Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > bouwverslagen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 8 augustus 2009, 00:38   #31 (permalink)

Greyman's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard slangeklem of spanband....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
Hey Greyman,

Die slangeklem werd vroeger best wel veel gebruikt, en op zich is een klemband voldoende.
Niet vaster zetten dan nodig is, want de reden dat men er vanaf gestapt is, is dat te vast aandraaien de cylinder vervormt en zo ten koste gaat van de levensduur van bus en zuiger. Met een zuigerveer motor gaat het wel, met een ABC is zo'n klem niet aan te raden.

Groet, Bert
Hallo Bert,
bedankt voor de nuttige info,ik ben vandaag de slangeklem gaan halen van 80 mm.Toen ik die zag was ik een beetje bang dat deze niet zou passen en daarom heb ik gelijk een klem gekocht van 70-90 mm.Zodoende heb ik wat extra speling.Ik heb ze bij ons in de Auto 5 gekocht (autoshop) voor enkele euro's.Morgen ga ik direct eens proberen te passen...

Click the image to open in full size.

de binnenste ring is 80mm de rest is 70-90 mm...

Voor de rest de koeltunnelstukken gecontroleerd en aangepast;

komende dagen meer,grtz Dimitri.
Oud 8 augustus 2009, 12:36   #32 (permalink)

erichevy's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Mooi verslag Dimitri.
1 van mijn eerste heli's was een Robbe Junior. Daar zat een .46 OS motortje in.
Dat is volgens mij een "broertje" en uit dezelfde tijd van jou helikopter?
Daarom is het extra leuk om jou verslag te volgen.
De Magic heeft die een 10cc?

Grt,
Eric.
Oud 8 augustus 2009, 12:52   #33 (permalink)

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Hey Greyman,

Die klem die je daar heb, zou het moeten kunnen doen. Je moet even puzzelen, zodat de schroefbus een beetje op een gemakkelijke plek uitkomt.

Klembanden van roestvrij staal zijn het mooist, die blijven wat langer gangbaar.

Waar je even om moet denken, is dat je de gaatje waarmee je de band aan de uitlaat vastzet, een beetje netjes afwerkt. Als er hier door het boren vervormingen of bramen ontstaan, hebben de gaten de neiging uit te scheuren. Het mooiste gaat het als je de band tussen twee stukjes hardhout STEVIG inklemt, en er dan een klein gaatje in boort, en in kleine stapjes steeds groter uitboort tot de juiste diameter. Het is even wat expirimenteren, maar dan heb je ook een mooi resultaat wat heelblijft.

Succee, Bert

PS: het is inderdaad een heel leuk stukje restauratie wat je daar doet! Ook succes met vinden van de onderdelen.
brutus is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2009, 13:22   #34 (permalink)
Jahre Viking
Guest

Standaard

De soortgelijke uitlaat, maar dan ouder, die op mijn Sea Ranger zit (scout 60 mechaniek) heeft 2 klemmen. 1 om de cilinder en de ander zit achter op de demper en om een steun die aan mechaniek zit.
  Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2009, 14:01   #35 (permalink)

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Hij heeft achter idd een steuntje nodig, anders zal hij lostrillen.

Nog even een puntje": ik zie dat je borgmiddel op je ballinks gebruikt, doe dat niet want het borgmiddel tast kunstof aan.
Oud 8 augustus 2009, 14:31   #36 (permalink)

Red face nagellak

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhelie Bekijk bericht
Hij heeft achter idd een steuntje nodig, anders zal hij lostrillen.

Nog even een puntje": ik zie dat je borgmiddel op je ballinks gebruikt, doe dat niet want het borgmiddel tast kunstof aan.

Hallo Rhelie,bedankt voor de tip:maar dat purpere kleurtje is nagellak
daar heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.
Lock Tite o.i.d. zou ik nooit gebruiken op kunststof.
Grtz Dimitri.
Oud 9 augustus 2009, 00:34   #37 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erichevy Bekijk bericht
Mooi verslag Dimitri.
1 van mijn eerste heli's was een Robbe Junior. Daar zat een .46 OS motortje in.
Dat is volgens mij een "broertje" en uit dezelfde tijd van jou helikopter?
Daarom is het extra leuk om jou verslag te volgen.
De Magic heeft die een 10cc?

Grt,
Eric.
Hallo Eric,
inderdaad de Magic heeft een 10 cc OS SF.
De compressie voelt goed aan en zoals eerder beschreven in dit verslag
is de motor inwendig in goede staat,tests zulen het uitwijzen.
grtz Dimitri.
Oud 9 augustus 2009, 01:43   #38 (permalink)

Standaard

Hallo Dimitri, thanks voor je reactie.

Ik heb het op een oude fiets geleerd, .. de junior 50 van Robbe dus..
Hij deed het prima, begon eerst met de originele houten bladen en heb later deze verwisseld voor bladen van Sab.
Daar werd ie merkbaar stabieler door.
De servo-tray was toen nog gemaakt van hout welke in een later type was ge-upgrade door Robbe in een kunststof servo tray.
Is jou servo opbouw van kunststof of van hout?
...
De junior had zo'n 15jaar aan een spijker gehangen bij iemand in de schuur in Aalsmeer.
Had ook niet het idee dat er ooit mee gevlogen was.
Deze heli kwam uit de jaren 80 volgens mij, en heeft me de lol gegunt om hem "luchtwaardig" te maken :0)
..
Heeft jouw heli al eens eerder gevlogen denk je?

Grt,
Eric.
Oud 9 augustus 2009, 01:48   #39 (permalink)

Talking De uitlaat monteren met de slangklemmen (spanriemen)

Hallo,
zoals eerder beschreven was het plan om de uitlaat met de band(en) vast te zetten.Ik heb eerst geprobeerd met de 80 mm. band maar dat was juist te klein.Ik had uit voorzorg ook een 70-90 mm band gekocht en dat werkte precies goed.Op die manier hoefde ik de band ook niet tot het uiterste te spannen en had ik nog speling.

geplaatst maar nog niet gespannen,ook heb ik de carburateur een beetje verdraaid om nog een goede toegang te hebben tot de fuel-intake.

Op de foto's kan je zien dat de uitlaat mooi aansluit met de cylinder en het koppelstukje dat ertussen zit.De laatste foto laat de uitlaat zien gemonteerd.
Direct zie je dat er zeker nog een tweede ring moet geplaatst worden.Het gewicht van de uitlaat laat deze teveel naar achter "doorhangen".
Hiervoor ga ik de band van 80 mm. gebruiken en deze bevestigen aan de motorsteun.

Er zit echter een spatie van +/- 5 mm. tussen de uitlaat en de steun.
Dit wou ik oplossen met een stukje triplex hout.Dat absorbeert ook de trillingen en dempt beter.

Even een stukje zagen :

lang geleden dat ik nog eens een figuurzaagje in men hand had

Daarna in het midden van dat plaatje een "voortje" geschuurd met een hulpstukje (stukje bezemsteel met schuurpapier errond):

Daarna een stukje schuurpapier rond een standaard uitlaat gedaan die net als de Magic uitlaat 40 mm in diam. is.Even schuren tot de juiste "uitholling" en voila...

het stukje past mooi tussen de steun en de uitlaat:

gemonteerd:

enkele bedenkingen:
met de twee banden heeft de uitlaat een solide bevestiging,hoewel ik de tweede ring graag een beetje meer naar achter had gezien,de praktijk zal uitwijzen of de bevestiging volstaat...(misschien nog een derde steun realiseren?)

het was misschien ook nuttig geweest om hittebestendige siliconen te smeren tussen de cylinder en de uitlaat,om zeker geen "lekken" te hebben...

Het stukje hout moet ik nog fuel-proof maken..

Voor de rest vind ik de oude uitlaat wel iets hebben (net een kachelbuis)

Ook heb ik een nieuwe skids gemonteerd,de vorige die erop stonden toen ik het toestel kocht waren van Vario (waren veel te groot en echt geen zicht)

Het volgende werkje zal de koeltunnel worden...
Tot binnenkort,grtz Dimitri
Oud 9 augustus 2009, 02:03   #40 (permalink)

Standaard vliegen???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erichevy Bekijk bericht
Hallo Dimitri, thanks voor je reactie.

Ik heb het op een oude fiets geleerd, .. de junior 50 van Robbe dus..
Hij deed het prima, begon eerst met de originele houten bladen en heb later deze verwisseld voor bladen van Sab.
Daar werd ie merkbaar stabieler door.
De servo-tray was toen nog gemaakt van hout welke in een later type was ge-upgrade door Robbe in een kunststof servo tray.
Is jou servo opbouw van kunststof of van hout?
...
De junior had zo'n 15jaar aan een spijker gehangen bij iemand in de schuur in Aalsmeer.
Had ook niet het idee dat er ooit mee gevlogen was.
Deze heli kwam uit de jaren 80 volgens mij, en heeft me de lol gegunt om hem "luchtwaardig" te maken :0)
..
Heeft jouw heli al eens eerder gevlogen denk je?

Grt,
Eric.
Dag Eric,

toen ik de Magic in ontvangst nam was ik aangenaam verrast door de goede staat van de heli.Dus mijn eerste reactie was "die heeft niet veel in de lucht gehangen".Later bij het demonteren en controleren bleek dat ik redelijk gelijk had.(gelukkig).Mechanisch gezien valt alles redelijk mee maar niet te vergelijken met de huidige heli's.Het grootste manco bij dit toestel is de voor- bouw,die overigens volledig in hout is.Al de onderdelen nodig om de servo's op te bouwen ontbreken en dat wordt de grootste moeilijkheid om die onderdelen te vinden/kopen/maken enz...
Voorlopig heb ik nog wat klusjes (koeltunnel,rotorkop enz..)maar daarna wordt het zoeken
Groetjes Dimitri.
Oud 9 augustus 2009, 10:22   #41 (permalink)

Standaard

Hallo Greyman,

Het lijkt mij, dat je met deze uitlaatbevestiging problemen gaat krijgen:
De spanband om de uitlaat aan de motor te bevestigen, zit normaal gesproken met twee schroefjes aan het "spruitstuk" van de demper vast. Op de manier zoals je hem nou hebt, gaat de thermische uitzetting na verloop van tijd voor problemen zorgen: de uitlaat zet uit, waardoor de band zich strakker spant. Hierdoor vervormt de uitlaat weer wat, en na afkoelen zit de boel weer wat losser. Je spant de band weer aan, en de hele cirkel herhaalt zich.
Ik zou dat toch even aanpassen als ik jou was.

Om de uitlaat af te dichten, beter geen hittebestendig siliconen gebruiken.
Ten eerste is het niet hittebestendig genoeg, en ten tweede word in Siliconen vaak Acetic Acid gebruikt als oplosmiddel. Dit tast bij het uitharden het metaal van de motor aan.
Beter gewoon een uitlaatpakking kopen (betere modelbouwzaken hebben ze of kunnen ze leveren) of zelf maken uit een stuk hittebestendig pakkingmateriaal (automaterialenzaak). Een pakking die uit enkele laagjes latoenkoper bestaat doet het ook heel goed, en brand vrijwel 100% gegarandeerd niet weg. Is wel wat lastiger te maken, maar met geduld kom je een heel eind.

Het stukje hout als afsteuning zal het gerust een aardige tijd uithouden, maar na verloop van tijd toch wegbranden, waardoor de ondersteuning van de uitlaat weg gaat vallen. Hier zal een plaatje Teflon beter stand houden.

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 9 augustus 2009 om 10:24
Oud 9 augustus 2009, 13:30   #42 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Greyman Bekijk bericht
Al de onderdelen nodig om de servo's op te bouwen ontbreken en dat wordt de grootste moeilijkheid om die onderdelen te vinden/kopen/maken enz...
Groetjes Dimitri.
Hallo Dimitri,

Die onderdelen welke je zoekt, zoals de scharnierpunten voor de servo's en het verbindingsstukje tussen de drie servo's herken ik nog van de Robbe Junior, daar zitten die delen ook op.
Of het een andere maat heeft weet ik niet zeker, maar je kunt bij je zoektocht misschien ook met de onderdelen van de Junior slagen.
Ik zoek met je mee...

Grt,
Eric.
Oud 9 augustus 2009, 23:13   #43 (permalink)

Standaard pakking?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
Hallo Greyman,

Het lijkt mij, dat je met deze uitlaatbevestiging problemen gaat krijgen:
De spanband om de uitlaat aan de motor te bevestigen, zit normaal gesproken met twee schroefjes aan het "spruitstuk" van de demper vast. Op de manier zoals je hem nou hebt, gaat de thermische uitzetting na verloop van tijd voor problemen zorgen: de uitlaat zet uit, waardoor de band zich strakker spant. Hierdoor vervormt de uitlaat weer wat, en na afkoelen zit de boel weer wat losser. Je spant de band weer aan, en de hele cirkel herhaalt zich.
Ik zou dat toch even aanpassen als ik jou was.

Om de uitlaat af te dichten, beter geen hittebestendig siliconen gebruiken.
Ten eerste is het niet hittebestendig genoeg, en ten tweede word in Siliconen vaak Acetic Acid gebruikt als oplosmiddel. Dit tast bij het uitharden het metaal van de motor aan.
Beter gewoon een uitlaatpakking kopen (betere modelbouwzaken hebben ze of kunnen ze leveren) of zelf maken uit een stuk hittebestendig pakkingmateriaal (automaterialenzaak). Een pakking die uit enkele laagjes latoenkoper bestaat doet het ook heel goed, en brand vrijwel 100% gegarandeerd niet weg. Is wel wat lastiger te maken, maar met geduld kom je een heel eind.

Het stukje hout als afsteuning zal het gerust een aardige tijd uithouden, maar na verloop van tijd toch wegbranden, waardoor de ondersteuning van de uitlaat weg gaat vallen. Hier zal een plaatje Teflon beter stand houden.

Groet, Bert
Hallo Bert,
ik ben het voor een groot stuk eens met je uitleg over de spanriemen.Ik ga er alleszins nog eens over brainstormen.Wel heb ik op foto's van Magic's gezien die die methode toch gebruikten,praktijk zal het uitwijzen,als tijdens het testdraaien de boel begint rammelen weet ik genoeg

Wat de siliconen betreft daar ben ik zelf ook niet echt een voorstander van.
Ik heb vroeger gebruik gemaakt van een soort pakkingmateriaal (zie foto).

Ik tekende de omtrek van de uitlaat erop,uitknippen,middelste stukje eruit knippen en tussen de cylinder en uitlaat steken.Ik denk voor deze optie te gaan...
Grtz Dimitri.
Oud 10 augustus 2009, 00:11   #44 (permalink)

Standaard

Hoi Greyman,

Van die pakking kan ik uiteraard op de foto niet zien of die hittebestendig is. Ik gebruikte wel eens stukjes koppakking zoals die in brommers en oudere motoren gebruikt werden.

Die spanmethode van de uitlaat, tsja, als je zegt foto's gezien te hebben, geloof ik je, maar eerlijk gezegd, heb ik het nog nooit op deze wijze gezien, altijd een "open" klemband die met schroefjes aan de uitlaatmond vastgezet werden.

Groet, Bert
Oud 10 augustus 2009, 22:57   #45 (permalink)

Smile fotootje:

Hallo Brutus:
Bedankt om mee na te denken over het "probleempje"
de eerste foto die ik vond van een Magic stond geplaatst op Run Ryder,de foto is van belabberde kwaliteit maar ik meen daar toch één band te zien.

het volgende fotootje is belachelijk klein en helaas weer geen goede details te zien .

Voor de rest heb ik met een aantal piloten van onze club gesproken die zich deze modellen herinneren en die zeggen dat die spanbanden toen in de "mode" waren.

Die kleine foto toch vergroot gekregen:

de tweede band staat hier duidelijk naar achter....
Ik blijf natuurlijk openstaan voor suggesties
Grtz Dimitri.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten