat ik het F3C vliegen al volg trekken deze rompen al mijn aandacht. Helaas zijn (bijna) alle F3C rompen erg kostbaar en aangezien ik nog geen ervaren piloot ben verwacht ik er nog wel eens eens te crashen en dat zal dan serieus in de papieren gaan lopen. Ik loop al tijden met plannen om zelf een romp te gaan maken, ik weet dat het een vrij secuur en tijdrovend werk is maar ga toch een poging ondernemen. Ik heb de afgelopen weken al wat tijd gestoken in het bestuderen van foto's en ander lees voer over het maken van mallen maar moet nog veel uitzoeken. Ik maak daarom nu direct maar een begin van dit draadje omdat ik weet dat er genoeg lezers zijn die veel ervaring hebben met het maken van mallen en kunnen mij dus perfect kunnen helpen. De romp die ik wil gaan maken is de: Een andere F3C vlieger Is enige tijd ook al eens begonnen met deze romp en kom mij aan de uitslagen helpen: ![]() Het eerste begin is er nu , de volgende stap is een model van roofmate maken volgens onderstaande principe: ![]() ![]() Eerst maar op zoek naar roofmate en dan de uitslagen overzetten. Haast heb ik niet en ik heb geen flauw idee hoever ik met dit project kom. Ik heb geen enkel idee hoeveel tijd het in beslag gaat nemen want vliegen zal toch echt de hoogste prioriteit hebben, maar ja als het maanden wit blijft van de winter |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 22 maart 2007 Locatie: Raamsdonksveer Leeftijd: 43
|
Succes John! Ben erg benieuwd. Een ding is zeker, je hobbykamer wordt helemaal "roofmate blauw" van de winter
__________________ "Een blaffende heli in de morgen ..... een dag zonder zorgen" |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
We zijn weer een klein stukje verder, de papieren uitslagen zijn uit hout uitgesneden en het roofmate is aangeschaft. Ik heb de langsdoorsnede eerst maar eens lang het mechaniek gehouden om te kijken of het mechaniek wel een beetje past. En het valt zowaar mee, het zal even spannend worden met de staart constructie. Met name de heckrotor stuur stang , daarvoor is er erg weinig ruimte dus daar moet ik over nadenken. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 23 maart 2005 Locatie: hengelo Leeftijd: 46
|
John, welke afstand heeft jouw houten mal tussen de hoofdrotoras en de staartrotoras? als ik de foto zo zie komt het op me over alsof je de mal te klein hebt of je heli groter is dan gebruikelijk voor een 700.... De afstand die het moet zijn is 93,5 cm. oftewel de vakken die op de rompscan zichtbaar zijn, zijn 10 bij 10 cm. Nog een tip waar ik toen niet aan gedacht heb is de oppervlakte van de staart. Die mag voor het huidige programma een stuk minder groot zijn. S. |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Steven, Ik denk dat het door de positie van waar ik de foto heb genomen waardoor het 'lijkt' dat de romp niet past. Ik zal de komende dagen een foto nemen die duidelijker laat zien dat de romp wel past. |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
We zijn weer een heel klein beetje verder, het geraamte is klaar. Ik ben er alleen nog niet uit wat ik met de 'staart' ga doen. Ik vind deze te groot en ben op zoek naar de reglementen waarin staat wat de maximale afmetingen zijn. Ik heb ook al foto's gezien met een open staart gedeelte iets wat mijn voorkeur heeft. Volgende stap is het roofmate tussen de spanten aan te brengen, ik denk dat ik de roofmate met een polyurethaanlijm ga lijmen. (De spanten zijn nog niet gelijmd) |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
@Stef:Als het ooit zover komt dat ik er goede rompen van kan maken dan ben ik uiteraard wel bereid om er meerdere te maken voor een kleine vergoeding. Ondertussen wel weer iets gedaan, de spanten zijn gelijmd en de eerste stukken roofmate zijn gesneden. Mooi spul trouwens dat roofmate, makkelijk te bewerken met een scherp mes. Heb ondertussen ook al lijm gekocht , ik ga de roofmate met polystyreenschuimlijm van bison lijmen. Een ander punt waar ik over na het denken ben is het gewicht, ik hoop dat het gewicht van de romp incl. verf rond de 600/700 gram uitkomt. Aangezien de Trex nu al 6.2 kg weegt zal het een heel gevecht worden om onder de 6.5 kg te blijven volgens de reglementen. Ik denk er n.l. ook aan om de frame platen opnieuw te gaan maken en wel een heel stuk korter, zeg maar tot aan waar de slede zit van de accu. Ik kan dan misschien ook de 2 stuks 6s lipo's dan naast elkaar plaatsen i.p.v. achter elkaar. Werk genoeg dus, zal de volgende keer weer een paar foto's plaatsen en proberen mijn frame verbouwing iets meer op papier te krijgen. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 28 november 2006 Locatie: Limburg Dilsen - Stokkem Leeftijd: 39
|
Hei John , Mooi Mooi Mooi , deze ga ik zeker volgen ... Grtz Ronny
__________________ T REX 600 E PRO FBL , SAB GOBLIN 700 work in progress .. 100 % READY Scale COBRA AH-1S Serial ( J ) 71-21012 in progress ( 530 building houres ) |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Het gaat niet snel maar stukje bij stukje komen we verder. Zuinig als ik ben probeer ik zo min mogelijk roofmate te versnijden, ik heb twee platen en heb er nu precies 1-tje versneden. Ik red het net niet met 1 plaat maar de ruwe blokken zijn gesneden en op de staart en neus na heb ik de ruw bouw klaar. ![]() ![]() De rotzooi valt tot nu to mee want ik snij op dit moment alles. Straks moet ik gaan schuren en dan zal het wel een enorme statische stofboel worden. Ik ben van plan om een soort plastic "kamertje" te maken van dun plastic waar ik de romp in kan zetten en deze dan in vorm schuren. Dit alleen maar om de troep beheersbaar te houden omdat ik anders toch echt ruzie krijg met de chef des huizes ben ik bang. Ik hoop dit weekend de laatste ruwe blokken klaar te krijgen en roofmate te kunnen lijmen en alvast de ruwe vormen te kunnen snijden voor het in vorm schuren van de romp. |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
We hebben weer een beetje 'zin' gevonden om wat aan de romp te doen. De roofmate stukken zijn vastgekit en zag er zo uit: |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 28 januari 2007 Locatie: Voorlopig nog Waregem, straks in Kalken Leeftijd: 49
|
Hey John, in alle stilte, maar met de grootste belangstelling volg ik jouw werkzaamheden en technieken, die je hier zo didactisch in beeld brengt. Mega interessant, daar ik jouw werkmethode ga toepassen om de foute turbine-omkapseling bij de cobra te hermaken. Blijf doorgaan met dit mooie werk. Heligroeten, Nick |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |