![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 15 juni 2003 Locatie: Kampen "The city that rock's, the city that never sleeps!" Leeftijd: 46
|
Wie kan me helpen aan een redelijk stille uitlaat voor de Super Tiger 90 2 takt motor...? Bij de originele (zoals op de onderstaande foto) trilt bij iedere nieuwe uitlaat ( die ik monteer ) een demperschotje los... Ik heb al 2 x een nieuwe uitlaat gemonteerd, maar helaas, het euvel blijft zich voordoen. duidelijk een constructiefout dus ! Het gaat dus vooral om de aansluiting op de cilinder, (rond ) de vorm en de staat van de uitlaat maakt me niet zo veel uit... ![]() gr Gert
__________________ " E.G.FOX.Polaris.& Polaris 70%.PTIIXL.Dep-cub.Elipsoid.Boom.Kinini.Mig29uB. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 29 januari 2010 Locatie: Barneveld Leeftijd: 51
|
Hoi Gert, Even een oud draadje naar boven halen. Ik heb ook deze motor en zou hem graag wat stiller maken. Is het jou destijds nog gelukt? vr gr Hans
__________________ Lipsmackin' Thirstquenchin' Acetastin' Motivatin' Goodbuzzin' Cooltalkin' Highwalkin' Fastlivin' Evergivin' Coolfizzin'....Methanol |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 15 augustus 2004 Locatie: Valkenburg zh Leeftijd: 51
|
Waarom niet lijmen met Openhaardenkit Producten - Bison vuurvast tot 1200 graden celcius. Wel even ontvetten. Is denk ik het goedkoopst.
__________________ Met vriendelijke groet, Aad d. B. Geen betere raad dan voorraad! |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004
|
Als je serieus een stillere demper wilt hebben, zou je kunnen opteren voor een Hatori resonantie uitlaat met 3 kamer demper? Nadeel is de prijs. Redelijk heftig. In het middengebied muisstil en in de hogere regionen van het toerengebied stiller dan de standaard fabrieks dempers. Motor gaat ook iets zuiniger lopen. En natuurlijk iets vermogenswinst. Gewichtig zijn de dempers ook niet. Vederlicht. Wel zal je het zwaartepunt in de gaten moeten houden, Dat verschuift naar achter. Hobby-In voert Hatori. Daar kan je in NL bij terecht. Voor zover mijn ervaring. Gr Bas |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Hoi Bas, Bedankt voor de tip over Hatori. Die uitlaten vind ik erg mooi, maar ik vrees dat dat een onverstandige investering zou zijn voor mijn budgetvliegtuig waar de ST .90 op zit. Ik ga op zoek waar ik een paar 15x15 mm trillingsdempers op de kop kan tikken. Daar ga ik de motor op zetten. Vervolgens ga ik er een spuitbus-nademper voor maken en dan zien wat dat oplevert.
__________________ Lipsmackin' Thirstquenchin' Acetastin' Motivatin' Goodbuzzin' Cooltalkin' Highwalkin' Fastlivin' Evergivin' Coolfizzin'....Methanol |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Hallo Hans, Begrijpelijk. Ik heb een Hatori op de 46 AX dat scheelt al weer een slok op een borrel. Demping op silentblocks? Kijk even hier ter inspiratie. Alleen dat al doet vreselijk veel goeds. De bespannen kist is een klankkast van jewelste. M'n Calmato had ook een resonantie gons. Met de rubbers heb (+Hatori) complete transformatie... stil! Gr Bas Voor de Ugly Stick (reeds ter ziele, mogelijk toch ooit fenix versie) ![]() |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Hallo Bas, Heel mooi die foto's. Dat scheelt me weer het nodige denkwerk. Hans
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 maart 2003 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 37
|
Hoi Hans, Vergeet ook de prop niet. Zowel het design (APC is behoorlijk stil), als de juiste maat. Een te kleine prop laat de motor de veel toeren draaien wat altijd herrie zal betekenen. Ik draaide op de ST90 een 14x8, dat was behoorlijk stil. Motor natuurlijk op rubbers en een behoorlijk stille resopijp (geen hatori trouwens). Gerben
__________________ F5B komt naar je toe deze zomer! www.F5B.nl |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Noot: De motormount is van Dave Brown. Die zijn aan de basis mooi rond, dat gaf op de motorplaat (uit stevig 3 mm autoclaaf gebakken epoxyplaat) een keurige verdeling voor de rubbertjes. Rubbertjes had ik uit Duitsland gehaald via eBay. Voor passen en meten heb ik eerst gewerkt met kartonnetjes. Ben je eenmaal tevree, dan werk je het definitief uit. 15 x 15, M4 draad. De hardheid van het rubber wordt uitgedruk in 'shore'. Weet niet meer wat ik genomen heb. Meen een midden hardheid. Kon de specs niet meer vinden. Neem ze niet te soepel. Motor hoeft niet te gaan swingen. Zorg ook dat de rubbers zo dicht mogelijk bij de achterplaat motor staan, een zo ruim mogelijke radius, dus op de grootst mogelijke uithoeken van de romp, zodat je zo min mogelijk hefboom- kantelwerking hebt. Doordat de AX een hoofdsproeier achterop heeft, moest ik wel werken met een motorsteun. Direct op de epoxyplaat gemonteerd was nog mooier geweest. Ik heb er op de Stik en op de Calmato 4 stuks gebruikt. Kans dat je bij een 90 motor er 6 nodig hebt van deze grootte? Of je moet overstappen naar 20 x 20 mm / 20 x 15 mm? (DIN) en dan 4 stuks... Gr Bas @Gerben: Rascal vordert gestaag |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 30 november 2008 Locatie: Uden ( The Wings ) Leeftijd: 67
|
Doordat de AX een hoofdsproeier achterop heeft, moest ik wel werken met een motorsteun. Direct op de epoxyplaat gemonteerd was nog mooier geweest. Die hoofdsproeier is best ergens anders te monteren zodat je de motor kunt monteren zoals je zelf wilt. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 20 juli 2009 Locatie: leiden Leeftijd: 33
|
Je kunt de standaard os uitlaatjes wel stil krijgen op valkenburg wordt 74dba voor 2tkt gehanteerd. ik schroef de standaard uitlaatopen en plaats tussen het resoschotje en de achterkant een geperforeerde buis omwikkeld met staalwol. zonder al te veel vemogens verlies krijg ik zo zelfs een 9cctje nog door de keuring(groter heb ik nog niet getest)
__________________ GP ultimate-piper j3cub rip -Decathlon-extra 3.25- T-rex 450 - blade mcpx - nine eagle solo pro bumper chopper |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Citaat:
Oef! Staalwol in de pijp is niet echt aan te bevelen? De gas stroom gaat bij de tweetakt in en uit de poort. Staalwol kán breken, en dan mag je hopen dat je dat spul niet in de motor krijgt. Die kans bestaat. Dan verwoest je de boel in een handomdraai. Dempen zal het zeker. Nimmer zo stil als een Hatori of meerkamer resonantiepijp? En die 'H' is frappant stil. Te horen aan regelmatige reacties van leden die vragen of ik een 'dead stik' heb... een ander dacht dat ik elektro vloog... ik kan het ook niet helpen... Zou het Db een moeten meten. Bij ons ons de club is dat niet echt nodig. We zitten redelijk ver van de bewoonde wereld. Voor mij geld de norm... geen tuitende oren van de herrie... stil is dus beter. Volgas... dan komt er wel een sportieve snerp uit... | |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
ik denk dat het wel mee zal vallen dat de staalwol (grove keukenspons) de motor inkomt. Door de extra buis die erom heen zit. 74db is bijzonder stil hoor je ook bijna niet. ![]() zo maak ik de uitlaatjes
__________________ GP ultimate-piper j3cub rip -Decathlon-extra 3.25- T-rex 450 - blade mcpx - nine eagle solo pro bumper chopper Laatst gewijzigd door droopy0025; 4 februari 2012 om 22:34 |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Dat ziet er keurig geschetst uit! Let je wel even op je Nederlands. Oi Staalwol of... kunststof schuurspons? Dat is wat anders. Dan zal het meevallen. Heb een keer een artikeltje gelezen over het maken van zelfbouw luchtpistool dempers voor de schietsport. Daar werd gebruik gemaakt van een stevig soort krulspelden. Van die rolletjes... Een klets werd daarmee een plopje... ook vanwege het sparen der oren. Dat zou ook nog wat kunnen zijn om mee te testen in zulks een demperconstructie. |
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Ik heb het idee van een proma brommeruitlaatje gebruikt. ik had vroeger zo'n uitlaatje op mijn tomos. daar was echter geen staalwol gebruikt maar glaswol. de einddemper verwijderen gaf een rot herrie echter geen extra vermogen. dus koos ik deze methode voor de nitro motoren. wat ik uiteindelijk nog het eleganste vind is de standaard kleine uitlaat die je veelal kunt wegwerkrn in je model.
__________________ GP ultimate-piper j3cub rip -Decathlon-extra 3.25- T-rex 450 - blade mcpx - nine eagle solo pro bumper chopper |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |