Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Brandstof specifiek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 november 2009, 20:19   #16 (permalink)

erichevy's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Diverse variabelen hebben invloed op het mechanisch goed afgesteld zijn v/d staart.
Het toerental waarmee je vliegt, in normaal mode of in idle up. En het soort staartblaadje en of lengte van de blaadjes.
Als je je motorafstelling veranderd, waardoor het hoofdrotor toerental ook mee veranderd, heeft allemaal invloed op je staart.
Vaak wordt van dit alles niets gemerkt omdat de gyro in heading hold de staart "vast" weet te houden. Bij de topicstarter, Erik, kwam het uiteindelijk tot een probleem omdat bij een toerental verandering bij een flinke klim de oorzaak was de staart niet meer de kracht had de staart op z,n plek te houden. De gyro zit aan het eind van z,n kunnen zeg maar, hij stuurt maximaal aan, maar dit is niet voldoende, en de staart draaid als gevolg weg.
Deze mechanische afstelling is 1 malig tenzij je iets veranderd aan je heli wat ik in het begin vermelde.
...
Ralph,
Afstellen doe je uitsluitend in normaal mode van de gyro, waarna je terug kunt switchen naar headinghold.
Je kunt gewoon met de GY401 opstarten in heading hold (ledje op de gyro licht-op ononderbroken) en na het initialiseren kun je de gyro overschakelen naar normaal mode.
Doe je het in deze volgorde dan kun je altijd (ik schakel de gyro met een switch op de zender) van heading hold schakelen naar normaal mode, en na het afstellen weer terug naar Heading hold.
Bijkomstigheid is dat de gy401 in headinghold opgestart MOET worden om deze functie te verkrijgen, start je op in normaal mode dan kun je niet terug schakelen naar heading hold.
Doe je dit wel in deze volgorde zo, dan zul je eerst de stroom uit moeten schakelen van je heli, om vervolgens de heli weer in te schakelen met de gyro op Headinghold.
..
Persoonlijk schakel ik nooit de gyro van mijn heli's in de lucht, of tijdens een vlucht van headinghold naar normaal mode. Doe je dit wel dan krijg je direct het resultaat te zien van een niet (of wel :0) goed mechanisch afgestelde staart rotor.
Ik ken echter wel vliegers die dit doen, omdat ze dit prettiger vinden vliegen zonder heading hold.
Ik toer op, en vlieg en fladder alles/altijd in HH.

Grt,
Eric.

Laatst gewijzigd door erichevy; 13 november 2009 om 20:22
erichevy is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2009, 21:05   #17 (permalink)

Kapograph's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bell 412 Bekijk bericht

Op meerder forums zie ik dat alles 90 graden moet staan...heb ik, in HH moet opstarten...doe ik, en in HH afstellen...ik gedaan.
In aanvulling op Eric:
Vliegen in HH betekend niet meer dan dat de gyro een verdraaiing van de heli probeert tegen te gaan. Dat lukt prima, zolang je ongeveer goed zit met de afstelling van de staartrotor, waardoor de gyro de staart voldoende pitch kan geven de boel stil te zetten.
Wil je kunnen overschakelen in vlucht van HH naar normal mode, dan moet je dus eerst zorgen dat je Heli in NM goed vliegt, dus afstellen als uitgelegd. Dan komt namelijk de servostand(=pitchhoek) in HH (verzorgt door de gyro), overeen met de midstick positie in NM.

Waar ik eigenlijk naar toe wil is het volgende: in HH bepaal je de draaisnelheid van de heli, de gyro zorgt daarbij voor de juiste pitchinstelling van de tail.
In NM wordt de pitchinstelling door de zender verzorgt, en verander je met sturen de pitchhoek van de tail. (waardoor ook de draaisnelheid veranderd uiteraard)
Conclusie: ik krijg niet duidelijk getyped, wat ik wel helder in mijn koppetje heb...

Laatst gewijzigd door Kapograph; 13 november 2009 om 21:06 Reden: typo
Kapograph is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2009, 09:09   #18 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

wrobijns's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Normal Mode:
In deze mode stopt de gyro de ongestuurde verdraaiing. Als de wind BV de heli draait dan stopt hij de verdraaiing.
Maar hij blijft staan waar de verdraaing hem heen heeft gebracht.

Heading Hold:
Deze mode onthoudt in welke stand de heli stond en zal de staart terug sturen naar zijn oorspronkelijke stand.

Gevolgen met vliegen:
In normal mode volgt de staart de heli meer bij het vooruit vliegen.
In Heading hold MOET je de staart sturen.
-----------------------------------------------------------------------

Er zijn 2 instelmethoden die rond gaan.
Eric methode:
ongeveer 8 graden pre-pitch op de tail.
Instellen zonder drift in Normal mode, vliegen in HH
Deze methode MOET met slechtere gyro's

90 graden methode (gebruik ik bij 401, 611, Spartan, CSM720):
Staart PRECIES in het midden. Travel is gelijk beide kanten op.
Maximaal gebruik van de travel.

----------------------------------------------------------------------
Waarom gebruik ik de 90 graden methode?
Een belangrijke reden komt van de maker van Spartan (Angelos op Helifreak).
In de Spartan manual gaf hij de 8 graden pre-pitch (Eric methode) op als instelmethode.
Op helifreak legt hij echter uit dat dit niet nodig is als je alleen in HH vliegt.
Hij zegt dat de servo niet harder hoeft te werken in 90 graden omdat in HH de gyro en servo toch permanent kleine correcties maakt.
Ik ben hierom ook een grote voorstander van de 90 graden methode omdat deze eenduidiger is en makkelijker om in te stellen.
Ik vlieg al bijna vanaf het begin zo.

P.S.
Bob Finnless doet dit ook zo

Laatst gewijzigd door wrobijns; 14 november 2009 om 09:12
wrobijns is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2009, 09:56   #19 (permalink)

Kapograph's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Heb ik nog een vraagje:

Als de travel naar beide kanten gelijk is, betekend dit dan dat de max draaisnelheid van de heli de ene kant op hoger is dan de andere kant?
Oud 14 november 2009, 11:18   #20 (permalink)

DaMiGe's schermafbeelding

Leeftijd: 26
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapograph Bekijk bericht
Heb ik nog een vraagje:

Als de travel naar beide kanten gelijk is, betekend dit dan dat de max draaisnelheid van de heli de ene kant op hoger is dan de andere kant?
In theorie, ja. (i.v.m het ronddraaien van de hoofdrotor)
In de praktijk nee; De endpoints van de rudder channel geven een pirorate aan, niet de hoeveelheid uitslag op de servo.
Daarom is links 125 eveveel piro als rechts 125. Ook als de slider in het midden zit.
Oud 14 november 2009, 16:50   #21 (permalink)

Bell 412's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erichevy Bekijk bericht
Diverse variabelen hebben invloed op het mechanisch goed afgesteld zijn v/d staart.
Het toerental waarmee je vliegt, in normaal mode of in idle up. En het soort staartblaadje en of lengte van de blaadjes.
Als je je motorafstelling veranderd, waardoor het hoofdrotor toerental ook mee veranderd, heeft allemaal invloed op je staart.
Vaak wordt van dit alles niets gemerkt omdat de gyro in heading hold de staart "vast" weet te houden. Bij de topicstarter, Erik, kwam het uiteindelijk tot een probleem omdat bij een toerental verandering bij een flinke klim de oorzaak was de staart niet meer de kracht had de staart op z,n plek te houden. De gyro zit aan het eind van z,n kunnen zeg maar, hij stuurt maximaal aan, maar dit is niet voldoende, en de staart draaid als gevolg weg.
Deze mechanische afstelling is 1 malig tenzij je iets veranderd aan je heli wat ik in het begin vermelde.
...
Ralph,
Afstellen doe je uitsluitend in normaal mode van de gyro, waarna je terug kunt switchen naar headinghold.
Je kunt gewoon met de GY401 opstarten in heading hold (ledje op de gyro licht-op ononderbroken) en na het initialiseren kun je de gyro overschakelen naar normaal mode.
Doe je het in deze volgorde dan kun je altijd (ik schakel de gyro met een switch op de zender) van heading hold schakelen naar normaal mode, en na het afstellen weer terug naar Heading hold.
Bijkomstigheid is dat de gy401 in headinghold opgestart MOET worden om deze functie te verkrijgen, start je op in normaal mode dan kun je niet terug schakelen naar heading hold.
Doe je dit wel in deze volgorde zo, dan zul je eerst de stroom uit moeten schakelen van je heli, om vervolgens de heli weer in te schakelen met de gyro op Headinghold.
..
Persoonlijk schakel ik nooit de gyro van mijn heli's in de lucht, of tijdens een vlucht van headinghold naar normaal mode. Doe je dit wel dan krijg je direct het resultaat te zien van een niet (of wel :0) goed mechanisch afgestelde staart rotor.
Ik ken echter wel vliegers die dit doen, omdat ze dit prettiger vinden vliegen zonder heading hold.
Ik toer op, en vlieg en fladder alles/altijd in HH.

Grt,
Eric.
Hallo Allemaal weer,
Bedankt voor de uitleg, ik heb in het verleden altijd gevlogen met Gyro's uit de oude doos, vlieg al wel 15 jaar, maar ben pas sins kort overgeschakeld naar de nieuwe techniek zoals die 401 en 2.4ghz en dat soort mooie speelgoedjes.

Door deze technieken ben ik ook weer helemaal opgebloeid in deze hobby, na een jaar op 4 er bijna niks aan gedaan te hebben.

Nogmaals bedank allemaal weer voor de uitleg.
Groeten Ralph.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten