Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 4 februari 2012, 16:11   #16 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

H.B.Busking's schermafbeelding

Standaard

Tomos? Mooi! Puch model met 3-bak?

Dan zit er een stuk grotere afstand tussen demper en uitlaatpport. Dan krijgt glas of steenwol geen kans om in de motor te komen. Verder hannes en zeul je met een brommer niet zoals met een modelkist.
Staalwol is een stukje ervaringsleer van de oude garde... om het zomaar te zeggen. Was getest en had zich gewroken...

Hans... Hier nog wat detail van de ophanging in de Calmato. Zeer compact. Paste allemaal net met de rubbers. Heb de motor zelfs iets schuiner gemonteerd. Omdat de resonantiepijp netjes onder de vleugel door moest lopen.

Click the image to open in full size.

Dan nog even een plaatje van het knutselproces van de motorophanging. Printjes, kartonnetjes, een gatenponstang (buiten beeld)... en wat rubber...

Gr Bas

Laatst gewijzigd door H.B.Busking; 4 februari 2012 om 16:27
H.B.Busking is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2012, 18:59   #17 (permalink)

hmeijdam's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Ik heb weer voor 3 weken ideeën en werk met al deze tips. Die staalwol tip vind ik ook een goeie. Gisteren werd ik door een Spartamet ingehaald en het viel me op dat dat ding bijna geen geluid maakt. Hoe zou zo'n dempertje er vanbinnen uitzien?
Oud 4 februari 2012, 19:28   #18 (permalink)

droopy0025's schermafbeelding

Leeftijd: 33
Standaard

Als je staalwol gebruikt gebruik dan wel de grove variant en niet de Brillo schuursponsen. de uitlaatgassen moeten er wel doorheen kunnen. ook moeten er voldoende gaatjes in de aluminium buis zitten de totale oppervlakte moet minimaal het zelfde zijn als de vrije doorstroom opening.
alleen staalwol toepassen achter het reso schotje daar er anders de mogelijkheid bestaat dat er toch staalwol de motor ingezogen wordt.
mijn 9cctje staat nog niet eens op rubbers en haalt 69db 71db 72db en 76db (rondom gemeten) gemiddeld dus onder de 74db
Oud 4 februari 2012, 22:02   #19 (permalink)

hmeijdam's schermafbeelding

Standaard

Ik heb hier nog een pluk grove RVS staalwol liggen, die ik hier mooi voor kan gaan gebruiken
Oud 4 februari 2012, 22:44   #20 (permalink)

Standaard

Er is een Spartamet forum meen ik. Daar heb ik ooit wat exploded views gezien... niet van de demper
Zaten Sachs motortjes op. Geloof niet dat ze nog op die manier gebouwd worden met deze motortjes? Electro is het ook hier aan het winnen.

@Droopy... Hang maar in rubbers... gewoon anti-geluid! Waar haal je deze grovere staalwol? De ijzerboer?
Oud 4 februari 2012, 23:22   #21 (permalink)

Mr. Tucano's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Tip, en mijn ervaaring.
hang met een silic. slang achter de orginele pot een graupnerpijp voor een 10 tot 15cc.
gebruik een APC 14*8 en je komt op 74-76 dBa uit.
Mooi ja die opbouw is een hele kersboom, stoorde het bij mijn kistje niet echt onderaan.
Geloof me zeer stil en power genoeg.
Mr. Tucano is offline   Met citaat reageren
Oud 5 februari 2012, 10:29   #22 (permalink)

droopy0025's schermafbeelding

Leeftijd: 33
Standaard

Mijn vrouw koopt ze bij de Digros (ik pik ze uit de keuken) Grove keuken / pannenspons kun je met een schaar op maatknippen er moet een klein beetje in zodat er wel iets weerstand is maar niet te veel.

De cowl is al helemaal opmaat uitgesneden en de motorsteun is net aan pas.
rubbers brengen de motor naar voren waardoor ik deze verder op de steun moet boren wat dus eigenlijk niet past. een heleboel gedoe dus voor een kist die geluidsgoedgekeurd is. Wel heb ik tochtstrip onder de vleugel aangebracht.

De moderne brommertjes zijn voornamelijk stil doordat er een membraam tussen de inlaatpoort en de carburateur zit. Dit membraam dempt het geluid, een fatsoenlijk luchtfilter zal het geluid ook dempen helaas is het voor nitromotoren bijna niet te doen omdat de luchtopening pal achter de prop zit.
Oud 6 februari 2012, 21:21   #23 (permalink)

Robke's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Ik kom toch wel tot de ontdekking dat ik ook bij de oude garde begin te horen.

Tijdens crossen met zo'n Puch brommer kwamen mijn kameraad en ik erachter dat die staalwol in de uitlaat helemaal dicht zat met koolstof, en dat drukte het vermogen. Eruit was teveel herrie, dan begon de buurt te klagen, dus wat nu? (wij zaten toen elke dag tot achter onze oren in het vet en de olie)
Dan maar zo'n pannensponsje, die had mijn kameraad wel in de keukenkast van zijn moeder zien liggen (Brillo)
Wisten wij veel dat daar al zeep in zat....voel je hem aankomen?
Dus dat sponsje ontrafeld en "hup" in de uitlaat en aan het crossen.
IPV teveel lawaai stond de hele straat nu blauw van de zeepwalm (en dat was echte dikke shit), maar wij vonden dat een super gaaf effect. (ik kan mij de stank nog herinneren)
Daarna mochten wij van zijn pa geen zeepsponsjes meer in de uitlaat duwen...jammer. (soms deden wij het stiekum toch wel met een klein stukje...)
Wat een zalige tijd...kunnen dat soort dingen tegenwoordig nog? Of heb je dan gelijk de ambtnaar-in-functie op je dak?
Oud 14 februari 2012, 10:12   #24 (permalink)

blaauwen's schermafbeelding

Standaard

Er bestaat ook RVS staalwol. Ik gebruik het om te schuren. Is dat ook bruikbaar in je uitlaat?
Oud 14 februari 2012, 12:10   #25 (permalink)

Standaard

Naar mijn beleving niet het spul dat ik maar enigszins in de buurt van m'n motor zou willen hebben.

Het wil overigens goed fikken. Branderdertje erbij en boem... weggeoxideerd.
Knijp er in... en het breekt al. Staalgruis en hoe!

Je wellicht moeten denken aan een type dat meer lijkt op verspaand materiaal?
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten