Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 augustus 2011, 20:09   #16 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tino Tweak Bekijk bericht
Laat ik nu toevallig al 17 Jaar Maritiem Off. zijn en toevallig dat IK ook weet wat honen is, en alle theoretische beschouwingen die daar op losgelaten zijn!

Mijn ervaring is dat 't honen heel goed te benaderen is met een stukje schuurpapier als je niet anders kan. Als je maar niet te grof gaat.
Met steentjes is denk ik een beetje teveel van 't goeie voor zo'n motortje.

Gr.Tino

Jij wel.... Maar je zegt zelf al: "als je niet anders kan".... waarmee je zelf al aangeeft, dat ook jij dat toch liever met een goed hoonsetje doet.

Ik ken jou niet, wist dus ook niet wat jouw vaardigheden zijn, en zou zonder die informatie ook niet tegen jou gezegd hebben "joh, haal d'r effe een schuurpapiertje doorheen"....

Ik ken daarentegen Jonkje weer persoonlijk (en die heeft vaardigheden genoeg, maar ik weet niet of hij dit soort dingen wel eens vaker gedaan heeft), en daarom blijf ik zeggen dat als je niet weet wat je precies moet doen, je het beter kunt laten....

Waar vaar je overigens? Marofjes komen geloof ik steeds minder voor....

Groet, Bert

Laatst gewijzigd door brutus; 3 augustus 2011 om 20:11
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2011, 20:55   #17 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Brutus,
Heb je een PB gestuurt anders gaan we of topic en moeten we op een ander forum (kombuispraat) een boom opzetten
Gr.Tino
Oud 3 augustus 2011, 21:01   #18 (permalink)

Jonkje's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Ghehe gezellig, mogen jachtbouwers ook aanschuiven? Maar wat het honen betreft heeft Bert gelijk: heb ik nog nooit gedaan en zou ik zonder enige kennis ook niet aan beginnen
Oud 3 augustus 2011, 21:12   #19 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren Bekijk bericht
Korrel 120?
Dat is nog te grof..
220 of meer, misschien is dat nog te grof, beter is 't om 't ter plekke te bekijken. Net zoals Brutus al zei, je moet wel weten wat je aan 't doen bent. Dat van die zuigerveer vind ik niet zo'n goed idee, kun je toch beter een nieuwe steken.
gr.Tino
Oud 3 augustus 2011, 21:47   #20 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Dat is nog te grof..
220 of meer, misschien is dat nog te grof, beter is 't om 't ter plekke te bekijken. Net zoals Brutus al zei, je moet wel weten wat je aan 't doen bent. Dat van die zuigerveer vind ik niet zo'n goed idee, kun je toch beter een nieuwe steken.
gr.Tino
Rond de korrel 400~500 moet je goed zitten, en die grootte is eigenlijk goed van niks tot pak hem beet formaat automotor. Daarboven ga je toch wat grover. Honen van bijvoorbeeld remklauwen (waar dit mee vergelijkbaar is) doe je met min of meer "ruwe" wetstenen, en veel grover als dat moet je niet gaan. Wat belangrijker is, is de hoek van het visgraatpatroon, tussen de 30 en 45 graden op de lengteas van de voering. Het bleangrijkste is dat je géén materiaal verwijdert, alleen maar lichte krasjes maakt.

Het zuigerveertje kun je mits niet versleten, gerust "schuren", en dat mag op zich wél met een wat grovere korrel, mits je de groeven maar precies evenwijdig met de veer houd, en zolang je het maar in één beweging doet, niet "heen en weer" schuren. Tegenwoordig worden zuigerveren vaak expres ruw afgedraaid, om het inlopen te versnellen, en dat is in principe wat je nu ook doet. Het "loopvlak" van de veer mag zelfs heel licht bol worden, maar helaas is dat met de hand op deze schaal niet te doen, maar het scherpe kantje eraf halen, zou in principe geen kwaad kunnen. Dat zet zich wel weer. Deed ik meestal bij koelcompressors als er niks nieuws in de kast lag

Echter, dat is op deze schaal zo'n gepruts dat een nieuw veertje inderdaad makkelijker is.

Groet, Bert.
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2011, 22:09   #21 (permalink)

Standaard

Zuigerveer zou ik zoiezo vernieuwen. Ding is warm geweest dus veerspaning is veranderd. Erafhalen en er weer opsteken is zoiezo al uit den boze. Scherpe kantje is al een teken van slijtage.

Dus.....gewoon een nieuwe!

Tsja en koelcompressoren is weer een verhaal apart, maar niet relevant.

Gr.Tino
Oud 3 augustus 2011, 23:50   #22 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Dat is nog te grof..
gr.Tino
Terwijl ik juist dacht/grapte dat 120 veeeel te grof zou zijn, ik verwachtte iets van 1200. Ga nu weer naar echte kerels/zeelieden/bootjes kijken, "Mighty Ships" op Discovery Channel
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten