![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 23 maart 2005 Locatie: hengelo Leeftijd: 46
|
Een groep ouwe rotten maar misschien ook wel een deel van de jonge garde heeft veel plezier aan de mooie en soms heel bijzondere oude heli's uit de F3c scene. Toen ikzelf in de early 90's meedeed met de toenmalige "beginnersklasse" wedstrijden, viel mijn oog op de meest slanke romp die je maar kon bedenken. Het uiterlijk was door de relatieve eenvoud enorm futuristisch qua uitstraling. Ik her presenteer: de Sigma ![]() De strakke lijnen en het "testa-rossa"-grilletje achter de cockpit geven het nog een sterkere "late-80's" uitstraling. En dan hebben we het nog eens niet gehad over de aerodynamische eigenschappen. De heli is snel en zo geconstrueerd dat zijwind een zo klein mogelijke invloed heeft. Je zou de heli zo weer in kunnen zetten voor het huidige F3c gebeuren........ Er is maar 1 nadeel: Er is geen mechaniek meer voor die met de huidige maatstaven meekomt. Onder de mensen die "noch stets begeistert" zijn over de romp is er 1 die zover gegaan is dat hij een nieuw chassis ontworpen heeft die er wel in past! Hij heet Holger Hessling en heeft zijn nieuwe ontwerp gemaakt op basis van de Hirobo eagle 3. Hij noemt zijn mechaniek Eaglemot. Daarover later meer..... Omdat de romp een nederlandse ontwerper heeft , heb ik voor Holger mijn best gedaan om de originele mallen te bemachtigen om een romp voor hem daaruit te bouwen. Het geluk wil dat ik wist bij wie ik moest aankloppen en het was gelijk raak. Ik mocht de mallen lenen en rompen maken. De Sigma is destijds gebouwd voor het Robbe Pro-mechaniek, later bekender geworden bij Graupner als Heim uni-mechaniek. En omdat ik er daar nog een paar van heb leek het me een uitstekend idee om gelijk voor mezelf er ook maar een rompje te maken om een echte vintage heli te creëeren. Genoeg te doen dus. Nog even een paar foto's van de mallen. Ik ben bezig geweest de mallen schoon te maken en tevens hadden ze hier en daar een kleine reparatie nodig. De romp is in tegenstelling tot de meeste rompen horizontaal gedeeld. In het bodem deel zie je de uitsparing voor de uitlaat van het Uni-mechaniek. Voor een electro versie zal het aangepast moeten worden. Het mechaniek mag van de onderkant tot de tuimelschijf ongeveer 19cm zijn..... Hier het linker pootje, dit ontwerp is gemaakt toen Henseleit nog geen helicopters bouwde. Alweer een Nederlands ontwerp dus! En dit is het grilletje,meer een Italiaans ontwerp dus. Dit is een originele van vroeger. Ik kreeg em even mee om em na te maken. Ik heb er maar een CAD file van gemaakt, dan kunnen we alsnog kiezen of we hem van hout , abs , gfk of cfk gaan maken. Tot zover maar even |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Heb niet zo veel met F3C, maar dit is toch wel een heel wat mooier rompje dan wat ik tegenwoordig allemaal zie. Sterker nog, hoe vaker ik naar het fotootje kijk, hoe leuker ik hem ga vinden... Was dat niet een ontwerp van Cees Verplancke? Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Ah... de namencombinatie Cees V. en Mystère kende ik, en de heli op de foto kwam me erg bekend voor.... Maar dat het twee verschillende waren, zo goed is mijn geheugen nu ook weer niet... Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 2 januari 2005 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 25
|
Gaaf Steven!!! Hij lijkt erop dat je TZ-Shark hier kats in zou gaan passen. Ik neem aan dat je ook een romp voor jezelf uit deze mooie mal trekt? Ik heb de tekst 3x gelezen, maar ik haal er niet uit of er ook een 'ouwe meuk' heli van jezelf in gaat? Die Eagle van de 'EPIC FAIL Crash' gaat niet passen? Zelfde old-skool neus lijkt het wel. Lekker bezig man! Eneuh, bij ene 80's heli hoort bijpassende muziek! Iemand nog een keuken op maat?
__________________ Sponsored by: Hacker Top Fuel batteries | Rapid eyewear | Heli4U.nl Vlieglessen nodig? - www.modelhelivliegen.nl |
| | |
| | #7 (permalink) | |
|
hey Tjerk, 't is vrijdag ik weet het , tijd voor het verplaatsen van koelkasten. Of was deze volgende zin (quote) niet duidelijk? dat kan natuurlijk ook... Citaat:
S. | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Hoi ! Is dit de "leguaan" van J. Verhagen ? Die was toen z`n tijd ver vooruit, en vloog met een mechaniek van Wim Doornekamp. Ik vond hem toen spuuglelijk, maar nu kan hij er wel mee door !
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 januari 2005 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 25
| Citaat:
(Money for Nothing now playing @ .977 the 80's channel)
__________________ Sponsored by: Hacker Top Fuel batteries | Rapid eyewear | Heli4U.nl Vlieglessen nodig? - www.modelhelivliegen.nl | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 december 2010 Locatie: Zwolle Leeftijd: 42
|
ik vind het echt een mooie romp, voor de liefhebber heb ik nog een nieuwe complete Graupner Heim uni-mechaniek te koop.
__________________ Solo pro|W 36*2,60,v120d02|T-rex 100,700n,726g|Henseleit MP-XL-E|SAB goblin 700|FF10 Calmato*3|Cai Razor turbine|Saab viggen|Axar models yak 54|Super sirius|12FG| |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Hoi maar weer, De Sigma is in eerste instantie gebouwd voor het Robbe Pro-mechaniek. ![]() Het Pro mechaniek is het zelfde als het Heim uni-mechaniek. Toen de verkopen bij Robbe tegenvielen is Heim het bij Graupner gaan proberen met het daarbij ontwikkelde onderbouw frame. In principe hoort in de Sigma dus het bovenframe met wat houtwerk gemonteerd te worden. Zonder het hierboven getoonde onderframe dus. Ik weet nog niet hoe ik het wil gaan maken , maar ik denk niet dat ik het met hout ga oplossen. Een ander mechaniek wat past is , zoals ik al genoemd had, door Holger Hessling bedacht en ziet er als volgt uit: ![]() Er is hierbij zoveel mogelijk van Hirobo eagle III onderdelen gebruik gemaakt. De motor is andersom geplaatst wat veel besparing in de hoogte oplevert. En het geheel zou zo ongeveer moeten gaan passen. ![]() Om een begin te maken heb ik vandaag maar eens een beetje glas en epoxy in de cabine mal gekwast. We wachten af, ik hoop dat ie er wonderbaarlijk mooi uitkomt........... Ook de linker poot heb ik maar gevuld. Helaas is op dit moment de mal van de rechter poot nog niet gevonden....... Dinsdag is de planning dat ik de mallen open, tot dan! Steven. Laatst gewijzigd door heimhelicopters; 1 februari 2012 om 13:37 |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2009 Locatie: NL-Halsteren Leeftijd: 43
|
Leuk man, zo'n gouwe ouwe. Op je originele foto's van de Sigma zie je erachter een Mystere staan... En die heb ik! En dat was idd een ontwerp van Cees Verplanke, Bert, en mijn vader maakte de mallen en rompen daarvoor. Groeten, Marco.
__________________ RC Helivlieger sinds 1985. PoweRotoR heli E-kit ontwikkelaar. HK250FBL, HK500FBL, Heim Star-Ranger '89, Kavan Jet-Ranger '75, Alouette III, Hughes 500E, Schluter Heli-Baby '76 |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 24 februari 2005 Locatie: Omg. Utrecht Leeftijd: 47
|
Ik merk net pas dit draadje op, toevallig is op RR ook een draadje waar deze romp besproken wordt. Ik kan persoonlijk zeggen dat ik deze romp ooit heb zien vliegen toen Jan Verhagen ermee vloog. Deze romp heeft nog een "verborgen" karakteristiek in het ontwerp, iets wat vele niet weten. Ik heb deze zomer met de zoon van Jan gesproken en deze vertelde mij dat deze romp een bepaalde stroomlijn en lijnenspel heeft die de jury leden misleiden. De lijnen van de romp suggereren n.l. dat je bij bepaalde figuren de heli correct hebt hangen bij enkele hoverfiguren terwijl je er eigenlijk een beetje "naast" hangt. (Ik weet niet hoe ik het exact kan uitleggen). Het is dus een uitermate slim bedachte romp! Steven, hoe "hoog" kan het mechaniek maximaal zijn om in deze romp te kunnen?? Misschien kan ik een Trex700 verbouwen(doorzagen) om hem erin te krijgen.... |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
John, Kijk even in de map van mijn skydrive, daar staan nog meer foto's. enkele met meetlat erbij. https://skydrive.live.com/?cid=8cc43...FF1533712!1443 In therie kun je elke electro heli erin krijgen als je de onderkant eraf zaagt en de accu's op een andere plek in de romp legt. Je hebt dan misschien wel een plattere soort accu's nodig. Maar er is veel ruimte in de romp. Ik maak eventueel graag 1 romp voor je maar ik zou ,als ik jou was, voor je TREX wachten tot 1 van ons de Staysee klaar heeft..... Ik heb eigenlijk niet het idee dat de romp met het idee op visuele distractie gemaakt is, daar heeft de piloot zelf dan ook last van! Ik heb namelijk ook niet het idee dat dat een principe is die de ontwerper van deze romp aanhangt. S. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |