Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Brandstof auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 juni 2010, 14:15   #16 (permalink)

Tazz 19's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Ik heb net m'n hele auto gereviseerd. Uilaatrubber vervangen, schroeven aangedraaid. Cilinderkop zelfs even ontzien van alle zanddeeltjes die er tussen zaten, dus die is helemaal schoon. Ik heb de brandstofslang vervangen door een andere die ik nog had liggen, deze is volledig transparant. maar de diameter van de slang is wel een stukje groter. Misschien is dat een probleem? ik heb de oude nog, maar had hem vervangen omdat die te lang was.

Gloeiplug is verder oké. Ook mijn gloeiplugsteker is prima. De plug is mooi fel oranje als ik hem test. Verder komen er geen luchbelletjes door de slang heen.
Verder heb ik de brandstoffilter in de tank nog niet gecontroleerd. Zou natuurlijk kunnen dat daar wat vuildeeltjes inzitten.

Verder heb ik geen flauw idee. Ik krijg 'm verder ook niet aan de gang.
Tazz 19 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juni 2010, 14:30   #17 (permalink)

snellehenk's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Zet eerste de naalden eens in de fabrieksinstelling, misschien dat dat helpt.
Heeft de auto lang stil gestaan? Dan kan ook de carburateur vuil zijn en dan wil ie ook niet (lekker) starten.
Oud 1 juni 2010, 14:38   #18 (permalink)

Standaard

Dat heeft zo zn ups en downs... De ene keer rijd ik bijna elke dag, de andere keer staat ie een ruime 4 weken stil.
Momenteel staat ie al 5 weken stil ofzo. heb heb 2 weken geleden nog geprobeerd te starten ( op normale instellingen ) en toen wilde hij dus al heel moeilijk. Hij is niet vuil. heb net alles gecontroleerd op vuildeeltjes en dergelijke.
Zal hem wel even helemaal terugzetten op fabrieksinstellingen

Trouwens, dat met het uitslaan af en toe op stationair na 10 minuten rijden of langer, had hij ook al last van op fabrieksinstellingen.
Oud 1 juni 2010, 14:51   #19 (permalink)

Standaard

Warm afslaan kan wijzen op een versleten motor (hoeft niet natuurlijk).

Wat ook kan zijn is dat ie stationair op je trim loopt, wanneer je remt druk je de carb verder dicht en dan slaat hij af. In dat geval is het gewoon een kwestie van staionair afstellen met uitgeschakelde zender en ontvanger, of wanneer je de auto op de rem houdt.
Oud 1 juni 2010, 15:04   #20 (permalink)

Standaard

Versleten lijkt me stug.. Heeft net 4 liter gedraaid.
Ik draai idd altijd op de trim uit. die zet ik tijdens het warmlopen klein beetje open. zodra ie op temperatuur is doe ik 'm weer uit... Maar dat zal ik even in de gaten houden

Groetjes.
Oud 1 juni 2010, 15:11   #21 (permalink)

Standaard

Denk idd dat daar je probleem zit...
Overigens kan je motor ook bij 4 liter al versleten zijn, maar dan moet hij wel een tijdje slechts afgesteld hebben gestaan en flink heet zijn geworden.
Oud 1 juni 2010, 15:15   #22 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tazz 19 Bekijk bericht

Gloeiplug is verder oké. Ook mijn gloeiplugsteker is prima. De plug is mooi fel oranje als ik hem test.
Dat zegt helemaal niets!
Is de plugdraad ook mooi zilverkleurig ?
De 1e ring mag een beetje zwart zijn maar als de hele draad donker of dof-grijs is is de draad versleten en zal niet meer goed werken.
Oud 1 juni 2010, 15:18   #23 (permalink)

Standaard

Ja, die is verder in order... Het beginstukje is idd wat aan de donkere kant. maar verder is deze nog mooi zilver. Heeft het misschien ook te maken met 't feit dat er een verkeerde in zit? de motor is 4.6CC en er zit een R3 plug in... tenminste, dat zij de verkoper... er staat iets van N3 op ofzo... heb geen flauw idee... Zit momenteel nog op school, ben zo thuis en dan ga ik even kijken en dan laat ik wel weten wat er precies opstaat.
@ Snellehenk
hij is verder altijd ingesteld geweest op fabrieksinstellingen. Ik heb hooguit de stationair schroef bijgesteld, maar dat haalde niets uit. Heeft altijd gedraaid met voldoende rook. En superheet word ie niet ( wat te heet zou moeten zijn )
Oud 1 juni 2010, 15:21   #24 (permalink)

Standaard

Nou als ik dit zo lees is er sprake van een verkeerde plug en een verkeerde afstelling. Ik rij altijd met een R5 plug in een 4.6 cc motor. En als je de motor nog op fabrieksinstellingen hebt staan dan gaat ie inderdaad verzuipen en afslaan.
Oud 2 juni 2010, 17:55   #25 (permalink)

Standaard

Nou deze middag de auto van Mike even bekeken, probleem zat inderdaad in de koppeling. Daardoor is hij waarschijnlijk als een dolle aan de HSN en LSN gaan draaien want ook de afstelling was helemaal verkeerd (veel te arm op zowel HSN als LSN).

Na een beetje zoeken een redelijke afstelling gevonden (voor zover dat kan met een brakke koppeling). Op het bokje gingen inderdaad meteen de wielen draaien en bij flink remmen sloeg de motor af. Mike gaat nu eerst de motor eraf halen en de koppeling bekijken, daarna de motor er weer op en kijken of ie weer rijdbaar is.

Mike, als de koppeling gerepareerd is en je hebt nog wat hulp nodig met afstellen hoor ik het wel.
Oud 3 juni 2010, 10:05   #26 (permalink)

mikeon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snellehenk Bekijk bericht
Nou deze middag de auto van Mike even bekeken, probleem zat inderdaad in de koppeling. Daardoor is hij waarschijnlijk als een dolle aan de HSN en LSN gaan draaien want ook de afstelling was helemaal verkeerd (veel te arm op zowel HSN als LSN).

Na een beetje zoeken een redelijke afstelling gevonden (voor zover dat kan met een brakke koppeling). Op het bokje gingen inderdaad meteen de wielen draaien en bij flink remmen sloeg de motor af. Mike gaat nu eerst de motor eraf halen en de koppeling bekijken, daarna de motor er weer op en kijken of ie weer rijdbaar is.

Mike, als de koppeling gerepareerd is en je hebt nog wat hulp nodig met afstellen hoor ik het wel.
Jep, ik heb gister middag nadat ik bij Mario ben geweest, meteen de motor eruit gehaald, om de koppeling te bekijken. En ja hoor, twee veertjes kapot. Meteen gekocht en erin gezet. Toen geprobeerd te starten, maar dan heb je wel een volle glowplug starter nodig... Dus vanmiddag dan maar proberen. Ben heel benieuwd.

Nog bedankt Mario.
Oud 3 juni 2010, 10:15   #27 (permalink)

Standaard

Mocht je nog hulp nodig hebben met afstellen dan hoor ik het wel...ik merkte gisteren ook dat je een beetje gas moet geven om te starten, wellicht start ie dan wat makkelijker.
Oud 3 juni 2010, 17:29   #28 (permalink)

mikeon's schermafbeelding

Standaard Huilen, huilen, en nog eens huilen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snellehenk Bekijk bericht
Mocht je nog hulp nodig hebben met afstellen dan hoor ik het wel...ik merkte gisteren ook dat je een beetje gas moet geven om te starten, wellicht start ie dan wat makkelijker.
Nou deze motor, start nooit meer ben ik bang... Gister geprobeerd te starten (paar keer getrokken) maar dat lukte niet en toen ik keek of de glowplugstarter nog wel vol was zag ik dat dit het probleem moest zijn want hij was leeg. Dus aan de oplader gelegt en even een nachtje geslapen. Toen ik vanochtend/vanmiddag de schuur in liep, alles pakte, de glowplugstarten eropzetten en probeerde aan de trekstart te trekken voelde ik dat hij vast zat. Dus even de glowplug losgedraaid, en ik wil zachtjes aan de trekstart trekken (wat je natuurlijk ook doet als hij verzopen is) was er ook geen beweging meer in te krijgen. Alles dus gedemonteerd. nu heb ik dus een kaal blok+ vliegwiel over. Maar zowel het vliegwiel als de pin voor de trekstarter zitten muurvast. Conclussie: vastgelopen motor... (toch?)

Waarom en hoe kan dit?? Ik snap er niks van, toen ik hem wegzette deed hij het gewoon nog, en toen ik smorgens probeerde zat hij vast? En aangezien ik niet in kaboutertjes geloof, denk ik dat ik hem zelf gemold heb? Maar dan wil ik dus wel graag weten hoe...
Oud 3 juni 2010, 18:02   #29 (permalink)

Bart_Banaan's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Die zit gewoon in het BDP, die zit vast in de klemming... De zuiger stond vast helemaal bovenin toen je hem wegzette en is zo afgekoeld. Even de motor weer geheel in elkaar zetten, verwarmen met een föhn of verfstripper en dan met een tang het vliegwiel draaien om de zuiger uit het BDP (bovenste dode punt) te halen.....

Geen paniek, Piet Paniek!
Oud 3 juni 2010, 18:04   #30 (permalink)

roland1973's schermafbeelding

Standaard

Gewoon ff met fohn goed warm maken en dan aan het vliegwiel weer los draaien. Volgende keer na het rijden zuiger in onderste stand zetten
Reageren

Labels
afstellen, carson, stationair

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten