![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #91 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2009 Locatie: NL-Halsteren Leeftijd: 42
|
Erg mooi Greyman, top werk! Met het rotortoerental zou ik toch wat oppassen omdat we "back in the old days" nooit boven de 1700rpm uitkwamen ivm de kunststoffen bladgrips. Ik heb zelfs van mijn Heim nog een papiertje waarop staat dat men hoger niet aanraad. Je zou voor de stabiliteit zwaardere paddels kunnen proberen? |
| | |
| | #92 (permalink) |
| Lid sinds: 11 april 2006 Locatie: Antwerpen Leeftijd: 45
|
hallo, @bruteforce:volledig mee eens wat je zegt;momenteel is het natuurlijk ook zo dat ik nog iets aan toeren ga winnen wanneer de motor optimaal is afgeregeld. Ik overweeg om dan het toerental niet nog extra te verhogen omdat hij nu zo al lekker vliegt,en het ook niet de bedoeling is om tot het uiterste te gaan. Uiteindelijk moet ik ook een beetje "zuinig" zijn op deze vogel Bedankt voor de technische tips,mvg Dimitri.
__________________ Raptor 50 fbl/Millenium II/ff9/Calmato Trainer/Wonder van SIG / scale heli MD 530/Magic from Schlüter (oldie)/2x450/1x450fbl/trex 500 e |
| | |
| | #93 (permalink) |
| Lid sinds: 3 maart 2010 Leeftijd: 40
|
Hey Dimitri, Heb net je relaas gelezen van de Magic, vind't leuk om zien dat er nog liefhebbers zijn van deze oldies.....Ik heb ondertussen een kleine verzameling schlüters: Heli-Star van 84 (met Superior-kop), Scout van 88, vliegklare Magic (nieuw gekocht), twee gemonteerde magics waarvan één nieuw ongevlogen, een Champion 90% compleet, en nog een massa onderdelen om ze allemaal in de lucht te houden....er zijn zelfs nog twee magics en een boel Scout onderdelen op weg uit de VS...... Als je nood hebt aan de originele bouwtekeningen, of bouwbeschrijving van de Magic, let me know...... Wat die van jou betreft: de houten voorbouw is in ieder geval niet origineel, de Magic werd altijd geleverd met de kunstof voorbouw. ook de staartrotor klopt niet: de bladhouders zijn niet de juiste, de Magic werd eerst geleverd met tweedelige bladhouders met een lager en druklager, en later ééndelige bladhouders. Je had dan ook nog de mogelijkheid om de tandwielen in de drive te vervangen door 20 tands, waardoor die 1:1 draait. Wat leuk is aan de Schlüters, is dat vele onderdelen uitwisselbaar zijn. zo kan je de volledige rotorkop van een Futura Nova/Milennium zonder meer monteren op een Magic (kleine aanpassing aan de lengte van de rotoras nodig). Tuimelschijf en pitchcompensator zijn tevens uitwisselbaar. eigenlijk is de kop van de futura een in de details verbeterde kop van de scout/Magic, het basisprincipe is in al die jaren niet gewijzigd. Bottom line: Keep'm flying! ps, als er iemand schlüters van de hand wil doen, drop me a line! Wim |
| | |
| | #94 (permalink) |
|
Hey Dimitri, Wat't draaien van de tank betreft: die zit normaal bevestigd aan een L-vormig plaatje, aan de rechterkant, vooraan de tank, bevestig onder een bout van't zijframe. Er zit in dat plaatje een rubberen 'grommet', waar een M3 bout doorzit, die tevens door de tank gaat. Op een vergelijkbare manier is de uitlaat trouwens gesteund achteraan: als je kijkt aan de onderkant van de tankspant, zie je aan de linkerkant een gaatje zitten. daar zit normaal gezien ook een hoekprofieltje, waar dan de spanband omheen gaat. Ik heb hier ook wel nog een stukje triplex tussen gestoken, om de uitlaag correct uit te lijnen. Om alles uit te lijnen zit er bij de kit een alu U profiel van 16mm. Dit wordt onder de tuimelschijg gestopt, en dan moet alles normaal neutraal staan: Servo's recht in de "wip", hevels neutraal en recht, pitchcompensator neutraal, mixhendels neutraal, en bladhouders op +2,5°. Pitchbereik ligt dan op ongeveer +10/-5°. de kogels op de servoarmen staan standaard op 27mm voor Robbe RS700 hopelijk kan je hiermee iets verder. Wim |
| | |
| | #96 (permalink) |
|
Hallo Wim, eerst en vooral bedankt voor de fantastische feedback,dit is concrete info waar ik wat aan heb.Tijdens de rebuild was ik verschillende keren op het verkeerde spoor gezet betreft de staartrotor.Ik ben wel benieuwd naar die afbeelding van die staartrotoras.In ieder geval weer wat bijgeleerd Ik had eerlijk gezegd wel gehoopt van echt een beetje een oldie te hebben blijkt dat er bepaalde dingen (voorbouw,en staartrotor) toch niet echt origineel zijn. Maar geen nood,daar kan altijd aan gewerkt worden .Afgelopen maanden heeft de heli stil gestaan omdat ik me wat heb toegelegd op de electrobroertjes.In het voorjaar "der alte" terug eens vastnemen en kijken waar er verbeteringen kunnen worden gedaan. Het is ook de eerste keer dat ik me gewaagd heb aan het terug vliegklaar krijgen van een ouder toestel.Het is leerrijk en uitdagend geweest en zeker voor herhaling vatbaar. Als ik een vraagje heb laat ik zeker iets weten ok Wim? Mvg Dimitri.
__________________ Raptor 50 fbl/Millenium II/ff9/Calmato Trainer/Wonder van SIG / scale heli MD 530/Magic from Schlüter (oldie)/2x450/1x450fbl/trex 500 e |
| | |
| | #98 (permalink) |
|
Dimitri, Hierbij de foto's: Dit is mijn vliegklare Magic: Zonder kap: Detail van de mechanische mixer: Detail van de staartrotor: Dit zijn 3 verschillende Schlüter staartrotoren naast elkaar: vlnr Heli-Star, Scout, Magic. De bladhouders die jij hebt, zijn eigenlijk dus die van de Heli-Star (en tijdsgenoten). één lager dus. De eerste jaren werd de Magic geleverd met de middelste bladhouders, wel met de aansturing zoals op de rechtse unit. Er bestond een 'upgrade'kit, waarbij enkel de bladhouders vervangen werden door de ééndelige. Detail van de tankbevestiging: dit is de originele voorbouw: Conversiekit meedraaiende staartrotor bij autorotatie: Detail van de mixer zoals geleverd in de kit: Hopelijk kan je hiermee al wat verder?? Grtz, Wim |
| | |
| | #99 (permalink) |
| Lid sinds: 24 september 2004 Locatie: Zevenhoven Leeftijd: 49
|
Hallo Wim, Misschien dat ik je helpen kan. Stuur de foto's anders naar me, dan kan ik ze wellicht voor je plaatsen. Grt, Eric.
__________________ How come things that happen to stupid people keep happening to me? Laatst gewijzigd door erichevy; 6 maart 2010 om 23:34 |
| | |
| | #100 (permalink) |
| ik wil foto's,ik wil foto's,ik wil foto's......grtz Dimitri.
| | |
| | #102 (permalink) |
|
Hallo Wim, ik vond het van mezelf al een hele prestatie om de Magic terug vliegklaar te krijgen maar wat jij daar hebt staan doet me watertanden,man,man..zo mooi.In ieder geval ben ik nu uit de knoop met de staartrotor.En vandaag gevlogen?Daar heb ik de ballen niet voor om met de Magic nu in de lucht te gaan... Alleszins hartelijk dank voor de mooie (duidelijke en verklarende) foto's. Als ik nog vragen heb zal ik zeker contact opnemen,ok? Gr.Dimitri.
| | |
| | #103 (permalink) |
|
Hey Dimitri, Thx voor de aanmoediging! Binnenkort krijg ik nog een Bell222/Heliboy en een Helistar binnen, zal proberen er een tread op zich van te maken (De Heliboy is een gecrashed exemplaar.......) Zal ook nog eens foto's posten van m'n andere "golden oldies"..... Grtz, Wim |
| | |
| | #104 (permalink) |
|
tja, en da ik de ballen heb om d'r in da weer mee te vliegen, is waarschijnlijk omda'k redelijk wa onderdelen heb..... enne, ben nie zo'n kei in't helivliegen, vlieg al 20 jaar met vliegtuigen, maar Helivliegen.... da's al een jaar of 15 een liefde-haat relatie.... eerlijk gezegd was ik van plan om alles van heli's te verkopen, stonden al een jaar of 4 onder't stof.......en met't opkuisen is de vonk weer overgesprongen......ik sleutel gewoonweg te graag, en daarbij nog eens mijn verslaving aan't opknappen van ouwe spullen........ Wat ik héél graag op de kop zou tikken, is een SX-81 van Schlüter, maar zal vrees ik héél moeilijk worden..... Wim |
| | |
| | #105 (permalink) |
| Dag Wim, inderdaad is het een héél verschil als je een stock hebt aan spare parts,in mijn geval probeer ik zo goed mogelijk alles te voorzien om de kans op brokken te vermijden. Hiermee wil ik uiteraard niet zeggen dat mensen met wisselstukken risicovoller vliegen Grtz Dimitri.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |