Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 3 januari 2003, 15:25   #1

Robin Janse's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard Slepen van zwevers

Ik ben op dit moment een Pilatus PC-7 van roedelmodellbau aan het bouwen, van 210 cm spanwijdte. (Zie foto)
http://home.zonnet.nl/robin.janse
Ik wil dit model gaan gebruiken voor het omhoog brengen van zwevers,
nu heb ik twee vragen:

1 Er moet normaal een 30 cc methanol of 40 cc benzine motor op, hoe
groot moet die motor zijn als je wilt gaan slepen ?

2 Wat is de beste plek voor de sleepkoppeling ?

Wie heeft hier ervaring mee ?

Allemaal nog de beste wensen voor 2003

What goes Up must come Down.
Robin Janse is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2003, 16:16   #2

Emile's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Hallo Robin,

Bij ons in de club hebben we ook een sleepkist, en wel een Biglift. De eigenaar Pé Reivers heeft er een 35cc MVVS motor op, ik schat dat die sleepkist ca 8,5 kg weegt.
Ik moet zeggen dat Pé sommige zwevertjes af en toe loodrecht omhoog trekt. Ik zelf heb een Thermic C zwever van 3,5 meter, gewicht weet ik zo effe niet maar ligt hoog met 7 servo's. Deze gaat altijd op de "Hoekepak" mee, en geloof me dan moet ie hard werken, de eerste paar vluchten verbrandde het koppelstuk tussen motor en uitlaat letterlijk! Desondanks zit ik binnen 2 rondjes op aanzienlijke hoogte.

Click the image to open in full size.

Hij heeft de sleepkoppeling bovenop de vleugel zitten (op 1/3 ongeveer vanaf neuslijst).
Weer iemand anders bij ons in de club heeft de sleepkoppeling aan de rompzijkant zitten ik schat op 2/3 vanaf voorkant neuslijst en zo laag mogelijk bij de vleugel c.q. zwaartepunt. Deze laatste kist heb ik echter nog nooit iemand zien slepen.

Afhankelijk van het gewicht van jou kist moet je dus eventeel een zwaardere motor erop leggen.

Succes,
Emile
Oud 3 januari 2003, 23:07   #3

Standaard

Hoi Emile,

Dank je voor je reactie.
Voor mijn gevoel moet de sleep koppeling ergens onder de romp ter hoogte van het zwaartepunt zodat ik geen "hefboom" werking krijgt van de zwever die er aan hangt, maar dit laatste weet ik dus niet zeker.
Qua motor zit ik te denken aan +/- 60cc maar ook dit is voor mij gissen.

Oud 3 januari 2003, 23:15   #4

Emile's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Nee, onder romp lijkt mij zeker niet goed!

De zwever moet achter, maar ook hoger dan de trekkende kist vliegen, dat wordt anders nog lachen als je op gaat stijgen. De zwever komt namelijk eerder los.

Gewoon aan de zijkant van de romp ergens halverwege de vleugelkoorde.

Grtz,
Emile
Oud 5 januari 2003, 21:31   #5
Kevin Voogd
Guest

Standaard

ik denk idd dat je met 60cc zat vermogen hebt en je moet idd als je je zwever onder je vliegtuig wilt meet trekken dan moet ie inderdaad op het zwaartepunt hangen zodat je zelf al zei geen hefboom krijgt
  Met citaat reageren
Oud 5 januari 2003, 23:41   #6

Standaard

Voor de huckepack (zwever op een stoeltje od de vleugel) hebben de collegas uit Calais nog een beter idee: neem gewoon een telemaster of iets dergelijks met een 15 cc motor erop. Deze neemt de 4+ meter zwever of z'n rug. Bij het opstijgen en hoogte winnen stuurt de zwever volledig en als er losgekoppeld is brengt de telemaster de 15 cc motor veilig aan de grond. werkt perfect, het is aleen niet zo schaalgetrouw...

Niels
Oud 6 januari 2003, 00:53   #7
Vriend van modelbouwforum.nl

Powerpete's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Sleepkoppeling, Boven op de romp, en dan ongeveer een 10 cm achter het zwaartepunt bij dit soort grote kisten.
Gebruik een wat dikkere sleepkabel dan je geneigd bent te gebruiken, wij hadden altijd problemen met het elastiek effect wat een dunne kabel gaf en dan was je alleen maar aan het jojo-en. de dikke kabel geeft wat weerstand in de lucht en dan heb je wat minder moeite dat de zwever te snel gaat vliegen.
Sleepkoppeling moet altijd rc losbaar zijn en onder alle omstandigheden loskomen !!!!

Heb op deze manier heel veel zwvers omhoog gesleept, achter een Clark piper mer 38 cc Zenoah, een EZ diabolo met 20 cc thunder tiger, en een lekkere ouwe Bak de Jumbo van robbe met een 18 cc BX1 Os max erop.

Met de Jumbo lukt het zelfs om 5 meter kisten omhoog te slepen, en tot 4 meter floot het omhoog... Je hebt dus niet heel idioot veel meer vermogen nodig om te slepen dit maakt het vaak alleen maar lastig !!

De grootste stunt deden we met een beginner met een eurotrainer met een 40 FP tje, lijn eraan 2 meter zwever erachter..... en laat nu maar zien dat je mooie grote bochten kunt vliegen !!!..... op hoogte zwever eraf, en dan het verdere lesprogamma afwerken....

Ik hoop je zo een beetje geinformeerd te hebben, anders hoor ik t wel............................Peet............... ..........
Powerpete is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2003, 12:45   #8

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Powerpete
.........Met de Jumbo lukt het zelfs om 5 meter kisten omhoog te slepen, en tot 4 meter floot het omhoog... Je hebt dus niet heel idioot veel meer vermogen nodig om te slepen dit maakt het vaak alleen maar lastig !!
.....
Als je bij electro uitgaat van 100-150 watt/kg, dan denk ik dat het voor een zwever sleep combinatie (gewicht van sleep + zwever) niet veel anders zal zijn. Met verbrandings motoren zit je daar al makkelijk aan (1 pk = 736 watt).

Denk ook even aan de snelheden. Een zwaar sleepvliegtuig (hoge vleugelbelasting) zal sneller vliegen. Meeste zwevers willen liever echter wat rustiger.
Oud 6 januari 2003, 17:15   #9

Standaard

Boven op zal wel lukken alleen niet de 10 cm achter het zwaartepunt want dan zit ik in mijn cockpit, als iets verder geen probleem is dan denk ik dat
ik dit ga proberen.
Ik kijk of ik iets van een constructie kan maken wat dan ook via een servo los te koppelen is.
Nu alleen nog een tip qua motor, het eigen gewicht zal zo'n 8 a 9 kilo zijn met de "normale" motor.

Oud 6 januari 2003, 17:26   #10

Joost's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=145
Joost is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2003, 19:05   #11

Standaard

koppeling maakten we meestal van een oud heft van een Xacto mesje..
Als volgt, 2,5 mm in de lengte doorboren, dan 6 mm dwars een gaatje erop hart hiervan ongeveer 10mm vanaf de bovenkant, laat het geheel een 2 cm boven de romp uitsteken, en 5 cm erin, maak hier een extra spantje waarop je ook de servo zet, deze laat je een 2 mm pennetje wegtrekken waarachter je de lus van de sleepkabel haakt..... op deze manier kan doordat alles mooi rond is nooit de kabel blijven haken..

Zorg ook ervoor dat je het stabilo afspant naar het kielvlak, dan kan de kabel ook niet tussen richting en hoogteroer komen..

Iets meer lengte naar achter mag ook, het hefboomeffect treed pas op als er heel heftig aan de koppeling getrokken wordt.

De zwever moet inderdaad boven de kist vliegen en een flink eind erachter, de sleepkabel zou ik toch minimaal een 20 meter houden..

Succes.....................Peet................... .......
Oud 6 januari 2003, 22:14   #12

Standaard

Dank je Peet, dit moet niet zo moeilijk zijn te maken en het materiaal heb ik voor handen.
Uit het vorige maak ik op dat je dus niet al te gek moet gaan i.v.m. de motor, ik ging uit van 60cc maar en 45 a 50 cc zou dus ook al goed moeten zijn.
Ik ga eens aan de slag met die koppeling, en wat betreft die motor heb ik nog wel even tijd ( voorjaar).

Nogmaals bedankt vor de tips.

Oud 6 januari 2003, 23:45   #13

Standaard

50cc lijkt me meer dan genoeg.

In onze club heb ik eens een Pilatus Porter (2,4m span) van Jamara
zien slepen.
Er zat een 30cc op en het ging nog vrij goed en er was zelfs veel tegenwind
Dus op die PC-7, op zich al minder zwaar dan de Porter, zou het
met 50cc zeker moeten lukken met
wouter1 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2003, 00:04   #14

Standaard

Die Pilatus Porter is volgens mij een stuk lichter ( 3,5 a 4 kg alleen model) en heeft een groter vleugeloppervlak, de Pilatus Porter vliegt al met 15 of 20 cc tweetakt, dus 30 cc moet inderdaad voldoende zijn.
In mijn geval heb ik minimaal een 30 cc tweetakt methanol of een 35 a 40 cc benzinemotor nodig (opgave Roedelmodellbau) dus een 50 cc benzine lijkt mij dan niet echt overdreven en komt ook een beetje in de buurt van de verhouding (grotere motor) van de Pilatus Porter.

Oud 7 januari 2003, 00:16   #15

Standaard

Dan zou ik voor een 45 zenoah gaan, betaalbaar en betrouwbaar, en meer dan voldoende vermogen lijkt me, mijn piper woog 9 kg en hobbelde met een 38 zenoah met half gas met een 4 meter zwever erachter zonder problemen naar boven.............Peet...............
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Brandstof vliegtuigen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten