Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 9 mei 2011, 20:49   #1 (permalink)

MR. DYNAMITE's schermafbeelding

Standaard Uitlaat voor OS 91 SZ?

Hallo Modelbouw fanaten,

Als eerste, ik hoop dat hij hier goed staat, anders hoor ik het wel.
Welkom bij mijn eerste topic na een tijd meelezen, ik kwam er niet meer uit.
De kogel is door de kerk, er is een OS 91 SZ H Ring aangeschaft voor de nieuwe micropuller (zoek maar eens op). Ik zie zeker potentieel in dit blok voor op een 3,5kg trekker (jaja bijna 1pk per kilo! )

Momenteel staat er een Novarossi .61 op met zelf gefabriceerde uitlaat (2 3,5cc pijpes) Dit loopt best mooi en heeft lekker koppel alleen bovenin houd hij iets in. Maar voor de sport heb ik net niet genoeg vermogen en dus komt er een sterker blok op.

Nou wil ik voor het nieuwe blok een goede uitlaat halen die er ook op berekend is. Maar dat is nog niet zo heel makkelijk, zoiets lijkt me het mooiste maar dat past niet op de puller omdat ze veels te lang zijn.

Nou kwam ik op internet net zoiets tegen maar dan een van 28 cm lang:
Click the image to open in full size.

Maar ook deze is eigenlijk te lang voor mijn puller, ik kan maar tot zo'n 22/23 cm lang gaan. Is het mogelijk om er een stukje tussen uit te halen? Of ga je dan de tegendruk helemaal tegenwerken? Mij leek het opzich wel kunnen omdat je er ook een langere uitlaat bocht aan maakt (vanaf de uitlaatpoort met een bocht naar beneden, beetje zelfde idee als nu)

Graag zou ik jullie meningen hier over willen horen, en mocht iemand nog een advies voor een andere uitlaat hebben, graag!

Alvast bedankt

Ohja, plaatje bij het praatje:

Zo is hij nu, zie de custom made uitlaat

En naar zo'n soort uitlaat wil ik toe, maar dit is een berekende zelfbouw.
MR. DYNAMITE is offline   Met citaat reageren
Oud 11 mei 2011, 17:56   #2 (permalink)

Standaard

Goed, de bovenstaande pijp is aangeschaft en onderweg.
Ik denk er over om de pijp in te korten en een lange bocht naar de motor te maken. Wat gaat dit doen met de trekkracht? Mij leek dat hij hader 'onderin' trekt maar minder op z'n top. Kan iemand dit bevestigen? (of juist niet)
Oud 11 mei 2011, 22:14   #3 (permalink)

laurens's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

De tuned pipe is gemaakt voor een maximaal vermogen op een voor een heli mooi toerental. Ik vermoed dat jij liever een wat hoger toerental zou willen? In dat opzicht kan je wel experimenteren met de lengte van je pijp, helaas weet ik even niet meer of je voor een hoger toerental je pijp juist moest verlengen of inkorten?
Oud 11 mei 2011, 22:16   #4 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MR. DYNAMITE Bekijk bericht
Goed, de bovenstaande pijp is aangeschaft en onderweg.
Ik denk er over om de pijp in te korten en een lange bocht naar de motor te maken. Wat gaat dit doen met de trekkracht? Mij leek dat hij hader 'onderin' trekt maar minder op z'n top. Kan iemand dit bevestigen? (of juist niet)

Heel lomp en kort door de bocht gesteld: hoe langer de pijp, hoe lager in het toerengebied het max koppel komt te liggen en dus bijna per definitie hoe lager het maximaal beschikbare vermogen in kW of PK uitgedrukt. Want het is hier denk ik belangrijk om te beseffen dat als het maximale koppel (in Nm) gelijk blijft maar het toerental waarbij dat optreed word lager, dan heb je ook minder vermogen en het is de vraag of dat is wat je wilt
Hoe korter de pijp, hoe hoger het toerental van max koppel komt te liggen uiteraard.

Maar niet alleen lengte van de pijp heeft invloed, ook de diameter van de "bocht" en in principe zelfs de radius van de bocht (hoe krapper, hoe meer de drukgolf vervormd word wat de effectiviteit van de pijp vermindert).
Dat kan overigens ook gunstig uitpakken, want een onvervormde drukgolf heeft als effect dat de maximale winst weliswaar groter word maar het toerengebied waarin de pijp goed werkt, smaller. Een wat uitgesmeerde drukgolf geeft weliswaar minder winst, maar wel over een wat breder toerengebied waardoor de motor mogelijk wat beter "doseerbaar" word.

Ook lengte en diameter van het inlaat traject zijn van invloed al denk ik dat dat bij onze modelmotoren minder uitmaakt dan bijvoorbeeld bij motorfietsblokken, waar men al een tijdje toerenafhankelijk in of uitschuivende inlaatkelken gebruikt om de stromingskarakteristiek aan het toerental aan te passen.
Maar om eerlijk te zijn gaat mij alles wat dat inlaat traject betreft, volledig boven mijn pet....

Als je het mij vraagt, heb je voor een micropuller gewoon domweg zoveel mogelijk bruut vermogen nodig, en doet de toerenkarakteristiek van je motor er niet zoveel toe.... eventuele problemen met de toerenkarakteristiek kun je beter oplossen door een juiste overbrenging (om de gewenste band-omtreksnelheid te krijgen bij het toerental waarbij max vermogen geleverd word) en het aangrijpingspunt van je koppeling (om de motor in staat te stellen dat toerental te bereiken)

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 11 mei 2011 om 22:26
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2011, 12:59   #5 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Kortere pijp=minder koppel en meer toeren& omgekeerd(@brutus: nog korter door de bocht..... )
Oud 12 mei 2011, 14:25   #6 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anko Bekijk bericht
Kortere pijp=minder koppel en meer toeren& omgekeerd(@brutus: nog korter door de bocht..... )
Beetje TE kort door de bocht.... kortere pijp is absoluut "meer toeren" (in elk geval een hoger toerental waarbij de pijp zijn werk gaat doen) maar of het per sé "minder koppel" is....????? Dat hangt namelijk weer af van hoe de motor getimed is.... Als die een poortentiming heeft die op hoge toeren berekend is, dan kan juist een langere pijp minder koppel betekenen en een kortere pijp MEER koppel......

Groet, Bert
Oud 12 mei 2011, 15:05   #7 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
Beetje TE kort door de bocht.... kortere pijp is absoluut "meer toeren" (in elk geval een hoger toerental waarbij de pijp zijn werk gaat doen) maar of het per sé "minder koppel" is....????? Dat hangt namelijk weer af van hoe de motor getimed is.... Als die een poortentiming heeft die op hoge toeren berekend is, dan kan juist een langere pijp minder koppel betekenen en een kortere pijp MEER koppel......

Groet, Bert
Daarom schreef ik ook, heel kort door de bocht. hangt van meerdere dingen af, aantal kamers, de bocht..
Anders even dit boek door lezen:
http://www.vintagesleds.com/library/...20Handbook.pdf

staat enorm veel over in..
Oud 12 mei 2011, 15:22   #8 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anko Bekijk bericht
Daarom schreef ik ook, heel kort door de bocht. hangt van meerdere dingen af, aantal kamers, de bocht..
Anders even dit boek door lezen:
http://www.vintagesleds.com/library/manuals/misc/Two-stroke%20Tuner's%20Handbook.pdf

staat enorm veel over in..
Haha, nee dank je.....
Ik werk al mijn hele leven met motoren..... Heb nu vakantie....

Groet, Bert
Oud 12 mei 2011, 19:52   #9 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
Haha, nee dank je.....
Ik werk al mijn hele leven met motoren..... Heb nu vakantie....

Groet, Bert
Ik doelde op de TS.
Oud 13 mei 2011, 16:14   #10 (permalink)

Standaard

Aahh kijk aan, bedankt voor de reacties mannen!

Ik zal mij even iets verder verklaren. Inderdaad heb je eigenlijk gewoon een overpowered blok nodig met een berg vermogen. Maar koppel telt ook mee.
Waar wij achter gekomen zijn is dat één Novarossi 10cctje van zo'n 2,4 pk harder trekt dan 2 3,5jes van zon 2 pk per stuk. Zo zie je maar weer dat koppel redelijk cruciaal is. Vooral als de bak naar voren komt moet hij er hard aan trekken. Mijn puller heeft nu eigenlijk net een te zwaar verzet en op dit punt zakt hij een eindje in toeren maar houd dan wel goed vast, dit heb je dus wel nodig.

Nou kun je inderdaad spelen met de wielsnelheid maar die wil je het liefst niet al te laag hebben. Ik ga voor zo'n 75-80 km/u. Het aangrijpen van de koppeling hoeft niet zo veel uit te maken, hij komt er toch wel op zeg maar.

Mijn plan is om de pijp ietsjes in te korten en daarna een mooie bocht voor het blok langs te maken, beetje zoals mijn uitlaat nu. Ook had ik nog iets bedacht, wellicht kun je wat spelen met de lengte van de uitmonding om zo de kortere pijp misschien iets op te vangen?

Leuk leesvoer trouwens..

Laatst gewijzigd door MR. DYNAMITE; 13 mei 2011 om 16:17
Oud 13 mei 2011, 18:47   #11 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Aahh kijk aan, bedankt voor de reacties mannen!

Ik zal mij even iets verder verklaren. Inderdaad heb je eigenlijk gewoon een overpowered blok nodig met een berg vermogen. Maar koppel telt ook mee.
Waar wij achter gekomen zijn is dat één Novarossi 10cctje van zo'n 2,4 pk harder trekt dan 2 3,5jes van zon 2 pk per stuk. Zo zie je maar weer dat koppel redelijk cruciaal is. Vooral als de bak naar voren komt moet hij er hard aan trekken. Mijn puller heeft nu eigenlijk net een te zwaar verzet en op dit punt zakt hij een eindje in toeren maar houd dan wel goed vast, dit heb je dus wel nodig.

Nou kun je inderdaad spelen met de wielsnelheid maar die wil je het liefst niet al te laag hebben. Ik ga voor zo'n 75-80 km/u. Het aangrijpen van de koppeling hoeft niet zo veel uit te maken, hij komt er toch wel op zeg maar.

Mijn plan is om de pijp ietsjes in te korten en daarna een mooie bocht voor het blok langs te maken, beetje zoals mijn uitlaat nu. Ook had ik nog iets bedacht, wellicht kun je wat spelen met de lengte van de uitmonding om zo de kortere pijp misschien iets op te vangen?

Leuk leesvoer trouwens..
Het verhaal van koppel en vermogen, is altijd al verkeerd begrepen door veel mensen.
Als jij die twee 3.5-jes de juiste gearing geeft, (dus bij max koppel de juiste bandensnelheid) dan heb je altijd meer koppel op de achterwielen dan wanneer je dat met die 10 cc doet. Want: koppel is vermogen maal toerental. Als je bij beide motoriseringsvarianten uitgaat van een gearing die die 80 km/uur bandsnelheid oplevert bij de respectievelijke toerentallen van max koppel, heb je met meer vermogen bij de zelfde omtreksnelheid, meer koppel aan de wielen ter beschikking....
Als die enkele 10 cc beter trekt dan die twee dubbel zo sterke 3.5-jes, is er of iets mis met de gearing, of met het maximale koppel wat je koppelingen kunnen overbrengen......

Een koppelrijke motor maakt het alleen een stuk makkelijker om een goede gearing te vinden. Vergelijk een japanse hoogtoerige motorfiets met een "koppelrijke Ducati" met allebei hetzelfde vermogen: op de japanse motorfiets schakel je je wezenloos om het vermogen in bruikbare vorm aan het achterwiel te krijgen, op de duc maakt het niet zoveel uit, het trekt toch wel.

Groet, Bert
Oud 13 mei 2011, 21:55   #12 (permalink)

Standaard

Hmm misschien is dan de term koppel verkeerd. Maar hij houd beter vast zeg maar, zakt iets in toeren maar blijft dat dan wel vast houden.

Als je met die 3,5jes iets in toeren zakt zit je meteen onder de powerband en daar gaat je koppel. Dit kun je wel opvangen met de wielsnelheid maar dan gaat het niet echt hard meer rond..

Maargoed, met een weekje gok ik dat het blok hier is en de uitlaat verwacht ik deze week al. Dan maar eens wat dingetjes gaan uitvogelen. Blijft toch machtig mooi om mee bezig te zijn
Oud 14 mei 2011, 16:19   #13 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hmm misschien is dan de term koppel verkeerd. Maar hij houd beter vast zeg maar, zakt iets in toeren maar blijft dat dan wel vast houden.

Als je met die 3,5jes iets in toeren zakt zit je meteen onder de powerband en daar gaat je koppel. Dit kun je wel opvangen met de wielsnelheid maar dan gaat het niet echt hard meer rond..

Maargoed, met een weekje gok ik dat het blok hier is en de uitlaat verwacht ik deze week al. Dan maar eens wat dingetjes gaan uitvogelen. Blijft toch machtig mooi om mee bezig te zijn
Hou er rekening mee dat 3.5cc vaak minder compressie(+verlies) heeft dan een 10cctje ivm de zuigerveren die wel in de 10cc zitten

Als je echt koppel wil, pak dan een 4takt.
Oud 14 mei 2011, 19:23   #14 (permalink)

Standaard

Tja voor echt koppel moet je wel naar 4t toe ja. Maar te veel is ook niet goed omdat je dan te veel last krijgt van een groeiend wiel omdat je wel met een diff zit natuurlijk.

Wat ik me nog afvroeg, als je een kortere pijp hebt maar met een lange bocht, vang je dan het verschil op?
Oud 19 mei 2011, 11:17   #15 (permalink)

Standaard

Gisteren kwam de goede man van de post langs met een pakketje.
Ik natuurlijk helemaal blij, de nieuwe uitlaat is er! Maar toen zag ik het pakketje en begon er een twijfel op te komen, dat is wel heel klein Eenmaal open gemaakt bevestigde het gevoel, het is dus niet de goede..
Nouja kan gebeuren, alleen is het verrot omdat de verzendkosten duurder dan de uitlaat zelf zijn. Heb een mailtje gestuurd het het word opgelost nu, ben benieuwd.

Het lijkt wel op een uitlaat voor een 7,5je ofzo qua formaat. Verder wel een mooi pijpje en lekker licht dus dat geeft weer goede hoop.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten