![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
Ga eerst maar eens even poetsen! Klinkt gek, maar bij mij gaat het direct onder de hete waterkraan. Eerst alle zand en modder weg spoelen. (geen angst voor roest!) NB: Helaas moest een kist dit weekend het begeven. Standje heipaal. Motor onder de bagger (OS50SX). Maar was met een paar uurtjes al weer gefikst. Helemaal uit en in elkaar. Dan gaat de carburateur er af. Ding goed spoelen onder de hete kraan. Die kan dan vervolgens gedemonteerd worden, doorgeblazen... gespoeld in in spiritus of methanol... en dan daarna netjes gedroogd en in geolied tegen roesten. Vervolgens kan je nu taxeren troep er bij de krukas-inlaat is gekomen... zand? Korrel of wat? Niet vertrouwen... verder demonteren. Achterdeksel eraf, kop los. De boutjes los je kruislings in kleine stapjes. Pas op je koppakking. Niet buigen. Bus eruit, zuiger er uit. Goed opletten wat voor en achterzijde is, opdat je de zuiger er niet verkeerd om in terugzet. Krasjes op de drijfstang, daar waar deze tegen het achterdeksel geraakt heeft, verraden de stand. Bestudeer het, en dan weet je het. Dus bus zit op een nokje geborgd, die stand kan niet missen. Zorg dat je alle onderdelen overzichtelijk op een doek, krant of kartonnetje uitlegt, en je niet kwijt raakt. Zand in de motor? Zuiger is er uit. Dus kan de krukas los. Je houd de motor in de hand. Zorgt dat de prop moer op het draadeind geschroefd zit, en je op deze moer met een plastic hamer of een kopspijkerhamertje een klapje kan geven. Als het goed is... valt de as zo in je hand. Nu kan je het motorhuis brandschoon spoelen met spiritus, wasbenzine of methanol (als je echt niks anders hebt)... of wederom de heet water straal onder de kraan... totdat de lagers helemaal schoon zijn. Geen koffiemolengeluiden meer optreden. Lekker kwastje erbij om te soppen kan geen kwaad. Alles in een grote jam of pindakaas pot naspoelen met wasbenzine of spiritus. Dan alles mooi droogmaken met een poetsdoek, droogblazen met een föhn kan ook, en dan als de brandweer alles smeren met motorolie, of afterrun... naaimachineolie... Let op... rubberringetjes niet spoelen met wasbenzine... de rubbertjes kunnen gaan uitlubberen. Kan je weer gaan monteren! Prijs UHU endfest? of nieuw sproeiersetje? Inderdaad ook even kijken bij Just Engines. En is de reparatie wellicht netter? Maar dat mag je helemaal zelf bepalen. Daar ga je vast uitkomen. Je lijkt me handig genoeg! Succes maar weer Wilbert! Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 7 september 2010 om 13:28 |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 16 maart 2009 Locatie: barneveld Leeftijd: 17
|
poeh, dat is veel info!! je hebt het over smeren met olie mag ik dan gewoon 2 takt olie pakken die ik ook gebruik als smering voor mn benzine kist? dus even samenvatting: motor onder de kraan afspoelen, cabrateur los en spoelen, achterdeksel los zie je prut liggen en vertrouw je het niet de rest van de motor demonteren (wat ik waarschijlijk zoiezo wel ga doen) alles schoonspoelen met water daarna met methanol, droogfühnen alles en daarna alles olliën. heb ik het zo redelijk begrepen? moet ik de buitenkant van de cilinder ook olliën tegen roest? ik heb de achterdeksel en cabrateur al los gehad is dit erg? Grt wilbert Laatst gewijzigd door wilbert.v/d.berg; 7 september 2010 om 13:54 |
| | |
| | #33 (permalink) |
|
In grote lijnen ja! Anders nog maar eens rustig doorlezen. Is veel woorden, maar de klus is echt goed te doen. En als je het gefikst hebt, mogen beide duimen omhoog! Het staal roest niet 1,2,3. En met gewone motorolie bescherm je onmiddellijk het metaal weer. En ja... die tweetakt olie zal lang niet slecht zijn. Kan mogelijk tegen een hogere verbrandingstemperatuur. Maar beschermen doet hij evenzeer prima. Spoel dus eerst de motor in de toestand zoals hij nu is. Echt alle meuk aan de buitenkant weg. En dan haal je hem stapje voor stapje uit elkaar. In alle rust. Je moet ook bij het spoelen de inlaat- en uitlaatopeningen een beetje ontzien. Het aluminium roest niet. Lagers, krukas, zuigerpen en cilinder mag je lekker invetten. Zo min mogelijk aan de as draaien. Voor je volledig gaat demonteren ook de gloeiplug eruit. Dan komen er geen grote krachten op de motor te staan als aan iets mocht draaien. Zorg dat je goed passende inbussleutels hebt, forceer niets. Want als het echt niet los wil, kan het gewoon de warme oven in van moeders, op 170 graden. Warm gestookt met een kwartiertje komt het allemaal makkelijker los. Wel even de ovenwanter erbij... anders brand je je fikken! Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 7 september 2010 om 14:13 |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 4 februari 2005 Locatie: City of Oss Leeftijd: 43
|
Als je nou moet kiezen tussen geld uitgeven voor lijm om te repareren of een nieuw onderdeel, dan is het misschien verstandig om een nieuw onderdeel te bestellen. EndFest is sterk, maar het onderdeel is klein en wordt warm. Ik dat je aan het lijmen blijft. En natuurlijk breekt het altijd af op een mooie vliegdag. Dus dan weer gerommel en compromissen, waardoor kans op problemen en zo is de cirkel weer rond. Doe jezelf een plezier.....
__________________ Any landing you survive is a good landing! (De Reddertjes, Albatros Airlines) |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
|
Eh, Hobby In al gebeld?!? Zal vast besteld moeten worden maar dat zou geen probleem moeten zijn.
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 30 september 2008 Locatie: rosmalen Leeftijd: 26
|
ik heb hem tegen het hout van de zijkant gemaakt met een alu hoekprofieltje. kan vanavond wel een foto regelen als je wil? gr,
__________________ sig fourstar (os 46ax)--futaba 6ex 2,4 ghz----------->greatplanes extra 300s (saito 125)---mvvdb--FuNfLy 2010 mvvdb seagull decathlon 120 arf 2m. (saito 125) |
| | |
| | #43 (permalink) |
|
Hallo Wilbert, Plaats eens een fotootje van dat motortje? En dat gebroken deel? Al die FXjes zijn kwetsbaar. Je bent de eerste niet. Daarom had ik bij voorbaat dat als aangepast met de OS LA onderdeeltjes. Het OS FX-H (Heli) deksel is zonder steun en past op de FX. Andere optie is het wegvijlen van de restanten. Nieuw bevestigingsplaatje zelf maken is schier eenvoudig. Stap 1: Sproeier positie nameten. Juiste standen overnemen. Stap 2: Dekseltje los. Overtrekken op een stukje knipbaar karton met een stiftje. Boorgaatjes markeren met een scherpe punt. Stap 3: Het geheel teken je in die bewuste V-vorm, met een langere lip eraan, die je om de metalen sproeier heen kan buigen met een lus. Die lus of lip wordt je nieuwe sproeier houder. En is zo lang, dat er onder de sproeier een gaatje geboord kan worden voor een boutje/moertje. En kan je daarmee de sproeier vast zetten. Eerst maak je alles uit karton.. net zolang tot je tevreden bent met alle knipsels... en die zet je over op een stukje voldoende dik allu plaat of messing. Dat ga je met een metaal-figuurzaagblad uitzagen en netjes bijvijlen, tot je een schitterend werkstuk hebt. Ik weet zeker dat je dat kan... want ik stond op mijn 15e ook al fresnel-lensjes op de draaibank van mijn paps te draaien... reductiekastjes en schroefassen te maken. Dus hoppa, lekker klussen, en kijken hoever je komt. Nog even een paar inzichtelijke foto's uit mijn archiefje... FX before... FX after... ![]() Ik zal nog even een schetsje voor je tekenen en inscannen. Stephans oplossing kan ook heel goed. Maar... die heeft een AX op de bok... en die kan je vast schroeven. Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 7 september 2010 om 16:55 |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 30 september 2008 Locatie: rosmalen Leeftijd: 26
|
zo heb ik het gedaan. bij mij was dat plaatje ook door de middent gegaan. ![]() ![]() mischien heb je er wat aan. gr,
__________________ sig fourstar (os 46ax)--futaba 6ex 2,4 ghz----------->greatplanes extra 300s (saito 125)---mvvdb--FuNfLy 2010 mvvdb seagull decathlon 120 arf 2m. (saito 125) |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 16 maart 2009 Locatie: barneveld Leeftijd: 17
|
ok, op die manier lijkt me een goed idee om vast te zetten. motor is schoon gemaakt van de buiten kant. was de kop er aan het af halen alle boutjes gingen redelijk totdat er 1 totaal niet los wou komen, zette redelijk veel kracht op de sleutel en opeens leek het of hij los schoot maar dat was niet zo, hij was zeg maar dol gedraait in de kop kon geen kracht meer zetten. heb toen de dremel gepakt en een sleufje in de bout geslepen en met de schroevendraaier los gedraait. maar krijg nu de lagers niet los, moet ik nu met de oven aan de gang? hoe moet dit precies? hoeveel graden en dergelijke? Grt wilbert |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |