Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Brandstof auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 maart 2009, 20:29   #1 (permalink)

Leeftijd: 24
Exclamation cupjoints versleten

Hallo,

Ik heb een carson cv-10 en heb het probleem dat de cupjoints bij het hoofdtandwiel en bij de 2 differentielen uitgehoond zijn door de dogbones. De auto is nog geen jaar oud en heb in totaal misschien 2 liter opgereden. Daarom vind ik het vreemd dat de slijtage zo snel gaat. Wel zag ik dat de cupjoints tussen het hoofdtandwiel en de differentielen niet preces recht tegenover elkaar staan. Maar dit zou geen probleem hoeven geven denk ik.

De cupjoint rechts van het hoofdtandwiel is zover ingehoond dat de achterste as blokkeerd raakt.

Nu heb ik in enkele topics gelezen dat een cupjoint van een sterker materiaal (heavy duty) de uitkomst kan bieden. Alleen kan ik deze alleen vinden via de site conrad:

AS MEENEMER 15MM 1:10

Click the image to open in full size.

Deze zouden goed moeten zijn denk ik maar voor mijn carson is de cupjoint links van het hoofdtandwiel anders dan de rest omdat hier een zeskant bout aanvast zit voor de schijfrem.

De vraag is nu waar ik een heavy duty cupjoint kan bestellen voor bij de schijfrem aangezien deze anders is dan de rest. Als ik er een bestel die van het zelfde materiaal is zal het probleem zich weer voor doen.

Weet iemand de oorzaak van deze slijtage want het is vreemd dat het bij al mijn cupjoints is?

Alvast bedankt,

Rolf

uitgesleten cupjoint rechts van hoofdtandwiel:

uitgesleten cupjoint van schijfrem

beide cupjoints

Laatst gewijzigd door roffel87; 23 maart 2009 om 22:05
roffel87 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2009, 20:32   #2 (permalink)

Standaard

al je cupjoints?? degene bij je wiel-assen toch niet??
Oud 23 maart 2009, 21:13   #3 (permalink)

Leeftijd: 18
Standaard

heb je een grotere motor erin gezet ofzo???
of heb je met de auto tegen de muur of je voet gestaan en dan keihard gas gegeven????

en een jaar oud is dat om de maand/week of dag rijden??

Dennis w
Oud 23 maart 2009, 22:06   #4 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mixl Bekijk bericht
al je cupjoints?? degene bij je wiel-assen toch niet??
nee die van de wielassen niet.
Oud 23 maart 2009, 22:16   #5 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dennis.w Bekijk bericht
heb je een grotere motor erin gezet ofzo???
of heb je met de auto tegen de muur of je voet gestaan en dan keihard gas gegeven????

en een jaar oud is dat om de maand/week of dag rijden??

Dennis w
Hoi dennis,
Het is de standaard motor en heb niet tegen de muur of me voet aan gestaan en gas gegeven. (nogal nutteloos) Voor de rest wel eens botsingen gehad maar niets ernstigs ofzo. Het is ook niet dat de beschadigingen ineens zijn opgetreden. Op het begin zag je de beschadigingen haast niet zitten maar na een tijdje werd het steeds erger.

Wel waren de pennetjes van mijn dogbones eerst wat aan de korte kant maar deze heb ik later vervangen door langere pennen. Een vriend van mij heeft precies dezelfde auto en rijdt er net zoveel mee als mij en heeft dit probleem niet (denk dat ik er hooguit 10 x mee heb gereden). Daarom vind ik het raar dat dit bij mij wel optreedt.

Laatst gewijzigd door roffel87; 23 maart 2009 om 22:46
Oud 23 maart 2009, 22:26   #6 (permalink)

Standaard

frontale botsingen????

zit er veel speling op???
Oud 24 maart 2009, 11:43   #7 (permalink)

Standaard

Citaat:
frontale botsingen????

zit er veel speling op???
Nogmaals ik heb wel enkele botsingen gehad (ook frontaal) maar deze waren niet zo erg dat de cupjoints zo beschadigd zijn. Het komt dus echt niet door een paar keer botsen. Het is echt door langzame slijttage, maar hoe het kan weet ik dus niet.

En bij de cupjoint rechts van het hoofdtandwiel zit nu veel speling op doordat hij versleten is.
Oud 24 maart 2009, 13:00   #8 (permalink)

pinty's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

bekend probleem van de cv10. net als dogbones die spontaan afbreken, tandwielen die niet blijven zitten, hoofdtandwiel die losdraaid etc etc.
Tis een hele mooie auto om te zien, maar de kwaliteit is ver te zoeken bij de cv-10, helaas
Oud 24 maart 2009, 16:08   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roffel87 Bekijk bericht
Nogmaals ik heb wel enkele botsingen gehad (ook frontaal) maar deze waren niet zo erg dat de cupjoints zo beschadigd zijn. Het komt dus echt niet door een paar keer botsen. Het is echt door langzame slijttage, maar hoe het kan weet ik dus niet.

En bij de cupjoint rechts van het hoofdtandwiel zit nu veel speling op doordat hij versleten is.
maar voordat ze versleten waren, hadden ze toen al speling
Oud 24 maart 2009, 20:05   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinty Bekijk bericht
bekend probleem van de cv10. net als dogbones die spontaan afbreken, tandwielen die niet blijven zitten, hoofdtandwiel die losdraaid etc etc.
Tis een hele mooie auto om te zien, maar de kwaliteit is ver te zoeken bij de cv-10, helaas
Er zijn inderdaad nogal wat probleempjes, maar dit is mijn eerste auto en ik ben er over het algemeen toch wel tevreden over. Zeker als je kijkt naar de specs voor een auto in deze prijsklasse.
Oud 24 maart 2009, 20:09   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
maar voordat ze versleten waren, hadden ze toen al speling
je hebt axiaal en radiaal natuurlijk altijd wat speling maar dit was voor de slijtage niet heel veel.
Oud 24 maart 2009, 20:16   #12 (permalink)

pinty's schermafbeelding

Standaard

zeker weten, mijn broertje heeft er 1. het gaat als een speer
Oud 25 maart 2009, 20:57   #13 (permalink)

Standaard

Bedankt igg voor de reacties, ik ga die heavy duty cupjoints van conrad bestellen omdat ze bij pkracing zeiden dat ze voor dit type auto geen originele heavy duty cupjoints hebben. Hopelijk is het probleem van het inslijten dan opgelost.

Het wordt alleen nog een beetje hobbien om de cupjoint van de remschijf te vervangen voor een heavy duty aangezien hier een moer aanvast zit.

Ik zal dus de huidige cupjoint los moeten zagen van de moer en dan de cupjoint van conrad hier aan moeten bevestigen.

Iemand nog tips voor het bevestigen van deze twee stalen delen? Ik kan hem lijmen denk ik met speciale 2 componenten lijm of lassen. Maar dat laatste is wel een seccuur werkje.
Oud 25 maart 2009, 21:32   #14 (permalink)

pinty's schermafbeelding

Standaard

wow, je gaat nu wel heel erg ver. Die van conrad zet je vast met een inbusboutje. Ik weet niet hoe die van carson vastzitten, maar ik denk, dat je er beter aan doet, om ze gewoon los te halen en dan op zoek gaat naar iets passend. desnoods van een ander mer.
Persoonlijk denk ik niet dat het vastlassen een erg goed idee is, want wat als de las mislukt (bijv. een fraktie scheef)?? zit je aan een compleet nieuwe aandrijving.

Voor wat ik weet, is, dat carson het probleem onderkent, en men nu bezig is aan een tweede, betere versie van de cv-10.
Oud 25 maart 2009, 23:06   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinty Bekijk bericht
wow, je gaat nu wel heel erg ver. Die van conrad zet je vast met een inbusboutje. Ik weet niet hoe die van carson vastzitten, maar ik denk, dat je er beter aan doet, om ze gewoon los te halen en dan op zoek gaat naar iets passend. desnoods van een ander mer.
Persoonlijk denk ik niet dat het vastlassen een erg goed idee is, want wat als de las mislukt (bijv. een fraktie scheef)?? zit je aan een compleet nieuwe aandrijving.

Voor wat ik weet, is, dat carson het probleem onderkent, en men nu bezig is aan een tweede, betere versie van de cv-10.
Die van carson zitten ook met een inbusboutje vast. vast lassen lijkt me ook niet een slim plan nee. Zal voor mijn schijfrem cupjoint eens kijken of andere merken ongeveer hetzelfde principe hebben en eventueel aanpassen. Dat is denk ik ook verstandiger.

Een goed teken dan dat ze het erkennen, want er zijn vast meer mensen met dit probleem.

Zal eens op zoek gaan... bedankt!!
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Brandstof auto's
Reageren

Labels
carson, cupjoint, cv10, uitgehoond

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten