Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl

Modelbouwforum.nl

Modelbouwforum.nl (http://www.modelbouwforum.nl/forums/)
-   Brandstof vliegtuigen (http://www.modelbouwforum.nl/forums/brandstof-vliegtuigen/)
-   -   vraagje over 3w 70 i (http://www.modelbouwforum.nl/forums/brandstof-vliegtuigen/34988-vraagje-over-3w-70-i.html)

wesley puma 17 december 2006 16:40

vraagje over 3w 70 i

mensen !!,

Ik zit met een vraagje over de motor, deze gaat bij iets onder 3/4 gasgeven(op de zender) uit zich zelf op volgas lopen terwijl de gasschuif van de carb. gewoon op 3/4 blijft staan.
ik dacht eerder dat het storing was of aan de servo lag(onder het vliegen) maar nu heb ik dus gezien dat dat niet zo is.

nou zat ik te denken dat het aan de hoog-toere naald van de carb. kan liggen ? zou dat kunnen als ik deze iets dicht zou draaien zou het dan verholpen zijn? ik denk namelijk dat hij op de hoge toeren meer benzine krijgt als nodig is en dan toch op een of andere manier harder gaat lopen.

want vanaf 3/4 naar 4/4 gas geven merk ik bijna geen verschil in toeren ik denk dat dat hooguit 150 rpm verschil in zit.

ik kan er zo wel mee vliegen en gebruik het volle gas bijna niet maar het is echt heel ieritant dat ik niet linear gas kan geven ...

wie kan me vertelle of het klopt dat ik de H naald iets naar links moet draaien?

alvast bedankt

Grt.

paulplevoets 17 december 2006 18:18

Dat kan aan zoveel dingen liggen. Oftewel je afstelling (te rijk of te arm bovenin), de airflow naar de carb, drukopneempunt van het membraam, geometrie van je gasservo en gashevel op de carb...

Eerst zorgen dat je gasaansturing in orde is, dus aan beide kanten gelijke uitslag (bv 120/120) en dan bijna geen subtrim. Vervolgens kan je de motor afstellen. Loopt hij goed, maar is je gascurve niet goed, moet je deze op de zender bijregelen.

wesley puma 17 december 2006 20:13

ik denk zelf dus dat het aan de afstelling ligt want met de uitslagen heb ik het zo dat ze beide gelijk zijn , ik zoek het toch meer naar de afstelling, wat je zecht over het drukopneem punt van het membraam? wat moet ik me daar van voorstellen?

het probleem is echt dat als ik bij de >carb.< de gas schuif op 3/4 heb dat de motor al volgas gaat draaien, dus ik denk dat hij op de H naald armer moet , zou dat kunnen kloppen dan?

Grt.

Huibert 17 december 2006 20:59

Lijkt er op dat hij op de H iets rijker zou moeten.

wesley puma 17 december 2006 21:16

rijker 8O ik dacht juist armer , omdat ie (theotetish gezien) "volgens mij" bij 3/4 gas al zoveel benzine krijgt als wat hij bij 4/4 gas nodig heeft... , want de motor heeft nu zo'n 20 liter benzine op schat ik zo, en nu moet de hele boel wat beter afgesteld gaan worden , als ik het zou proberen om de H naald wat verder dicht te draaien, zou dat dan ernstige gevolgen kunne hebben? ik denk het niet he... tja, ik ga het van de week wel eens proberen om hem iets verder dicht te draaien... ik denk dat het dan toch proberen word... iemand iets belangrijks daarover te vertellen?

Grt.

bert de eerste 17 december 2006 21:52

het laaste beetje dat je extra open zet als je vol gas geeft, heeft minder efect dan het eerste deel van de gas schuif
denk daarom dat er niks mis is
als je het hinderlijk vindt kun je beter de gas curve aanpassen (als dat op je zender zit)
als je motor goed en betrouwbaar draait zou ik ervan afblijven
van die laaste paar toeren slijt de motor alleen maar harder
en op de grond heb je altijd minder toeren dan in de lucht
daarom altijd tandje rijker zetten

groeten bert

wesley puma 17 december 2006 21:57

ja klopt daar heb je gelijk in, maar bij een benzine motor moet je (in deze gas stant tot volgas) ook nog verschil kunnen merken, en dat verschil is er bijna niet, (op de club kunnen ze me er ook mee helpen) maar ik heb nu erg weinig tijd vandaar dat ik er hier na vraag, het klopt wat je zecht hoor bert, maar het moet toch nog beter af te stellen zijn, in de lage toeren loopt ie echt perfect maar in vanaf iets meer als half gas is het een beetje bagger.

Grt.

Cesar 17 december 2006 22:01

Hallo Wesley,

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, bijna alle benzine motoren hebben dit euvel dat van 3/4 tot volgas bijna niets gebeurt.

Je kunt op je zender wel de gas curve iets veranderen zodat je van stationair naar volgas een mooie lineaire verdeling v.w.b. toeental krijgt.

Cesar.

wesley puma 17 december 2006 22:06

toch?hmm iemand bij ons op de club heeft een 3w 60 en daar kun je met de laatste 2 tantjes gas op de zender nog merken dat hij optoert , vind ik wel vreemd dan, dus het is niet raar dat hij dat doet? dan kan ik hem net zo goed op de zender instellen dat als ik volges heb op de zender dat dat tot 3/4 gas is aan de carb? toch , nouja als bijna alle benzine motoren daar last van hebben ben ik geholpen bedankt.

Cesar 17 december 2006 22:54

Nou ja alle misschien niet, maar bij ons op de club hebben we het al eerder over dit euvel gehad.
Ik denk dat het door de betrekkelijk eenvoudige carburateur komt dat er in het laatste gedeelte van de beweging van vlinderklep niet zo veel meer gebeurt kwa toeren.

Gr.
Cesar

bert de eerste 17 december 2006 23:30

dit effect wordt veroorzaakt door een bezinne, gas, metanol met een smoorklep werkt
als de smoorklep 3/4 open staat heeft ie weinig effect

@wesley
als hij boven in z'n toeren rot loopt zou ik dat eerst netjes afstellen.
H naald verdraaien bij volgas net zolang tot max toeren dan een beetje meergeven tot hij wat in toeren zakt
dit is omdat, als je ermee vliegt je makklijker toeren maakt
eventueel L naald bijstellen

vermoed (is opafstand erg moeilijk te zeggen) dat hij boven in te rijk staat

lekker op je gemak doen, is even klooien maar dan heb je ook wat

paulplevoets 18 december 2006 16:30

Je moet gewoon regelen dat je motor goed loopt. Als hij écht 20 liter heeft gehad, kijk eens hoeveel olie je nog hebt, dan kan je met een gerust hart afstellen naar wens, de motor is nu al goed gevorderd bij het inloopproces. Stel dus eerst je motor goed af! Er zijn diverse beschrijvingen van op internet te vinden, en denk eraan dat de L naald effect heeft op de H naald, maar (bijna) niet andersom.

Het drukpunt van het membraam is die nippel die bovenop de Tillotson carb van de recentere versies van de 3W 70-75 staat. Ik heb eens geprobeerd dit met een darmpje te verlengen tot achter in de romp (cte druk), maar had hier weinig resultaat mee.

Wanneer je motor nu goed is afgesteld, dan kan je pas aanpassingen doen aan de gascurve. Kijk niet teveel naar die smoorklep, je moet gewoon de motor horen. 3/4 open is meer dan 3/4 gas, ze werkt minder eens ze verder open staat.

Als de motor echt niet af te stellen is en slecht start, dan kan het zijn dat je reedvalves stuk zijn. Deze moet je dan vervangen. Ze gaan stuk als je motor slecht gekoeld is (geen goede instroom-geleiding-uitstroom van koellucht). Reedvalves die stuk zijn staan enkele mm's open

Alexzzz 18 december 2006 18:06

Gascurve aanpassen op je zender, dit is geen ongebruikelijk verschijnsel bij een benzinemotor :)

Grt.

Alexzzz 18 december 2006 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cesar
Nou ja alle misschien niet, maar bij ons op de club hebben we het al eerder over dit euvel gehad.
Ik denk dat het door de betrekkelijk eenvoudige carburateur komt dat er in het laatste gedeelte van de beweging van vlinderklep niet zo veel meer gebeurt kwa toeren.

Gr.
Cesar

Klopt Ruud, dat was met mijn Laser 200 met ZG62 :D

Grt.

wesley puma 18 december 2006 20:32

ok bedankt, ik zal vande week eens wat beter gaan afstellen op de H naald.. kijken of dat resultaat geeft , zoniet gaat hij gewoon terug op de stand hoe hij nu staat...

Grt.

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:03.