Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 maart 2010, 09:41   #31 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

HugoW's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Da's mooi! Even afwachten wat ik aantref als ik hem echt in handen heb, misschien dat ik de poort dan wel naar achteren laat wijzen. Hoe minder bochten, hoe beter!

Dank,

Hugo
HugoW is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2010, 09:44   #32 (permalink)
Moderatorteam

Alexzzz's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HugoW Bekijk bericht
Hoe minder bochten, hoe beter!
Klopt, maar gewoon een vloeiende -niet te krappe- bocht is nooit zo erg hoor

http://modelvliegclub-emcr.nl/
Alexzzz is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2010, 10:08   #33 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Als ik die bekijk, op pagina 5, dan denk ik dat de cilinder zonder problemen 180 graden te draaien is. Hierdoor zou de uitlaatpoort naar rechts wijzen als de motor op z'n kop hangt, en dat komt beter uit. Maar wat ik me afvraag; zou dit invloed hebben op het lopen van de motor, spoelt hij anders doordat de krukas anders draait t.o.v. van de poorten? Of zou dat te verwaarlozen zijn?

Hugo
Ik denk niet dat je die kan draaien .

Dan klopt er geen fluit meer van en zal je motor niet meer lopen.

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2010, 10:09   #34 (permalink)
Moderatorteam

Alexzzz's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Hm, ik bedoelde de motor in zijn geheel draaien, niet alleen de cilinder (iets te snel gelezen denk ik)

Overigens moet je er met de KS zelfbouw bochtjes altijd iets passends van kunnen maken.

http://modelvliegclub-emcr.nl/
Alexzzz is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2010, 10:31   #35 (permalink)

HugoW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plotterwelt Bekijk bericht

Mvg Johan
Da's een boute uitspraak, Johan, en weinig onderbouwd. Ik reed vroeger met een 3,5cc OPS, waarvan de cilinder op deze wijze te draaien was. De timing werd door de krukas geregeld, en door de verticale beweging van de zuiger langs de poorten in de cilinder. Deze motor regelt z'n timing ook met de zuiger langs de poorten, en met een roterende klep achterop de krukas. Ergo, aan de timing van de in- en uitlaat wijzigt niks, ongeacht de verdraaiing van de cilinder. Wat je bij die OPS wel merkte, maar dat was destijds een super-prestatiemotor, is dat de spoeling beter was met de uitlaat naar rechts, omdat de krukwang dan het mengsel naar boven slingerde naar de inlaatpoorten in de cilinder. Met de uitlaat naar rechts was dat effect er niet, en dat scheelde een paar toeren en honderdste PK's. Dus de fanatieke wedstrijdrijders reden met de uitlaat rechts (naar voren in de stockcar) en ik met de uitlaat naar links (naar achteren in de stockcar).

Dus, Johan, ik waardeer je input en je hebt veel ervaring met het gebruik van benzinemotoren, maar iets meer uitleg (weerlegging van het bovenstaande) dan 'Dan klopt er geen fluit meer van' zou ik wel waarderen.

Hugo
Oud 14 maart 2010, 10:34   #36 (permalink)

HugoW's schermafbeelding

Standaard

@Alexzzz; ja, die spullen heb ik gevonden. Maar voor de PEFA uitlaat adviseren ze een vrij korte afstand tussen poort en reso. Dus ik probeer dat te bereiken, en liefst met zo min mogelijk bochten. Als ik met de investering van 1 nieuwe pakking de boel kan vergemakkelijken doe ik dat graag!

Hugo
Oud 14 maart 2010, 11:14   #37 (permalink)
Banned

Standaard

Foto van een moderne 2T benziner .

Click the image to open in full size.

Kan je nooit mt een methanoler gaan vergelijken.

Vroeger was er wel een motor waar je de zylinder 180° kon draaien.
Kom alleen niet effe op het merk.

Mvg Johan
Oud 14 maart 2010, 11:27   #38 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:

Mvg Johan
Dat was HB (Helmut Bernhard, duitse motortjes, afgeleid van de amerikaanse Veco's die via Graupner verkocht werden, topkwaliteit) die een .21 in het gamma had zitten in vliegtuig en auto uitvoering, waarvan de uitlaat links, rechts of naar achteren geplaatst kon worden. Maar het ontwerp van die motor was daarop aangepast in die zin, dat de spoelkanalen volledig in de voering en cylindergietstuk verwerkt zaten, en niet in het gietstuk van het carter zoals op de foto's van Johan. Vandaar dat het weinig tot niets uitmaakte hoe de cylinder geplaatst werd, al zal de stoming in het carter wel iets door de draaing van de krukas beïnvloed zijn geweest, waardoor wellicht kleine vermogensverschillen merkbaar waren.
Die motor is bij mijn weten niet erg lang leverbaar geweest, want Helmut Bernhard ging rond die tijd dood en het bedrijf hield er mee op. Jammer, waren best goeie motoren....

Groet, Bert
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2010, 11:47   #39 (permalink)
Banned

Standaard

Bedoelde een benziner Bert.

Bij methanolers waren er wel meer waar je de cylinder van kon draaien.
Bij Webra waren er ook een paar geloof ik waar de uitlaat naar achtern kon.

Mvg Johan
Oud 14 maart 2010, 11:58   #40 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Bedoelde een benziner Bert.

Bij methanolers waren er wel meer waar je de cylinder van kon draaien.
Bij Webra waren er ook een paar geloof ik waar de uitlaat naar achtern kon.

Mvg Johan
Ach zo, my bad!

Van benzinemotoren weet ik alleen van de Amerikaanse Tartan (die er ook in methanol uitvoering was) dat die om te zetten was, als ik het mij goed herinner. Bij methanol heb ik dat alleen van die HB'tjes gezien, van de Webra's weet ik dat niet, maar het zou zo maar kunnen.

Groet, Bert
Oud 14 maart 2010, 14:04   #41 (permalink)

HugoW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Foto van een moderne 2T benziner .

Kan je nooit mt een methanoler gaan vergelijken.

Mvg Johan
Ik vergelijk geen methanol motor met een benzinemotor, ik vergelijk timingsprincipes. Vandaar mijn vergelijking met die OPS. Ik vergelijk namelijk deze criteria:
Timing van de inlaat het carter in: gevolg van de stand van de krukas, zowel bij die OPS als bij mijn benzinemotor.
Timing van de inlaat de cilinder in: gevolg van de verticale stand van de zuiger, zowel bij die OPS als bij deze benzinemotor.
Timing van de uitlaat de cilinder in: gevolg van de verticale stand van de zuiger, zowel bij die OPS als bij deze benzinemotor.

Overigens denk ik dat het bij vele motoren zou moeten kunnen. Hierbij een werkingsprincipe van de motoren met de carb op de cilinder, zoals bijvoorbeeld Zenoah:

Die cilinder draaien maakt dus niks uit qua timing, dus qua lopen van de motor. Als de cilindervoet in jouw foto (ook een Zenoah?) dus symmetrisch was ontworpen was ook die omkeerbaar.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik snap dat ik de timing niet wijzig door het verdraaien van de cilinder. Dus zal het ding lopen. Tenzij iemand hier concrete tegenargumenten weet...

Hugo
Oud 14 maart 2010, 14:22   #42 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Ik vergelijk geen methanol motor met een benzinemotor, ik vergelijk timingsprincipes. Vandaar mijn vergelijking met die OPS. Ik vergelijk namelijk deze criteria:
Timing van de inlaat het carter in: gevolg van de stand van de krukas, zowel bij die OPS als bij mijn benzinemotor.
Timing van de inlaat de cilinder in: gevolg van de verticale stand van de zuiger, zowel bij die OPS als bij deze benzinemotor.
Timing van de uitlaat de cilinder in: gevolg van de verticale stand van de zuiger, zowel bij die OPS als bij deze benzinemotor.

Overigens denk ik dat het bij vele motoren zou moeten kunnen. Hierbij een werkingsprincipe van de motoren met de carb op de cilinder, zoals bijvoorbeeld Zenoah:

Die cilinder draaien maakt dus niks uit qua timing, dus qua lopen van de motor. Als de cilindervoet in jouw foto (ook een Zenoah?) dus symmetrisch was ontworpen was ook die omkeerbaar.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik snap dat ik de timing niet wijzig door het verdraaien van de cilinder. Dus zal het ding lopen. Tenzij iemand hier concrete tegenargumenten weet...

Hugo
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij was wat Johan bedoelde uitsluitend gericht op het niet symmetrisch zijn van cylinder en carter, en dus het niet goed aansluiten van de overstroomkanalen.

Het klopt dat de timing niet wijzigt, maar daar heb je weinig aan als de stroming verstoord word door niet goed aansluitende kanalen. Want die timing is per definitie aangepast op de stroming. Ergo: sluiten de kanalen niet goed aan, dan loopt je motor gewoon slecht.... (maar lopen doet ie wel....)

Groet, Bert
Oud 14 maart 2010, 14:39   #43 (permalink)
Banned

Standaard

Hij komt er van zelf wel achter dat het niet werkt.

Kost ook niks als hij kapot gaat , is maar een china motor.

Mvg Johan
Oud 14 maart 2010, 15:00   #44 (permalink)

HugoW's schermafbeelding

Standaard

Ja, en als Johan maar even de kans krijgt, kamt hij Chinamotoren af. En zelfs, kennelijk, als hij daar geen aanleiding toe heeft. Maar had ik kunnen weten. Wordt je daar zelf nou nooit eens moe van?

Dank, Bert, voor je input. In principe werkt het dus, het hangt alleen af van de aansluitingen, of dat allemaal lekker past. Dus bij deze:

zou het moeten werken, want die is symmetrisch. Ik zal het dus bekijken, en als het lijkt te passen zonder verstoring van de stroming zal ik het proberen. En nou maar wachten op de postbode...

Hugo
Oud 14 maart 2010, 17:09   #45 (permalink)

Arjan van Werde's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Citaat:

Mvg Johan
Hoe kan dan in hemelsnaam een boxer motor lopen, hier is altijd in cilinder "verkeerd" om gemonteerd Of wil je nu vertellen dat een boxer altijd maar op 1 cilinder loopt
Op mijn 4 cilinder heb ik ook 1 cilinder rij 180 graden omgedraaid als je maar zorgt dat de spoeling vanuit het carter vrij kan verlopen naar de kanalen in de cilinders.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...w-filmpje.html

Groeten arjan
Arjan van Werde is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten