Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 4 februari 2012, 21:29   #16 (permalink)

CEN TR4's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Ik denk dat ik mijn lesje wel geleerd heb door deze boekdelen van oude wijze mensen. Wanneer komt deel 4 uit
CEN TR4 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 februari 2012, 12:21   #17 (permalink)

Ger Kovacs's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CEN TR4 Bekijk bericht
Ik denk dat ik mijn lesje wel geleerd heb door deze boekdelen van oude wijze mensen. Wanneer komt deel 4 uit
Wij zitten al bij deel 7 wel een beetje doorlezen hoor.

Ger. ( ouwe 'wijze'. Rc vlieger )
Oud 5 februari 2012, 19:20   #18 (permalink)

droopy0025's schermafbeelding

Leeftijd: 33
Standaard

Ik weet ondertussen wel hoe ik een motor redelijk moet afstellen. toch is mij opgevallen dat er een aantal mensen op de club veel meer kijk op hebben dan ik.
de Hoofdnaald afstellen doe ik zelf en is inderdaad 1x 1 of twee klikjes verstellen. bij nieuwe motoren laat ik toch liever de "experts" even de 2e naald afregelen om hierna nooit meer hier aan te komen. (na wat geklooi kom ik er wel uit maar heb liever dat het gelijk goed loopt)

mijn ervaring is dan ook dat deze motoren het altijd goed doen (plugjes wel af en toe vervangen maar das al)
Oud 6 februari 2012, 21:19   #19 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

De achterliggende theorie van een motor afstellen is overal gelijk, of je nu een vliegtuig of heli hebt..
Alleen een heli is wat moeilijker om de "volgas" af te stellen als je nog niet zo lekker kunt vliegen (houd zo lastig vast met 2paar gehaktmolens)

Nu ben ik zelf een jaartje of wat met die dingen bezig, en begin nu eindelijk een beetje "gehoor" voor de motortjes te ontwikkelen.
Erg prettig, scheelt veel gezeur met de motortjes
Hoef nu bijna niet meer te draaien aan de afstelling

Maar ook bij ons, een vlieger waarvan de motor erg regelmatig afsloeg
Ik vroeg hem of ik alles even mocht bekijken, maar dit mocht niet aangezien ik 1: jong was en 2: ik geen verstand van vliegtuigmotoren zou hebben.

De opvolgende vlucht viel de motor dus weer uit in de lucht..
Oud 7 februari 2012, 09:47   #20 (permalink)

Dakota's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Of ik lees er over heen of hij is nog niet genoemd.
Ik heb al eens gehad dat het slangetje van de uitlaat naar de tank verstopt was. Hierdoor zal de motor goed lopen op de grond tot je volgas gaat. Na een minuut of sneller zal er vacuüm in de tank ontstaan en valt de motor uit. Dan kan hij nog zo goed afgesteld staan hij valt uit na een minuut...
Oud 7 februari 2012, 11:59   #21 (permalink)

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Dat is idd een bekend probleem, de uitlaat blaast troep de tank in, dus een filtertje daartussen, wat je dus regelmatig moet schoonmaken.
Oud 7 februari 2012, 12:21   #22 (permalink)

defik's schermafbeelding

Leeftijd: 26
Standaard

Inderdaad, het afstellen is ook deels een kwestie van gehoor. je moet op een bepaalde manier de loop van de motor kunnen horen. Te arm, te rijk, opnemen. allemaal dingen die je op het gehoor al een eind goed kan zetten. (2tact racebrommers bijvoorbeeld werken bijna hetzelfde en luisteren naar zeer nauwkeurige afstelling) Ik heb het geleerd van mn vader die al zon 40 jaar vliegt en tjah dan word het er stiekum gewoon ingegoten.

mensen die zeggen, ja os is goed, de rest niet bijvoorbeeld hahaha bijna elke motor is goed aftestellen alleen zijn sommige gewoon gevoeliger voor hun afstelling als de ander.

luchtschroeven ook, lekker afblijven en pas aan beginnen als je basis goed is, vaak hoef je niet eens bij te regelen met je luchtschroef.

sommigen denken ook, nou zeg zoveel toeren draaien is echt niet goed. laat ik hem eens rijker zetten, dat zijn dus de grootste fouten die je kunt maken.

waarom? denk eens aan het niet op temperatuur komen van je motor, en in het ergste geval verhoogde compressie door overtollig mengsel.

Dan nog even een tip.

Heb je een model wat lang heeft stilgestaan en niet lekker reageerd op het gas,steeds afslaat. Draai hem even zo rijk mogelijk om je naald te (spoelen) en stel hem opnieuw af. vaak zijn je problemen dan al verholpen mits je klunk niet verstopt zit.

Laatst gewijzigd door defik; 7 februari 2012 om 17:16
defik is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2012, 21:22   #23 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

Ik heb bij mijn trex 600 wel eens gras in de carb gehad...

De hele dag zitten etteren omdat de afstelling continu van veels te rijk naar spontaan veel te arm ging
Maar aangezien de luchtinlaat helemaal diep in het binnenste van de heli verstopt zit, en er ook niets bijzonders opgewaaid was niet aan gedacht.

Tot je van ellende heel de carb er maar eens afsloopt (15 minuten sleutelen..) en de carb zelf uit elkaar trekt. Toen kwam er allerlei resten gras uit de verschillende sproeiers zetten.
Daarna was alles weer goed.

Soms zit het in rare hoeken..
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten