Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 december 2005, 15:28   #1 (permalink)
Guest

Standaard Raptor 50 ontploft GEVONDEN !!!!!!

Gisteren mijn nieuwe raptor lekker laten op toeren en in hoover gebracht op een hoogte van een 3-tal meter.
Alles ging goed tot de heli plotseling letterlijk uit elkaar spatte. Het wat net een aanslag van Al Qaida op mijn heli. Alles viel in stukken naar beneden. Iedereen die erbij was had dit nog nooit meegemaakt. De heli had al een gallon of 4 goed gevlogen tot dit gebeurde. Nog nooit meegemaakt.
De explosie heeft plaatsgevonden rond de koppeling. Echt maar dan ook echt alles was naar de kl......Gans het chassis is uit elkaar gespat.
Jo van Rc helistore heeft de heli volledig onderzocht en kan de oorzaak niet vinden, er zijn geen links losgekomen of iets dergelijks. Het was eveneens geen boomstrike. Jo had dit eveneens nog nooit meegemaakt.
Ik moet Thunder Tiger vriendelijk bedanken voor de reactie naar aanleiding van de mail die ik stuurde met bijgevoegde foto's, TREK U PLAN ERMEE was het antwoord.

320 euro kosten, ik hoop dat dit nooit met mijn wagen gebeurd.
Als ik nu moets weten hoe ik de foto's kan bijvoegen zou ik het doen.
Om u kas of te fretten zoals ze in Belgie zeggen.

En nogmaals dank aan Thunder Tiger voor de snelle doch kl.... reactie.
  Met citaat reageren
Oud 14 december 2005, 15:39   #2 (permalink)

Satoer's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Lijkt mij duidelijk. Een blad is los geschoten. Of een bladhouder is los geschoten of er is een rotorblad bout gebroken.

Zijn het houten bladen? heb je de plastic kapjes met epoxie op het blad gelijmt? (en niet op het krimpfolie)

Filmpje van zo'n "ontploffing":
Click the image to open in full size.
Oud 14 december 2005, 15:57   #3 (permalink)

dieter's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door helistef
Gisteren mijn nieuwe raptor lekker laten op toeren en in hoover gebracht op een hoogte van een 3-tal meter.
Alles ging goed tot de heli plotseling letterlijk uit elkaar spatte. Het wat net een aanslag van Al Qaida op mijn heli. Alles viel in stukken naar beneden. Iedereen die erbij was had dit nog nooit meegemaakt. De heli had al een gallon of 4 goed gevlogen tot dit gebeurde. Nog nooit meegemaakt.
De explosie heeft plaatsgevonden rond de koppeling. Echt maar dan ook echt alles was naar de kl......Gans het chassis is uit elkaar gespat.
Jo van Rc helistore heeft de heli volledig onderzocht en kan de oorzaak niet vinden, er zijn geen links losgekomen of iets dergelijks. Het was eveneens geen boomstrike. Jo had dit eveneens nog nooit meegemaakt.
Ik moet Thunder Tiger vriendelijk bedanken voor de reactie naar aanleiding van de mail die ik stuurde met bijgevoegde foto's, TREK U PLAN ERMEE was het antwoord.

320 euro kosten, ik hoop dat dit nooit met mijn wagen gebeurd.
Als ik nu moets weten hoe ik de foto's kan bijvoegen zou ik het doen.
Om u kas of te fretten zoals ze in Belgie zeggen.

En nogmaals dank aan Thunder Tiger voor de snelle doch kl.... reactie.
spijtige zaak Helistef..

heb dit eerlijk gezegd ook nog nooit gezien/meegemaakt

als zoals Satoer zegt door een losgeschoten blad komt, tjah dan gaat het toch duidelijk niet om een fout door Thunder Tiger zelf..
dieter is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2005, 16:23   #4 (permalink)

Leeftijd: 29
Standaard

Ik heb een keer meegemaakt op een Raptor 50 dat er een linkje van de bladhouder losschoot/brak.... toen klapte ook alles uitelkaar

Maarjah, na zo'n ravage is het meestal moeilijk de oorzaak te achterhalen.

Enne, als het niet kapot mag moet je er niet mee vliegen.... shit happens, zeker in deze hobby. Als je vliegt met een heli van 2000 euro bijvoorbeeld, moet je rekening houden dat je zo 2000 euro schade kunt hebben

Cheers,

Richard
Oud 14 december 2005, 16:44   #5 (permalink)
Frank
Guest

Standaard

Duidelijk niet van de motor (leek me ook al sterk)
Ziet er uit als of de jezus bout los / gebroken is.
  Met citaat reageren
Oud 14 december 2005, 17:04   #6 (permalink)
Guest

Standaard

De foto's komen eraan dank zij een behulpzaam iemand.
De bladhouders of iets soortgelijk zijn niet losgekomen, de rotorbladen zaten nog mooi op de kop (wilswaar stuk van neer te vallen). Geen enkele link heeft gelost, alles van de rotorkop zat nog netjes op zijn plaats.

Met citaat reageren
Oud 14 december 2005, 17:35   #7 (permalink)

Standaard

[tutorial] Foto.modelbouwforum.nl foto’s upload en plaatsen ;P
Oud 14 december 2005, 18:11   #8 (permalink)

Leeftijd: 33
Standaard

philippefeij is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2005, 18:32   #9 (permalink)

Edsheli's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad een heftige crash ik heb nog nooit gezien dat een heli zover uitelkaar is gescheurd, zeker als ik naar de koppeling kijk.

Sterkte met de wederopbouw.

Ed
Oud 14 december 2005, 18:37   #10 (permalink)

holco's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Ben wel benieuwd naar het toerental dat de heli draaide, lijkt als of de verende delen van de koppeling dwars door de clutch bell zijn gevlogen.
Oud 14 december 2005, 18:55   #11 (permalink)

Rick NT's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Wat is er met jouw bladen gebeurt. Ze zitten nog alle twee vast aan de kop. Alleen het ene blad mist een complete onderkant als ik het zo zie.
Is een hele harde klapper geweest, zelfs de aandrijfriem voor de staartrotor is geknapt, zie je niet vaak.
Het enigste wat een dergelijke ravage kan veroorzaken is een probleem in de kop, niks anders heeft genoeg energie in zich om zoiets te veroorzaken.

Rick
Rick NT is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2005, 19:01   #12 (permalink)

dutchhelipilot's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Satoer
Lijkt mij duidelijk. Een blad is los geschoten. Of een bladhouder is los geschoten of er is een rotorblad bout gebroken.
Deze kunnen we uitsluiten, want als ik zo kijk naar de foto, zitten je bladen nog vast in de bladhouder.

Ja wat er is gebeurd, dat is wel wazig, moet wel zeggen dat ik ze er zo nog nooit bij heb zien liggen.

Vooral dat de snaar twee keer is geknapt, is een teken dat het erg hard is gegaan. Heb ze wel zien breken, maar nog nooit op twee plaatsen

Succes met de wederopbouw.

gr Remco
Oud 14 december 2005, 19:07   #13 (permalink)

eddie's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Ik heb een moskito ook zo zien ploffen , alleen had die minder schade , tijdens de hover kwam het balanceertape los , dus de heli werd door de piloot geland , die pakte een rol afplakband en tapete er vrolijk op los , op een willekeurige plaats en een willekeurige hoeveelheid , ging weer de lucht in en t duurde ongeveer 2 minuten en toen plofte ook de heli spontaan uit elkaar , ik denk dat t een groot onbalans in de bladen is geweest bij jou , of een gebroken blad tijdens de vlucht !!! wees blij dat je zelf niks hebt met al die rondvliegende zooi .
Oud 14 december 2005, 19:20   #14 (permalink)

Standaard

Ik denk ook niet dat de koppeling is ontploft. Dan was de bel ook wel stuk. Die is gewoon vermangeld toen het frame brak.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rick NT
Is een hele harde klapper geweest, zelfs de aandrijfriem voor de staartrotor is geknapt, zie je niet vaak.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dutchhelipilot
Vooral dat de snaar twee keer is geknapt, is een teken dat het erg hard is gegaan. Heb ze wel zien breken, maar nog nooit op twee plaatsen
Volgens mij is dat breken van de snaar ook maar net hoe je crasht en niet hoe hard je crasht.
Ik heb van de zomer in dit riet mijn heli gecrashed:
Ik was lekker inverted aan het maaien, totdat de staartrotor het riet greep en hem zo het hoge riet in trok... zachter had die niet kunnen landen zou je denken. Toch was de staartsnaar op 5 (!) plekken gebroken.
Oud 14 december 2005, 19:22   #15 (permalink)
jkB

Leeftijd: 51
Standaard

Wat hier aan de hand is lijkt sterk op het vastlopen van de hoofdaslagers. Hierdoor is de volledige kop afgerukt door de rotatiekracht van de rotor. De clutchbelt is los gekomen en de clutch had vrij spel en is daarna uit elkaar gespat. Niet eerst de clutch want dan zou de bel volledig stuk moeten zijn en dat is volgens ik kan zien niet het geval. Wat hier zijn werk gedaan heeft is de wet van "een lichaam dat in beweging is wil in beweging blijven".
Spijtig voorval, maar geeft mij het nadenken om deze winter de lagers een extra nazicht beurt te geven. Het blijft moeilijk om na zo een crash de juist oorzaak te bepalen.
Veel sterkte bij de opbouw.

gr Jos
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten