Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 8 mei 2007, 12:42   #1 (permalink)
quadran
Guest

Standaard Brandstof -> Elektro

Ik heb een Raptor 50 brandstof heli,

Is het op de lange duur niet goedkoper om te vliegen op elektro, aangezien nitro toch ook aantikt.
  Met citaat reageren
Oud 8 mei 2007, 12:57   #2 (permalink)
Maybe
Guest

Standaard

Hier is al e.e.a. over geschreven.

Als je niet met geluids problemen zit (perfecte vlieglocatie) dan gaat er NIETS boven nitro, turbines buiten beschouwing gelaten.

Een beetje Li-Po kost ook handen vol geld en als je een beetje wilt doorvliegen(?) dan heb je zo en zo meerdere Lip-Po's nodig.
Opm. 6-8 minuten vliegen voor een uur aan de lader

M.a.w. momenteel is het (nog) lood om oud ijzer.
  Met citaat reageren
Oud 8 mei 2007, 13:29   #3 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

ligt eraan hoe je vliegt Hard 3D kost veel geld. Mooi rustig schaal of licht acro kan best electro voor niet teveel geld. Vliegtijden van 15min zijn ook geen probleem met vergelijkbaar gewicht.

Bovendien laad je tegenwoordig in 25 minuten een accu....... met de nieuwe A123 nog sneller zelfs
Oud 8 mei 2007, 13:55   #4 (permalink)
nosmo
Guest

Standaard

1 ding wat ik nooit zie terug komen in dit soort discussies nitro vs accu, de levensduur van een accu....
Daarintegen heb je ookw eer levensduur van een nitro motor...
  Met citaat reageren
Oud 8 mei 2007, 14:59   #5 (permalink)

Standaard

brushless motoren slijten stukken minder dan een brandstof motor. Accu's zijn iets duurder dan nitro maar het verschil is niet heel groot meer! Rekendaar de motoren bij en je zit aardig gelijk. Voor een vliegtuig setup van 8,5cc zit je met 100 vluchten op gelijke kosten met electro. Dat moet met een heli dus ook wel lukken lijkt me.
Oud 8 mei 2007, 15:07   #6 (permalink)

Leeftijd: 33
Standaard

Als je echt goed gaat rekenen met het realistisch aantal laad-cycli dan kom je inderdaad aardig in de buurt van heli op brandstof.
Als je een rex600 met een raptor 50 op 30% nitro vergelijkt dan hè.

Maar het grootste probleem van e-heli's op 600 formaat en groter blijft gewoon de accu, daar is gewoon geen discussie over mogelijk. Je betaalt vooraf voor je ca. 150 vluchten met een accu van dik € 300,-
Als je dan na 10 vluchten stevig crasht, en je accu sneuvelt (iets wat regelmatig voorkomt) is de prijs per vlucht GIGANTISCH!

Als we zover zijn dat een accu nog maar iets van € 100,- kost zal het tijdperk aantreden dat er vrijwel alleen nog electro gevlogen wordt. Aardolie wordt tenslotte niet echt goedkoper......
Oud 8 mei 2007, 15:49   #7 (permalink)

Standaard

Tja, crash kosten tellen niet mee want ik crash zo goed als niet en heb nog geen lipo daardoor kapot gekregen

En 300 euro? Voor hard 3D ja, als je normaal rond wilt vliegen kan je met een accu van 85 euro (6s4100) ook heel goed uit de voeten. Ook voor leuk acro werk. (1500W piek kan hij gewoon aan ) Dat is een heel ander verhaal he
Oud 8 mei 2007, 16:16   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tadango
Als je normaal rond wilt vliegen kan je met een accu van 85 euro (6s4100) ook heel goed uit de voeten.
Waar haal je die vandaan?
Oud 8 mei 2007, 17:19   #9 (permalink)

Standaard

united hobbies
Oud 8 mei 2007, 17:57   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door philippefeij
Als we zover zijn dat een accu nog maar iets van € 100,- kost zal het tijdperk aantreden dat er vrijwel alleen nog electro gevlogen wordt. Aardolie wordt tenslotte niet echt goedkoper......
Aardolie wordt idd niet goedkoper, maar dat is geen 100% argument.
Methanol wordt gemaakt uit methaan(gas) (aardgas) dacht ik en de olie die de meesten gebruiken is synthetisch.
(Maarja ook gas zal er niet voor altijd zijn)

Ik ben nu trouwens aan het twijfelen of ik niet wat meer zou opsparen en deze zomer toch maar
een elektroRex te kopen ipv de 600Nitro. Wildcat is duur , lipo's ook.
dilemma dilemma
wouter1 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2007, 19:03   #11 (permalink)

Leeftijd: 43
Standaard

Na afgelopen Zondag (meeting Dongen) ben ik toch weer in gaan zien dat brandstof vliegen erg...erg gaaf is.
Vooral het snelle bijtanken, dus de mogelijkheid om veel vliegtijd te maken is voor mij als beginner wel erg aantrekkelijk.
Ik heb nu twee lipo's a 7 minuten die ik leeg kan vliegen, dat betekend incl. laadtijden doordeweeks max. 2 vluchten per dag na m'n werk, als het weer het toelaat.
Kom je d'r net lekker in kan je weer stoppen...
Iedere extra lipo a +- 70 euries waar ik geld voor opzij leg zie ik ook als een aandeel van een evt. andere (grotere / Nitro) heli.
Moeilijk,moeilijk
EricW is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2007, 19:54   #12 (permalink)

laurens's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Eigelijk is dit niet te vergelijken. Zo haalde ik met mn Caliber 30 maar liefst 25 minuten op 1 tank brandstof! Verder zijn er inderdaad zoals Herman zegt lipo's voor een Trex 600 van maar 85 euro, maar mensen willen altijd het beste (duurste). Sietse heeft een 6s 4100 accu in een omgebouwde sceadu evo en dat vliegt 12 minuten.
Oud 8 mei 2007, 20:42   #13 (permalink)
Dutchie
Guest

Standaard

hoi

ik ben nu nog met mijn walkera hm004 aan het leren vliegen ik denk niet dat het ding echt fatsoenlijk kan vliegen, laat staan dat ik het kan

maar ben wel zeker dat ik binnekort een goede heli ga kopen

ben er dus nog niet uit, elc of brandstof

ik denk dat het een raptor 30 word , dus of benzine of electro

Ik denk alleen dat een electro heli een stuk duurder is in aanschaf dan een brandstof heli, ik ga er dan vanuit dat ik met de electro 2 goede lipo's wil en een goede lader

Of vergis ik me
  Met citaat reageren
Oud 8 mei 2007, 21:51   #14 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wouter1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door philippefeij
Aardolie wordt idd niet goedkoper, maar dat is geen 100% argument.
Methanol wordt gemaakt uit methaan(gas) (aardgas) dacht ik en de olie die de meesten gebruiken is synthetisch.
(Maarja ook gas zal er niet voor altijd zijn)

Argument snap ik niet helemaal maar goed. Methanol wordt ook niet van aardgas gemaakt maar van een fractie uit Aardolie.
Oud 8 mei 2007, 21:55   #15 (permalink)

michel pet's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Tadango ik ben nog steeds op zoek naar die a123 sellen en dan voor al naar de walt 36 vlot accu`s maar daar is niet aan te komen .
ik ben al druk aan het zoeken naar die paketen in de usa maar die winkel leveren niet aan nederland.

wie heeft er nog meer adressen waar die accu`s te koop zij voor een knappe prijs.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten