| | | | ||||
![]() |
| | #46 (permalink) |
|
Linkje mag je er altijd wel bij zetten.... Overnight exhaust controversy at Worlds Red RC - Events Opmerkelijk.... Ik heb genoeg wedstrijden gezien waar de de tailpipe inkorten tot een minimaal gestelde waarde en dat werd wel toegestaan al is het toch een aanpassing van de uitlaat. Maar waarom Sirio dit gedaan heeft is een grote vraag, ze weten dat een aanpassing aan een gehomolegeerd onderdeel niet toegestaan is. Dat de rijders ook van niets weten is zo klaar als wat. Die gasten komen vaak alleen met een zender, ontvanger en mogelijk wat servo's naar het evenement en de rest staat klaar voor ze.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk | |
| | |
| | #47 (permalink) | |
| Lid sinds: 4 mei 2004 Locatie: Wormerveer Leeftijd: 41
| Ik had het niet van RedRC, maar van Josh Cyrul.... Citaat:
Alleen de IFMAR kan hier niets van terug vinden..... Laatst gewijzigd door M7H; 15 augustus 2008 om 16:06 | |
| | |
| | #49 (permalink) |
|
Krijgt nog een staartje dit verhaal: Sirio Pipe Update Red RC - Events Novarossi is, wellicht terrecht, flink teleurgesteld..... |
| | |
| | #50 (permalink) |
|
heb je deze regel gelezen: A leading driver who was at the IFMAR 1:10 section meeting last night says the exhaust controversy may be a blessing in disguise as it looks like it may lead to a big shake up in the sport and see big changes in the standardising of the rules and a more professional approach being taken in the running of rc racing. zou na de problemen rond de 1/8 uitlaten niet slecht zijn...als er standaardisatie komt in de regel..
__________________ Mugen MRX4-X, Sanwa M8, Spectrum, SM .21 Pro Tuned, GP speed tires | |
| | |
| | #51 (permalink) |
|
Inderdaad, mensen zijn die homolegaties een beetje moe, zeker als de homolegatieprocedure een lachertje is en duidelijk niet met de meest brute motoren getest wordt. Maar Rick sanem met zijn teammaat Fukuda door naar de kwart !
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk | |
| | |
| | #53 (permalink) |
|
Dat Sirio uitlaat verhaal is wel weer een controverse op een WK... Het lijkt wel dat er geen één WK kan worden gehouden zonder dat de IFMAR zit te kloten of dat er wel weer iets aan de hand is! Ik vind dit een heel verstandige zin op RedRC: "...it may lead to a big shake up in the sport and see big changes in the standardising of the rules and a more professional approach being taken in the running of rc racing." Het zou tijd worden dat de 'neigthies' achter gelaten wordt door de IFMAR (en EFRA) en dat er regelmenten komen die meer in overeenstemming zijn met de huidige tijdgeest...
__________________ "It's not how good you are but how good you look doing it" | |
| | |
| | #54 (permalink) |
|
Probleem is dat de IFMAR ondertussen wel bestuurd wordt door EFRA mensen maar niet zomaar de EFRA regels kan gebruiken omdat andere werelddelen er anders over kunnen denken. Maar ja, Sirio heeft dit jaar al genoeg problemen rondom de nieuwe EFRA regels betreffende de uitlaten en ik kan mij voorstellen dat ze een beetje aan het treiteren zijn betreffende de (on)kunde van de EFRA op het gebied van homolegeren en het correct omschrijven van de regels. Het feit dat de Sirio rijders niet massaal gediskwalificeerd zijn geeft aan dat er op een grijs gebied gewerkt wordt.
| | |
| | #55 (permalink) |
|
Tja, er is weer ruimte in de regelmenten voor interepretatie, de engelse IFMAR voorschriften omschrijven het als volgt: "iinternal diameter of stinger has to be no more than 5.2mm" En dat wordt nu door Sirio gezien als dat de stinger op één bepaalde plek (aan het uiteinde) een diameter moet hebben van maximaal 5,2mm, terwijl anderen dat weer uitleggen dat de hele stinger een maximale diameter mag hebben van 5,2mm... Dus dat is het weer: wie bepaald hoe de regels uitgelegd moeten worden?? De italiaanse motoren 'Maffia'? De IFMAR officials? De wedstrijdleiding ter plaatse?? Maar de klacht van NovaRossi was dat er een totaal andere 2611 uitlaat wordt gebruikt dan als de tekening die bij de IFMAR bekend is en goedgekeurd is. Het is eigenlijk een geheel ander ontwerp waarop het IFMAR #2611 nummer is geëtst. De stinger zit op een andere plaats, is recht geplaatst in plaats van schuin, is korter en is van binnen conisch. Op geen één van de homoglatie tekeningen is de nu gebruikte uitlaat bekend. Sirio claimt dat zij de 'nieuwe' #2611 aangeboden hebben ter goedkeuring en ter vervanging van de 'oude' #2611 en dat die postzending dus verkeerd behandeld is door de IFMAR. Al met al bestaat er dus geen originele goedkeuring of kennis aan de kant van de IFMAR voor de nu gebruikte uitlaten, dus eigenlijk zouden de rijders die die uitlaten hebben gebruikt moeten worden gediskwalificeerd of in ieder geval een tijdstraf krijgen. Hoe lullig dat ook zou zijn voor Jilles en de andere Sirio rijders. Natuurlijk moeten de finales worden gereden met goedgekeurd materiaal, en ik ben ook benieuwd naar de protesten en de technische keuringen nadat de finales zijn gereden morgen!!
__________________ "It's not how good you are but how good you look doing it" | |
| | |
| | #56 (permalink) | |
| Citaat:
Euros 08 - New in the Pits (Part II) Red RC - Events
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk | ||
| | |
| | #57 (permalink) |
| Lid sinds: 12 januari 2005 Locatie: Schiedam
|
Omdat "onze" sport steeds meer professioneel wordt zullen de regels ook meer waterdicht gemaakt moeten worden. Ifmar zou 3 maanden voor een WK reeds moeten aangeven welke uitlaten in dit geval toegestaan zijn en de tekening daarvan mee publiceren. Ook moet er een exacte maataanduiding zijn. Het rulebook gaat er kwa leesbaarheid niet op vooruit maar het is duidelijk dat dit nodig is. In electro is er ook veel gezeur geweest over de cellen. Dat is met een duidelijke en exacte maat omschrijving afgedekt. Marc Rheinard werd daarom tijdens de EK zijn tweede finale overwinning ontnomen. Dichttimmeren is dan het beste. IFMAR/EFRA etc zullen mee moeten professioneel worden. Dat kost weliswaar geld maar dan kun je profi's inhuren. Nu wordt alles gedaan door goedwillende amateurs (? ) en misschien gaat dat dan ten koste van kwaliteit. De rijders diskwalificeren is iets wat je na de kwalies niet meer kunt doen of het moet wel heel erg zijn: dat is het slechtste wat je voor de sport kunt doen naar mijn mening. Daarmee disqualificeer je dan ook de technische controle van de organisatie. Ik vind dat Novarossi wel laat is met het protest: als er al die tijd al mee gereden is dan hadden ze dat protest toch ook veel eerder kunnen doen. |
| | |
| | #58 (permalink) | |
| Citaat:
De EFRA staan er (zoals je vast wel weet) bepaalde regels over de tijdstuur wanneer een protest mag ingedient worden. Gezien dat eerste protest afgekeurd is en daarna in overleg pas echt duidelijk is geworden wat er was (zo lees ik het iig) zou dat best welleens mee hebben gespeeld in de beslissing. Normaal zou dit volgens mij namelijk een schrap van het resultaat zijn... 't valt mij op dat de regels soms nog erg vrij te intepreteren zijn en dat er steeds meer tegenspraak op het gehele homologatie proces zit. Kijkende naar de andere gemotoriseerde sporten doen 'wij' hele rare dingen om onder een bepaald geluidsniveau te komen. Wellicht moeten we wat meer van de andere sporten leren...
__________________ Power is nothing without control. En aan de control ligt 't nou juistem | ||
| | |
| | #59 (permalink) | |
|
Rare finale..... Citaat:
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk | ||
| | |
| | #60 (permalink) |
|
En dat zonder vals te spelen!.... Maar ik had toch liever Jilles WK gezien.... Net ff in iets meer detail gekeken, Jilles heeft 2 rondjes van 50+ seconden gehad omdat zijn motor afsloeg.... als, als, als...... Laatst gewijzigd door M7H; 16 augustus 2008 om 22:58 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |