| | | | ||||
![]() |
| | |||||||
| Registreer | ShowCase | FAQ | Vrienden Foto Upload | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
|
Tjerk vliegt de vibe nu ook al met v-stabi en push-pull Verder ziet het er goed uit Tjerk, set-up is zeer mooi! Wat layout betreft lijkt mij inderdaad de 2e optie het beste. maar de echt uitdaging en custom look zit natuulijk in optie 4 Groeten remie
__________________ Logo 6003d, MPX-Funjet, yak 55sp and Hawk F5B in the build. What is 3D Flying!? It's a special technique of destroying expensive heli's. | |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 juli 2004 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 40
|
Tjerk, dus ook over naar elektro en met een goede set-up. Leuk project, hopelijk wordt het net zo'n succes als die van Michiel Je zou nog SLS lipo kunnen overwegen ... Bas
__________________ Robbe Spirit Pro, Logo 400 V-stabi, MA ION-X2, JR MX-24s , Jeti duplex2.4 SLS lipo, Scorpion motors |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 4 augustus 2008 Locatie: Limburg Leeftijd: 26
|
I see, dan is het hele fbl's verhaaltje niet zo zeer van belang. Hoewel, als je alles al gaat aanpassen Ben wel nieuwsgierig naar het totaalgewicht van de heli. Wellicht al een schatting?
__________________ Compounding interest... anndddd its gone! |
| | |
| | #19 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 45
| Citaat:
Of ga ik nu weer iets aanwakkeren
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Logo 500, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. | |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Compounding interest... anndddd its gone! | |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Nogmaals, mijn Vibe vliegt nu perfect met de pushpull EN de V-bar. Bas the Great heeft er ook even mee gevlogen "ding vliegt precies het zelfde als mijn logo 600" oftewel, dat zit wel snor. Wat het gewicht gaat worden uiteindelijk interreseert me ook niet. Het weegt wat het weegt denk ik maar. Natuurlijk ga ik zoveel mogelijk gewicht proberen te besparen, maar wat mee aan boord moet, moet mee aan boord. Als ik vooraf ga lopen inschatten wat het allemaal gaat wegen wordt het er toch niet anders van. Ik zet hem na afloop wel op de weegschaal, zien we wel wat het gaat wegen. Bastiaan, bedankt voor de reactie! Ik hoop ook dat het net zo'n succes gaat worden! SLS gaat het zowiezo niet worden, als je even verder kijkt zie je waarom ik met FlightPower vlieg Nu graag weer verder over de layout mogelijkheden en andere zaken. Groenten, Tjerk
__________________ Sponsored by: Hacker - Top Fuel batteries | Rapid eyewear | Heli4u.nl Dutch3D Helicopter competition : www.Dutch3d.org | |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 23 maart 2005 Locatie: hengelo Leeftijd: 44
|
Inderdaad Tjerk, verder met de ombouw: keep on rocking! Dus pak je gitaar en de line 6 bak die Barrt al noemde en zoals Hans Dulfer ooit gezegd heeft: eeuh, je weet het heh?... alles op twaalf! mooi wark Tjerk. als jou vibe klaar es moeten we maar es om de tafel voor mijn uni's. Misschien hebben we em eerder klaar dan dat Graupner dat heeft. Stelletje slome duikelaars daaro. Brengen in februari een solid state mechaniek uit die alleen nog maar in de computer zit. en in september is er nog niks.... Ik denk trouwens dat het geen en bal uit maakt of je met v-stabi oid p/p hebt. mijns inziens geeft p/p alleen een eliminering van de "speling" die ontstaat doordat de servo's in 4 rubbertjes hangt. En eventueel verhelpt het wat speling die in de uitgaande as van je servo zit. Het enige nadeel aan p/p is het extra heveltje dat je nodig hebt. ik zie er verder alleen maar voordelen in. je zou eens moeten kijken of je ermee wegkomt om de voorste 2 hevels op "dezelfde" as te zetten als het achterste heveltje. er zullen dan langere p/p stangen gemaakt moeten worden, maar da's een kleinigheidje. Ik zou zeggen ga voor the max! ik ga je zien. steven
__________________ Nee, nog niet helemaal klaar met F3c, but I did it, I really did it!! Zteven! does F3c!!! Team Twente! |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Een schatting van het gewicht is misschien wel zo leuk voor mensen die ook twijfelen om de vibe om te bouwen. Hoeveel weegt ie eigenlijk in de standaard nitro uitvoering met stabi? Volgens: Vibe 50 E8 - World-of-Heli ( lelijke conversie trouwens ) is het maar 3300g. Das een zeer mooi gewicht voor elke 50-60size. p.s fender wordt niet getolereerd! ( tenzij het je 4e gitaar is die je alleen maar af en toe gebruikt :P )
| | |
| | #24 (permalink) |
| Lid sinds: 31 juli 2006 Locatie: Vlijmen Leeftijd: 29
|
Nou hier komt de wetenschapper Even de lucht klaren rondom de b*llshi#t rondom PP/speling/Vbar en al het geneuzel. Het leven van een ontwerper bestaat uit keuzes maken, bij het ontwerp van een swash aansturing staan er een aantal criteria centraal: - Resolutie/zuiverheid van aansturen - Ruimte - Massa - Radiale belasting servo's Helaas is het altijd onmogelijk om aan al deze criteria te voldoen, ofwel een systeem met maximale resolutie, minimale ruimte en massa met daarbij een minimale radiale belasting van de servo's is onmogelijk omdat een aantal criteria elkaar tegenspreken. Resolutie. Bij FBL heb je een wat andere geometrie nodig voor het aansturen van je bladhouders bij een juiste resolutie. Vrijwel alle ombouwsetjes die er verkrijgbaar zijn lossen dit netjes op en een veel gebruikte methode is de vergrootting van de controlball hard afstand op de bladhouders. Met name de resolutie van de collective pitch wordt hiermee verbeterd omdat deze anders te slecht zou zijn. In de regel is de resolutie van de roll wel in orde. Het is totale onzin te veronderstellen dat een aansturingsysteem zoals PP, direct of hoe dan ook hier invloed op heeft. Elke gekozen constructie kan bij een juist ontwerp een goede resolutie hebben. Dus dat PP een nadelig effect zou hebben op Vbar is onzin! Ruimte: Een belangrijk aspect is natuurlijk de ruimte die je wil gebruiken voor de plaatsing van de swash control system. Dus plaatsing servo's, linkages en eventuele bellcranks ed. Hier komt een nadeel van PP aan het licht: het neemt veel ruimte in omdat je ruimte nodig hebt voor de linkages en bellcranks. Hier heeft een direct systeem zoal op een Logo is te vinden een heel groot voordeel, de servo's kunnen direct onder de swash. Massa: Heeft voor een deel te maken met ruimte, een PP systeem zal altijd zwaarder zijn door de linkages en bellcranks, dit zijn enkele tientallen grammen maar toch het is zwaarder. Tevens heb je hier meestal meer overhead in je frame, dus meer loos carbon of waar je frame dan ook van gemaakt is. Hier is het directe systeem dan ook weer in het voordeel, geen overtollige linkages en door de directe plaatsing onder de swash geen loos frame materiaal. Radiale belasting servo's: Hier komt HET grote voordeel van de PP. De radiale belasting is vrijwel 0 bij PP, waar de servo, radiaal, de volledige swash kracht te verduren krijgt bij een direct aansturing. Let op PP is eigenlijk een statisch overbepaalde situatie, je moet dus goed opletten of de linkages van de juiste lengte zijn van bellcrank tot servo. Zodat je niet als het ware de servo naar de bellcrank trekt/wegduwt want dan ben je de servo toch weer radiaal aan het belasten. Tot zover de uitleg, ik hoop dat iedereen het met deze uitleg snapt. En ik was het met Tjerk zijn scherpe post eens: je moet niet allemaal dingen in het rond lopen bazuinen die je op een ander forum leest (van ook een stel onwetende youtube 3Ders Een ding wat je uit dit verhaal kunt halen, er is een hele mooie tussen oplossing, dus tussen PP en direct. Dat is het systeem dat op de Mopilot heli's van onder getekende wordt gebruikt :P (een wat uitgebreidere versie op het E9 model van 2009, maar het volledig "optimale systeem", voor zover dit bestaat, zit op de Mopilot E12S model 2010, die op het moment volop in ontwikkeling is) De kenmerken: - Geen statisch overbepaalde constructie - Gedeelde radiale last voor de servo's - Lichte constructie, minimaal extra t.o.v. direct (op Mopilot E12S 2010 model) - Goede resolutie - En neemt weinig ruimte in beslag in combinatie met vrijwel geen overhead in het frame. Nog even geduld en dan krijg je het te zien, maar de meeste weten wel ongeveer wat ik bedoel denk ik (geheimzinnig he Greetz, Michiel.
__________________ 5th place Experts 3D Masters 2008, 12th place Experts 3D Masters 2009 Dutch3D champion 2008 & 2009 Sponsored by CSM, Stefansliposhop.de Laatst gewijzigd door Mopilot; 31 augustus 2009 om 10:16 |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
Dus mits, je alle fouten uit het bestaande P/P systeem kunt halen, is het prima. Probleem hierbij is, dat niet zo heel veel mensen hier succes mee hebben. Vandaar dat er toch veel mensen zijn, die het opgeven of blijven vliegen met een niet optimale setup. Wie zegt dat ik niet de technische werking van een P/Psysteem beheers? Ik zeg ook niet dat ik een achtergrond heb in mechanica, is ook niet nodig als je een beetje helder nadenkt. En over rond bazuinen, kom jij nou maar eens op de proppen met je eigen bouwsel
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Hey Tjerk, Mooi project, ben benieuwd naar je resultaten. Je tekenwerk ziet er in elk geval al strak uit dus dat is een mooi begin Ik denk dat ik in dit geval ook voor layout 2 zou gaan ondanks dat Layout 4 voor het zwaartepunt beter is, de elektro aandrijving brengt toch een aardig gewicht met zich mee. Aan je CAD tekeningen te zien zijn de aanpassingen niet al te groot en blijft de rest gewoon vertrouwd. Als de ombouw geslaagd is en het vliegt allemaal goed, dan zou je eventueel nog eens kijken of je nog zaken wilt wijzigingen. Succes! Gr, Roy
__________________ ( MP-XL-E / R50 / FF9 2,4Ghz / Vario Ecureuil in aanbouw ) | |
| | |
| | #27 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 40
|
[stilte...] Dubbel post over PP..... Maar ik zou ook dan voor optie 2 gaan. Ik ben ook benieuwd hoe dit in vlieggedrag zal uitpakken. Meer voorbeelden voor conversie zijn altijd welkom voor de/mijn toekomst Ik ben benieuwd of een lager zwaartepunt in de praktijk echt nadelig werkt.
__________________ Walter Robijns, 2X TREX700, 1x Compass Atom 6HV Sponsored by Compass Model, RCHELIPARTS & Merlin Fuels Laatst gewijzigd door wrobijns; 31 augustus 2009 om 13:29 |
| | |
| | #28 (permalink) |
|
@Barrrrt Schijnbaar snap je het nog steeds niet helemaal, die problemen die jij aanhaald, kunnen niet in relatie zijn tot PP. Dat schrijf ik nou net in dat lange verhaal!? Er is niets anders aan een PP of ander systeem in relatie tot FBL ombouw. En over mijn designs heb je deze al eens gezien? Mopilot E12S protoype De naam van deze heli moet eigenlijk zijn E9, de echte Mopilot E12S is nu in ontwikkeling, maar dat gaat nog even duren, een goede heli ontwerp je niet in een weekje! Greetz, Michiel.
__________________ 5th place Experts 3D Masters 2008, 12th place Experts 3D Masters 2009 Dutch3D champion 2008 & 2009 Sponsored by CSM, Stefansliposhop.de |
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Dat had ik gezien ja P/P idee is indd niks mis mee, maar zoals ik aangeef is het niet vanuit het doosje klaar voor stabi. Ook met mikado ombouwset. Dan zul je er zelf toch aan gaan moeten prutsen. En dat geeft hier en daar problemen Om het even helemaal duidelijk te maken, ik wil alleen maar zeggen dat P/P met (zoals align) vergrotingsfactor niet altijd even handig is. Vandaar mijn voorkeur voor direct. Een heli die ontworpen is voor flybar met aangepast P/P voor flybar is niet per direct prima voor stabi. (hoop dat het duidelijk is) Tyerk gaf al aan dat z'n heli prima vloog met P/P en stabi, dus het kan zeker wel. ( met of zonder aanpassingen aan geo ) Lekker vlieg weer trouwens
| | |
| | #30 (permalink) |
|
Ok het is helemaal duidelijk. Je hebt idd gelijk dat je zelf wat aanpassingen moet doen. Dat vind ik nou ook precies de reden dat alleen mensen die weten waarmee ze bezig zijn een FBL systeem moeten/mogen aanschaffen. Iedereen die maar wat aanklooit krijgt alleen maar gezever met FBL, maar ja dan had je het maar niet moeten kopen :P Met de E9 ga ik misschien wat doen, voor de E12S die nu in ontwikkeling is heb ik grotere plannen (lees dromen) maar dat is nog ver weg. Eerst het ontwerp maar eens afronden dan het prototype en dan zien we wel weer verder Greetz, Michiel. p.s. Ben je er de 13de bij in Almere?
__________________ 5th place Experts 3D Masters 2008, 12th place Experts 3D Masters 2009 Dutch3D champion 2008 & 2009 Sponsored by CSM, Stefansliposhop.de |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |