Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 9 december 2005, 09:42   #16 (permalink)

Skidz's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zendesigner
Toch maar eens elektriciteit voor dummy's kopen hoor ton
Hrmz, zal wel aan de naam liggen dan, maar tonh heeft gelijk...
0.15 v over een y-stekkertje met een lengte van 10 cm , oppervlak 1mm2, en twee stekkertjes met 1mOhm contactweerstand levert een theoretische stroom op van 40 ampere. In mijn boekje is dat een kortsluiting. Parallel schakelen van cellen kan alleen als je de cellen samen oplaad (Met het risico dat 1 pack nooit vol raakt door andere laadkarakteristieken) of als je een balansweerstand gebruikt (Die weer de nodige watt-jes opslokt onder last).

Groetjes,

Ton (k)
Oud 9 december 2005, 09:52   #17 (permalink)
tonh
Guest

Standaard

Zat te denken, als je tussen de 2 losse batterijen en de load een soort multiplecxer zet die steeds elke batt 1 seconde de load laat aansturen en dasn nog een elko erachter om de verschillen tussen de batterijen op te vangen dat ZOU je de capaciteit van die 2 batterijen samen kunnen gebruiken.
Die kortsluiting van 40 ampere zal beperkt worden door de (theoretische) interne weertsand in de batterijen die er ook voor zorgt dat de spanning inzakt als je meer stroom gaat trekken.

Ton(h)
  Met citaat reageren
Oud 9 december 2005, 11:19   #18 (permalink)

Standaard

Ton,

Je basis theorie is goed. Verdiep je een keer in alles wat er te weten is over NiCd' NiMh, Lipo's ed. voordat je adviezen gaat geven.

NiMh en NiCd;s blijken een stabiliserende werking te hebben waarbij het spanningsverschil behoorlijk mag zijn. Als je de packs installeert en gebruikt zoals Richard beschrijft werkt dat goed. Je moet wel een goede lader hebben zodat je kunt zien wat je laad. Ook check je dan wat het spanningsniveau is als ze van de lader afkomen. Als je dan ook nog 2 schakelaars gebruikt heb je een zeer betaalbaar failover systeem.

NB. Heb je al een keer met je echte heli gevlogen? Straks ben je een volleerd theoreticus zonder praktijk ervaring .
Patrick Kramer is offline   Met citaat reageren
Oud 9 december 2005, 11:24   #19 (permalink)
tonh
Guest

Standaard

De laatste techniek van accu's weet ik inderdaad weinig van af

In Reflex kan ik al best veel De echte heli is al stukje gebouwd maar heb een flink pak bouw-adviezen gekregen van John waar ik nog even mee aan de slag moet. Ben deze week effe met andere dingen bezig geweest maar ga er binnenkort weer eens achter en een zitten.

Ton(h)
  Met citaat reageren
Oud 9 december 2005, 15:22   #20 (permalink)

zendesigner's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
In Reflex kan ik al best veel

Heel veel, tot vlak voor dat je crasht zeker Click the image to open in full size.

ALS Zero deskundige zou ik toch nog maar even wachten om raad te geven.

Het enige erger als 100 vragen is wel 100 antwoorden
Oud 9 december 2005, 15:31   #21 (permalink)
tonh
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zendesigner
Citaat:
In Reflex kan ik al best veel

Heel veel, tot vlak voor dat je crasht zeker Click the image to open in full size.
Oh, ik crash zeker regelmatig maar daar is Reflex ook voor, toch ? Maar als ik er op tijd aan denk te landen als afsluiting dan gaat het ook heel vaak vele minuten goed. Maar je kan lekker je grenzen verkennen en dat kan met een echte heli niet. Maar ik ben met je een eens dat je pas een echte piloot bent als je een echte (RC) heli heb gevlogen !! Maar ik heb wel de lol ervan alsvast. Wel de lusten, niet de lasten En dus nog geen eer.

Ton
  Met citaat reageren
Oud 9 december 2005, 23:50   #22 (permalink)
Inferno
Guest

Standaard

ik heb hier nog een vraag omtrent. ik wil ook 2 batterijen schakelen in mijn schaal heli, 1 voor de normale heli functies, en een andere voor de servo's en licht systeem. Hoe zou ik die het beste schakelen ? Want ik vrees dat ik maar 1 gemeenschappelijke voeding kan schakelen
  Met citaat reageren
Oud 19 december 2005, 22:31   #23 (permalink)
jvsjvs
Guest

Standaard

Hoi,

Je kunt batterijen prima parallel schakelen. Laad eens 10mA in je accu, en meet eens de spanning tijdens dit "laden". Dan belast je accu eens met 10mA, en meet eens je spanning. Je zult zien dat dit een aanzienlijk verschil is. Hierdoor zal de """kortsluit stroom""" heel erg laag zijn indien je twee accu's parallel schakelt, de spanning zal direct naar elkaar toe klimmen (uiteraard zijn beide accu's geladen).

Alle LiPo accu's die grote stromen moeten leveren zijn opgebouwd door meerdere cellen parallel te schakelen.

Echter, het is helemaal niet nodig, en levert alleen maar een grotere kans op problemen (loslatende stekkers / soldeerverbindingen etc.). Dus het juiste advies blijft, koop gewoon een goede accu voor je ontvanger, je kunt daar een prima accu voor kopen met meer dan voldoende capaciteit.

Voor de aandrijving van grote elektro modellen zul je wel accu's parallel moeten zetten.

Groeten,

John.
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten