Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 16 mei 2007, 12:54   #1 (permalink)

pardoez's schermafbeelding

Standaard Verschil en de voor en nadelen van de HPM en SWM Swashplate.

Ik zou graag wat meer willen weten over het verschil tussen de HPM (mCCPM mechanise mix) en de SWM (eCCPM (electronische mix).

Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen van de één of ander is?
Ik wil namelijk de Hirobo Shuttle Sceadu 50 EVO Kit kopen, maar deze heb je in HPM of SWM vandaar.
pardoez is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2007, 17:35   #2 (permalink)

Standaard

Hallo,

Voordat we met een uitgebreid antwoord komen heb ik de volgende vraag:

Wat voor zender heb je ?

GR,

Henk
Oud 16 mei 2007, 20:02   #3 (permalink)

Leeftijd: 57
Standaard

SWM = eCCPM (electronische mix voor de swashplate aansturing en drie servos van hetzelfde type)
HPM = mCCPM (mechanische mix voor de swashplate aansturing en één servo, die moet dan wel wat zwaarder zijn)
HPM is makkelijker af te stellen en makkelijk goed te krijgen zonder interactie (hier is al veel over gesproken) en simpeler te programmeren.
SWM is wat nauwkeuriger af te stellen.
De tuimelschijf wordt bij SWM, direct door de drie servo's aangestuurd en daardoor kan er een frictie onstaan die je moet wegstellen.
Overigens merk je met vliegen er weinig van.
Zelf vlieg ik ook met het SWM type (120 graden tuimelschijf) en zonder problemen. :P
Oud 17 mei 2007, 01:22   #4 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twister
Hallo,

Voordat we met een uitgebreid antwoord komen heb ik de volgende vraag:

Wat voor zender heb je ?

GR,

Henk
Ik heb een FF9 en een 149DP ontvanger, dus dat zal het probleem niet zijn.
Oud 17 mei 2007, 01:31   #5 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gofirstnl
SWM = eCCPM (electronische mix voor de swashplate aansturing en drie servos van hetzelfde type)
HPM = mCCPM (mechanische mix voor de swashplate aansturing en één servo, die moet dan wel wat zwaarder zijn)
HPM is makkelijker af te stellen en makkelijk goed te krijgen zonder interactie (hier is al veel over gesproken) en simpeler te programmeren.
De tuimelschijf wordt bij SWM, direct door de drie servo's aangestuurd en daardoor kan er een frictie onstaan die je moet wegstellen.
Zelf vlieg ik ook met het SWM type (120 graden tuimelschijf) en zonder problemen. :P
OK, duidelijk, maar zijn er ook nog voor of nadelen met een SWM met het vliegen.
Bijvoorbeeld qua hooveren heeft één van de types voor of nadelen?
En bij rollen en loopings nog voor of nadelen bij één van de twee types?
Zelf had ik gedacht bij SWM 3x de S9252 tegebruiken.
en welke servo zou ik eventueel voor de pitch bij een HPM moeten gebruiken?
Oud 17 mei 2007, 08:46   #6 (permalink)

Standaard

Zelf heb ik ook driemaal de S9252 erin zitten. Daar maak je de heli best wel snel mee.
Voor HPM uitvoering moet je denken aan een 10 kilo servo op de pitch.
In het begin heb ik met een 5 a' 6 kilo servo gevlogen maar daar ramde ik de tandwielen eruit.
Zelf heb ik nooit nadelen of echte voordelen gemerkt tussen HPM en SWM.
Het is niet zo dat je met een HPM uitvoering beter kan hooveren of kan rollen dan met een SWM uitvoering.
Misshien dat anderen dat vershil wel kunnen merken?
Het SWM vraagt wel wat meer aandacht i.v.m. dat drie servo's samen moeten zorgen voor één functie, zodat bij een slechte afstelling of gebruik van verschilllende servo's, hier en daar frictie kan ontstaan. Je moet meer programmeerkennis hebben van je zender om dit proces goed te laten verlopen. Daardoor kan je de zender en helikopter precies op elkaar afstellen.
Overigens zijn er nu best wel veel heli's met 120 graden aansturing.
Persoonlijk vind ik de SWM uitvoering wat beter. Maar nogmaals. Ik heb nooit geen voor of nadelen ondervonden die mij voor een bepaalde keuze tegen zou houden. Het is maar net wat je voorkeur is.
Oud 17 mei 2007, 09:19   #7 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Er zijn op dit moment veel heli's met een CCPM aansturing oa ivm het gewicht : minder onderdelen nodig .
Dit komt omdat het mech mixgedeelte komt te vervallen , en in je zender gebeurd .

Alle krachten wordt bij CCPM over de 3 servo's verdeeld , en in de meeste gevallen nog via een push-pull systeem .

Het enige nadeel is het preciese afstellen , omdat de swash over het gehele pitchbereik haaks tov de tuimelschijf moet staan .
Is dit niet zo dan zal de heli spontaan een nick of rol beweging maken bij pitch geven of verminderen .

Maar gelukkig zijn daar ook weer allerlei tooltjes voor gemaakt oa :

http://www.readyheli.com/T_Rex_Swash...p/leveler2.htm

Dit haaks houden van de swash wordt op 0 graden pitch gedaan door de subtrim en lengte van de stangetjes .

Bij pitch + en - wordt dit of via ATV ( endpoints ) of bij bv de T14 in het speciale swash menu .

Je zult dit altijd moeten instellen omdat de servo's nu eenmaal nooit 100 % gelijk an elkaar zijn kwa snelheid en het mechanisch verscil in lengtes van stangetjes en hevels .
Oud 17 mei 2007, 12:58   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door helihenk
Er zijn op dit moment veel heli's met een CCPM aansturing oa ivm het gewicht : minder onderdelen nodig .
Dit komt omdat het mech mixgedeelte komt te vervallen , en in je zender gebeurd .

Alle krachten wordt bij CCPM over de 3 servo's verdeeld , en in de meeste gevallen nog via een push-pull systeem .

Het enige nadeel is het preciese afstellen , omdat de swash over het gehele pitchbereik haaks tov de tuimelschijf moet staan .
Is dit niet zo dan zal de heli spontaan een nick of rol beweging maken bij pitch geven of verminderen .

Maar gelukkig zijn daar ook weer allerlei tooltjes voor gemaakt oa :

http://www.readyheli.com/T_Rex_Swash...p/leveler2.htm

Dit haaks houden van de swash wordt op 0 graden pitch gedaan door de subtrim en lengte van de stangetjes .

Is deze leveler ook te gebruiken voor een Hrobo sceadu 50 EVO??
Met andere woorden wat is de diameter van de hoofdas van deze leveler?

Bij pitch + en - wordt dit of via ATV ( endpoints ) of bij bv de T14 in het speciale swash menu .

Je zult dit altijd moeten instellen omdat de servo's nu eenmaal nooit 100 % gelijk an elkaar zijn kwa snelheid en het mechanisch verscil in lengtes van stangetjes en hevels .
Oud 17 mei 2007, 13:01   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
Zelf heb ik ook driemaal de S9252 erin zitten. Daar maak je de heli best wel snel mee.
Voor HPM uitvoering moet je denken aan een 10 kilo servo op de pitch.
In het begin heb ik met een 5 a' 6 kilo servo gevlogen maar daar ramde ik de tandwielen eruit.
Zelf heb ik nooit nadelen of echte voordelen gemerkt tussen HPM en SWM.
Het is niet zo dat je met een HPM uitvoering beter kan hooveren of kan rollen dan met een SWM uitvoering.
Misshien dat anderen dat vershil wel kunnen merken?
Het SWM vraagt wel wat meer aandacht i.v.m. dat drie servo's samen moeten zorgen voor één functie, zodat bij een slechte afstelling of gebruik van verschilllende servo's, hier en daar frictie kan ontstaan. Je moet meer programmeerkennis hebben van je zender om dit proces goed te laten verlopen. Daardoor kan je de zender en helikopter precies op elkaar afstellen.
Overigens zijn er nu best wel veel heli's met 120 graden aansturing.
Persoonlijk vind ik de SWM uitvoering wat beter. Maar nogmaals. Ik heb nooit geen voor of nadelen ondervonden die mij voor een bepaalde keuze tegen zou houden. Het is maar net wat je voorkeur is.
Met wat voor tool check jij dan de tuimelschijf? Ook zoiets als de tool die hieronder wordt beschreven met de Trex?
Is er voor de Hirobo ook zo'n leveler te koop dat je weet? Of is de Leveler van de Trex ook te gebruiken voor de Sceadu?
Oud 17 mei 2007, 14:33   #10 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Hoi,

Volgens mij heb ik er een linkje bijgezet ?

Ik heb hem voor de T-rex 600 : past ook op mijn JR Venture 90 ( 10 mm hoofdas ) en zal ook op meerdere heli's met dezelfde maat hoofdas passen .
En de kleine voor de T-rex 450 past ook op de TT Mini Titan .

Werk beter als die met een waterpasje erop , het gaat er nl om dat je haaks op de hoofdas meet .

Henk
Oud 17 mei 2007, 14:54   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door helihenk
Hoi,

Volgens mij heb ik er een linkje bijgezet ?

Ik heb hem voor de T-rex 600 : past ook op mijn JR Venture 90 ( 10 mm hoofdas ) en zal ook op meerdere heli's met dezelfde maat hoofdas passen .
En de kleine voor de T-rex 450 past ook op de TT Mini Titan .

Werk beter als die met een waterpasje erop , het gaat er nl om dat je haaks op de hoofdas meet .

Henk
OK, dus de as diameter van die leveler is 10mm, neem aan dat de as van een Hirobo Sceadu 50 EVO ook 10mm is (ik heb het model nog niet vandaar),
dan zou dat mooi zijn, lijkt mij een erg handige leveler voor de eCCMP.
Oud 17 mei 2007, 17:11   #12 (permalink)

Standaard

Citaat:

Hoe dik is de as van de Sceadu?
Oud 17 mei 2007, 19:33   #13 (permalink)

Standaard

Helaas geen tool. Ik wist niet eens het bestaan hiervan.
De as is inderdaad 10 mm.
Oud 17 mei 2007, 22:17   #14 (permalink)

Standaard

@ Pardoez,

Bouw technisch zijn beide systemen even moeilijk af te stellen vele mCCPM mechanieken gebruiken ook push-pull, en als je dit niet goed monteerd dan gaat de servo´s ook problemen krijgen. Voor beide systemen geld , hoe beter jij bouwt hoe beter de heli vliegt!!!!!
En dit probleem is voor vele VEEL GROTER dan de problemen van eCCPM of mCCPM. Vele mCCPM mechanieken hebben ook interactie er zijn juist maar heel weinig mCCPM systemen die dit niet hebben (zie bouwverslag milleniumII).

Bij eCCPM geven drie of vier servo´s tegelijk pitch, het ligt dus aan de nauwkeurigheid van de servo´s of hier verschillen in optreden, digitale servo´s is hier bijna een "must".
Een ander probleem bij eCCPM is de overdracht(snelheid) van zender naar servo´s, maar hier is momenteel erg veel in ontwikkeling die dit verbetert.

Beide systemen hebben hun "Voor en Nadelen" maar hier zijn voldoende middelen voor te koop om dit op te lossen.

Nogmaals het is beter om je meer te focussen op het BOUWEN en AFSTELLEN van de heli, want als je dit als BASIS onder de knie heb maakt het niet uit of je een eCCPM of mCCPM systeem vliegt.

Gr Frans.
Oud 17 mei 2007, 23:20   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frans laurijsen
@ Pardoez,

Bouw technisch zijn beide systemen even moeilijk af te stellen vele mCCPM mechanieken gebruiken ook push-pull, en als je dit niet goed monteerd dan gaat de servo´s ook problemen krijgen. Voor beide systemen geld , hoe beter jij bouwt hoe beter de heli vliegt!!!!!
En dit probleem is voor vele VEEL GROTER dan de problemen van eCCPM of mCCPM. Vele mCCPM mechanieken hebben ook interactie er zijn juist maar heel weinig mCCPM systemen die dit niet hebben (zie bouwverslag milleniumII).

Bij eCCPM geven drie of vier servo´s tegelijk pitch, het ligt dus aan de nauwkeurigheid van de servo´s of hier verschillen in optreden, digitale servo´s is hier bijna een "must".
Een ander probleem bij eCCPM is de overdracht(snelheid) van zender naar servo´s, maar hier is momenteel erg veel in ontwikkeling die dit verbetert.

Beide systemen hebben hun "Voor en Nadelen" maar hier zijn voldoende middelen voor te koop om dit op te lossen.

Nogmaals het is beter om je meer te focussen op het BOUWEN en AFSTELLEN van de heli, want als je dit als BASIS onder de knie heb maakt het niet uit of je een eCCPM of mCCPM systeem vliegt.

OK, dit ie wel duidelijk. Maar omdat ik het model nog moet aanschaffen had ik de vraag, maar ik denk dat ik dan toch voor eCCPM gaat. Ik heb een redelijke zender dacht ik zo (FF9)
Even wat anders, misschien dat hier ook wat meningen over zijn.
Ik zit nog erg te dubben of ik een Hirobo Sceadu 50 EVO (brandstof) neem, of een Trex 600 Electro.
Mijn bedoeling is om er een camera systeem onder te hangen (Heb namelijk een videobedrijf www.kristal video.nl)
De brandstof heli, maakt natuurlijk veel meer herrie maar kan wel langer in de lucht blijven enzo mogelijk meer tillen. (wel weer een vette troep).
Een Electro model is makkelijker in te zetten, uiteraard korter in de lucht. Maar eigenlijk geen idee wat zo'n Trez 600 aan extra gewicht mee kan nemen.

Ik zou graag ook hierover wat meningen willen horen.

Gr Frans.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten