![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juni 2005 Locatie: Hoorn Leeftijd: 34
|
Ik ben een clublid aan het helpen zijn heli af te stellen, maar we komen er niet helemaal uit met zijn gyro. Hij een een G400 gyro en een Futaba FF7 CP zender. Na wat zoeken op het forum kwam ik een reactie van Remco tegen die de volgende instellen had gezet voor deze gyro om het goed werkend te krijgen: - REVO MIX uit - Gyro menu uit - ATV kanaal 4 op 75% - ATV kanaal 5 op 65% Kanaal 5 kan ik alleen op deze zender niet toewijzen aan een potmeter of schuif. Dit kanaal hebben we dus maar toegewezen aan een schakelaar met twee standen. Stand 1 is +65% (heading hold) en stand 2 is -65% (normal mode). Wanneer we nu de schakelaar in de heading hold stand zetten dan "loopt" de rudder servo heel rustig naar links en blijft bijna aan het einde staan. Als we vervolgens te stick naar rechts bewegen dan blijft hij hier niet staan, maar loopt weer helemaal terug naar links. Het aanpassen van de percentages maakt niks uit. Het lijkt wel of de gyro zijn 0 positie niet goed bepaald. In normal mode werkt de gyro prima. Heeft iemand dit probleem eerder gehad en misschien een oplossing? Ik kom er niet echt uit. Alvast bedankt. Groeten, Arien |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Guest
|
Hallo Ik heb dit probleem ook gehad. In de heading hold functie bleef de servo helemaal niet staan...hij ging geleidelijk terug naar z'n middenpositie. Soms deed hij het, soms niet... Ik heb dan aan iemand gevraagd of dit normaal was, maar deze persoon zei dat het aan de gyro lag. Dus ik terug naar de modelbouwshop. Had'm misschien nog maar 4 maand. De verkoper stuurde hem terug naar Robbe. Dit gedaan te hebben kreeg ik'm na een week of 2 terug en Robbe vertelde me dat er niets aan de hand was met deze gyro. Conclusie volgens Robbe => alles werkt perfect Nog eens terug geweest naar die persoon en we konden ook maar constateren dat het probleem bleef zich voordoen. De servo bleef namelijk niet stil staan. Onze conclusie => gyro werkt niet goed. Geprobeerd met een andere G400 en deze werkte wel perfect. Dan heb ik die defecte maar in de vuilbak gesmeten... Groeten |
|
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 41
|
Hoe moet je de gyro "opstarten"? In HH of Normal of 0? Misschien is de fout dat je de verkeerde keus hierin hebt gemaakt? Zo nee, (dan heb ik niets gezegd)
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Guest
|
Misschien een wat oude thread, maar ik ben nu ook aan het stoeien met een Robbe 3D gyro (model 8065) in combinatie met een futaba FF7 zender. Ik heb ook het "probleem" als je links geeft de juiste staart pitch wordt gegeven, maar daarna weer langzaam terugloopt. Als ik de handleiding goe dheb geleden moet je dit weg trimmen totdat de staart dus niet meer beweegt. Als ik dan de heli met de hand draai klopt het wel allemaal, de gyro probeert de draai te corrigeren. Wat ik wel vaag vindt, in mijn zender zit een Gyro menu waar je de gain kan instellen voor zowel Normal (N) als Heading Hold (HH) modus. Alleen zijn deze 2 precies omgedraaid met deze robbe 3D gyro, als ik dus de zender op Normal zet is dat juist HH voor de gyro. Is er een mogelijkheid om dit wel correct te krijgen? Heb al wat proberen te reversen, maar dat werkte niet. Oh, net een handige link gevonden http://www.helifun.info/Programmeringen/pr11.htm |
|
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 14 november 2006 Locatie: ZWOLLE Leeftijd: 51
|
hallo zelf had ik ook de 3D gyro van robbe op m,n ornith,,en had ook het probleem dat deze in de hh mode weer terugliep naar links ,,en ja het klopt ,om dit te voorkomen moet je dit weglopen wegtrimmen ,zal denk ik ook bij de G400 moeten gebeuren .. groeten peter
__________________ ben na het rc vliegwerk overgestapt naar het helivliegen ,en ben bezeten van alles wat kan vliegen |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 16 november 2006 Locatie: Etten-Leur
|
Neem van mij aan dat de Robbe 3D gyro nogal veel eigenaardigheden heeft. Verloop van instellingen door temperatuurverschil, elke keer bij opstarten weer opnieuw uittrimmen... Niet meer van deze tijd. Helaas heeft deze gyro een vliegmaatje van me een Ikarus ECO 8 gekost. Die gyro is in mijn ogen niet te vertrouwen (en al helemaal niet 2e hands) !!! Doe jezelf een enorm plezier en koop gewoon een GY401 (of als je niks meer op je zender wilt instellen een GY240) en een goede snelle servo zoals de Futaba S9254. Bespaart je enorm veel ergenis (en dure onderdelen bij het neergaan van je heli). Zeker als je leert vliegen (en VER erna) is een stabiele betrouwbare staart enorm belangrijk ! |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 5 april 2004 Locatie: den haag Leeftijd: 38
|
Pffffffff , wat een lu lkoek , ik heb leren fladderen met een tolgyro , leer je tenminste sturen !!! Ok de 3d en de g 400 gyro`s zijn geen superdingen , maar goed genoeg om te leren vliegen mits goed ingebouwd !! 90% van de tegenwoordige vliegers kunnen niet overweg met een andere gyro dan een 401 . Tuurlijk is t een handig ding , t neemt een hoop sturen weg , maar zodra de piloten een fatsoenlijk rondje moeten vliegen hangt de staart er half naast omdat ze niet weten wat sturen is !!
__________________ stoor je niet an mijn uitspraken , ik kan er ook niks an doen dat ik uit duh haag kom !!!!!! |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 14 november 2006 Locatie: ZWOLLE Leeftijd: 51
|
hallo helemaal mee eens eddie....de 401 is ook wel beter daar gaat het niet om, maar daartegen zijn er ook weer betere gyro,s dan de 401 ... zelf heb ik in het begin wel wat afstelproblemen gehad met de 3D gyro , toen ik dit eenmaal doorhad , later nooit problemen gehad met de 3 D ,, groeten peter
__________________ ben na het rc vliegwerk overgestapt naar het helivliegen ,en ben bezeten van alles wat kan vliegen |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 19 oktober 2006 Locatie: Giesbergen Leeftijd: 29
|
ook helemaal mee eens, ik heb ook leren vliegen met een gyro zonder heading hold... sturen leer je idd wel goed aan.. als ik flipte moest ik een kwartslag tegen sturen omdat de staart anders niet goed uitkwam... als je een gyro goed afsteld... heading hold of niet... kan je leren vliegen... de staart richting sturen is één van de moeilijkste dingen om aan te leren... als je deze van bij het begin bij je automatisme reacties steekt... heeft dan later veel voordelen. toen ik dan later met een gy401 vloog was het héél eventjes wennen omdat de staart nu niet meer volgde als ik rondvloog... maar dit is snel een gewente want je weet HOE de staart de besturen. Ik zou zeggen zoek iemand die de gyro kan instellen en have fun with it Crashen doen we allemaal de één al wat vroeger dan de andere. bij mij was het een weerspiegeling in men zonnebril tijdens nose-in landen... iets stom (dan zijn alle crashen) wat ik wil zeggen, have fun when you learn. Tegen dat je het heel goed kan zal je weten wat je wil doen met je heli en zal je dan wel de gepaste elektronica er in stoppen. greets.
__________________ Logo 600 carbon frame vstabi, , Heinseleit TDR, SAB Goblin 700 (hopelijk SNEL) |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |