| | | | ||||
![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2008 Locatie: in de kelder voor nu Leeftijd: 41
|
Hierbij een verslag van een eigenbouw sport romp voor een raptor 50. De bedoelling hierachter is een fuselage te maken die lekker vliegt en er een beetje goed uitziet. Omdat ik zelf de "gewone doorsnee" vlieger ben, geen 3d en gekke fratsen is de romp daarop ontworpen. Naast het vliegen vind het bouwen ervan net zo leuk, vandaar dit project.Immiddels is de eerst mal klaar, en ben ik benieuwd naar de reacties en tips (de eerste romp moet nog getrokken worden). Ik ga aan de hand van een foto-verslag laten zien hoe ik de mal gemaakt heb. ![]() het aftekenen van de romp op karton om te zien hoe hij eruit moet komen te zien. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 24 februari 2005 Locatie: Omg. Utrecht Leeftijd: 45
|
Ik volg diverse zelf bouw rompen maar ben nog nergens een F3C romp tegen gekomen, ben dus erg benieuwd naar het resultaat. Hoe ben je aan de maten gekomen van de romp, zelf verzonnen?? Suc6 en dit draadje ga ik zeker ff volgen.
__________________ Dit jaar voor het eerst meegevlogen in Sportsman Class--> the way to F3C? |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Als eerste ben ik begonnen met pur, om te kijken hoe hij eruit kwam te zien. Het voordeel aan pur is, dat het makkelijk te bewerken is met een mes en zo er een vorm in te krijgen is (afgekeken van Feagle ![]() De eerste vorm erin. ![]() Dit was van de zomermaanden op het terras en vond mijn vriendin het nog leuk wat ik aan het doen was Laatst gewijzigd door helipat 21; 19 november 2009 om 19:19 |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Oke, maar ik denk dat het op zetten van een romp volgens deze methode iets makkelijker is:Scratch building 1/4 scale Bell 206B, 206L and 407 fuselages - HeliFreak Maar ben benieuwd naar het resultaat.
__________________ Dit jaar voor het eerst meegevlogen in Sportsman Class--> the way to F3C? |
| | |
| | #7 (permalink) |
| GreekRotors :: Helicopter Accessories :: F3C Fuselage :: BLACK SHARK III 50 Misschien valt dit aan te passen voor je T600?
__________________ Sponsored by Ercmarket, RJX, Edge rotorblades and Scorpion systems PM voor kortingscoupon voor Ercmarket | |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Dit jaar voor het eerst meegevlogen in Sportsman Class--> the way to F3C? | |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Nadat de grofe vorm er met pur erin zat, ben ik hem met gips gaan bekleden voor de maatvoering. ![]() Van deze helft ben ik met pur een afdruk gaan maken om te kijken of de maten klopten. ![]() En deze maten weer gekopieerd naar roofmate (globaal en met speling). ![]() De roofmate heb ik ruim genomen zodat de vorm er eerst globaal erin kwam en daarna fijner. Op dit punt begint de stofontwikkeling en gaan vrouwen zeuren. Op de achtergrond zie de helft liggen die ik gebruikte voor de maten. |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Toen de platen roofmate tegen elkaar aan zaten ben ik met een grofe vijl gaan raspen, het is gemakkelijker als je hiermee bezig met een watervaste stift telkens lijnen te zetten zodat je ziet waar je zit. ![]() De hoeveelheid kruimels roofmate vliegen je werkelijk om de oren en omdat ze statisch zijn blijven ze overal aan kleven. Het opzuigen met een stofzuiger gaat overgeens erg makkelijk (ook op het terras want dit is echt een karwei wat je buiten moet doen). ![]() Even een foto van de drie vormen om voor mezelf een indruk te hebben en te zien wat ik gedaan had. ![]() Hier begint de juiste vorm te komen en starten ik met plamuur om de vloeiende vormen te maken. |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Aan de hand van schetsen en tekeningen, die ik gemaakt had voordat ik hiermee begon, kon ik de grote lijnen met het schuren maken. Aan de hand van sjablonen kon ik zien of ik "goed" zat. Met behulp van gips en plamuur kan je, als je fouten maakt, die makkelijk herstellen. ![]() Soms moet je, voor jezelf, ook de boel visualiseren en op deze manier deed ik het. Op het wasrek zodat ik hem ook vanuit een hoek kon bekijken. Als je hem een beetje intekend krijg visueel een aardig beeld. ![]() Verder is het smeren, vijlen en schuren en dit deed ik totdat de vorm er goed inzat en het tijd werd voor het staartgedeelte. De staart werd op dezelfde manier gemaakt als de romp. ![]() Om een idee te krijgen hoe hij eruit komt te zien. |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
De staart is net als de romp over-size gesneden waardoor je gemakkelijker schuurt. De maten voor de romp moeten nu overeen komen met de maten van de heli omdat ze achteraf moeilijk te herstellen zijn (veel passen en meten). ![]() Naarmate je verder komt met de romp krijg je ook te maken met de kans op beschadigingen. Hier zie je dat op de vinnen. Bij mij was het zo, hoe verder ik kwam, hoe voorzichtiger ik werd met wat ik deed. ![]() Opnieuw brak er een tijd aan van schuren, smeren, passen en meten. ![]() ![]() Ik werd ook in die tijd verbannen door mijn vriendin van het terras naar de kelder vanwege de troep die ik aan het maken was. Ook had ik in de gaten dat ik er immiddels al meer dan 2 maanden mee bezig was en dat ik nog maar halverwege zat. Veel mensen vragen je dan ook wanneer die klaar is en als je zegt dat het misschien nog een half jaar duurt verklaren ze je voor gek?! Doordat ik nu in de kelder bezig was, vergat ik vaak mijn camera mee te nemen waardoor ik geen foto's heb van het glassen van de romp en het spuiten ervan. Wel van het eindresultaat omdat de romp weer even werd binnengelaten om hem te showen. ![]() Vanwege een val van de romp heb ik de vinnen eraf gelaten (eigen fout, even niet opletten en bang kapot), met in mijn achterhoofd om later tijdens test-vluchten met verschillende groottes te gaan spelen. Nadat de 2k lak goed uitgehard was, begon het poetsen en het in de loswas zetten. Op dit punt zit je halverwege. Voila, het resultaat in het zonnetje en ik zeker niet ontevreden. Op naar de mal maken. |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Hallo, in het begin was ik een beetje sceptisch,maar nu moet ik vaststellen dat het echt goed begint te komen,volhouden en dan krijg je vast iets moois.. Grtz Dimitri
__________________ 2x Raptor 50/Millenium II/ff9/Calmato Trainer/Wonder van SIG / scale heli MD 530/Magic from Schlüter (oldie)/ first steps into 450/500 Fblss e | |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Bedankt voor jullie positieve reacties. Ik heb de mal immiddels bijgeslijpen en breng dit weekend de lossingswas aan zodat ik de eerste "trekking" kan beginnen. Dit is voor mij ook spannend aangezien ik dit ook voor de eerst keer doe. Ik ga op verschillende punten afwijken van wat anderen doen, omdat ik denk dat sommige rompen simpeler kunnen. De rest van het verhaal komt er ook aan, betreffende de mal maken. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |