Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 september 2010, 21:38   #151 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Kan wel.

Maar transparent word normaal genomen om de konstruktie te laten zien .

Normaal is daar bij een calmato weinig te zien. (als hij heel is)

En alle fouten en gebreken zijn dan te zien.

Mooier is een ondoorzichtige folie op de Calmato.

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2010, 21:45   #152 (permalink)

wilbert.v/d.berg's schermafbeelding

Leeftijd: 17
Standaard

ok, dan neem ik wel normale folie rood en mat zwart voor de sierstrepen.
wilbert.v/d.berg is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2010, 22:39   #153 (permalink)
Banned

Leeftijd: 38
Standaard

Ik zou de mooie schema's bewaren voor als je wat verder bent en ook een kist hebt die echt mooi is.

Een calmato is een trainer, die horen gewoon lelijk te zijn, want je gaat er toch vanzelf schade mee vliegen (QED).

Dat rood/zwarte schema kun je mooi vinden, maar voor een beginner in de lucht is het een hel, zichtbaarheid van 0.

Rood is op zichzelf wel een hele goede kleur, maar zet er dan wit tegenover.

Het menselijk ook heeft 2 mechanismen om te zien, het een is voor kleur, het andere voor contrast (kegeltjes en staafjes). Het kleurgedeelte werkt goed voor dichtbij, maar niet voor veraf. Verderop in de lucht zal elk toestel wegvallen naar grijstinten.

Nu heb je in kleuren grofweg 2 soorten; diegenen die donker wegvallen en diegenen die licht wegvallen.

Zowel rood als zwart vallen donker weg, maw, zodra die kist op afstand komt, zal het 1 grote zwarte vlek worden, wat de orientatie, zeker voor een beginner, gewoon lastiger maakt. Op een mooie zomerdag zul je er weinig last van hebben, maar op dagen zoals bv. vandaag wordt je kist erg slecht zichtbaar.

Wat je wil is 2 kleuren die op afstand als grijstint contrasteren. Dus bv. rood/wit, rood/geel, enzovoort. Dan is je kist altijd goed zichtbaar.
Henri Zikken is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2010, 00:10   #154 (permalink)

Jonkje's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Zoals bijvoorbeeld de twee hoofdkleuren combinatie op de kap van mijn heli:

Click the image to open in full size.
Oud 24 september 2010, 00:17   #155 (permalink)
Banned

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilbert.v/d.berg Bekijk bericht
ik zelf vlieg 2,4 niet van Futaba maar van assan
Welke ontvanger gebruik je? De X8R7 en X8R6 zijn op zichzelf prima ontvangers, maar het is wel van belang dat de antennes onder 90 graden van elkaar gezet worden. Assan geeft een bereik tussen de 300 en 800 meter op.

Voor een brandstoftrainer buiten zou ik de X8R ontvanger gebruiken. Deze heeft een andere antenne, waarbij plaatsing minder van belang is, en een groter bereik, tussen de 1 en 8 km volgens Assan.

Met beiden heb ik veel gevlogen, met de X8R6/7 kun je, als de antennes niet voldoende hoek hebben tov elkaar, failsafes krijgen op normale vliegafstanden. De X8R heeft hier geen last van.

In de handleiding van Assan staat aangegeven dat het de voedingspanning ten alle tijde boven 3.6v moet zijn.

De failsave is instelbaar; de stand van de knuppels bij inschakeling van de ontvanger, is de instelling van de failsave.

Citaat:
maar tog heb ik al een redelijke oorzaak ik denk omdat de roeren zo zwaar lopen hij zoveel stroom trekt dat de ontavnger accu inzakt.
Ondanks al het geblér, iedereen is het er wel over eens dat roeren niet zwaar moeten lopen. Hoe je het ook doet, het moet soepel lopen. Het moet niet zo zijn dat de servo's moeten werken om ze te laten bewegen.
Oud 24 september 2010, 07:00   #156 (permalink)

Standaard

ik gebruik de R7, het zou idd, aan de antenne,s kunnen liggen.
ook de roeren soepel laten lopen, alleen het verhaal van die kleuren?
is dat echt to erg?
Oud 24 september 2010, 08:38   #157 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Citaat:
Dan luistert dat wel heel kritisch zeg
Oud 24 september 2010, 15:19   #158 (permalink)
Banned

Standaard

Citaat:
ook de roeren soepel laten lopen, alleen het verhaal van die kleuren?
is dat echt to erg?
Nou ja, erg.. uiteindeljik valt er natuurlijk mee te vliegen, maar je maakt het jezelf als leerling een stuk makkelijker door met een goed zichtbare trainer te vliegen. Zeker in het najaar.

Kijk maar eens naar wat er aan trainers verkocht wordt. Ze gebruiken praktisch allemaal wit als basiskleur, of op z'n minst in grijstinten contrasterende kleuren. Daar is een reden voor

@Berto.. het is mijn ervaring, in de praktijk, dat bij de R7 ontvanger het van belang is dat er een hoek tussen beide antennes is, en dat je anders, als dit niet het geval is, sporadisch een failsafe kunt krijgen.

Het is dus niet zo dat het exact 90 graden moet zijn omdat het bij 89 graden direct fout gaat, maar je kunt dus wel failsafe-situaties krijgen als je de antennes zomaar een beetje wegmoffelt ergens.
Oud 24 september 2010, 16:07   #159 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Citaat:
@Berto.. het is mijn ervaring, in de praktijk, dat bij de R7 ontvanger het van belang is dat er een hoek tussen beide antennes is, en dat je anders, als dit niet het geval is, sporadisch een failsafe kunt krijgen.
Vraag is of dat merk gebonden is of type ontvanger gebonden.

Zo te lezen het laatste.

Ik ben slordig met m`n "alledaagse" kisten (al is de jet ook aardig "alledaags" aan het worden) maar let niet zo op de antenne richtingen, vaak liggen ze 180 gr tov elkaar maar dat kan komen door de langer antennes die ik veelal heb.
90 graden heb ik in geen 1 kist, m`n jet komt nog het dichtste bij met iets van 120 gr.

Laatst gewijzigd door Berto; 24 september 2010 om 16:37
Berto is nu online   Met citaat reageren
Oud 24 september 2010, 16:26   #160 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Berto Bekijk bericht
Vraag is of dat merk gebonden is of type ontvanger gebonden.

Zo t elezen het laatste.

Ik ben slordig met m`n "alledaagse" kisten (al is de jet ook aardig "alledaags" aan het worden) maar let niet zo op de antenne richtingen, vaak liggen ze 180 gr tov elkaar maar dat kan komen door de langer antennes die ik veelal heb.
90 graden heb ik in geen 1 kist, m`n jet komt nog het dichtste bij met iets van 120 gr.
Ik heb 90 graden (of zo dicht mogelijk) door de antennes in buisjes (afgeknipte wattenstaafjes) die tegen spanten aangeplakt zitten te plaatsen.

De handleiding van Futaba zegt namelijk ook dat de antennes onder een hoek van 90 graden moeten staan. Anders is de ontvangst onder sommige hoeken minder. (Volgens Futaba handleiding...)

--
Joost
roeleveld is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2010, 17:07   #161 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

H.B.Busking's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het bij de Jeti ook met doorvoerbuisjes opgelost. Die kunnen een beetje bewegen.
Staan zo ongeveer 90 graad, soms iets minder. Zitten in zwevers.
Onvangst is smetteloos. Heel goed spul.
Ontvanger heb ik tussen polyethyleen schuimpjes geklemd in de romp. Een houdertje gesneden, vergelijkbaar met een spacer. Wel zo dat het kan koelen. Ook weer uit bescherming van de RC.
In een slank F5B rompje gaat dat inpassen weer wat makkelijker.
H.B.Busking is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2010, 17:08   #162 (permalink)

Standaard

dus 1 aan een spant omhoog en 1 rechtuit?

het probleem is dat er een best wel lange antenne aan zit, dus die 90 graden hoek is best lastig om te maken.
de antenne,s liggen nu parallel aan elkaar.
en kwa kleurstelling ga ik denk ik tog maar voor de rood zwarte, is dan wel iets lastiger maar wel erg mooi.
Oud 24 september 2010, 17:25   #163 (permalink)

Standaard

Citaat:
dus 1 aan een spant omhoog en 1 rechtuit?
Ja, klopt...
Citaat:
het probleem is dat er een best wel lange antenne aan zit, dus die 90 graden hoek is best lastig om te maken.
Valt mee, bij de Futaba ontvangers die ik heb gaat het om het laatste stukje dat lijkt alsof het een beetje "uitsteekt". Dat is maar een 3 centimeter (geloof ik, kan het hier even niet controleren)
Citaat:
Dat is volgens mij juist fout en geeft minder goede ontvangst
roeleveld is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2010, 17:34   #164 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

H.B.Busking's schermafbeelding

Standaard

Wilbert, je kan ze alle kanten uit prikken.
Bijvoorbeeld een languit gestrekt in de romp, de ander om een hoekkie.
Je kan ze tapen, door gebogen rietjes steken. Of beiden uit de romp laten steken.
Kijk maar even in m'n forumfotoarchiefje, m'n e-Hawkje... daar zit een plaatje tussen. Inmiddels heb ik al weer andere, betere, rietjes...
Het signaal gaat dwars door hout etc. Door carbon en metalen wordt het signaal afgeschermd. (Kooi van Faraday)

Over kleuren... Het verhaaltje van Henri over kleur klopt wel een beetje.
Maar laat vooral je fantasie gelden. Bovendien moet je zelf ervaren door dingen te doen, te testen etc.
Het is wel zo dat geel de beste signaalkleur geeft.
Geel met zwart (bijvoorbeeld strepen) is op grote afstand te zien.

Wil je meer over kleur te weten komen, moet je maar eens zoeken naar de bezindingen van Johannes Itten. Grondlegger van de kleurenleer. Maakte deel uit van de beroemde Bauhaus kunst-architectuur-industrial design stroming uit de jaren dertig vorige eeuw. Op het internet is verrassend veel over zijn kleurbevindingen te lezen.
Met een kleurenprinter kan je overigens goeie kleurtestjes maken.

Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 24 september 2010 om 17:37
H.B.Busking is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2010, 19:33   #165 (permalink)
Banned

Standaard

Citaat:
Dan heb je blijkbaar de X8R7L versie (=lange antenne). Daarvan is alleen het laatste, gestripte stukje, de echte antenne. Die twee stukjes moeten een hoek hebben tov elkaar, hoe de rest ligt is niet van belang.

Citaat:
Dat is dus de meest ongunstige opstelling en daarmee kun je een keer een failsafe krijgen.

Citaat:
en kwa kleurstelling ga ik denk ik tog maar voor de rood zwarte, is dan wel iets lastiger maar wel erg mooi.
Dat je het zelf mooi vind, is het belangrijkst, dus als je dat het mooiste schema vind, en je bewust bent van de nadelen, dan kan niemand zeggen dat je een verkeerde keuze maakt. Zolang je maar alle voor- en nadelen op een rijtje hebt
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten